Elektrisch rijden slecht voor mens en milieu

Quote:
"Dien je de kat van het klimaat, word je gebeten door de hond van het milieu"

Europa verbiedt vanaf 2035 de verkoop van auto met verbrandingsmotoren. Nederland heeft zelfs in het klimaat- en ambitieakkoord vastgelegd om per 2030 enkel nog nieuwe koolstofemissievrije personenvoertuigen te verkopen. Maar vanuit milieu-oogpunt én dat van de volksgezondheid, lijkt dat een minder goed idee dan oorspronkelijk gedacht. De banden van elektrische auto's stoten namelijk 100 keer zoveel andere schadelijke stoffen uit als een moderne...

 Elektrisch rijden slecht voor mens en milieu (msn.com)

Europa verbiedt vanaf 2035 de verkoop van auto met verbrandingsmotoren. Nederland heeft zelfs in het klimaat- en ambitieakkoord vastgelegd om per 2030 enkel nog nieuwe koolstofemissievrije personenvoertuigen te verkopen. Maar vanuit milieu-oogpunt én dat van de volksgezondheid, lijkt dat een minder goed idee dan oorspronkelijk gedacht. De banden van elektrische auto's stoten namelijk 100 keer zoveel andere schadelijke stoffen uit als een moderne...

MTSTAMMINGA

Reacties

+2
George
Ik vind dit weer een moeilijk verhaal. Ja elektrische auto's zijn zwaarder maar er rijden heel veel SUV's rond op benzine en diesel met hetzelfde of nog (veel) meer gewicht . Daar komt fijnstof vrij van zowel banden als de motoren. Bovendien worden er al hardere compounds geproduceerd speciaal voor zwaardere auto's zoals EV's. Ik vind het weer een vrij nutteloos artikel waar ik weinig geloof aan hecht.
+1
-Jan-
@George je rijd ook electrisch??😀
George
@-Jan- Jazeker , gewoon fantastisch. En ja de banden slijten hard door het vele vermogen maar niet door het gewicht want dat is gewoon een onzin argument.
+5
Kars
@George banden slijten ook door gewicht. Hang maar is bij trekker gewicht in de neus. Dat verschil met of zonder zie je wel na paar duizend uur.
George
Quote Reactie van @Kars:
banden slijten ook door gewicht.

Ja klopt maar SUV's zijn vaak even zwaar of zwaarder . Maar denk je dat alle banden hetzelfde zijn? Er zijn echt wel banden die gemaakt zijn voor zwaardere voertuigen met een hogere gewichtsklasse. En ook banden voor hogere snelheden. Op een snelle EV liggen niet dezelfde banden dan onder een VW Polo.

michelin.nl/auto/advies/….

hankooktire.com/nl/nl/…
mlkvhoudr
@Kars andersom ook wel eens gehoord dat ze juist snel slijten zonder gewicht omdat de trekker dan steeds zoekende is op weg, ik zelf had eerst geen gewicht voor op, maar die trekker was haast niet recht te houden op de vele hobbels op mijn geliefde rechterensedijk *, dat gaat met gewicht voor op heel wat beter.

*is asfaltweg met bomen er vlak langs heen waardoor t asfalt bijna vlak is, alleen bij tegenliggers ga ik nog aan de zijkant rijden
+1
overstekend wild
@mlkvhoudr je zou hem ook eens kunnen laten uitlijnen. Bijna niemand die het doet, met een service beurt word er vaak ook geen eens naar gekeken. Zelf nieuw niet eens, gaat op een standaard afstelling en klaar. Zolang de klant niet klaagt is het goed
Kars
@mlkvhoudr stuurkogels gaar?
-Jan-
@George Dacht ik al,je bent zo strijdvaardig
+1
George
Quote Reactie van @-Jan-:
Dacht ik al,je bent zo strijdvaardig

Ik laat me horen als ik het ergens niet mee eens ben , is dat strijdvaardig? 😀
+2
Nevergiveup
@George Heb nu ook EV , de remmen slijten helemaal nagenoeg niks , want er zijn dagen dat ik de rem nooit nodig heb als ik rij , het rijd fantastisch met dat one pedal drive 👌
+1
George
@Nevergiveup Inderdaad ook daar komt minder fijnstof vrij dan bij gangbare auto´s. Remblokken en schijven gaan veel langer mee. Dus daarom kan ik weinig met dat artikel. Dat one pedal driving is even wennen maar als je het gewend bent wil je niet anders meer.
+2
pieta
@George Dat one pedal driving doen wij al jaren. Werkt mooi zo'n Fendt vario. 😁
+1
matt
@George onzin artikel natuurlijk,mij lukt het trouwens ook om de banden snel kaal te krijgen.
Daarvoor hoef je dus geen ev aan te schaffen 🙂))
George
Quote Reactie van @matt:
Daarvoor hoef je dus geen ev aan te schaffen

Nee inderdaad en ook aan dat gewicht komen is niet moeilijk met zo'n dikke SUV.
weurding
@George die zwaardere brandstofautos, bv onze hilux 2030 kg diesel mag dan wel 3500 kg trekken
George
@weurding Ik heb de trekker die moet trekken. Bij ons komt er alleen een fietsendrager op de haak.
Maar de i4 mag ook toch nog 1600KG trekken.
weurding
@George bedoel dat er maar weinig alternatieven zijn als er echt gewerkt moet worden😅
verse koe
@George welke ev rij je? Wat weegt deze en wat weegt een vergelijkbare met verbrandingsmotor?
George
Quote Reactie van @verse koe:
Wat weegt deze en wat weegt een vergelijkbare met verbrandingsmotor?

i4 . Dat is een beetje moeilijk. Mijn EV is 340 PK en weegt 2025 KG , een 4 cilinder benzinemodel met 245 PK weegt 1620 KG en een 6 cilinder benzinemodel met 374 PK weegt 1740 KG. Allemaal dezelfde auto. Maar ik denk dus dat in die PK klasse de 6 cilinder het meest dicht bij zit wat vermogen betreft en dan scheelt het dus 285 KG wat een EV zwaarder is.
Vdejong
@George autotrader.ca/a/bmw/…
heb ik niet over voor een auto
George
Quote Reactie van @Vdejong:
heb ik niet over voor een auto

Dat kan , ik wel.
😀
Vdejong
@George marktplaats.nl/v/auto-s/…
Zelfde auto volgens mij, stukkie duurder
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Zelfde auto volgens mij, stukkie duurder

De NL auto is inderdaad duurder maar heeft ook een heel erg lage kilometerstand en is luxer uitgerust. Mijn auto heeft nog meer opties dan die zwarte auto en is voorzien van het M Sport Pro pakket.
Vdejong
@George de canadeese BMW kost omgerekend 39211.78 euro. Wat heeft de jouwe gekost?
George
@Vdejong kijk jij woont in het beloofde land waar de melk duur is en de Beierse auto's goedkoop. 😀
+1
verse koe
@George maar je hebt ook vermogen nodig om dat gewicht op snelheid te brengen en houden. En ja, ik weet dat je niet op kunt tegen het aanwenden van vermogen bij electric.

