Mecalac 11 CXi - Starten bij koud weer
Hallo allen,Nu het weer kouder wordt komt de vraag bij mij weer naar boven.
Mijn Mecalac 11CX heeft zodra het kouder weer wordt moeite met starten doordat hij niet vlot genoeg rondgaat.
Overstarten met de tractor bied soulaas en dan slaat hij ook direct aan omdat de startmotor dan net wat harder rond gaat.
Bij koud weer is de olie natuurlijk dikker en zoals ik het begrepen heb moet de startmotor dan twee hydrauliekpompen en de motor rondtrekken en daar heeft hij dan moeite mee.
Accu is nieuw en 145Ah met
Een startstroom van 700Ah als ik mij niet vergis (zoals aangegeven in de boekjes).
Is dit een herkenbaar probleem bij een 11CX(i) en zo ja hoe is dit het handigst wel of niet op te lossen?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden olie , tractor , motor , startmotor , starten , koud en mecalac geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
Vandaag was de uitgelezen dag om het te testen. Startkabels direct van accu maar startmotor gelegd, zowel plus als massa. Helaas hielp dit niet, motor gaat niet snel genoeg rond. Accu is gloednieuw en met de vorige accu waarvan ik dacht dat die slecht was deed hij eigenlijk hetzelfde.
Ik denk dat ik het dan bij de startmotor zelf moet zoeken.
Ik heb ook van een ander forum lid @jim353 gehoord dat hij dit probleem ook herkend bij de 11cx(i).
Als ik tijd heb (en die is schaars met twee kleine kids) ga ik de startmotor er eens afschroeven en na laten kijken. Misschien een 9V anker erin, dan zou hij ook sneller rond moeten gaan.
Ik zie koudstart van 700a, is ook nog niet superzwaar toch
Wat zou je kunnen meten, hoeveel Ah hij trekt tijdens starten? En als dat dan tegen die 750 aanzit is de accu te ligt?
Ik heb de startmotor laten reviseren, nieuwe koolborstels, lagers, contact gedeelte van anker schoon gedraaid etc. Vanavond erop gezet en hij ging vlot rond en startte goed. Nou moet ik wel zeggen dat ik de accu ook 2 dagen aan de lader heb gehad dus een volgende keer met koud weer weet ik pas echt zeker of dit het probleem heeft verholpen.
Alleen omdat ik alweer met het volgende klusje begonnen ben kan ik hem nu even niet starten (uitlaat eraf en weer fris maken).
Ik hou jullie op de hoogte.
Net een start poging gedaan met paar graden vorst. Helaas niet aangesprongen MAAR hij gaat na de revisie veeeel vlotter rond en de startmotor wordt ook niet meer warm (werd voor de revisie loei en loei heet als je even doorstartte). Dus de startmotor is goed en trekt vlot genoeg voor mijn gevoel.
Misschien dat de lage temperatuur icm geen gloei inrichting het hem nu moeilijk maken?
Tevens verdenk ik de brandstof pomp van het trekken van een beetje valse lucht, als ik hem voorheen startte was het alsof hij niet voldoende brandstof kreeg en moest ik vaak een tweede of derde poging doen voordat hij echt aan sloeg.
Opvoerpompje pompt ook niet echt voor m’n gevoel dus daar zou ik ook nog wat nieuwe membranen in kunnen maken, iemand nog tips?
Opvoerpomp werkte gewoon alleen zat er een brandstofleiding niet handig waardoor ik de handhevel niet de volledige slag kon geven wat wel nodig was om handmatig te kunnen pompen.
Startmotor werkt zoals gezegd weer als een nieuwe na de revisie en ging met 4 graden buiten vlot rond.
Gisteravond met de opvoerpomp de brandstofpomp even "geprimed" en het was starten lopen!
Ik vermoed dat doordat de kraan bij mij zomaar een aantal weken - zo niet - meer dan een maand stil kan staan de brandstof terug sijpelt in de tank (die lager zit dan het filter en de pomp waardoor er wat lucht in het systeem tot de pomp kan komen te staan.