Fendt 106 - Hoog laag versnelling werkt niet
Ik heb afgelopen week een prachtige fendt 106 gekocht (via een veiling dus de staat was een groot raadsel), nu heb ik hem zojuist aangeslingerd en hij loopt prachtig, echter krijg ik hem niet in de hoge versnellingen. Wellicht doe ik iets niet goed of is er iets defect. Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen. Hier 2 foto’s van de trekker en (volgens mij) de hoog laag versnelling.Gr Leo
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Om van giering te wisselen (dus de echte hoog laag waar je het over hebt) moet je de andere versnellingspook in midden houden en naar voren duwen. Deze tractors hebben een dubbele H-bak, dat is vrij moeilijk uitleggen als ik het niet voor kan doen maar ik doe mijn best.
R2 - S - 5
4 - - 6
|
R1 - - 2
1 - - 3
Dit is ongeveer de diagram die boven op de pook staan als dit nog leesbaar is. S is de snelgang en dat is de hoogste versnelling. De rechte streep in het midden is het wisselpunt tussen de hoge en lage giering, dit kan alleen onder stilstand geschakeld worden. In de diagram zie je ook het idee van de dubbele H, onderaan heb je R1, 1, 2, 3 wat de eerste H is en bovenaan R2, 4, 5, 6, S wat de tweede H vormt. Alle versnelling behalve de 2 achteruit versnellingen en de S zijn gesynchroniseerd. Als je bak nog in goeie staat is kan je alsnog redelijk makkelijk in de S schakelen onder het rijden, zo niet dan zul je moeten dubbel koppelen of aanrijden in de S. Aanrijden is de S is ook geen enkel probleem vanwege de vloeistofkoppeling. De splitter werkt op alle versnellingen behalve de S. Je hebt dus 4 achteruit versnellingen en 13 vooruit.
Ik denk dus dat jou probleem is dat je hem in de onderste van de 2 H’s hebt staan.
In de S haal ik nu een snelheid van 5/6 kmh
Je uitleg helpt me in ieder geval de bak wat te begrijpen.
Weet je zeker dat je al in de hoge groep zit en niet de onderste helft van de H-bak?
Hiervoor moet je het plaatje bovenop (4 of 6 - 13 mm kop boutjes ) losdraaien , hieronder zit een veer met pen en kogeltje die op een kwadrantje drukken ; di.t
e bedienen een pen die in de bak de tanwielen schakelt .
Heb meerdere keren meegemaakt dat de pen met veer en kogel vastgeroest zaten
Maar als je het plaatje er af hebt zie je het mechaniek wel zitten ; later alles goed invetten en het gaat meestal weer soepel