Maar ben maar blij dat het mining van rare earth minerals niet meegenomen wordt bij je milieu belasting
George
Quote Reactie van @verse koe:
maar je hebt ook vermogen nodig om dat gewicht op snelheid te brengen en houden. En ja, ik weet dat je niet op kunt tegen het aanwenden van vermogen bij electric.Maar ben maar blij dat het mining van rare earth minerals niet meegenomen wordt bij je milieu belasting

Dat eerste is geen enkel probleem , en ja dat laatste zal best wel belastend zijn voor het milieu maar dat is de winning van aardolie en aardgas ook.
+1
Grasbaal
Dat te hard banden slijten is trouwens een probleem dat eenvoudig via software instellingen is op te lossen (voor alle auto's). Heb nu ook al in mijn auto een Chill stand: tesla.com/ownersmanual/models/… en dat rijd ook nog relaxter...
matt
@Grasbaal die chill stand zat ook al op mijn amerikaan,met de linkervoet op de rem.
En de rechter op het gas,gelijk het hele klimaat naar de knoppen 😂😂
George
@matt De chill stand is standaard op elke BMW . Het is niet voor niks al jaren Freude am Fahren.
matt
@George ik heb geen bmw onderbroek,met bijpassend dekbedovertrek.
George
Quote Reactie van @matt:
ik heb geen bmw onderbroek,met bijpassend dekbedovertrek.

Ik ook niet , maar wel wat Puma Shirts met BMW M opdruk. 😀
Maar ik ben ook een merkentrouwe fan.
+4
vrije boeren
@George chill standje zit ook op mijn vriendin
Wolswinkel
Quote:
chill standje zit ook op mijn vriendin

@vrije boeren En je vrouw dan?
vrije boeren
@Wolswinkel dhill standje is al een tijdje defect
weurding
@George AFD....Alternatieve fur diesel
+1
George
Quote Reactie van @weurding:
Alternatieve fur diesel

Ohhhh betekend het dat! Ik dacht altijd : Alles für Deutschland 😀
+5
Klei Boer
Dat elektrisch rijden slecht voor het milieu is dat is me wel duidelijk geworden na een paar afleveringen 'Frank gaat voor goud ' kijken hebben jullie niet gezien wat voor mijnen ze daar maken om Nikkel en Cobalt uit de grond te halen? Tjonge jonge wat een natuur vernietiging is dat zeg niet normaal en dat alleen om accu's te maken....... En nee dat halen ze niet elektrisch uit de grond.....
+3
Grasbaal
Quote Reactie van @Klei Boer:
Tjonge jonge wat een natuur vernietiging is dat zeg niet normaal

Heb je je ook weleens verdiept in de oogst van aardolie?, ja en ook de accu van je mobiel en boormachine hebben de door jouw vervloekte grondstoffen nodig. Vingerwijzen helpt niet, we maken er samen een zootje van op deze aarde....
kanniewaarzijn
@Grasbaal Dan allebei maar afschaffen. Gaan we leven als de amish...
+3
overstekend wild
@Grasbaal het zijn gewoon politiek gestuurde keuzes om met milieuzones, dieseltoeslagen en belastingvoordelen mensen dwingen om te vernieuwen waarin het instand houden van de economie het belangrijkste is onder het gezochte excuus van het klimaat/milieu. Natuurlijk zou helemaal afrijden beter zijn voor het milieu en dat weten ze gerust
verse koe
@Grasbaal Klopt helemaal van die batterijen, maar die van jou auto zijn slechts een ietsie pietsie groter
+1
jordi 1455
@Grasbaal Voor benzine en diesel auto's krijg je geen subsidie of belastingvoordelen omdat het zogenaamd groen is, bij elektrische auto's wel, ondanks dat de productie er van heel vervuilend is.
Zo word erbij de winning van Lithium wordt gebruikt gemaakt van stripmining zoals men doet bij steen- en bruinkool, maar een andere manier van lithium winnen is door pekelextractie waarvoor heel veel water voor nodig is.

Volgens mij probeert @Klei Boer duidelijk te maken, dat mensen die zitten de pochen hoe milieuvriendelijk bezig omdat ze elektrisch rijden hypocrieten zijn en dat we massaal door de overheid en de elektrische autoindustrie worden voorgelogen over de milieu-impact van de productie van EV's.
Nevergiveup
@jordi 1455 al dat mega accu gebruik is mijn inziens ook niet ideaal , niet alleen de auto's , maar het hele land komt er mee vol tot een fietse hok aan toe , dat is eigenlijk gewoon ook niet goed.

Maar tja , nu ook EV hier , rij nu voor ca. 2 euro de 100 km (zelf panelen genoeg dus tel het teruglever tarief)

Waarom dief van eigen.portemonaie zijn 🤷

Volgend jaar kwart wegenbelasting geloof ik , maar geb geen zware EV , we zien wel.
George
@Nevergiveup tja die accu' vind ik niet zo erg mits ze een lange levensduur hebben en goed gerecycled kunnen worden.
Klei Boer
@jordi 1455 precies! Bedankt voor het juist verwoorden
JappieJo
@Klei Boer ja prachtig mooi, lijkt of daar alles kan en die paar koeien hier verprutsen de hele wereld
Klei Boer
@JappieJo mooi om op zondagochtend op de bank te liggen kijken jaa maar Tjonge jonge wij moeten hier de aarde redders zijn..... nog niks met ad Blue daar hoor laat staan elektrisch
trevor-z
Kan men bij een electrische auto het "gas"pedaal ook rustig intrappen zodat het vermogen wat rustiger wordt overgebracht ,ikzelf rij nog met benzine.?
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @trevor-z:
het "gas"pedaal ook rustig intrappen zodat het vermogen wat rustiger wordt overgebracht

Ja, dat kan met de zogenaamde "chill stand", en dat zou je natuurlijk ook in brandstofauto's kunnen inbouwen.
+1
van Ittersum
@trevor-z op stand "eco" ben je net een luie benzineauto met als voordeel dat de auto ook niet harder wil dan 130. Dus ja, het zit er op
+1
JappieJo
@trevor-z ja hoor net als een gaspedaal
arie.j
Elke keer bij zo'n discussie ben ik weer keer weer verbaast hoe verslingerd en verslaafd sommingen aan de status van een doodgewoon vervoermiddel kunnen zijn.
Een auto dat is toch gewoon iets om van A naar B te gaan? Liefst binnen redelijke termijn en zo geriefelijk mogelijk?
Verder is de fiets waar mogelijk natuurlijk veel goedkoper en gezonder
en voor het milieu
Eletrisch rijden heb ik misschien bij blijvende saldering bijna wel stroom genoeg voor
Maar ze zijn mij te duur
En dat milieuvoordeel wordt inderdaad bij productie en slopen voor een groot gedeelte te niet gedaan
George
@arie.j tja Arie de een bouwt een woonhuis van 7.5 ton en de ander een van 4 ton. In beide kun je wonen , zo gaat dat met auto's ook. Ik ben op de fietsvakantiebeurs in Utrecht geweest . Daar begonnen de prijzen voor een beetje E Bike ergens bij 4000. Een Gazelle die E bike van het jaar is geworden 5999 Euro. Maar elektrische auto's zijn helemaal niet meer zo duur. Het is net zoals met brandstof auto's , de een koopt een Kia Picanto en weer een ander een Porsche Tycan. Beide kunnen ze rijden. 😀
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j tja Arie de een bouwt een woonhuis van 7.5 ton en de ander een van 4 ton. In beide kun je wonen ,

