Ford 7810 - Plots geen / te weinig olie druk => niet meer rijden?

Hallo Iedereen,
Ik was van de week zand aan het transporteren met mij Ford 7810 en een kipper van ± 5ton. Maar op een gegeven moment begon ik met kippen en toen ging er een rood lampje aan rechtsboven op mijn dashboard samen met de zoemer (ik vermoed geen/te weinig oliedruk). Ik heb toen de tractor direct uitgezet, omdat ik vermoede dat er ergens iets van een leiding zou gesprongen kunnen zijn. Maar dit was niet zo, dus heb ik hem nog eens gestart. De melding kwam direct terug, kippen kon ik, alleen toen ik wilde rijden ging hij niet meer voor- en/of achteruit.
Nu is mijn vraag of iemand van jullie toevallig ook ooit zo’n soortgelijk probleem heeft gehad of een vermoeden heeft wat het probleem zou kunnen zijn?
Weet ook iemand hoe dit is opgebouwd, of waar ik een werkplaatshandboek zou kunnen bekomen?
Julie zijn alvast bedankt voor jullie reacties!
Ford 7810

Reacties

+1
jvdijk
Is al eerder een topic over geweest. In je achterbrug zit een dubbele hydr pomp. Een voor je hef / hydr. En 1 voor je lage druk systeem. Deze lage druk pomp word middels een koppel asje met spline vertanding door de andere pomp aangedreven
Waarschijnlijk is deze spline vertanding versleten. Hierdoor geen lage druk meer. Waardoor je dual power niet meer werkt en de trekker dus niet meer rijd. Als het goed is werkt je pto en 4wd ook niet meer. Hef en hydr blijft gewoon werken.
Om dat asje te checken hydr pomp (bij rechter achterwiel) uitbouwen en pomp uit elkaar halen.
Kunt nieuw asje monteren of pomp vervangen.
dj832
Staat de aftakas stil of draait deze langzaam mee? Als de aftakas stil staat is de price-as rond, als deze langzaam meedraait is het asje in de pomp stuk. Geen oliedruk op het lagedruk circuit=geen aftakasrem.
Fendttrisixfan
@dj832 price as Zou moeten af zijn zou kippen toch ook niet meer lukken
Melvin92
@dj832
Ik kijk even mee met dit topic

Heb zelf namelijk een 5610 , deze draait de aftakas door.

Heb hefdeksel eraf gehad, remband is heel.
Olie leidingen voor nood terug de bak in gebracht en trekker gestart zonder hefdeksel.

De plunjer die de remband erop moet zetten kwam er niet uit, dus geen olie druk.
Paar keer met schroevendraaier er tussen gewiebeld sprong die er wel op.
Paar keer gestart alles leek te werken, dus weer in elkaar gezet. Maar na 2 weken ( ruim week stil gestaan ) draait hij weer door.

Zou ik dit ook moeten zoeken in de lage druk pomp?
Heb geen dual power of vierwiel aandrijving
dj832
@Melvin92 als er iets met de oliepomp is, heeft de aftakas geen kracht, want dan slipt het pakket door te weinig oliedruk
Melvin92
@dj832
Oké dat is het zeker niet, als ik aftakas uit heb staan draait hij door. Als ik een ventiel bedien van getrokken kraan dan staat aftakas stil, dus geen kracht

Met aftakas ingeschakeld werkt hij gewoon na behoren
county854t
Hallee, kippen doet ie wss altijd als er n dubbele pomp op zit, wat meestal is bij n 7810. 1 in achterbrug en 1 op de nokkenas. Nokkenaspomp is altijd voor de ventielen.
+1
nhmonteur
Het filtertje ook bekeken op de pomp? Zit een vierkant op om hem los te draaien.
Als dit filtertje helemaal verstopt is dan werkt de dual power en 4wd ook niet meer goed
+1
Ford 7810
Na wat sleutelen heb ik een vermoeden dat dit ook een kanshebber is

(klik om te vergroten)

+1
nhmonteur
@Ford 7810 jeetje kwam je dit zo tegen? Heeft iemand weer maximaal lopen prutsen
+1
Ford 7810
@nhmonteur Ja zo kwam ik het tegen toen ik de pomp eruit nam! Vermoed dat hier de druk verdwijnt.
+1
Hanomag22
@Ford 7810 dat is wel echt een heel verschrikkelijke prutser geweest, maar wel creatief
caseboy
@Ford 7810 bij teun de beun gewist in het verleden zo te zien.
dj832
@Ford 7810 het beste de leiding wat bijbuigen zodat deze er wat strak tussen zit, en het originele borgveertje weer in de pomp. Heb dit ook al eens gehad.
RPCounty
Daar hoort een leiding met een kliksluiting in. Die knijp je naar binnen en dan druk je de leiding in het pto huis.
+1
Ford 7810
Ondertussen heb ik het terug in elkaar geplaatst met een nieuwe methode omdat de oude niet meer nieuw te verkrijgen is! Nu vroeg ik mij wel af hoe de olie pompen ontlucht moeten worden, dit omdat ik hoor dat hij zwaar loopt als ik hem start?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , ford , tractor , zand , lampje , kippen , ford 7810 , kipper , dashboard en werkplaatshandboek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!