Deutz D6806 - Lift gaat schokkend en langzaam omhoog
Hallo allemaal, het is mijn eerste topic hier dus als ik het fout formuleer of niet de juiste terminologie ken bij voorbaat mijn excuses.Ik heb een Deutz D6806 van 1974. Ik gebruik deze met een kiepwagen. Onlangs is er op de kiepwagen een hydraulische leiding gesprongen toen ik begon te heffen met als gevolg dat bijna alle olie uit de tractor is weggespoten in de opvangbak onder de wagen.
Nadien heb ik de hydraulische olie achter de zetel terug op peil gebracht. Maar nu gaat de lift zeer langzaam en in schokjes omhoog. Als ik de hydraulische leiding naar de kiepwagen losmaakt dan stroomt daar veel te weinig olie uit en eveneens in gulpjes.
Er komt ook te weinig druk om de wagen op te heffen. Er staat op de rechterkant voor de liftbediening een hendel om te kiezen of de hydraulische druk naar de lift gaat of naar het bijgeplaatste verdeelblok voor de kiepwagen of hydraulische 3de punt.
Bij draaiende motor hoor ik dat de hydraulische olie een fluitend geluid maakt onder de zetel en in de drukleiding die van de pomp komt. Dit op het ritme dat de lift schokt bij het omhooggaan. Maar het geluid blijft ook aanwezig als er geen oliedruk gevraagd wordt. Lift in laagste stand.
Wat ik al gedaan heb is:
Hydraulische atf olie op peil gebracht.
Het sterk vervulde filterpatroon vervangen door een nieuwe.
Rechts naast het filter zit onder een dop en veer een naaldklep. Deze gedemonteerd en terug geplaatst er zat geen vuil in.
Heeft iemand hier een suggestie wat de oorzaak kan zijn?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden filter geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hoeveel heeft jou kipper nodig?
Had je de kipper eerder al wel helemaal kunnen kippen?
heb je de juiste olie gebruikt, volgens mij geeft deutz op dat je SAE20 olie moet gebruiken (dus geen ATF olie zoals je schrijft)
Heb je het oliepeil nog gecontroleerd, als ie droog heeft gestaan, en je hebt gevuld, dan is er nu misschien wat lucht uit de leidingen ontsnapt, en is het peil daardoor gezakt.
ik ken de dop met veer en naaldklep niet, maar klinkt als een overdruk ventiel, heb je hier niet per ongeluk een te lage druk mee ingesteld?
Daardoor stroomt er te weinig olie en gaat deze schokken. Misschien kun je ook horen dat er een deel van de olie door het overdruk ventiel gepompt wordt omdat die anders nergens heen kan. Dit is niet ongevaarlijk ivm temp.
Ik heb het nieuwe filterelement terug gedemonteerd en er zaten stukjes plastiek in. Kleine stokjes van enkele mm groot. Zoals je kan zien op de foto genomen op 5mm ruitjes.
Ik vermoed dat ook enkele van die rode stukjes kunstof via het filter bypass ergens in een klep zitten en de ellende veroorzaken. De vraag is nu natuurlijk van waar die stukjes komen in het systeem. Er zullen niet veel onderdelen inzitten die van kunststof zijn vermoed ik.
(klik om te vergroten)