In je auto wonen? Sommigen hebben tegenwoordig uit nood zo'n TinyHouse
Dat is maximaal 50m2, gemiddeld 28m2 lees ik
Moet er niet aan denken, één niet te grote kamer, dat is dus allles
Maar een auto om in te wonen? Hoeveel m2 is die van jou?
Zou dan toch maar gauw een camper kopen, dan kun je je benen als het meevalt nog strekken bij het slapen😀
+1
George
@arie.j tja of je wilt de strekking van mijn schrijven niet begrijpen of je bent echt niet zo slim🙈😂
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j tja of je wilt de strekking van mijn schrijven niet begrijpen of je bent echt niet zo slim

'k Zal dan wel niet al te slim zijn😉
Maar normaal koop ik vanwege het relatief geringe aantal kilometers altijd een auto 2e hands.
Die zijn in de praktijk net zo betrouwbaar als nieuw.
Hoe zit dat bij elektrisch? Zijn er nog extra voor of nadelen bij een 2ehands elektrische auto t.o.v. een benzine?
Nevergiveup
@arie.j Denk niet te veel KM op de teller en jong gebruikt , dan kun je er neem ik aan gewoon probleemloos jaar of 5-8 mee rijden.
George
@arie.j waarschijnlijk alleen maar voordeel als jezelf genoeg stroom hebt. Dit jaar nog geen wegenbelasting en komend jar nog kwarttarief.
+3
weurding
@George als je een goede auto hebt, weinig rijdt, is die aan houden voordeliger dan 20000 of meer bij te leggen voor een electrische omdat je toevallig gratis stroom hebt, eenvoudiger kan ik het niet uitleggen
+1
George
Quote Reactie van @weurding:
eenvoudiger kan ik het niet uitleggen

Je uitgaves bepalen je rijkdom , hoe minder je uitgeeft hoe rijker je wordt.
weurding
@George ligt er ook wel aan wat er binnen kont🤗
George
Quote Reactie van @weurding:
ligt er ook wel aan wat er binnen kont

Als er niks uitgaat is alles winst
weurding
@George je uitgaven bepalen je rijkdom..... maar dat geldt zeker ook voor je inkomsten, echter heeft het niks met het onderwerp te maken waar we het over hadden, dat ging in 1e plaats over dat je haast gek moest zijn als je gratis stroom hebt om geen electrische auto te nemen, en dat is natuurlijk volstrekte onzin😁
+1
George
@weurding Ik heb dat nergens geschreven dat je gek bent als je geen elektrische auto koopt.
weurding
@George zei ook haast☝️🤣
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j waarschijnlijk alleen maar voordeel als jezelf genoeg stroom hebt. Dit jaar nog geen wegenbelasting en komend jar nog kwarttarief

Hangt gewoon af van de extra afschrijving aan de eene kant
En de brandstof kosten besparing, plus wegenbelasting besparing aan de andere kant
En als ik dat grofweg bereken, dan hoef ik echt niet hard te gaan lopen om m'n benzine auto in ruilen
George
@arie.j Gewoon in je benzine auto blijven rijden dan. Ik heb een hobby aan auto's en na 7 jaar wilde ik na de eerste generatie 4 serie Gran Coupé graag de nieuwe opvolger. In eerste instantie een benzine maar later toen ik de zonnepanelen een paar weken had toch bedacht dat ik beter dezelfde auto kon kopen op stroom. Wat aanschaf betreft was dat nauwelijks verschil maar nu heb ik ruim 2,5 jaar lang wegenbelasting voordeel en zolang de saldering bestaat gratis energie. 😀
Nevergiveup
@George gratis niet helemaal , maar voor het terug lever tarief, dat betekend dat je ongeveer zo'n 1,25 tot 2,- euro per 100Km kwijt bent. Dat is heel weinig en ook geen wegenbelasting
Albert Altena
Alle auto's elektrisch?
Zal er nog heel wat ontwikkeld moeten worden om dit te realiseren.
Gevolg zal zijn. Het kan toch niet.
Nou dan moeten alle auto's in 2050 op waterstof zijn.
Waterstof gas is nog het mileu vriendelijkst,weg met die kostbare elektrische en brandbare troep die niet te blussen is,voor elektrisch heb je veel grondstoffen nodig wat het milleu zwaar belast
George
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl
Je eerst eens verder verdiepen hoe die waterstof geproduceerd moet worden voordat je daar een oordeel over hebt.
Albert Altena
@George Waterstof is vooralsnog moeilijker te produceren. Maar vooral in zonovergoten landen heeft het een enorme ontwikkeling en er worden ervoor in ons land al terminals gebouwd.
+1
George
@Albert Altena Die waterstof zullen we wel nodig hebben voor industrie , luchtvaart en misschien zwaarder verkeer . Maar bij auto's is de keuze gemaakt. Overal wordt laadinfrastructuur aangelegd. Dit doen ze niet voor enkele jaartjes!
Albert Altena
@George Ze doen wel vaker domme dingen.
George
@Albert Altena Ik vind het frappant dat sommige beter denken te weten wat het gaat worden. Heel de autoindustrie heeft ingezet op elektrische auto's
Overal gaat de elektrische infrastructuur op de schop. En nog geloven sommige mensen er niet in.
Albert Altena
@George Dat is nou de valkuil voor velen die "geloven" in elektrisch.
Elektrisch is niet zo verkeerd maar de opwekking van die stroom.
Dat daarbij zonnepanelen niet meer in trek zijn en wind energie veel meer, wat ook in de wintertijd functioneler is, wanneer er groot verbruik is.
Erik1979..
@George autoreview.nl/nieuws/id/… steeds meer mensen die zich uitspreken tegen de groene droom van volledig elektrisch. Gaat gewoon niet lukken.
labella
@Erik1979.. Gaat ook gewoon niet lukken, kan het elektriciteitsnet ook never nooit aan
Erik1979.
@labella die zou je aan kunnen passen. Ik denk dat je voor dat geld beter de dijken kunt verhogen. Ik hoor jammer genoeg niemand over aanpassen. 500.000.000 gaan voor co2 omlaag en geen temperatuur verhoging, ik denk dat het een illusie/leugen is. Rest gaat voor lekker leven.
+1
labella
Quote Reactie van @Erik1979.:
die zou je aan kunnen passen

Dat gaat echt niet in een paar jaar lukken, dat duurt minimaal tientallen jaren.
+2
matt
@Erik1979.. mercedes kan niet mee met de EV,daarom zegt hij dat.
Ze maken de uitstootregels voor de brandstofmotor,gewoon enorm streng.
Zodat de ontwikkeling daarvan enorm duur word.
Plus een klap belasting erbovenop,zodat de ev uiteindelijk goedkoper word.

