Ford 3000 - Hydraulisch ventiel ombouwen hoe?
Goedemorgen,Ik heb een ford 3000 met een hydraulisch ventiel (zie foto). Nu wil ik hier een hefmast op aansluiten (enkelwerkend) en tevens een kipbak die in de hefmast zit (dubbelwerkend).
Nu zitten er 2 leidingen op dit blok
1 loopt naar een hulpcilinder aan de hefarmen
1 loopt naar een snel koppeling
Klopt het dat dit nu een enkelwerkend ventiel is?
Wat moet ik er aan doen om een dubbelwerkende erbij te zetten?
Een extra blok er tegen schroeven aan de voorzijde?
Wie kan mij helpen
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ford , blok , ombouwen , hydraulisch , aansluiten en hydraulisch ventiel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Je sluit de p aansluiting aan op je snelkoppeling. De T slang naar de vuldop achter op de achterbrug. Dan heb je 4 aansluitingen.
Wel even kijken of je een enkelwerkend ventiel nodig hebt. Dan heb je een andere uitvoering nodig.
Aan de hand van de beschrijving in de topictekst kan het een Till ventiel zijn. Deze zijn bij mijn weten om te zetten van enkel op dubbel werkend. Dan dus een tweede snelkoppeling op het ventiel aansluiten.
De slang naar de hef hulpcilinder zit op een andere uitgang, verbonden aan de interne hef cilinder.
Hieronder de foto.
(klik om te vergroten)
tractorfan.nl/topic/217209/
Het lijkt er op dat het hier om eenzelfde ventiel gaat.
Blijkens de tekst bij de foto in de link zou je nog kunnen proberen of je op de afgedopte aansluiting een tweede snelkoppeling kunt zetten.
Meest praktisch is misschien om de huidige buis dan op de heden afgedopte aansluiting te zetten en dan de nieuwe aansluiting op de plek waar nu de buis op zit. Dan kan het al genoeg zijn om de buis verderop een beetje te buigen zodat de snelkoppeling weer recht staat.
Dan zitten er daarna dus 2 snelkoppelingen en een hefhulpcilinder aangesloten.
Opzij van het ventielblok, aan de kant waar de aftakas hendel zit, zit een ronde "bus". Aan de rand daarvan zit een schroef, dat is een keuzeschroef. Door hem helemaal in of helemaal uit te draaien kan het ventiel op enkel of op dubbelwerkend gezet worden.
Zou dit werken of is dit omslachtig?
Snap nu niet precies hoe het huidige werkt? Zijn het beide persleidingen die ik heb (enkelwerkend)? Worden deze tegelijk bekrachtigd? Heb wel gelezen dat je zo een ventiel kan omzetten van enkel naar dubbelwerkend.
(klik om te vergroten)
Ik kan er een extra aansluiting op zetten das zeker geen probleem.
Je kunt het ventiel inderdaad op enkel of dubbelwerkend zetten. Er zit 1 hendel op.
Mijn ideale situatie zou zijn:
-1 hendel voor de (externe) hefmast (ex. vorklift) die ik gebruik (enkelwerkende cilinder).
-1 hendel voor mijn schepbak te kiepen (das een dubbelwerkende cilinder)
Dus in praktijk gooi ik de hefmast omhoog om daarna mijn bak te kunnen legen.
Hieronder een schema van het huidige ventiel. Deze kan in 3 standen.
Kan dit zoals ik zou willen?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Voor de helft koop je een ventielenblok zoals @ValtraStisch aangaf. maar dat geeft de in mijn vorige bericht aangegeven nadelen.
Er is ook nog een andere mogelijkheid. Er zijn goedkope ventielen te koop die in plaats van het huidige ventielblok komen, en die dan wel 2 ventielen hebben. Hoe de kwaliteit is weet ik niet, er zitten slangen en koppelingen bij, voor minder dan de helft van uitbreiden van het huidige ventiel. Maar let op: je bent dan wel de aansluiting voor de hef hulpcilinder kwijt!
histoparts.com/h28837-hydrauliek-verdeelblok-met-s…
of hier:
sparepartsholland.com/nl/products/…