Fordson Dexta - Graaft zich in het zand
Onze Dexta werkt inmiddels prima.Voorlader doet zijn werk. Inmiddels ook een palletvork gescoord bij epic auctions, die binnen 5 minuten zo krom als een hoepel was (dat wordt recht trekken en verzwaren)
Desalniettemin is het een leuk ding.
Maar nu waren wij de rijbak aan het slepen (wit zand) met een sleepeg met pallet en 2 grote broken steen erop.
En dan blijk je af en toe een passagier op je eigen trekker te zijn.... Zelfs bij minimaal insturen gaan de wielen de hoek om en beginnen te ploegen, maar de Dexta zelf gaat vrijwel rechtdoor. Tot je in een spoortje komt en dan volgt hij dit steeds dieper wordende spoor.
Enfin, na dit 2 a 3 keer gedaan te hebben resulteert dit in 2 prachtige zandfonteinen van de achterbanden en na wat geworstel kom je er wel weer uit, (verbazingwekkend als het ding op een bepaald moment bijna op zijn buik/bak ligt)
Mijn vraag is of hier iets aan te doen is. Met de remmen sturen heb ik geprobeerd, maar is niet echt een succes omdat je nog meer ingraaft bij voorwielen.
Dubbele banden maakt hem den ik te breed (en kan er dan stal niet mee in) en doet qua sturing niets. Druk in banden verlagen wellicht?
Bijlages

(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ploegen , trekker , wielen , slepen , banden , sturen , sturing , fordson , fordson dexta , palletvork en trekken geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Als je remt met 1 wiel, moet hij echt willen sturen
Hoe stuurt hij op straat, als je helemaal stik om draait
Of een echte weidesleep/egg kopen die je wat kunt liften als de last te zwaar wordt.
In dat geval zou ik de Sleepeg aan de trekhaak koppelen. Dan zit het trekpunt dichter bij de achteras waardoor de neus van de trekker minder dwarskracht hoeft te overwinnen bij het maken van een bocht.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om de sleepeg hoog of laag aan te koppelen zou ik dat ook even beide proberen, kijken wat het beste resultaat geeft qua bochten maken en qua werkresultaat.
En dan de bandendruk, op de foto zijn ze hard, zelf rijd ik al 27 jaar met een zelfde maat trekker op 0,8 Bar druk in de achterbanden, geen problemen mee gehad.
Mijn advies is dus hoogstens 1 Bar druk in de achterbanden, liefst 0,8 Bar.
Ook wordt er een flinke berg zand voor de sleepeg meegetrokken. Ik zou eens beginnen met de helft van het gewicht op de pallets. Zoveel zand meenemen heeft geen zin, vraagt alleen maar extra trekkracht.
Bredere bandjes en minder lucht erin helpt al veel . Dat is mijn ervaring
Zelfs met de balk hoog graaft de Dexta zich nog in....
Sturen gaat wel beter.
Nog niet geprobeerd;
Bak Nat maken
Banden druk verlagen (opzetstuk voor banden opblazen van compressor is defect; pinnetje eruit gevallen en vergeet steeds een nieuwe te halen)
Echter wel veel geprobeerd. Lucht uit achterbanden hielp veel!!
Een 3 link met een brede balk deed weinig, maar daar heb ik nu een grote H-balk onder gelast en Dan gaat het super.
Laatste heel deel kunnen vlakken...
En toen ineens sputter sputter.. Dexta midden in de rijbak still..
Grote John Deere van buurman ervoor en naar huis gesleept. Brandstofkraan zat dicht. Nu weer schoon en vooral ontluchten is even een dingetje geweest.
Gelukkig blijk ik een Ford man op de dijk te hebben (Zandbergen landbouw service) en die wist ook veel van Dexta en andere oud blauw spul.
Probleem lijkt dus redelijk opgelost. Bak blijft los zand, dus op sommige plekken graaf je makkelijker in, maar ik kan alles nu wel bereiken.
De sleepeg is eerst vervangen door een HEB 160, maar inmiddels door een manege vlakker van 2 meter die ik nieuw op maat heb laten maken via marktplaats.
Daarnaast heeft het ding ook weinig problemen met een vaste tandarts cultivator.
De Boxer bloter heeft hij gewoon gesloopt.
Wel zijn er nog wat kleine problemen geweest. Het belangrijkste is wel het gescheurde membraan van de diesel pomp, waardoor hij af en toe doorschoot. Deze Dexta heeft ca 2500 RPM gelopen.. Dankzij mijn buurman die zich specialiseert in Ford trekkers is dat opgelost. Nu nog de stuur speling eruit en wat olie lekkages oplossen (blikje onder carterventilatie en oliedruk sensor fixen)
Tja en dan nog elektrisch, want daar klopt geen hout van. Ik denk echter wel dat ik de dynamo ombouw naar een moderne alternator en de accu omdraai (- aan massa)
Ik zoek nog wel een messenbalk voor in de hef en vraag me af of je ook kleine hooibaaltjes kunt persen met de Dexta...
Hier de Dexta met de eerste hooi van dit jaar.
Rijden met de Schamelkar van mijn buurman valt me vies tegen trouwens
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Mocht het nodig zijn kan ik ook nog voor machines en/of tractoren zorgen als u wat nodig zou hebben.