Ford 3000 - Pto niet in te schakelen

Hallo iedereen,

Ik heb een Ford 3000 gekocht maar de pto doet wat raar. Wanneer ik deze wil inschakelen doet hij het rrrrrrr geluid. Waardoor ik hem moet opzetten wanneer de motor stil staat en hem daarna starten. En ja, u zal misschien denken de koppeling indrukken dat doe ik wel maar nu vroeg ik me af kan het daaraan liggen? Hoe stel ik deze net af? Ik heb hem al een beetje bijgeschroeft zo waar de stang van de koppeling naar de pedaal vertrekt. Maar dit lijkt niet voldoende. Heel af en toe krijg ik hem er wel in. Maar dat is zelden. In bijlage ziet u rechtse vinger waar ik hem al heb bijgerdaait-> (meer ingerdraait.) En links waar ik de koppeling beter kan laten pakken? Of hoe weet ik wanneer deze te los staat en zou kunnen slippen?
Klaas-fordje

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Wat je zou kunnen doen is de vrije slag afstellen, deze moet 4 cm zijn (gemeten aan het pedaal zelf). Het is dus van groot belang dat als het pedaal helemaal los gelaten is, dat dan de stang die het koppelingshuis in gaat, vrij ligt, er mag dan geen spanning meer op het mechanisme staan wat het koppelingshuis in gaat. Dat is dus in de regel zo wanneer de vrije slag 4 cm is.

Komt de pto koppeling nog steeds niet vrij als dan het pedaal helemaal tot op de treeplank is ingetrapt, dan is er meer aan de hand.

Schakelt de tractor wel in de versnelling met lopende motor en koppeling ingetrapt? Of komt de koppeling ook dan niet goed vrij?
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ik kan wel vlot rijden en schakelen dat gaat vanzelf. Alleen het in pto zetten maakt het rrrrrr geluid.
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Oke, dan even de vrije slag controleren (4 cm aan het pedaal).
Als je dan bij draaiende motor en het koppelingspedaal helemaal tot op de treeplank ingetrapt nog het geluid hoort, dan weet ik zo snel niet iets eenvoudigs meer. Dan zal de pto koppeling niet helemaal openen, en dus de aandrijfas blijven draaien, dat geeft dan het geluid van krassende vertanding op de klauwkoppeling bij inschakelen.

Gaat de pto wel stilstaan als de motor draait en je de koppeling intrapt terwijl er een werktuig achter zit, bijvoorbeeld de bloter op de profielfoto?
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ja, ik kan de pto wel makkelijk uitzetten. En inzetten gaat wanneer de motor dus stil ligt. Als ik de klepelmaaier wil laten stoppen met draaien. Zet ik de pto altijd gewoon uit. Zal straks eens zien of hij stopt na het induwen van de koppeling.
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Heb je de benodigde 4 cm vrije slag al ingesteld?
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ja begrijp eigenlijk niet zo goed is het echt de pedaal zelf die maar 4cm moet worden ingedrukt en van welke 2 punten meet je dan?
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Dit is wel het eerst wat goed moet zijn, anders heeft verder advies geen zin.

Als je met de hand het pedaal, dus daar waar je je voet op zet, omlaag drukt, dan merk je op een gegeven moment een weerstand, dat is de drukgroep. Nu moet het zo zijn dat je het pedaal de eerste 4 cm, gemeten aan dat pedaal, met weinig weerstand omlaag kunt drukken, en dan, dus vanaf die 4 cm, veel harder moet drukken.

Ik zie in een van jou reacties dat jet het over 10 cm hebt, als dat ook echt de vrije slag is, dan is dat (mede?) de reden dat de pto koppeling niet open gaat.

Stel dit dus eerst af. En controleer daarna of de pto wel stopt als je de koppeling helemaal intrapt, tot op de treeplank.
hobbyboer
Quote Reactie van @Klaas-fordje:
ik kan wel vlot rijden en schakelen dat gaat vanzelf

Dat zegt niet zoveel, voor de aftakaskoppeling moet je het pedaal nog een aardig stukje verder (kunnen) intrappen.

