Ford 5000 - Selene vooras aandrijfas Ford 5000 4wd

Wie heeft er onderdelen liggen voor Ford 5000 4wd Selene vooras?
Ben op zoek na aandrijfas enz...

Wie o wie weet wat?
schouten85

Reacties

hooidonk
Ik denk dat @RPCounty je daar misschien verder mee kan helpen.

Ik ken de as onder de Ford niet, maar mogelijk komen een aantal delen van de Amerikaanse leger GMC's af.
Daar voor kun je heel goed terecht bij Van Dam in Bennekom.
+1
schouten85
@hooidonk Zijn dat dezelfde assen dan onder een GMC truck en een Ford 5000 4wd? Of hoe kun je dat zien?
hooidonk
@schouten85
Wij hebben een MF met een Selene vooras en die is grotendeels afkomstig van de GMC CCKW.

Maar ik weet niet welke as er precies onder jouw Ford zit.
Is het misschien mogelijk er een foto van te plaatsen?
schouten85
@hooidonk deze

(klik om te vergroten)

hooidonk
@schouten85
Het ziet er allemaal wel erg bekend uit, op wat details na.

Ik heb hier een foto bijgevoegd van de as onder onze trekker. Die heeft ook dezelfde 6-kantige aansluiting, waar het huis op zit met de as van het pignionwiel.

Ik heb ook even bij jeep-dodge-gmc.com op de site gekeken, maar daar kan ik die delen daar niet vinden, dus ik vermoed dat dat een Selene-deel geweest is.

(klik om te vergroten)

schouten85
@hooidonk zitten dezelfde as ook niet onder de ma da? U heeft verder geen onderdelen liggen?
+1
hooidonk
@schouten85
Wat is de ma da precies?
Google vind er helaas niks op.

Wij hebben toen de hele as grondig gereviseerd, (bijna) alle lagers, bussen en keerringen vernieuwd, nieuwe naafdragers, differentieel af laten stellen en de loopvlakken voor de keerringen weer zuiver gemaakt. Eén fuseelager was ook uitgeslagen, daar is een nieuwe ring voor in het huis gefreesd.
De as was gelukkig nagenoeg compleet, maar we hadden na afloop ook niks extra over.

(klik om te vergroten)

blue-ford4600
@hooidonk Heb je nog foto's van hoe alles in elkaar zit?
hooidonk
@blue-ford4600
Hoe bedoel je precies?
Een foto van de as die in elkaar zit of hoe alles van binnen in elkaar zit?
+1
blue-ford4600
@hooidonk Bedoel meer exploded vieuw foto's. Dan kan ik een beetje zien wat ik misschien mis
hooidonk
@blue-ford4600

Je zou hier eens kunnen kijken, daar ben ik wel een hoop wijzer van geworden.

jeep-dodge-gmc.com/smi/gmc/…
+1
Kluiszicht
Ik heb navraag gedaan bij mijn schoonbroer (werkplaats Ford, New Holland, ... heel veel onderdelen) In Asper (België) maar het betreffende stuk heeft hij niet in zijn collectie. Succes met de zoektocht. Fons
hooidonk
@Kluiszicht
Attent! 👍🏼
sjorsthissen
Ik ben ook op zoek naar een kroon en pignonwiel voor Selene vooras van een Ford 3055. Tandwielverhouding 40:6. Op het binnenwerk staan merktekens van GM (general motors). Van wat ik begrijp had je 2 soorten GM / Chevy assen: de split as en de banjo as. Selene heeft in feite voor dit type as deze twee types gecombineerd. De behuizing van het differentieel is van het split type en de fusees en naven van het banjo type. En het binnenwerk? Tja, nog niks kunnen vinden.
hooidonk
@sjorsthissen
Dat was inderdaad ook onze bevinding, het is echt een samenraapsel.

Ik zou nog eens moeten zoeken wat er toen bij ons precies in gekomen is. Mijn geheugen zegt dat de lagers waar het kroonwiel in opgesloten is, rechtstreeks van de split-as afkomstig was. Dat waren conische lagers, met tonnetjes als rolletjes. Daardoor konden ze een kleine afwijking in de uitlijning opvangen.

Maar of het kroonwiel ook direct past durf ik niet te zeggen. Ik zou nog eens de foto's op kunnen zoeken, dan ben je al weer iets verder. Als het er helemaal niet op lijkt, weet je dat je het daar niet hoeft te zoeken.
schouten85
@sjorsthissen Dus de verhalen van GMC as pakken gaan niet op? Selene as is toch echt een andere as?
sjorsthissen
@hooidonk wat je zegt over de lagers klopt. Zijn geen normale conische rollenlagers maar conische tonlagers. Die heb ik via een Franse militaria website kunnen kopen. Ik heb de behuizing nu leeg, maar heb zelf een tijdelijk steunlager gemaakt om de lange ashelft die van rechts komt op te vangen. Deze bungelt anders wat rond en dat is niet fijn voor 't lager nabij de rechter fusee. @schouten85 die verhalen zullen deels opgaan. Voor de Selene assen die voor onder de Major gebruikt zijn klopt t denk ik wel, ook voor de assen die door Roadless gebruikt zijn.
hooidonk
@sjorsthissen
Netjes opgelost! 👌
Rij je nu nog met de trekker, ook zonder voordifferentieel?

