Haperende hef Selectamatic

Haperende hefinrichting Selectamatic
Nard

Reacties

Nard
Vraag over haperende hef Selectamatic.
Ik zie op Marktplaats vaak DB’s waarvan de hef niet of niet goed werkt.
Dat zou te maken hebben met oliefilter in de achterbrug (filter en/of olie niet tijdig vervangen).
Ik ben benieuwd naar hoe lastig en tijdrovend het is dit euvel te verhelpen?
Is er een jaartal waarna dit Selectamatic-kwaaltje niet meer optreedt.
Ik ben nieuw hier en op zoek naar knappe/betaalbare witte DB 770, 780 of eventueel 880.
langeslagdiesel
Kan me eigen uit een ver verleden nog wel herinneren dat er in de werkplaats bij me werkgever een zelfde gevalletje was. Zuigfilter verstopt. Als je weet hoeveel liter er max in de versnellingsbak zit, pas je daar je opvangbak op aan. En schroef je het deksel waar het filter achter zit aan de onderkant los. Dan laat je de bak leeg lopen als er geen klep in zit. Daarna ga je rustig kijken hoe het filter vast zit. Zit er wel een klep in dan moet je de bak dus door de laagste plug aftappen. Is gewoon onderhoud op z’n Engels. Geen rede om een trekker op te ruimen lijkt mij.
SJB533
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Als je weet hoeveel liter er max in de versnellingsbak zit, pas je daar je opvangbak op aan.

Hou hierbij in de gaten, dat er 3 aftappunten zijn...
langeslagdiesel
@SJB533 pak je eerst de hoogste als je bak niet te groot is.
Maar ik mikte met me stelling op het losbouten van de plaat, of plug waar het filter achter zit. Ik weet niet meer of de hele bak dan leeg loopt. Of dat er maar een paar liter uit komt omdat er een klep dicht slaat. Het is meer dan 30 jaar terug dat we zo’n brown onder ze buik gekieteld hebben. Tussen toen en nu nog een paar dingetjes gedaan / meegemaakt. Vandaar.
+1
Fendt926Driver
Laatst bij piet de with geweest in leerdam. Die doet heel veel met david brown.
Die zei dat hij elke hefinrichting nog weer aan de praat gekregen had.
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver ik ken iemand die ploegt er mee.
Maar als het zuigfilter dicht slipt dan wordt iedere hydraulische installatie erg vaag. De meesten weten niet eens waar het zuigfilter zit. En van die genen die het wel weten zien er veel als een ijsberg tegenop om het klusje te klaren. Filter raakt vaak verstopt door oud pakking papier en drab. Filter ligt echt onderin de bak. Dus hij verzamelt het gewoon. Beetje vergelijkbaar met het onderste laagje diesel in je tank. Daarmee zit je filter ook snel dicht.
Fast Eddy
David Brown staat bekend om hun problemen met de hef. Ik heb zelf een 996 gehad die hef was ook al niet helemaal zuiver meer.
+1
worteljcb
Het is een bekend probleem bij David Brown. Maar eigenlijk is de oorzaak altijd vervuiling van de olie of lange stilstand. Daar is het systeem gevoelig voor en het is niet vaak echt schade van onderdelen. Als je gewoon 1 voor 1 de onderdelen loshaalt en schoonmaakt, dan krijg je het meestal wel weer aan de praat.
langeslagdiesel
@worteljcb ergens is het voor Engelse begrippen wel logisch uitgedacht. Waar er tegenwoordig een lampje gaat branden dat je filter aardig dicht zit. Begon in de jaren 60/70 je hef gewoon wat trager en vager te functioneren. Niks geen lampjes of toeters. Achterstallig onderhoud.
+1
DB780
@langeslagdiesel Dat lampje zat er in de jaren 60 ook al op, maar omdat de sensor onder aan de aftakas aandrijving zit, is het kabeltje in de tijd vaak weg gegaan. Filter vervangen is niet zo'n probleem, deze zit in een ronde pot tussen de trekhaak. Eerst aftapplug van ronde pot olie aftappen. Daarna pot er af halen, en filter verwisselen. Ik zou er dan meteen nieuwe olie op doen
SJB533
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Niks geen lampjes of toeters.

Voor het filter achter is wel een lampje, voor zover mij bekend
langeslagdiesel
@SJB533 @DB780 geloof dat het filter in die pot niet het probleem was toen. Maar het filter wat op de bodem van de versnellingsbak ligt, vlak voor het diffhuis. Maar het is ook ff ruim 30 jaar terug. Was een plat, ovaal filter. Dat weet ik nog wel.
+1
SJB533
@langeslagdiesel
Daar zit een sensor, waar de adertjes wel eens van verdwenen zijn, zoals @DB780 terecht opmerkt. Zo ook bij de mijne
+2
worteljcb
@langeslagdiesel Dat selectamatic systeem is best een mooi systeem. Goed uitgedacht voor die tijd, maar wel gevoelig voor vervuiling. Tegenwoordig is het eigenlijk niet minder gevoelig, maar de filtratie is beter op orde.
langeslagdiesel
Wat ik dan wel weer heel apart vindt is dat : 2 liefhebbers en iemand die ooit zo’n ding open gehad heeft eeen hele discussie hebben. En de oorspronkelijke vraagsteller is in geen velden of wegen te bekennen. Dat lijkt hier wel al meer het nieuwe normaal te zijn.
+1
Nard
In reactie op Langeslagdiesel:
De oorspronkelijke vragensteller ben ik, Nard. Ik zie pas nu alle reacties. Het goede nieuws is dat uit de antwoorden blijkt dat een niet werkende hef op een David Brown Selectamatic weer gangbaar te maken is.
Inmiddels heb ik me een witte DB 880 uit 1967 aangeschaft. Moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Ik zal me, denk ik, hier nog wel vaker melden.
Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik op ‘Even voorstellen…’ kan komen. Ik zal een dezer dagen nog eens proberen.
Voor nu, alvast bedankt voor de antwoorden over hefinrichting.
DB780
@Nard Hier kun je al vast kijken voor de explosie tekeningen hoe het in elkaar steekt. mycnhstore.com/us/en/…
langeslagdiesel
@DB780 alles is zeer gedetailleerd terug te vinden. Mooi naslagwerk zo, voor de liefhebber. Kon het filter wat ik voor ogen hebt na ruim 30 jaar heel makkelijk terug vinden bij de 770.
langeslagdiesel
@Nard beter laat dan nooit @Nard. Want daar zijn er ook zeer veel van. Zand er over, en weer door.
radium45
Neem contact op met LMB Vorden. Die kennen deze tractoren..
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hefinrichting en hef geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!