Fendt 305 LS - Remmen schokken en happen vast.

Hallo,

Vandaag heb ik in een keer last van dat mijn remmen vast happen / schokt. Als hij dit doet is het goed hoorbaar je hoort echt dat hij meteen aangrijpt.

Dit heb ik alleen als ik vooruit rem. Als ik achteruit rem doet hij dit volgens mij niet dan remt hij wel geleidelijk.

Even in het kort uitgelegd:
Hoort geleidelijk te remmen, rem schokt , blokkeert als het waren en maakt dan kabaal.

Als ik de remmen appart in trap dan hoor ik bij de linker rem, iets van lucht? en drukt het pedaal ook terug. Rechter rem doet dat niet.

Wat kan het wezen? (Remmen achter zijn als het goed is vervangen)
LuftDeutz

Reacties

mf 6150
Vervang het hele zooitje maar, heb het toevallig pas ook gehad... nu geen last meer
LuftDeutz
@mf 6150

Deed die van jou dan precies hetzelfde of? Heb je toen ook de remvoering vervangen?
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz alles compleet vervangen. Dan remt die weer als nieuw.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz vaak zijn het de veren van de Gurling die te zwak worden waardoor die in 1x toehapt
mf 6150
@LuftDeutz
Rechts blokkeerde en voor remde niet mee, schoenen en cilinders vervangen.
LuftDeutz
@mf 6150 @Fendt_103Luuk

Weten jullie wat dit heeft gekost bij jullie en hebben jullie dit zelf gedaan?
+1
mf 6150
@LuftDeutz
Degene waar ik m mee op heb geknapt heeft het gedaan, als je een beetje je verstand gebruikt is het best zelf te denk denk. Zou meteen de keerringen mee pakken in de eind vertragingen en aan de bak kant. Die laatste is wel een geknoei.

Cabine hebben we opgetild met 2 potkrikken onder de rand aan de achterkant van de cabine en afgesteund mer klossen hout op de hef armen.

Kosten weet ik zo niet, ga ik even nazoeken, je hoort van mij.
LuftDeutz
@mf 6150

Oke dankjewel! De Fendt staat nu bij de HMT in Panningen dus hij zou de terug weg nog moeten weerstaan.
Kan daar ook wel de linker rem en rechter rem een keer appart pakken om te kijken wat hij dan doet.

En als je het rempedaal in trapt mag je dan iets horen, want ik hoor dan een plofje zeg maar. Linker deed dit wel. Rechts niet.
+1
mf 6150
@LuftDeutz
Kijk er maar goed mee uit, ze zijn echt slecht stl te krijgen als ze beroerd remmen.
Nee je mag niks horen
LuftDeutz
@mf 6150

Gelukkig is het maar een stukje, niet te hard rijden moet het goed komen. Ik weet dat het niet fijn is als de remmen niet goed werken.

Dan zal er waarschijnlijk ergens een lekkage zitten of lucht. Waarschijnlijk door vorige eigenaar achter remmen vervangen en niet goed ontlucht?
mf 6150
@LuftDeutz
Geen idee, heb er zelf gelukkig weinig ervaring mee. Ontluchten is wel een getob, je kan ze het beste vullen vanaf de ontluchting. Mocht de rest van de remdelen ook al oud zijn, zou ik die meteen vervangen. Kost ff wat maar scheelt tijd
+1
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
ik hoor dan een plofje zeg maar. Linker deed dit wel. Rechts niet.

Ik denk dat de remsegmenten stil staan en de trommel daar omheen draait. Die trommel zit op een spiebaan. Als op die spiebaan wat ruimte komt, kan dat een 'plofje' geven. Als je de boel toch uit elkaar neemt, kun je meteen die speling controleren.
LuftDeutz
Vandaag mooi naar huis gereden. Op het terrein apart geremd en links blokkeert hij volgens mij de achter rem. Pedaal geeft tegen druk. Rechts doet hij wel remmen. En kan rechts het pedaal ook niet zo ver in drukken als links.

Als ik de linker rem in druk dan trilt / schokt deze leiding. Deze gaat naar de hydrauliek pomp en naar een ventiel (zie foto)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz dat is het hydraulische remventiel. Als je je voeten een poosje op de rem houdt hoor je deze dan ook doorlopen? Of hoor je hem ook tijdens bijvoorbeeld stationair draaien doorlopen?
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk
Zal morgen eens kijken je hoort van mij👍🏼
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Nog geen tijd helaas gehad, ivm met school.

