Renault 106.54 - dichting hefcilinder vervangen
Iemand ervaring met het vervangen van de dichting van de inwendige hefcilinder. Hoe er aan te beginnen? Moet hiervoor de cabine omhoog of is het linker achterwiel demonteren om aan het hefdeksel te komen voldoende? Wij horen het graag!!!De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hefdeksel moet er inderdaad af. Cabine hebben we hier iets opgetilt, zoveel als nodig was om die hefdeksel iets omhoog te krijgen en naar achter weg te halen.
Wielen hadden we alletwee weg gehaald om ruimte te krijgen zodat je gemakkelijk alle leidingen etc los kan halen die met de hefdeksel zijn verbonden.
Bij mij moesten versnellingsbakhendels inderdaad los. Ik weet nog wel dat dat een priegelwerk was (om het nog leuk te verantwoorden).
En ja, til je de cabine op dan zie je welke kabeltjes, hendeltjes (bij mij van o.a. handrem, aftakaskoppeling e.d.) en andere dingen die onder spanning komen te staan. Centimetertje voor centimetertje optillen en kijken wat er los moet, dat kan iedereen wel.
Hier hadden we de motorkap eraf gehaald omdat het cabineraam daar tegenaan komt als je de cabine van achter meer optilt als van voor. Voorraam komt dan strak tegen het reservoir met remvloeistof, daar dus ook even op letten.
Cabine net zo ver optillen zodat je de hefdeksel er net uit kan krijgen.
Moet op deze manier te doen zijn als je overal je ogen bij houdt.
Mijn 110.54 heeft mechanische hefinstallatie.
Toen ik de deksel er af had, had ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koperen(glij)bussen en olieafdichtingen in het achterbrughuis te vervangen van de as waar de trekstangen aan vast zitten.
Speling bij die bussen kan je zo ook bekijken, daar hoeft die deksel er niet voor af. Om die bussen eruit te krijgen moet die as er uit. De as in de juiste positie er weer in zetten is lastig. Er zit een merkteken op de as die overeen moet komen met merkteken op de hefboom die op die as geschoven zit. Dat merkteken is lastig te zien bij deze opstelling als ik mij niet vergis.
Dehef wipte maar een heel klein beetje.
De reden dat we de hefdeksel eraf moesten halen was juist de lekkage van de as waar de trekstangen aan vast zitten.
Toen hadden we gelijk maar de manchet van de hefcilinder vervangen.
Dan hefdeksel er af en manchet vervangen.
Denk er om dat je het deksel er weer goed op doet en de vork en glijvlak in de goede positie zet.
Heb je hier geen ervaring in dan zou ik het uitbesteden aan je dealer.
Dag werk en hij is klaar bij een 106
Geen idee, zelf nooit gehad. Ik doe daar geen uitspraak over om niemand te misleiden.