International 733 - sperdifferentieel
Iemand idee hoe we sperdifferentieel in/uit schakelen van onze International 733 ? Waaraan merken we dat sperdifferentieel is ingeschakeld ? Of valt dat niet meteen op ? Alvast dank u wel voor alle relevante informatie!De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Die trap je met je hak in. Dat is je difflock. Als het goed is blijft het pedaal uit zich zelf naar beneden staan. Als je hem er weer uit wilt hebben moet je het pedaal weer in trappen of even een half metertje achteruit rijden.
Bij normaal rechtuitrijden zul je ook niets merken van een slot. Probeer eens een scherpe bocht te rijden.
Wanneer het pedaal wordt ingetrapt druk een metalen plaatje tegen een metalen pin dewelke uit de remtrommels komt waardoor de metalen pin in de remtrommels wordt gedrukt.
Kan u dit volgen ?
Het truucje om de werking vann het differentieelslot te 'testen' wordt teniet gedaan omdat er een voorlader op de trekker zit. Pas als de trekker aan achterzijde zwaar belast is, zodat de vooras nog maar nauwelijks contact maakt met de ondergrond, zal de trekker rechtuitrijden bij ingeschakelde differentieelslot.
In meeste gevallen moet bij oudere trekkers het pedaal ingeduwd gehouden blijven daar anders tegen de veerdruk in het "slot" weer losspringt. Echter, zo lang er sprake is van mogelijke wielslip (reden waarom het slot ingeschakeld is) zal het slot vast blijven zitten door de kracht die op het systeem staat. In laatste geval zul je eerst de koppeling even moeten gebruiken, of zelfs moeten stoppen, om het slot los te laten springen.
Is het even naar de gallemiezen.
Een differentieel slot maakt dat de tractie op beide aangedreven wielen hetzelfde is, het woord zegt het al: je hebt een differentieel dat zit in de achterbrug en maakt dat tijdens het rijden de wielen "different"snelheden kunnen maken.
Ben je in het veld bezig en de wielen krijgen dan een "different " speed dan kun je het differentieel "op slot" zetten en heeft de tractor meer tractie en zal deze beter vooruit komen als deze slipt.
Vooreerst hartelijk bedankt voor de zeer gewaardeerde uitleg , maar hoe werkt dat "op slot" zetten nu precies ?
In het differentieel zit een schuifmof deze verbind de linker en de rechter steekas met elkaar zodat deze even snel ronddraaien, daardoor kun je ook geen bocht maken. Tijdens een bocht maken naar R draait het linkerwiel sneller, bij een bocht naar L draait het rechterwiel sneller.
Dus nooit gebruiken tijdens het draaien omdat dan de spanning op het differentieel zo groot word dat er iets moet buigen of barsten. Als je het al wil proberen doe dit dan op het grasland of in de losse grond omdat daar de weerstand veel lager is.
SUC6 jongen.