Maar inderdaad wel gewoon peperduur.
+1
Erik1979..
@matt zou je goed gelijk in kunnen hebben. Musk zegt ook dat ze het niet gaan winnen van de Chinezen. Wel diep en diep triest dat Duitsland hun eigen auto's gaan verbieden. Auto's uit China importeren die gemaakt zijn met kolen stroom. Eigen economie volledig naar de kloten werken omdat ze de eigen industrie maar ook landbouw vernietigen. Deze regering haat Duitsland. Anders doe je dit je land niet aan.
+1
labella
@Erik1979.. 1 geluk wij gaan nu iedere 2 weken naar Duitland want de boodschappen zijn in Duitland goedkoper en de schnitzels goedkoper, groter en lekkerder. Komt er toch nog wat geld Duitsland binnen..😜
+1
Erik1979..
@labella
de voorman van de lsv verwoord precies wat ik denk. Hij is trouwens verkiesbaar voor de Europese verkiezingen. Hij heeft mijn stem.
+1
marcsterreborn
@Erik1979.. Ik ga voor de Freie Bauern freiebauern.de/
+1
weurding
@Erik1979.. tja, ben nog steeds fan van weidel😄
matt
@Erik1979.. bmw lukt het wel maar inderdaad die toeleverindustrie zoals zf en zo worden hard geraakt.
Overigens denk ik dat de deadline,opgeschoven word.
Ze krijgen de infrastructuur nooit binnen de gestelde termijn op orde.
George
@Erik1979.. De auto industrie geeft de strijd om verbrandingsmotoren op en alleen nog maar uitstoot loze auto's vanaf 2035.

autoweek.nl/autonieuws/artikel/…
Erik1979..
@George klopt niet. Zijn volop bezig om het te voorkomen
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
lopt niet. Zijn volop bezig om het te voorkomen

Ach ja we zullen het wel zien wat het gaat worden. Maar ook de Duitse auto industrie bouwt massaal elektrische auto's. Het maakt mij ook niks uit , ik heb er al eentje en hij bevalt ons prima. Ik hoef niet zo nodig een brandstof auto meer.
+2
weurding
@George gisteren kwam hier nog een scania V8 langs.... man man, je moet wat missen als chauffeur wetende dat dit geluid verdwijnt
+1
cjw73
@Albert Altena ik zie verdacht veel reacties van een man uit Budel, die sinds een jaartje helemaal om is op gebied elektrisch rijden en alles wat daarbij hoort. Is volgens mij dezelfde die ook met een giga zonneweide bezig is..🤑💰💰💰🤑🤑
+1
Albert Altena
@cjw73 Oeps.
arie.j
Quote Reactie van @cjw73:
@Albert Altena ik zie verdacht veel reacties van een man uit Budel, die sinds een jaartje helemaal om is op gebied elektrisch rijden en alles wat daarbij hoort. Is volgens mij dezelfde die ook met een giga zonneweide bezig is

Wat is giga? 100 bunder of zoiets?
Je moet stroom transporteren
Maar anders, het zou het iets voor woestijnen als de Sahara zijn
Groeit toch niks en de zon schijnt er vrijwel elke dag
+1
cjw73
@arie.j waar je ze ook neer zet, je houdt spanningspieken, doordat de zon niet constant schijnt he. Wind in beter,
+1
Erik1979..
@cjw73 wind zelfde probleem. Het waait niet altijd even hard. Enige oplossing is voorlopig kernenergie als je van de co2 afwil. Beter zou zijn om gewoon energie te sparen en meer fotosynthese toe te passen. Gewoon de natuur het werk laten doen en ze een handje helpen door optimale omstandigheden te creëren zodat de plant de co2 om kan zetten.
cjw73
@Erik1979.. wind is ook niet evenredig, maar veel gelijker dan zonnepanelen. Maar geef ook de voorkeur aan kernenergie. Alleen die ezels bij jou over de grens doen ze uit.🙈🙈🙈
Erik1979..
@cjw73 ik heb een andere naam voor die wezens. Kut zakken maken Europa kapot. Drijven oorlog aan. Iedereen die anders denkt moet kapot. Zelfs het woord doden is in een demonstratie getoond. Ezels zijn mooie lieve misschien domme dieren. Grote belediging voor dit dier.
+1
weurding
@Erik1979.. heb een filmpje gezien van een ezel die een jakhals doodt, er is nog hoop
Albert Altena
@arie.j Waterstof produceren in de Sahara voor in de tank.
@George ik weet echt wel hoe waterstof gemaakt wordt ,daar heb je een hoop energie voor nodig en het rendament tijdens productie is lager ,maar tijdens verbranding blijft alleen water over ,en dat is ook de bedoeling ,geen afvalstoffen
+2
weurding
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl eigenlijk voor alle alternatieven geldt, je stopt er meer energie in dan er uit komt, maar we zijn wel lekker groen bezig🫣
Haijtink
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Gelukkig brandt waterstof niet.... De eerste waterstofbussen gingen in doetinchem in vlammen op zonder nog maar een kilometer gereden te hebben.

nos.nl/artikel/…
George
Quote Reactie van @Haijtink:
Gelukkig brandt waterstof niet.... D

Waterstof is ook een erg explosief goedje. Maar Feit blijft dat EV's niet eerder of meer gaan branden dan gewone auto's , echter als ze branden wel moeilijker te blussen zijn.
jordi 1455
@George Dat waterstof explosief weet iedereen wel, maar onderschat niet het explosiegevaar van lithium ion accu's.
weurding
We zijn goed op weg jaja, keep on dreaming
autoweek.nl/autonieuws/artikel/…
Nevergiveup
@weurding Hakjal , kom je niet te laat op het werk door de file , maar omdat je s'morgens nog eerst paar uur onderweg in de baas zijn tijd moet laden 🙈
Vdejong
@weurding elk voordeel heeft zijn nadeel. Je ziet het pas, wanneer je het door hebt
+3
weurding
Hier zit natuurlijk een kern van waarheid in

(klik om te vergroten)

Bartlehiemboer
Heb hier een elektrische oplaadpaal staan.

Advies van Stedon is om laadpalen van 16.00 tot 21.00 uit te zetten.ivm overvol energienet
Ik heb geen idee of dit door gaat en hoe ze dit willen gaan doen.
Je bent wel met een app verbonden met een energiebedrijf.

Maar we wekken dan wel weer ons eigen stroom op. Zou je zeggen dat dit weer in de paal kan.

Allemaal afwachten hoe ze het willen doen. Maar electrice rijden is nog niet de oplossing.
George
Quote Reactie van @Bartlehiemboer:
llemaal afwachten hoe ze het willen doen. Maar electrice rijden is nog niet de oplossing.

Waarom heb je dan een laadpaal?
+1
Bartlehiemboer
@George
Sorry, had uw vraag niet gelezen. Net dus wel.

Maar heb hem hier staan voor vakantiegasten, Natuurhuisje.
We krijgen hier veel elite van de stad.

Moet ze toch proberen te lokken.
Vertel ik ze hier in wat voor wereld we terecht zijn gekomen en wat een hoax alles is.
Zij een leuke vakantie en ik probeer begrip voor de boer bij dit clubje te krijgen.

Maar gebruik de oplaadpaal ook voor eigen auto.
+1
weurding
+2
Nevergiveup
@weurding dan hedde wel flinke laadpaal nodig ....
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
dan hedde wel flinke laadpaal nodig ....

