Ford 3600 - Welke accu het best voor Ford 3600
Hallo,Op mijn ford 3600 moet een nieuwe accu. Weet iemand misschien hoeveel amp deze moet zijn? Want op mijn oude accu is dit niet meer leesbaar, wel is het een hele grote accu.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Niet goedkoop, wel goed (origineel staat er ook zoiets op)
Ik zou zelf een natte (lood) accu nemen, geen droge.
Optima Red Top is ook een (dure) mogelijkheid maar omdat deze motoren niet echt bekend staan om het vlotte starten bij (zeer) lage temperaturen heb ik liever een gewone accu die het wat langer volhoud als eentje die voor kortere tijd heel veel stroom levert.
Ik heb zelf een accu van 120Ah op mijn 2000, en eentje van 140Ah op mijn 5000 zitten, en die zijn echt wel afdoende.
Die Optima heeft inderdaad veel stroom, maar is heel snel leeg.
Gloeien: contactsleutel linksom tegen weerstand indraaien op 10 uur (in een hoek van 60 graden vanuit verticaal), en 15 seconden in deze stand vasthouden, en dan verder doordraaien naar links om te starten (gewoon rechtsom daaien om te starten na het 15 seconden gloeien kan natuurlijk ook).
Na aanslaan de sleutel weer gewoon op groot contact zetten, anders laadt de accu niet bij.
Op deze manier belast je de accu minder, en gaat ie langer mee.
Dit soort Fordjes willen(zeker als ze al wat ouder, en ietwat versleten zijn) de winterdag nogal eens moeite hebben om erdoor te komen, en dan is meermaals 20 seconden voorgloeien en meermaals starten geen uitzondering.
Vooral bij de 3 cilinders.
Daarom is een accu die ook wat langer een flinke startcapaciteit heeft geen overbodige luxe.
Ik heb jaren lang een Red Top op de 5000 gehad, maar toen die een jaar of 3 geleden toch echt aan zijn eind was heb ik toch weer gekozen voor de "normale" accu.
Daar lag ook mede een prijstechnische reden aan ten grondslag.
De 140Ah Varta accu was een kleine € 50,- goedkoper als een nieuwe Optima Red Top.
Op een tractor met electronisch geregelde verdelerpomp die meer dan 9 volt nodig had om de pomp open te zetten, waarop een droge accu gezet was omdat deze niet wilde aanslaan bij koud weer, wilde alsnog niet aanslaan omdat deze droge accu te ver zakte met de spanning tijdens starten (pomp gaf dan geen diesel). Kortom: gewoon natte accu gebruiken zoals al gezegt, ook bij een mechanische regulateur.
lijkt me niet nodig die accu's worden echt niet in een new holland fabriek gemaakt ofzo, zijn dezelfde accu's als andere maar dan met een nh-stickertje waardoor ie 20 euro duurder is.
Ik weet zeker dat minstens 1 van ons beide ('gewoon' net zoals iedereen) eigenlijk helemaal geen geld over heeft voor een nieuwe accu en liefst deze winter nog enkele dagen met startkabels en / of acculader 'omprutst' om de vervanging tot volgende winter uit te stellen.
Als topicvraagsteller nietsvermoedend naar de onderdelenbalie gaat om een 180 amp-accu te kopen zal de baliemedewerker vragen of z'n pappie en mammie het wel goed vinden zo'n kostbare aankoop te doen.
Oftewel: Een € 250,- à € 300,- kostende ''180-amp-accu'' is veel te overdreven voor zo'n Fordje 3600.
Overigens, een ''normale'' 110 à 120 amp is al € 180 à € 200,- (Centurion).
Mijn advies: Optima redtop voor € 168,- ( en zelfs nog wel goedkoper te krijgen).
Iedereen weet dat een accu ong 1€ per ampere kost dus waarom 300€ betalen voor een accu terwijl er handelaren zijn die deze zo verkopen.
En ook een schrikdraad batterij gaat stuk zeker als deze te licht is.
Precies.
Onze Ford 2600 heeft een 12V, 135Ah, 1000A accu, afkomstig van de Ford-NH dealer.
Deze geeft meer dan voldoende stroom voor starten.