Tenminste onze 3000 had een doordraaiende aftakas, ik neem aan die van jou ook.
Klaas-fordje
@hobbyboer ja, heb net getest wanneer ik de pto opzet, en de koppeling indruk stopt de pto niet. Dus de koppeling van de pto lost dan niet offf???
hobbyboer
@Klaas-fordje als je het pedaal zover intrapt dat de rij-koppeling geheel ontkoppeld is, heb je dat nog ruimte over om hetzelde pedaal nog (veel) verder in te trappen voor de aftakas-koppeling?
Klaas-fordje
@hobbyboer ja, dus ik vind het zelf beetje raar..ik kan de koppelingspedaal een stuk ca 10cm induwen zonder dat er iets gebeurt ook niet versnelling ontkoppeld als ik hem verder duw is het zwaarder en ontkoppel ik de versnelling maar de pto blijft draaien of krijg ik niet opgezet.....
+2
Hanomag22
@Klaas-fordje die 10 cm lees ik als vrije slag op je pedaal. Dat is gek en veel te veel. Begin met afstellen zoals @jammermaarhelaas voorstelde en test dat. Meld je daarna terug. Hier vragen en niets doen kost je probleem niet op. 👍
Hanomag22
@Klaas-fordje als je de koppeling instapt en de stomp draait door is voor mij de vraag of hij ook vermogen over kan brengen. er zijn verschillende mogelijkheden qua fouten; verkeerd afgestelde koppeling, roest of vuil in de splines waardoor de plaat niet goed schuift op de as, of olielekkage die de plaat plakkerig maken.

Ik zou testen met een zware machine zoals een cyclomaaier ofzo of hij dat goed trekt met ingetrapte koppeling. Als roest t probleem is breek je het zo wel los. Als t vet is ga je t wel ruiken. Helt alles niks gauw ff splitsen. Dat stelt bij zo’n ford niet zoveel voor.
Klaas-fordje
@Hanomag22 voor de klepelmaaier moet hij ook best wel trekken bij lang gras dus denk dat cyclomaaier geen verschil geeft... had iets gelezen van de koppeling een nacht ingedrukt te laten rusten kan dit ook helpen?
+1
Hanomag22
@Klaas-fordje klepelmaaier is ook prima denk ik. Maar je moet de pto belasten met ingetrapte koppeling
dendeze
Inderdaad wat Hanomag zegt, zwaar belasten met ingetrapte koppeling, waarschijnlijk blijft je dubbele koppeling plakken, net nog gehad met een ford tractor, daar was het de koppeling van de versnellingen, in versnelling gezet en met andere tractor getrokken met ingedrukt pedaal, schoot na enkele keren los en werkt nu weer normaal.
Klaas-fordje
@dendeze aah en dit werkt ook voor de pto koppeling gewoon het zelfde doen?
Weidezicht
@Klaas-fordje heb je die vrije slag van 10cm nu al teruggebracht naar 4 cm, zoals jammermaarhelaas gezegd heeft?
+1
Klaas-fordje
@Weidezicht ja en dat hielp niet echt maar had gelezen om hem een nachtje te laten rusten met de koppeling ingeduwd. Ik heb dit gedaan en nu gaat het wel. Of het nu daaraan ligt weet ik niet zeker. Ik zette hem altijd rustig op maar als ik hem nu direct naar achter dus gaat het vanzelf.
Bedankt allemaal !
dendeze
@Klaas-fordje Inderdaad, het probleem is alleen dat je het zo moet doen dat wat je aan de aftakas doet, dat je dat moet kunnen laten zakken terwijl je stilstaat en de motor draait, want als je ontkoppelt stopt hij uiteraard ook met rijden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , motor , koppeling , pto , geluid , starten , schakelen en pedaal geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!