Massey Ferguson 148 - Stationair onregelmatig lopen.
Mijn MF148 loopt onregelmatig stationair.Als ik meer toeren maak loopt de motor wel goed.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik PK's mis.
Ik heb afgelopen week de nozzles van de verstuivers vernieuwd maar het onregelmatig lopen is nog steeds.
Is dit dan een brandstofpompprobleem?
Zijn er nog tips of trucjes,zonder dat dit heel veel geld gaat kosten?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
De motor maakt dan zo nu en dan kleine sprongetjes in het verder redelijk constante stationair toerental.
Als je dan toch met dat (vies stinkende ) dieselsysteem bezig bent, werp dan ook een blik in de tank om daaruit, indien nodig, ook gelijk het bezinksel uit te verwijderen en/of het zeefje op het kraantje schoon te maken.
P.S.: Bedenk ook dat door de dieselbacterie filters en leidingen dicht kunnen gaan zitten als filters nog recent zijn vervangen.
Ja, die zijn er (zelf geen ervaring mee).
autocompleet.com/producten/77966/…
of
autocompleet.com/producten/78915/…
Dat is het probleem hier niet/kan het ook niet zijn. De roterende brandstofpomp (CAV) op een MF heeft 1 hogedrukpompelement voor alle verstuivers waardoor de eventuele afwijking voor alle verstuivers gelijk is.
nuloneu1.powweb.com/Nulon_2.html/
Na revisie van de motor, met het achterwege houden van de pomp blijft het probleem van het 'wobbelen' eigenlijk altijd.. Wat nog al eens voor komt..
dat je niet eerst brandstoffilter vervangt?
Omdat de verdeler voor iedere inspuitleiding dezelfde beweging maakt, ga ik er vanuit dat de slijtage ook van deze verdeelrotor gelijkmatig is en niet/nauwelijks de stationair loop van de motor beïnvloedt..
( Zie anetefka cav pomp voor meer uitleg en werking pomp )
Wel leuk wat een reacties zo'n topic opleverd.
Heb je het kunnen vinden?
Anders hier de link: annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
Maar ga eerst de filters vervangen.
Overigens zijn roterende pompem meestal gevoeliger voor dit soort problemen (ze slijten harder dan een lijnpomp en de lekverliezen zijn ook meestal groter).
Het zou wel al te toevallig zijn dat na het vervangen van de injectors, het filter opeens verstopt zou zitten en de motor opeens stationair beroerd loopt. Die toevalstreffer ben ik in mijn 35 jarig vak nog nooit tegengekomen. Maar goed eens kan de eerste keer zijn he?
Dat is een uitspraak die past bij een benzinemotor met carburateur.
Bij een dieselmotor verandert de brandstof/luchtverhouding immers met het veranderen van toerental. (Meer/minder 'gas' geven).
Daarnaast heeft Bauwz in het begin van de topic al aangegeven dat het stationair toerental ook voor de verstuiververnieuwing zo nu en dan een klein sprongetje maakt. Typerend voor filterprobleem.
Vaak bij trekker trek word daaraan gerommeld (plaatje verstellen voor grotere slag pomp-plunjertjes )
Bij slijtage aan deze pompen gaat dat vaak ten eerste met vermogensverlies te volg ( opbrengst - nokkenring en pompelement - druk )
Zo als Wim ook zegt ; filter vernieuwen ; deze pompen zijn behoorlijk gevoelig voor goede brandstoftoevoer en ook de kleinste lucht-belletjes geven loop problemen .
Ook een diesel heeft er last van.
Dat het probleem voor de verwisseling was, heb ik niet gelezen.
Maar dan nog: een filter probleem heb je meestal als je veel nodig hebt, kortom de motor, of beter gezegd de pomp, heeft meer brandstof nodig. Bij stationaire toerentallen lijkt me dat wat vreemd, als ie op volvermogen geen problemen geeft.
Die eruit willen halen maar dat is onbegonnen werk.
Nieuw kraantje besteld.
De opvoerpomp nagekeken maar daar zat geen filterje in,alleen maar plunjertjes.Heb een nieuwe besteld,kan me herinneren dat ik ooit iets met een MF240 heb gehad die iedere keer stil viel en na het vervangen van de opvoerpomp nooit meer is stil gevallen.Kan het niet iets zijn van een lammer geworden plunjer,of slijtage van het armpje van de opvoerpomp ten op zichte van as die hem beweegt?
