New Holland TS 90 - versnellingsbak
werden deze ook al met elektro command geleverd? vanaf welk bouwjaar?De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
is dat 16 x 16 of hebben ze meer versnellingen?
Dit doe je bij de ts-a serie met het knopje achterop de pook + het opschakel knopje.
Wat de ts serie wel heeft is dat als je vaart mindert en je trapt de koppeling in, dan kiest hij zelf de beste versnelling uit.
@ jd user,
Waarom heb je bij sle's teveel vermogensverlies dan?
Alle trekkers hebben vermogensverlies in de versnellingsbak.
omdat meneer niet kan rijden met die dingen gewoon dikke bull shit !
Ja dat zal het inderdaad wel zijn.
Bij het schakelen onder volle belasting zakt het toerental 300 toeren.Dat betekend dat als je motor het al flink zwaar heeft....en je schakeld.....dan gaat ie bijna uit!...
Ik had hem voor de balenpers. Maar helaas had ie daar een hele kluif aan.Ts 90 moet 90 pk zijn.Ik heb er een turbo op zitten.Dus 110 pk.
Mijn jd 6400 kan het makkelijk trekken .Ook als ik op of af schakel kost het geen vermogen.En dat..terwijl die ook 110 pk is.
Nu mag jij en de slagerurre verklaren waarom er bij new holland sle 's dan wel geen vermogensverlies is ???...
Het verhaal wat je zegt kan best kloppen, maar je weet nooit wat een trekker aan vermogen levert, want levert die ts wel degelijk 110 pk?
Je kan wel makkelijk zeggen hij heeft turbo dus 110 pk, maar levert de motor dit ook echt?
Je zegt ook dat het toerental 300 zakt bij schakelen en dat hij bij volle belasting dan bijna uit gaat, maar bij welk motortoerental werk je dan?
Waarschijnlijk is je motortoerental dan gewoon te laag waardoor je maar weinig vermogen van de motor krijgt, en dit heeft echt niks te maken dat de versnellingsbak veel vermogensverlies heeft.
En dit is echt niet om je jd af te kraken hoor, maar ik geloof gewoon niet dat de nh veel meer vermogensverlies heeft in de bak dan je jd.
De ts 90 levert 110pk aan de aftakas bij 2250 motortoeren.Ik pers met 2100 toeren.Als de baal bijna klaar is dan schakel ik terug....anders gaat ie uit.Bij 2100 toeren zakt de motor terug naar 1800 toeren als de baal afgemaakt word.En als ik dan nog 1 keer terugschakel dan zakt ie 300 toeren lager.Dus 1500 toeren blijft er dan over.
Ik kijk altijd op mn toerenteller bij schakelen.Bij op en afschakelen nemen die lamellen 300 motortoeren.Als je zelf eens een keer een ts 90 onder handen hebt,dan mag je daar zelf eens mee schakelen.Dan zie je dat die écht vermogen nodig heeft.En dat bedoel ik met verlies.
Ik wil hier de boel niet afkraken,maar dit is mijn oordeel.En ja wat de slagerurre al zegt....wie zet er een ts 90 voor een pers....Ja hij heeft gelijk!...Maar de reden is dat ik niet weer vele duizenden euro's ertegenaan moet gooien voor een zescilinder .
en wat was het koppel dan ... dat zegt veel meer dan PK's
Maar jij kijkt hier naar hoeveel pk het 'kost' wanneer je schakelt, en volgens mij is daar de schakeltijd daar de factor, want als je soepel schakelt, kan de motor "wennen" aan de belasting
En Diederik, pk en koppel is zo om te rekenen...
ja standaart koppel ... karakter van de moter .. taaiheid
Met je vermogensrem wordt er een waterdruk geproduceerd. Dit is te vertalen naar een koppel. Aangezien vermogen, koppel keer hoeksnelheid is, kun je dan dan met het aantal toeren het vermogen uitrekenen. Hierdoor heb je dus twee krommes gekregen, de zogenaamde eier-kurve
Mensen denken vaak dat koppel(Nm) totaal iets anders is dan vermogen (pk) maar dit hangt juist samen!
Voor een hoog koppel moet je gewoon voor veel pk's op weinig toeren krijgen!
maar de uitleg
max pks is het hoogst bij veel toeren(en dat zal allebeide ongeveer gelijk zijn) maar die van het lage koppel heeft juist een ERG laag vermogen bij weinig toeren, en zal dus afzakken
Ik snap je verhaal niet helemaal, want het is wel vreemd dat je motor altijd 300 toeren terug zakt bij op of terug schakelen,
Kijk bij opschakelen is het logisch dat de toeren minder worden, maar bij terug schakelen krijg je er meestal toeren bij.
En 1500 toeren is toch nog meer als zat, dan word er pas goed gewerkt in de motor.
Maar ik rij hier met regelmaat op mn werk met tsen, dus zal het eens gaan bekijken wat ze doen.
ja .. en daar hadden sommige ts-en nog wel eens last van
Ja ik denk dat dat het hele probleem is, de trekker heeft gewoon te weinig vermogen, en dat betekend echt niet dat de versnellingsbak te veel vermogen vraagt.
Zou het dan gewoon niet komen dat die pers stukken zwaarder begint te trekken? Ik had dat van het terugschakelen niet gelezen, maar idd dat is zeker niet logisch...
@DESLAGERURRE
Oh daar doelde je op... ik zal mien waffelt dichthouden je hebt ieg een uitleg gekregen...
Ja dat zou het best kunnen zijn, want als ik hier met een ts terug schakel, dan gaan er echt geen 300 toeren af, maar minstens bij.
@jd user
Hoe reageert de motor bij ander soort werk?
Maaien/ploegen of iets dergelijks.
ja er zat hier heel veel verschil in de TS-en .. de ene trok wel en de ander niet ..
Maar die ts bakken zijn toch (bijna) zelfde als van 40serie sle? Want met een 8240 heb ik het ook nog nooit gehad, en die schakelde ook wel mooi!
Dit is alleen als de pers niet het probleem is..
Ja ts bakken zijn hetzelfde als die van de 40 serie, alleen kon je de latere tsen met een shuttle hendel krijgen, maar dan is de bak nog steeds hetzelfde, alleen word dan voor/achteruit hydraulisch bediend.
De 40 serie bakken werden dacht ik ook altijd doormiddel van stangen aan de versnellingshendels bedient, en bij de tsen was dit door bowdenkabels. Maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Als de trekker inderdaad altijd zwaar overschakeld dan zou er wel iets zwaar lopen in de bak, maar dit kan van alles zijn
Lagers, kroonwiel/pignon, remmen die aanlopen,4wd die blijft mee lopen, enz
Maar in de koppelingspakketen zit het zeker niet, want die schakelen of goed of ze doen niks als ze bijvoorbeeld verbrand zijn.