Voor mijn auto heb ik geen laadpaal nodig. Ik laad hem aan het krachtstroom stopcontact in mijn garage.
Nevergiveup
@George had het over die trekker he , met 800 KW accu 🤯
George
@Nevergiveup Snelladers langs de snelweg zijn tegenwoordig al vaak 300KWh . Dan ligt het eraan of die trekker die snelheid aan kan anders is ie toch nog al eens rap opgeladen.
Nevergiveup
@George Tesla heeft er al van 600KW zag ik , is trouwens niet zo goed voor de accu , jou (11KW ?) Kracht stroom drie fase AC lader is eigenlijk veel beter
+1
George
@Nevergiveup Ja dit laadt met 10-11KWh net zo snel dan een laadpaal. Ik gebruik de snelladers alleen tijdens verre ritten met vakantie en anders nooit. Maar kan ook geen kwaad , accu is beveiligd en vanaf 80% vulling wordt de laadsnelheid flink afgeknepen. Maar ik heb tijdens het snelladen al paar keer 209KW/h aangetikt. Auto laadt behoorlijk vlug aan zo'n snellader. Maar voor de petrolheads , tanken gaat inderdaad vlugger.
Maar 600KWh heb je met auto niks aan want volgens mij is er geen een die zo snel kan laden. De i4 heeft laadsnelheid van max 210KWh . Er zijn er die nog sneller kunnen inmiddels maar de meeste zitten onder de 200KWh.
JappieJo
@George dat gaat rap👌
Meende dat onze maar 75 kWh kan, maar hebben nog nooit aan een snellader gestaan.
Verre reizen doen we met het gezin en dan nemen we de diesel mee, daar kunnen we met zijn zessen in.
@George Zag afgelopen week bij tankstation in Frankrijk 60 ct per kwh voor E auto ben je toch wel een vermogen kwijt om te tanken van zo'n auto of zie ik dat verkeerd . Diesel kost rond de 1.85 Euro per liter langs de snelweg , van de snelweg afkost het rond de 1.75 Euro .
weurding
@Hans is Hobby boer dan wordt zelfs electrisch fietsen duur🤣
+1
JappieJo
@Hans is Hobby boer 17 kWh per 100 km. Dus 17 maal 60 cent is 10€ per 100 km aan stroom.
weurding
@JappieJo 6 liter diesel per 100km
George
Quote Reactie van @weurding:
6 liter diesel per 100km

17-18 KW /100 km Aan snellader bij 60 cent dus €10.80. En bij thuis laden € 6.30
@weurding rij zelf 5 liter op100 km diesel .
weurding
@Hans is Hobby boer onze benzine auto is zuiniger dan die pickupdiesel
😅
George
Quote Reactie van @Hans is Hobby boer:
Zag afgelopen week bij tankstation in Frankrijk 60 ct per kwh voor E auto ben je toch wel een vermogen kwijt om te tanken van zo'n auto of zie ik dat verkeerd .

Ja dat zie je verkeerd. Je laadt je auto thuis 100% vol voor 35 cent of met zonnepanelen gratis en je kunt dan in mijn geval makkelijk 450 km rijden , als je dan onderweg moet laden en je laadt m weer tot 80% vol wat gebruikelijk is bij snelladers vanwege beveiliging accu dan laadt je ongeveer 65 KW/h voor 60 cent en kun je weer ruim 300-350 km vooruit. Dan rijd je dus 800 KM voor €67. Ik geloof niet dat dit heel duur is en dan ook geen wegenbelasting.
+1
Vdejong
Quote Reactie van @George:
Voor mijn auto heb ik geen laadpaal nodig

wij ook niet
George
@Vdejong Nee je moet er geregeld mee naar het tankstation.
pieta
@George Wij tanken thuis diesel. Ook heel gemakkelijk
George
@pieta Dat geldt alleen voor de dieselrijders , voor dat gemak betaal je dan ook de dubbele wegenbelasting.
😀
Niks makkelijker dan wekelijks een keertje een stekkertje insteken en weer eruit trekken. 😀
-Jan-
@George sprak iemand met e- bmw die 2 x niet op zijn werk kon komen,weg met dat ding,nu heb jij het werk aan huis
George
@-Jan- Oh en waarom kon ie niet op zijn werk komen? Wat een gezever toch weer.
+2
JappieJo
@George gelukkig heeft een diesel/benzine/lpg nooit problemen. Iedereen is gewoon jaloers op je elektrische BMW.
Wij zijn elektrisch gaan rijden omdat we de laatste keren bij aanschaf van een andere auto een lekke koppakking hadden na verloop van tijd. Dat heb je met stroom niet
weurding
@JappieJo heb wel es gehoord dat de bestuurders van ev daar wel last van hebben...🫣😉
+2
pieta
@weurding Zit daar niet draadje los? 😁
labella
@weurding buurvrouw rijdt elektrisch Kia, die is al 2 keer weggesleept en de auto een week kwijt geweest. Zal allemaal wel garantie zijn maar doe mij maar mijn oude benzineauto die het altijd doet en nog nooit weggesleept is.
George
@labella volgens mij mag je een EV niet slepen.😀
labella
@George op een vrachtwagen geladen dan.
+2
Nevergiveup
@George bij mijn BMW EV zit wel een los trekoog bij , die kan er voor en achter in , maar dat is dan waarschijnlijk om de kampeer tent aan vast te zetten of een ander te slepen 😂
JappieJo
@labella vreemde constatering, zulke brandstof auto's bestaan er ook. Had ze een benzine gehad had je dat hier ook gemeld?
George
@JappieJo
EV mag je niet slepen en brandstofaangedreven auto's met automaat ook niet. 😀
+2
JappieJo
@George afgetakeld dan😂
+1
Vdejong
@JappieJo hele dorp zit op dit moment zonder stroom. Vanwege de wind zal er wel een boom op de kabels gevallen zijn. Gelukkig hebben we een stationaire generator die automatisch aanslaat. Helaas is het huis niet aangesloten op de generator, maar daar hebben we een kleine benzine generator voor die hooguit de verwarming en koelkast draaiende kan houden.
Stel je voor dat we de accu van onze EV moesten opladen.
+1
JappieJo
@Vdejong ja lastig dan, daarom spreiden wij onze kansen met een diesel en stroom 😅.
Ben nog nooit in Canada geweest maar is daar veel bovengronds?
+1
Nevergiveup
@Vdejong Rijd ook een EV , opzich is het jammer dat er nagenoeg geen auto is waar bv een twee cilinder benzine motortje in ligt van zeg 25 pk.

De BMW i3 had zoiets , een range extender. Het zou voor velen ideaal zijn omdat als je dan zou kunnen kiezen het motortje op een optimaal toerental mee te laten draaien je actieradius zo van 400 naar 800Km gaat ,echter de wegenbelasting komt ook gelijk om de hoek kijken , dat zouden ze voor een hulpmotortje waar je niet echt vol op kunt rijden niet hebben moeten invoeren.