@schouten85
De onderdeelnummers van GMC beginnen ook met GM. Zie bijvoorbeeld: jeep-dodge-gmc.com/smi/gmc/…

Dus ik geef je nog steeds een goede kans dat je daar het een en ander kunt vinden.
Als je nummers kunt achterhalen, zoekt dat wel een stuk makkelijker natuurlijk.
+1
sjorsthissen
@hooidonk ja hoor. Ik gebruik 'm gewoon. Ik heb de cardan in de stelling liggen en het gat waar het pignon asje normaal zit afgedopt. Nu kan ik de tractor tenminste gebruiken tijdens de zoektocht naar een kroon-en pignonwiel. Op de spider (het kruisstuk waar de differentieeltandwieltjes op zitten) staat bij mij een GM nummer. Ook het huis van het differrentieel, dus waar het kroonwiel op geschroefd zit, is overduidelijk van GM.
hooidonk
@sjorsthissen

Slim opgelost zo, dan is hij tenminste bruikbaar.

Ik vond nog deze foto's van het kroon en pignionwiel.
Door de groene kleur vermoed wel een militaire herkomst.
Helaas verder geen nummers te zien, enkel wat gegraveerde maten op de kop van het pignionwiel.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

selectford
@hooidonk wat voor verhouding is deze ?
Die van onze selene as is 6 op 40
hooidonk
@selectford
Als ik zo vanaf de foto tel, heeft het kroonwiel 40 tanden en het pignionwiel er 7.
schouten85
@selectford Op welke trekker zit die selene as van jou? Want 7 op 40 of 6 op 40 is wel een belangrijk verschil...
schouten85
@selectford Op welke trekker zit die verhouding 6 op 40?
+1
schouten85
@hooidonk Dit is ook een GMC kroon- en pignionwiel? Dat past in de behuizing van een selene vooras?
hooidonk
@schouten85
Deze set zit bij ons in de Selene as, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit rechtstreeks afkomstig is uit de GMC.
Hij zit er nu weer ingebouwd, dus ik kan ook niet meer kijken of er nummers op te vinden zijn.
Maar gezien de groene kleur en dat hij bevestigd zit met de typische sferische lagers, zou ik het wel de moeite vinden om het uit te zoeken.
Ik kan er alleen ook geen foto's van vinden op internet, dus misschien de eerste stap dat ik of jij Van Dam eens een mailtje sturen met de vraag of ze dit kroonwiel herkennen?
schouten85
@sjorsthissen Welke trekker heb jij de as op zitten dan?
sjorsthissen
@schouten85 je kon (en tegenwoordig nog steeds) verschillende overbrengingsverhoudingen van het differentieel krijgen bij GMC, afhankelijk van de toepassing van het voertuig waar de assen voor gebruikt werden. Ik heb een 6:40 overbrengingsverhouding in de vooras van mijn Ford 3055 zitten. De verhouding 7:40 en 6:37 komt bij verschillende merken voor, maar dan kloppen de snelheden niet meer of je moet grondig je velg- en bandenmaten gaan aanpassen. Ik heb zelf een keer op proef een 6:37 kroon en pignon van een MF 135 laten komen, maar die was veel te groot voor de behuizing. De maten waren namelijk niet bekend bij bestelling. Je moet natuurlijk wel wat mogelijkheden hebben in draaien en eventueel frezen en wat materiaalkennis hebben.
schouten85
@sjorsthissen Voor de Ford 5000 4wd en 7000 4wd is de verhouding 6 op 40?
selectford
@schouten85 nee kan ook verschil in zitten
selectford
@schouten85 maar op jouw kroonwiel staat het gewoon dus keer goed schoon maken en zoeken
sjorsthissen
@schouten85 toevallig heb ik ook nog een 7000 met selene vooras, maar daar heb ik de differentieel er niet uit van gehad dus geen idee wat de ratio is.
schouten85
@sjorsthissen Heb je idee wat de diameter van het kroonwiel is?
sjorsthissen
@schouten85 in de Ford 3055 ongeveer 28 cm.
Hidde Gröniger
Mocht je nkg opzoek zijn heb ik evt wel een complete vooras incl cardanas. West alleen niet 100% zeker of het hetzelfde merk is
benbennienie
@Hidde Gröniger Op m'n Roadless zit een ingekorte GMC as. De slipkoppeling die origineel aanwezig is ontbreekt. Dat betekent dat de voorwielaandrijving met beleid moet worden gebruikt. Als je een aandrijfas voor Roadless met een slipkoppeling hebt dan hoor ik het graag. Groet, Huub
benbennienie
De as zit via cardankoppeling rechtstreeks op aandrijfhuis. Origineel zit hier nog een slipkoppeling tussen.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , onderdelen , 4wd , vooras en ford 5000 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!