Eerder in dit topic stelde je de vraag of hij ook stationair doorpompte. Net mee gewerkt en onbuwst even gevoeld. Dit is volgensmij wel het geval ik voel aan de buis het doorlopen.
+1
Fendttrisixfan
@LuftDeutz dat is hydraulische aanhangwagenrem, kan zijn dat leiding van pomp trilt maar zal niks met jou probleem te maken hebben
LuftDeutz
Je kunt bij deze types toch ook de remmen controleren hoe ver deze zijn versleten? Iemand enig idee hoe dit kan?
LuftDeutz
@LuftDeutz Van buiten af bedoel ik dan. (Zou ik hier morgen ook naar kunnen kijken)

Weet verder iemand of je ook een onderdelen lijst online gratis kunt downloaden?
+1
Fendttrisixfan
@LuftDeutz denk toch dat het zal eindigen met trompet af te nemen, maar valt wel goed mee bij deze trekkers
LuftDeutz
@Fendttrisixfan Dat denk ik ook inderdaad, alleen was ik wel al benieuwd hoe/of je de rem slijtage van buitenaf al kon zien/meten.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz bij mijn weten is dat bij een 300 niet te zien
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Ah oke, zijn er wel anderen dingen die ik kan proberen / testen ? Zodat ik misschien iets kan uitsluiten.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz gewoon open doen, 2 nieuwe schijven erin en nieuwe veren aan de gurling en je bent weer op je gemak
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk @mf 6150

Net nog thuis getest apart. Links vooruit of achteruit hetzelfde. Rechts begint de rem licht te piepen?

Waarschijnlijk ga ik straks naar mechanisatie bedrijf hier in de buurt. Zullen we eens kijken wat hun er van zeggen.
Nick421
Toevallig heb ik dit 2 weken terug ook gehad met een fendt 305 (30km/h, dus geen vooras rem). Na een klein poosje rijden en paar keer remmen met pedaal links en rechts ontkoppeld ging het weer over…
LuftDeutz
@Nick421

Bij mij heeft het geen effect als ik apart rem blijft het helaas hetzelfde.
+1
Nick421
@LuftDeutz bij mij in eerste instantie ookniet. Bedoelde met ontkoppelde remmen dat ik er wel gewoon mee over de weg kon en zelf tussen links (gangbare rem) en rechts (happende rem) kon doseren.
Na een poosje zo rondrijden verdween het.
LuftDeutz
Ik weet niet of ik nu iets geks/doms ga vragen maar goed.

Ik weet dat zowiezo de trompeten enz. eraf moeten dat staat vast.

Toevalig toen ik de hef om hoog deed en het linker rempedaal in drukte. Gaat de hef bij omhoog gaan hikken/schokken. ( zienbaar )
Bij rechts doet hij dit niet. Maar dit zal denk ik te maken met het remventiel achter?
Fendttrisixfan
@LuftDeutz ja zal idd komen omdat remventiel bij linkse pedaal ligt
LuftDeutz
Even een update:

Nog even achterhaald wat er allemaal aan vervangen was al: Remvoering achter + (waardeloze) remcilinder revisie setje en aan 1 kant voor ook zo'n rem cilinder revisie setje.

Fendt naar een monteur gebracht die we kennen en die ervaring heeft met deze types.

Zodra ik meer weet horen jullie van me!
Bedankt voor zover!
LuftDeutz
Hoi allemaal,

Het waren idd de remcilinders deze waren aan beide kanten lek. Rem schoenen ook opnieuw vervangen.

Nu remt hij weer als nieuw. Bedankt!
LuftDeutz
@LuftDeutz @Fendttrisixfan @Fendt_103Luuk @Nick421 @roscho

Hij is nog helemaal nagekeken en zo nodig olie bijgevuld enz. De voorremmen zaten ook nog aangesloten en deden het ook.

Verder hoor je wel nog steeds het plofje waar ik het eerder over had maar dat komt denk ik van het remventiel dat hij de olie er doorheen schiet maar niet doorlaat omdat er niks achter hangt.?
Fendttrisixfan
@LuftDeutz is het eigenlijk 1 met trommel of schijfremmen?
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Trommel remmen
roscho
@LuftDeutz De remtrommel zit op spiebanen op de as. Na verloop van tijd komt daar wat ruimte op. Het klikken in de ruimte van de spiebanen is wat je hoort (denk ik). Waarschijnlijk klikt hij ook als je achteruit rijdt en dan voor het eerst remt. De 2e keer niet meer, dan zit de trommel tegen de spiebanen aan. Rij je weer vooruit, dan hoor je weer de 1e keer remmen. En je hoort hem ook als je op een oprit staat en de trekker met de rem vasthoudt, de trommel verdraait dan weer iets op de spiebanen.
Geen probleem, tenzij de spiebanen helemaal versleten zijn, zodat de trommel er overheen schiet, dan heb je geen rem meer. Dat had de monteur ongetwijfeld gezien.
LuftDeutz
@roscho

Bedankt voor het meedenken.