Nu hebben de fabrikanten daar geen zin in om te maken.
George
@Nevergiveup Dat is toch niet meer nodig als je ruim 400-500 km kunt rijden. Hoe vaak rij je dat op 1 dag?
Belangrijker is dat er genoeg snelladers zijn en dat de auto snel kan laden.
Nevergiveup
@George Ik zou het toch een voordeel vinden als een hulp motortje niet onder wegen belasting zou vallen , en het zou de belasting van het net verlichten omdat je dan ook gewoon 90 kunt blijven rijden zonder ff snel te laden , het zou ook meerdere sneller overhalen om laten we zeggen een 90% EV te kopen.
-Jan-
@George bmw maakte zijn praatje niet waar
George
@-Jan-
Wat voor praatje? Een boel domme zwets.
-Jan-
@George op je pik getrapt,man kreeg de verzekering 200 km op een lading te kunnen rijden,pakket bleek veel te licht en exit bmw dealer, nu rijd hij een nieuwe leaf die makkelijk 375 km haalt
George
@-Jan- 200KM was dat een oude i3 uit 2014? Ik haal 500 km met de i4.
Trouwens de WLTP actieradius van zo'n Leaf is 385 km en dan geloof ik dus ook niet dat hij makkelijk 375 km haalt. Van de i4 is de WLTP actieradius zelfs 590. Ik heb er 540 km mee gehaald afgelopen zomer maar in de winter en op korte stukjes is het gewoon minder.
Er zijn al diverse i4 rijders die de 100000 km geheel probleemloos hebben aangetikt. Enkel de bandenslijtage wordt genoemd en ja naast een boel probleemloze zijn er ook wel een paar waar het deurtje van de laadklep niet open ging welke onder garantie werd vervangen. Maar echt gekke dingen hoor je er niet van.

-Jan-
@George het is echt slecht voor de mens want zelfs sjors blaast stoom uit zijn oren

Was een nieuwe i3 2016 maar het gaat om de geloofwaardigheid van het verkooppraatje,het moet kloppen bij degelijk merk als bmw en dat was het niet
+3
JappieJo
@-Jan- dat is waardeloos inderdaad, aan de andere kant hoevaak klopt het opgegeven verbruik van een diesel/benzine?
cjw73
@JappieJo zo ongeveer. Dat haal ik ook nooit. Misschien ligt het aan mijn rijstijl.🤔🤔
JappieJo
@cjw73 jullie hebben altijd harde wind aan de kust, denk dat het daar van komt 😂
cjw73
@JappieJo rij meestal richting Heerenveen, das voor de wind, dan zou ik besparen...🙈🙈
JappieJo
@cjw73 dan is het je rijstijl 😎
+2
Nevergiveup
@cjw73 Binnendoor stast tie bij mij maar op 14 Kw per 100 km , boven de 110 loopt het verbruik snel op richting 20 KW
George
@Nevergiveup Met koud weer korte stukjes kost het meeste stroom. Lange afstanden zijn ook tijdens koud weer geen probleem. Warmtepomp verwarmt cabine en accupakket en dat is efficiënt op lange afstanden . Maar voor korte stukjes kost het meer stroom. Maar een brandstof motor met veel koude starts verbruikt ook meer.
+1
JappieJo
@George onze Kona heeft een WLTP van 484 km, in de winter komt de 360 km beter in de buurt en in zomer rond de 445 km.
Hard rijden dan begint die ook echt stroom te vreten. Rond de 125/uur valt het mee
+1
George
@JappieJo
Gisteren en vandaag samen 398 km gereden . Vandaag even naar Middelburg geweest een set winterwielen gehaald die ik via Marktplaats gekocht heb . Bij thuiskomst nog 90 km actieradius over. Dus die i4 heeft toch echt wel een goede actieradius.
+1
JappieJo
@George was vandaag ook zacht weer, scheelt een heel stuk 👍
Vdejong
@George oogkleppen op en door
weurding
@Vdejong folie op de zijramen
+2
pieta
@-Jan- Sjors loopt gewoon naar zijn werk als de BMW niet mee wil. 😁
+4
cjw73
@George ben ik achter gekomen. Rij nu sinds een paar jaar weer benzine. Maar dan ontdek je wel wat het gemak van thuis tanken was.
+1
weurding
@cjw73 moet je ver rijden? Tank zowel trekker als auto bij avia even verderop, bevalt me prima, geen opslag, geen gezever, geen controles thuis
+1
cjw73
@weurding 8 km voor de dichtstbijzijnde. En thuis heb ik de boel prima voor elkaar, dus geen gedoe bij controle.
weurding
@cjw73 grootste euvel hier was dat ik niet genoeg omzet en bij de pomp altijd frisse diesel heb, en wat je niet hebt halen ze je ook niet af, al hoor ik weinig diefstal meer in de buurt van diesel
+1
cjw73
@weurding diefstal valt hier mee. Tank staat binnen en de berging zit op slot. Gebruik hier meestal een 3000 liter per jaar ongeveer. Vorige week net 2000 erin laten doen.
Albert Altena
@George Landelijk beleid doorzien op persoonlijke situatie is een valkuil blijkt.
+1
sjuu
@George grijs kenteken en diesel van het bedrijf, goedkoper word het niet.
+1
weurding
@sjuu in 6 jaar met hilux van 45 naar 61 per maand mrb gegaan, geeft niks, blijft weinig, maar ze doen er alles aan je diesel te ontmoedigen
George
@sjuu toch wel , eigen zonnepanelen en geen wegenbelasting.
+1
cjw73
@George wegenbelasting nog niet , en waren de zonnepanelen gratis ofzo..
+1
Vdejong
@cjw73 pest hem niet zo
cjw73
@Vdejong ach hij weet wie het zegt.
George
Quote Reactie van @cjw73:
wegenbelasting nog niet , en waren de zonnepanelen gratis ofzo..

Het eerste heb ik meer dan 2,5 jaar lang profijt van . Wat betreft die wegenbelasting is nu duidelijk dat dit jaar nog gratis is en volgend jaar 75% korting en dus een kwarttarief. Wat ze na 2025 gaan doen is nog steeds niet bekend en zal de nieuwe coalitie moeten gaan besluiten. Maar ik acht de kans heel groot dat ze het tarief op uitstoot loze auto's lager blijven hanteren dan bij auto's met verbrandingsmotoren. Zonnepanelen waren niet gratis maar ook vrij snel terug verdiend zolang we mogen salderen.
weurding
@George hier kwam net een NH "bultrug" voorbij....

(klik om te vergroten)

+1
George
@weurding Dat ziet er niet uit.
Cowboy3
@George Als je wat klusjes bij de overheid wil doen moet je zoon dingetjes hebben anders kom je niet meer aan de bak daar 🫣
George
@Cowboy3 klopt , ook kranen en loaders.
cjw73
@George buur heeft een mini shovel op stroom, maar das nog geen succes. Wat voer aanschuiven is geen probleem, maar als hij echt moet werken komt hij kracht te kort.
+1
weurding
@cjw73 dat hoor ik hier ook bij de dealer, snap dat niet goed, enigste wat aangedreven moet worden is een hydrauliekpomp, en dat gaat toch al jaren goed bij electrische heftrucks
+2
cjw73
@weurding is mijn idee ook . Maar hij zei het vorige week nog. Heeft een demo te gebruiken en heeft zijn ahlmann ook nog, die gebruikt hij meestal.
+2
Haijtink
@cjw73 Die ervaring heb ik hier niet, kan er alle werkzaamheden goed mee doen. Snelheid is een voordeel, altijd maximale hydrauliekstroom. Nu na 290 uur heeft ie voor 170 euro stroom (1045 kwh) verbruikt (incl belasting). Verder moet ie de eerste onderhoudsbeurt nog krijgen, maar dat zal niet zoveel voorstellen. Meeste onderhoud bij machines is de verbrandingsmotor. Verder krijgen die shoveltjes nooit de tijd om warm te draaien, daar heb je met zo'n E geval iig geen last van. Tijd zal het leren of de hogere aanschafprijs het waard was, maar tot zover ben ik er wel content mee.
Cowboy3
@George Een dikke diesel aggregaat met een goede 100 meter dikke kabel meenemen dan kunde altijd vooruit met zo'n spul. 🤫
George
@Cowboy3 Toch zijn er ook wel bij die er erg content mee zijn op en rond het erf. Die hebben zo'n ding gekocht met subsidie en zijn er erg blij mee.
Kracht zou eigenlijk toch geen probleem moeten zijn als je ziet hoeveel power elektrische auto's hebben. Maar ook elektrische heftrucks zijn toch ook krachtig genoeg. Ik zie bij betonfabriek van die grote elektrische heftrucks en die werken best.
pieta
Quote Reactie van @Cowboy3:
ikke diesel aggregaat met een goede 100 meter dikke kabel