Brandstoffilters heb ik besteld,maar de oude(2jaar oud)waren nog als nieuw .
Hoop morgen meer te kunnen vertellen.
Het kan zijn dat de hevelarm versleten is, maar dan moet je de brandstofopbrengst gaan meten. Nogmaals: Als je motor goed draaid onder vollast, dan is er met de brandstoftoevoer niets aan de hand.
De subtielere dingen zitten dan in de pomp of wat er na komt. Maar die heb je al vervangen.
Het nadeel van forums is, dat iedere komlommerkweker zich uit kan geven als technisch ingenieur.
Ik las net dat de opvoerpomp ook iets van 2,5bar moet geven.
Als het armpje iets versleten is kan het misschien het onregelmatig lopen veroorzaken.
Overigens, als de hevel versleten is, dan gaat die bij hoge toerentallen "zweven". Dat merk je bij vollast, dan gaat de motor stotteren.
Mijn tractor heeft geen opvoerpomp en die moet het doen met de druk van de brandstof in de tank. Wimsumar had je een linkje toegestuurd voor de CAV, kijk dan even onder hoofdstuk "anti-afslag bout". Als deze goed staat, stel je het stationaire gedeelte af (veer + bout).
Zo compenseer je de lekverliezen in de pomp die optreden na het plaatsen van nieuwe injectors.
Dat is waarschijnlijk de druk van het stuwpompje wat in de brandstofpomp zit!
P.S.: Leeftijd van filters van 2 jaar oud zegt niets. Mijn buurman moet ze ook veel vaker vernieuwen bij zijn hobbymatig gebruik van een Ford 4110 na dezelfde stationairloopverschijnselen als gevolg van de dieselbacterie die hij in zijn brandstofvoorraad heeft gekweekt.
Niet waarschijnlijk ; maar zeker !
Het "hand" opvoerpompje hoeft maar enkele tienden ( 0- 0,5 ) bar overdruk te geven .
Overigens ; zijn de verstuivers juist afgesteld ?
Openingsdruk niet te hoog ?
Waarschijnlijk te hoog voor de 'niet meer zo nieuwe' brandstofpomp.
En @wimsumar Dieselser-service bedrijven vragen soms of het gaat om een ouder trekkertje ; dan stellen ze de verstuivers vaak af op +/- 10 bar lager .
( Althans hier wel (Drachten ))
Volgens mij kan het wel verschil maken omdat de nokkenring meerdere nokken heeft, en slijtage icm een bepaalde stand van de verdeler kan dus wel invloed hebben.
Verder is het een stukje praktijk dat het de inspuitpomp is. Toevallig vrij veel ervaring met deze motors. Maar evengoed bevestigen de uitzonderingen de maatregel Zonder het geluid 'live' te horen blijft het moeilijk oordelen
Als de pomp wat ouder is, dan moet je die gewoon weer afstellen, lijkt me.
Als de afstelling niet meer lukt, dan is de pomp aan revisie of vervanging toe.
Maar om de verstuivers dan maar wat terug te regelen, lijkt me geen goede oplossing. Want je krijgt er andere problemen -zoals slecht starten en hoger brandstofverbruik voor terug- omdat het nevelbeeld niet meer klopt. Je haalt ook geen hogere toerentallen meer, omdat de verstuivers de neiging hebben om permanent open te blijven staan waardoor de ontbrandings-timing niet meer klopt.
En de roterende pomp was nu juist voor ontworpen voor hogere toerentallen.
Nu bedoel ik geen schrikbeeld: De meeste pompen overleven 3-4 verstuiver wisselingen en dan ben je toch al wat draaiuren verder.
Toch hoor ik nog heel minimaal een onregelmatig geluid.
@Bauwz: Da's mooi! Als je er mee kunt leven, dan niets meer aan doen
Met de eerste 4 oplossingen was ik het niet geheel eens, maar dat had je al begrepen (zie toeval)
@Bauwz: Da's mooi! Als je er mee kunt leven, dan niets meer aan doen