Nieuwste topics
NAJK mist langjarig budget in stikstofplannen
Het ontbreekt aan een langjarig programma waarin legalisering, vergunningverlening en emissiereductie samenkomen. Dat is volgens voorzitter Roy Meijer van het NAJK de belangrijkste kritiek op de contourenbrief waarin de ministeriële commissie Economie en Natuurherstel (MCE&N) de basis legt waarmee dit kabinet het stikstofdossier wil vlottrekken.Wiersma wil eerlijke vorm van doelsturing: 'Koplopers niet twee keer aan de beurt'
Het toekomstige stikstofbeleid, gebaseerd op doelsturing, houdt rekening met de stappen die boeren nu al hebben gezet op hun bedrijf om stikstofemissie te reduceren. Op die manier wil landbouwminister Femke Wiersma voorkomen dat bedrijven die hebben geïnvesteerd in emissiereducerende maatregelen net zulke grote stappen moeten zetten als bedrijven die dat niet hebben gedaan.Kan het gras in de kuil als de Koninklijke familie komt kijken?
Is het gras voldoende gedroogd om winddroog, liefst met meer dan 30 procent drogestof de kuilbult in te gaan als de Oranjes de IJsselkade in Doetinchem inwandelen, vanmiddag rond 13.30? Dat hangt van de wolkenvelden af. Verdwijnen de wolkenvelden snel zoals eerder nog werd berekend, dan kan het gras ook in de wiers wellicht meer […]Temperatuursom om mais te zaaien is bereikt
De huidige temperatuursom in Nederland en België varieert tussen 150 en 175 graden. ‘Dat betekent dat de gemiddelde dagtemperatuur nu goed is om mais te zaaien’, zegt Mark de Beer, ruwvoeradviseur bij Groeikracht. Pas vanaf een temperatuursom van 100 graden mag er mais gezaaid worden.SSC: startpakket geeft hoop en perspectief voor ondernemers in alle economische sectoren
Quote:
SSC is ondanks de forse kritiek op een paar onderdelen, welke écht aanpassing behoeven, van mening dat de ministers Wiersma en Keijzer zich enorm hebben ingespannen om te komen tot een startpakket dat hoop en perspectief kan bieden aan ondernemers in alle economische sectoren en boeren, Pasmelders/interimmers in het bijzonder.
Stichting Stikstof Claim (SSC) is kritisch op de brief van de minister LVVN betreffende ‘Startpakket Nederland van het slot’ die vrijdagmiddag 25 april namens het Kabinet aan de Tweede Kamer i verzonden.
SSC realiseert zich dat de minister en het Kabinet voor een enorme taak staan om de puinhopen, aangericht door het vorige Kabinet, op te ruimen. SSC realiseert zich ook dat een Kabinet met een andere politieke kleur zeer waarschijnlijk tot geheel ander en veel pijnlijker pakket zou zijn gekomen.
SSC herkent de noodzaak van het Kabinet om het rekenmodel Aerius spoedig te vervangen. Het is namelijk ongeschikt voor individuele vergunningverlening. De door het Kabinet voorgestelde verbeteringen, het invoeren van een rekenkundige ondergrens van 1 mol en het wetenschappelijk toetsen van de droge- (maar volgens SSC ook de natte) depositie, kunnen positief uitwerken. Ook kunnen ze ertoe bijdragen dat legalisatie van Pasmelders en interimmers - voor zover nog vereist - gerealiseerd kunnen worden.
In de brief staat ook dat het Kabinet bij regionaal maatwerk stroken wil instellen van 250 meter rond overbelaste hexagonen. Daarmee erkent het Kabinet dat stikstof uitsluitend tot 250 meter afstand van een bron tot significante depositie kan leiden. Buiten deze grens dus niet. Daarmee erkent het Kabinet tevens dat de huidige gehanteerde 25 km grens vanuit de bron voor ammoniak bij berekening door Aerius onjuist is en dat deze moet worden teruggebracht tot maximaal 250 meter.
Met deze brief volgt het Kabinet het in oktober door SSC uitgebrachte advies om te komen tot een spoedwet die veel onvolkomenheden in de huidige stikstof- en natuurwetgeving repareert en/of aanpast. Het ontwikkelen van een alternatief voor de KDW en het verbeteren van de natuurdoelanalyses verlegt de huidige eenzijdige focus op stikstof naar meer verschillende drukfactoren op de natuur. Dit is een verstandige en terechte inzet.
Ronduit kritisch en negatief is SSC over de voorgestelde emissie doelsturing per bedrijf en de generieke emissie reductie maatregelen. Daar waar emissie reductie in de nabije omgeving van stikstofgevoelige habitats zinvol is, zijn generieke emissie reducerende maatregelen op grotere afstand van stikstofgevoelige habitats volstrekt zinloos. Zowel voor het effect op de natuur als voor de vergunningverlening hebben deze maatregelen geen enkel nut. De pogingen om te komen tot bedrijfsspecifieke doelsturingen zullen in veel bedrijfstypes niet meetbaar, niet haalbaar en niet handhaafbaar blijken te zijn. Daar zijn de afgelopen 30 jaar al diverse mislukte instrumenten voor ontwikkeld.
Volstrekt onbegrijpelijk is dan ook de keuze van het Kabinet om stikstofreductie percentages op te nemen in de wet. Immers, het Kabinet wil de wetgeving aanpassen en niet meer sturen op KDW maar op daadwerkelijke monitoring van de staat van de natuur. Daardoor wordt het opnemen van stikstofemissiereductie percentages in de wet overbodig. Het Kabinet is hiermee inconsequent.
SSC is ondanks de forse kritiek op een paar onderdelen, welke écht aanpassing behoeven, van mening dat de ministers Wiersma en Keijzer zich enorm hebben ingespannen om te komen tot een startpakket dat hoop en perspectief kan bieden aan ondernemers in alle economische sectoren en boeren, Pasmelders/interimmers in het bijzonder.