En vergeet een goede automatische oprolhaspel niet anders wordt de kabel zo snel oud. 😁
Vdejong
@George we tanken 1 keer per 2 weken misschien, wanneer we boodschappen doen.
De tank loopt niet leeg wanneer we de auto niet gebruiken.
George
Quote Reactie van @Vdejong:
we tanken 1 keer per 2 weken misschien, wanneer we boodschappen doen.De tank loopt niet leeg wanneer we de auto niet gebruiken.

Dan rij je waarschijnlijk niet veel , nee anders zag je er een plasje onder staan en had je een lekke tank.
Vdejong
@George jij rijdt meer dan 450 km per week?
George
@Vdejong Laatste 2 maanden wel , wekelijks ruim 400-500 km per week. Ouders van mijn vrouw flink aan het sukkelen. Moeder zit in een revalidatiecentrum en vader is dement waar mijn vrouw ook dagelijks meerdere malen heen moet. Dus wekelijks een keertje in het stopcontact. We hebben de auto sinds 27 mei 2023 en nu 14600 km gereden.
weurding
George
@weurding Goed nieuws toch!
+1
weurding
Straks mag je overal weer 130 rijden met een ev, die hebben immers geen uitstoot😉
+2
weurding
Het is werkelijk bizar gesteld hier, had een link naar onderzoek geplaatst dat 100 km max niks geen invloed had op uitstoot, wat denk je...😅
Grasbaal
@weurding niet zo blazen, je had hem dubbel geplaatst. Misschien is een kleine toelichting bij alleen geplaatste links wel handig.....
weurding
@Grasbaal onzin waren 2 totaal verschillende , lees maar es na, maar goed, nog een keer dan, lijken op elkaar tot je er op klikt
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
Lijken op elkaar tot je er op klikt

Ik ga niet zomaar op willekeurig geplaatste links klikken, daarom een kleine toelichting vinden ook de andere Prikkers handig om te weten waar het over gaat...
+2
weurding
@Grasbaal je hebt anders geen moeite om ze weg te klikken zonder toelichten waarom, schei toch uit worden zo vaak links geplaatst
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@Grasbaal je hebt anders geen moeite om ze weg te klikken zonder toelichten waarom, schei toch uit worden zo vaak links geplaatst

En er zijn ook prikkers die alleen een link zonder toelichting of commentaar maar niets vinden.
Het gaat hier om de discussie
En met alleen een verwijzing kun je geen discussie hebben .
weurding
@arie.j discussies zijn meestal niet het probleem als er ergens (alleen) een link wordt geplaatst
+1
pieta
@weurding Het is zelfs mogelijk om over het plaatsen van een link te discussiëren. Dit mag je lezen als mijn bijdrage om deze discussie gaan de te houden. 😁
+1
weurding
George
@weurding De vroemvroem partij maakte er ooit 130 KM/h van. Dus nu maar weer. Maakt toch niks uit.
+1
weurding
@George gas d'r op, wil je echt wat veranderen moet men overal de wapenproductie verbieden, op wat munitie na tegen ongewild wild natuurlijk 😄
George
Quote Reactie van @weurding:
gas d'r op

Dat is ook een oplossing voor een te grote populatie 😀
+5
JappieJo
Prachtige reclame 🤪

(klik om te vergroten)

😅
Erik1979..
De Duitse ingenieurs gaan verder met ontwikkelen. Deze is co2 neutraal 💪💪💪 komt helemaal goed!

(klik om te vergroten)

George
@Erik1979.. Is waarschijnlijk geproduceerd met kettingzaag op kolenstroom. 😂
jordi 1455
@George Fred Flinstone reed al zon auto.
weurding
Nog geen snel eind in zicht voor brandstofmotoren

topgear.nl/autonieuws/…
Nevergiveup
@weurding joh , heb nu EV de volgende weer 6 pitter denk 🙈
Nevergiveup
@Nevergiveup komen straks ook steden waar je tussen 16:00 en 21:00 alleen maar met brandstof in mag om E-net te ontlasten
+1
-Jan-
@Nevergiveup komt een tijd dan mag je op even of oneven dagen rijden want er is maar voor helft electra
George
@weurding Oogstmachines worden genoemd.
Erik1979..
@weurding het grappige is dat we dan niet meer leven en de volgende generatie zegt net als wij over de vorige generatie. Wat waren die toch ouderwets en wat een rare gedachte. In de jaren 80 dachten ze dat we nu met een auto gingen vliegen. De techniek en de economie gaan ons de weg wijzen en niet de overheid. Wat ze ook proberen.
+1
weurding
George
@weurding Ja heel mooi 6 volledig elektrische modellen en de rest (plug in) Hybriden. Geen enkele auto met puur en alleen een verbrandingsmotor op benzine of diesel.
cjw73
@George maar onderaan bij de meeste vervuilende modellen staat ook zo'n ev ding...
George
@cjw73 Ja een Hummer EV , Dat is ook meer een elektrische vrachtwagen.
EV ding klinkt wel een beetje negatief he. 😀
cjw73
@George ik ben vrij , heb ook geen zonnestroom
George
Quote Reactie van @cjw73:
ik ben vrij , heb ook geen zonnestroom

Ik ben ook vrij en heb wel zonnestroom. 😀
Erik1979..
@weurding lekker door ontwikkelen die verbrandingsmotoren. En dan maar kijken wat er van komt. Ik hoorde dat China een vrachtschip heeft op kernenergie. Is mooi die ontwikkelingen. Hopelijk gaat de overheid minder sturen. Dan kan de wetenschap echt weer aan het werk. Komen we tenminste ergens. Nu is wetenschap een religie geworden en staat de ontwikkeling stil.
+1
weurding
@Erik1979.. we laten ons verrassen, 't is ammel koffiedik, groot ophef als we van vlees en zuivel af moeten omdat er vervangers zijn die zgn beter voor het milieu zijn maar wel die electroshit omarmen.... 😁
Erik1979..
@weurding de Duitsers gaan nu de lonen gestegen zijn en het voedsel weer iets minder duur is weer meer vlees eten. Als ze de barbecue afpakken hier dan is het land te klein. En zo hoort het ook.
weurding
@Erik1979.. vlees kost weinig in dld, 5 kg kipfilet 37,5😁
Net geweest, benzine scheelde ook 27 cent per liter, dus flink geshopt😅
Erik1979..
@weurding dat het hier goedkoper is wil niet zeggen dat het betaalbaarder is. Lonen zijn hier ook lager.
+1
weurding
@Erik1979.. leven in geheel is ook een stuk duurder hier dan in dld, neem de huizenprijzen, mrb, btw is lager, bpm kennen ze niet bij jullie,
Erik1979..
@weurding mee eens. Als ze de boel hier gewoon normaal zouden regelen is het een geweldig land. Maar zelfs hier hebben ze woning tekort. Te idioot voor woorden vind ik dat. Toch lukt het zo incapable te zijn om het voor elkaar te krijgen.
George
Quote Reactie van @weurding:
electroshit omarmen....