Ik snap wat je bedoelt.

Echter zijn de remmen en cilinders volledig vervangen door een Fendt monteur. Dus als hier ruimte op zat zouden ze dit ook wel hebben vervangen of hebben gezegd lijkt mij….

Het geluid komt vrijwel ( naar mijn inzien) ik kan het natuurlijk ook nog fout hebben. Maar het geluid komt als het goed is door de eerder aangegeven remventiel/hydrauliek leiding.

Ik hoor het geluid niet bij de achteras
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
als hier ruimte op zat zouden ze dit ook wel hebben vervangen of hebben gezegd lijkt mij

Dan zouden trommel en as vervangen moeten worden. Die reparatie is kostbaar. Een trommel komt al rond €300 (één kant) en dan heb je de assen nog niet. Een klein beetje speling is niet erg, het veroorzaakt alleen een klikje als je voor het eerst in een bepaalde richting remt.
Zie de afbeelding voor een remtrommel. De voetrem zit aan de kant die je nu ziet, de ander kant heeft een smallere rembaan, daarin zit de handrem. Beide werken dus op één trommel.

(klik om te vergroten)

Remtrommel Fendt 305
LuftDeutz
@roscho

Ik denk niet dat dit het geval is. Ik hoor geen klikje.

De tractor is bij een Fendt monteur die al 50 jaar reparaties doet aan de 300 serie van fendt, dus dat zal wel goed zitten.

Ik hoor alleen een soort plofje/olie wat door een buis heen schiet als het waren. ( is moeilijk uit te leggen maar het komt niet in de buurt van het “klikje” )

Als ik langs de trekker sta ( dus stilstaand ) en druk de rem in hoor en voelt ik het bij het hydraulisch remventiel. Mede tractorfanners dachten dat de plunjer niet goed terug ging. Ook omdat ik licht tegendruk voel op de rem. En hij remt en rijdt als nieuw.

Ik snap dat het van een afstand moeilijk te denken is. Maar ik verwacht niet dat de trommel en de as vervangen moeten worden.
+1
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Ik hoor alleen een soort plofje/olie wat door een buis heen schiet als het ware

Dan zal het te maken hebben met het plotseling op druk komen van de hydraulische wagenrem. Misschien "zet" zich de leiding iets. Zoals je het omschrijft, zou ik me daar niet meer druk om maken.
Een ander punt is dat je misschien even moet testen of een hydraulisch geremde aanhangwagen inderdaad remt als je op het pedaal trapt. En ook of die rem dan weer vrij komt.
+1
LuftDeutz
@roscho

Idd, dat uitzetten van de leiding herken ik. De leiding beweegt / schokt idd als je de rem in trapt.

Zelf hebben we geen hydraulische geremde wagen dus dan zal ik naar mijn bijbaantje moeten gaan daar hebben ze een veewagen hydraulische geremd. Gebruik hem zelf nooit alleen zat het er wel op toen ik hem kocht.
+1
mf 6150
Foto sturen via dm lukt niet dus bij deze, dit blokje doelde ik op. Als beide pedalen bediend worden krijg je voor pas druk.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

LuftDeutz
@mf 6150 Bedankt!

Nu snap ik welke je bedoelde. Die ik bedoelde is een blokje waar 2 slangetjes aanzitten die ook in verbinding staat met die rem verdeler / leiding.
( Zal er wel een foto van maken )

Deze zit ook aan de linker kant maar dan bij het ruitenwisservloeistof potje en dan schuin tegenover.
LuftDeutz
@LuftDeutz

Maar daar lijkt het probleem van het plofje niet te zitten want ze hebben de leiding ook eraf gehad om te ontluchten/ door te laten lopen lijkt mij. Dus dan zal deze ook wel niet dicht zitten.
LuftDeutz
@mf 6150

Dit bedoelde ik.

(klik om te vergroten)

Dit blokje..

(klik om te vergroten)

Dit is het remventiel die naar achter loopt toch?
Fendttrisixfan
@LuftDeutz klopt
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Oke top! Maar hoe kan het dat als ik rem een plofje hoor en dat de leiding naar het ventiel schokt.
( lijkt meer het geluid te zijn dat er in een keer olie doorheen schiet )

Achteruit remmen gaan beide pedalen dan op en neer. Of is dit normaal door de tegendruk?

Dit is nog het enigste raadsel waar ik mee zit. Maar wellicht hoort het gewoon zo.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz is moeilijk te vertellen van op afstand
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Snap ik. Helpt een filmpje misschien wel? Kan ik binnenkort wel een keer maken dan.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz hangt er vanaf hoe duidelijk het op een filmpje te horen/zien is
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Ik heb een filmpje gemaakt. Er is niet veel te zien maar vooral te horen.


Je ziet een leiding deze beweegt ( op het filmpje nauwelijks maar in het echt wel )

Dit is de leiding van de pomp naar het remventiel.
Deze loopt ook door als je niet remt.

Hij remt gewoon goed dus ik verwacht dat het gewoon olie is die naar het remventiel schiet en terug veert op het pedaal.
+1
Fendttrisixfan
@LuftDeutz ja zou er me ook geen zorgen inmaken, als je remt word er gewoon druk op gebouwd, wat perfect normaal is
LuftDeutz
@Fendttrisixfan en de rest die mee hebben gedacht!

Dat denk ik nu ook steeds meer, hij is goed nagekeken en remmen vervangen en proefrit gemaakt door hun. Dus dan hebben hun dat vast ook wel gehoord en dan zal dat goed zijn😃

Bedankt voor het mee denken, het werkt weer goed!

En als je nog iets denkt over mijn vorige reactie met het filmpje hoor ik het graag!
+1
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz Het zuigertje van het aanhangwagenremventiel blijft hangen. Even loshalen, is veelal een kwestie van schoonmaken. En met pech een nieuw remventiel of zuigertje.
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Ah oke, kijk ik na de vakantie naar dan.

Moet het ventiel dan helemaal uit elkaar? Of alleen de leiding
Kan het ook kwaad als je dit niet verhelpt?
+1
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz Durf ik niet te zeggen of dat kwaad kan. Mijn 304 heeft het ook weer nu er weer een vreemde wagen achter heeft gezeten.
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Aha lijkt dus eigenlijk gewoon een kwaal. Hij had dit geluid ook al toen we de Fendt hadden gekocht in Februari 2023. Dus het lijkt dan geen kwaad te kunnen.
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Heb je ook al een zon revisie setje voor het remventiel geprobeerd?
+1
Fendttrisixfan
@LuftDeutz houd niet veel in om te reviseren, meestal is de O ring opgezwollen door de remolie en gaat daardoor de zuiger niet meer compleet achteruit
LuftDeutz
Inmiddels terug van vakantie en binnenkort gaat hij gebruikt worden op de weg.

Ik zit nog wel met een paar vraagjes.

Heeft iemand een Exploded Vieuw van het remventiel of een foto hoe hij uit elkaar ligt?
(kan alleen eentje vinden waar hij helmaal in elkaar zit)

@Fendt_103Luuk Waar zit die plunjer? Kun je daar van buiten af of moet hij dan uit elkaar?

@Fendttrisixfan De o-ring zit binnen in het remventiel of?

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen.

Groetjes, Jordy
Fendttrisixfan
@LuftDeutz heb je een foto van het remventiel, normaal is er een blokje waar er een dunne remleiding opkomt, die moet je loshalen en daar zit O ring en plunjer in
LuftDeutz
@Fendttrisixfan

Dit blokje. Is het voorste deel en dat blokje dan een apart gedeelte? Want voor komt hydrauliek olie uit en achter echte remolie?

Omdat hij alleen het geluid maakt bij de dikke hydrauliek leidingen.

(klik om te vergroten)

Remventiel

(klik om te vergroten)

.

(klik om te vergroten)

.
Fendttrisixfan
@LuftDeutz ja dat klein blokje moet je hebben
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz nee niet geprobeerd, wel naar gekeken.
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Heb jij toevallig een site waar je zo setje kan kopen? Ik heb op internet opgezocht maar kan niet veel vinden.
LuftDeutz
Ik heb het blokje nog niet los gehad ivm geen tijd.

Kan het ook zijn dat er lucht in de leiding zit of iets ?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden fendt , remmen , rem , 40 km , pedaal en trap geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!