Why nut? Waarom electroshit?
weurding
@George alomvattend woord voor panelen warmtepompen ev en de hele kliek waarvan niet bewezen is dat echt beter voor het milieu is😋
pieta
Quote Reactie van @Erik1979..:
Nu is wetenschap een religie

Dat is jouw mening.
Erik1979..
@pieta niet alleen de mijne. Kijk maar eens hoeveel mensen stemmen op partijen die het zelfde verkondigen.......
+1
pieta
@Erik1979.. Dat is één van de problemen van tegenwoordig. Net als al dat fakenews.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
vrachtschip heeft op kernenergie

Volgens mij zijn er al lang kernonderzeeërs.
Erik1979..
@George ja, dat klopt, wist ik niet. 👍 Nu dus ook een vrachtschip.
+1
overstekend wild
@Erik1979.. als je wat wat voor categorie volk er af en toe op die schepen vaart, vraag ik me af of je er wel zo blij om moet zijn
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
lekker door ontwikkelen die verbrandingsmotoren. En dan maar kijken wat er van komt.

Brandstofmotoren lijken voor een groot deel uitontwikkeld te zijn. Kijk maar eens wat er allemaal rondom is gebouwd aan uitlaatgasrecirculatiesystemen EGR / roetfilters , AdBlue . Allemaal systemen die storingsgevoeliger blijken en deze systemen worden ook weer aangestuurd door allerlei moeilijke software op het Motormanagement ECU. Vaak gebleken dat deze software geschreven is om goede meetresultaten te behalen maar in de prakrijk op een of andere manier het systeem van uitlaatgas reiniging (gedeeltelijk) uitschakelt. In de praktijk blijkt dat het moeilijk is om brandstof motoren nog efficiënter en schoner te maken. Neemt niet weg dat ze nog telkens wat blijven verzinnen maar veel fabrikanten hebben de ontwikkeling er van al op een laag pitje gezet of zelfs gestopt om zich volledig op uitstoot loze aandrijving te richten.
weurding
@George deze brandstofmotoren zijn echter nog hard nodig om de gewenste grondstoffen voor electrische componenten overal ter wereld te delven en te verwerken, jij en ik gaan het niet meemaken, een wereld zonder fossiele brandstoffen
Erik1979..
@weurding ik ben benieuwd wanneer ze elektrische tanks gaan produceren 😂😂😂
+1
Erik1979..
@George ik weet niet of het waar is, er wordt gezegd dat bij de nieuwste diesels de lucht er schoner uitkomt als er in gaat.
Cowboy3
@Erik1979.. Hier is wegenbelasting van de auto in iedergeval al meer als hij aan diesel opzuipt.
matt
@Cowboy3 bij ons ook voort meer als 3k
+1
George
Quote Reactie van @matt:
bij ons ook voort meer als 3k

Het is toch voortaan godsgruwelijk veel geld.
matt
@George als jij mij eens wat overmaakt,jij
Rijd gratis.
+1
George
@matt Jij hebt nog iedere maand een heleboel melkgeld en ik zit al 203 maanden zonder! 😀
matt
@George jaren 80 prijzen 🤣🤣
George
@matt Tis toch nog iets. 😂
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
ik weet niet of het waar is, er wordt gezegd dat bij de nieuwste diesels de lucht er schoner uitkomt als er in gaat.

Ja ik heb dat ook gelezen maar dat gaat dan om fijnstof microdeeltjes die ze door de moderne zuiveringstechnieken van het partikelfilter eruit weten te halen. Maar de motor stoot nog steeds NOX uit.
Dus het is gedeeltelijk waar.
weurding
Groot artikel over BYD in dvhn, waar elon Musk eerst nog hoongelach had over China ziet hij het nu als een zware bedreiging

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

labella
@weurding Kweet niet, zie hier regelmatig een BYD ov-bus op sleepwagen langsgaan....
+1
weurding
@labella componenten en vooral de grondstoffen komen meest uit china
Grasbaal
Voor wie denkt dat de transformatie stopt:

Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers

Automobilisten gaan bij Shell minder klassieke benzine en diesel tanken. De energiereus schroeft dat aanbod met hogere CO2-uitstoot tot 2030 met 15 tot 20% terug. Schone brandstoffen en snelladers vervangen die producten. Sneller gaat niet, stelt Shell. „De onzekerheid is groot.”

Meer: telegraaf.nl/financieel/1420314384/…
Albert Altena
@Grasbaal Ja dat is een trend (wensdenken???)die ingezet is en/of de manier om te overleven.
Maar of het de weg is naar surplus zal de tijd leren.
Mensen met verstand van infrastructuur zien grote beren op de weg.
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @Albert Altena:
Mensen met verstand van infrastructuur zien grote beren op de weg.

Onderschat Shell niet, die hebben de middelen om de mensen met het meeste verstand van deze materie in te huren...
Vdejong
Quote Reactie van @Grasbaal:
meeste verstand van deze materie

Zoals Adema denkt verstand te hebben van de landbouw?
+4
weurding
@Grasbaal boeren hebben ook meeste verstand van het boeren an sich... alleen wordt er niet naar geluisterd, shell is niet dom, als marges op hun geinstalleerde laadpalen hoger zijn dan op de benzinepomp is het heel logisch dat ze daar op in zetten
George
Quote Reactie van @weurding:
p hun geinstalleerde laadpalen hoger zijn dan op de benzinepomp is het heel logisch dat ze daar op in zetten

Het is ook logisch dat ze daar op in zetten. Er komen gewoon steeds meer elektrische voertuigen op straat en dan zal er genoeg laadinfra moeten zijn en doordat er meer EV's en hybride voertuigen zijn gaat het brandstof verbruik omlaag.
Erik1979..
@Grasbaal als Europa dat doorzet dan draaien de rollen met Afrika. Ik zie hier in Duitsland ontzettend veel fout gaan. Gigantische overheids tekorten. Dan nog een gigantische investering in het elektriciteitsnet wat bijna niet opgebracht kan worden omdat er teveel geld verspild wordt en de economie terug loopt. Het is geen muur waar wij tegen aan rijden. Het is meer zo'n oude Europese weg. Steeds meer gaten die niet gemaakt wordt en op een gegeven moment hulp nodig van buitenaf omdat het teveel heen is. Maar wie Duitsland gaat helpen nadat we zelf de zooi gesloopt hebben?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden banden , verkoop , auto , milieu , volksgezondheid , elektrisch en nederland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!