Waar op letten bij aanschaf fendt 105ls

Ik heb interesse in een fendt 105ls waar ik zaterdag ga kijken.
wat zijn aandachtspunten, dingen om rekening mee te houden of terugkerende/veelgehoorde problemen?

het gaat om een fendt 105ls, volgens rdw van 1979, met cabine zonder voorwielaandrijving

alvast bedankt voor het meedenken/informatie
Geerdjan

Reacties

Fendt926Driver
Test dd vloeistofkoppeling en rem door de trekker in de 2e of 3e te zetten .
Trap de rem in en laat de koppeling op komen. Trekker moet blijven staan en motor natuurlijk blijven lopen.
Trek nu rustig het handgas aan en met 13 a 1400 toeren moet de trekker weg gaan rijden.
Geerdjan
@Fendt926Driver dan heb je waarschijnlijk ook meteen de remmen getest ofniet?
Geerdjan
@Fendt926Driver oh dat zeg je ook las het niet helemaal goed
Fendt926Driver
@Geerdjan rijden en even netjes gedoseerd remmen. Dan kun je zien of die vloeiend remt of dat die blokkeerd.
Dat wil ook nog wel eens voorkomen
Geerdjan
@Fendt926Driver hoever trap je de rem in om de vloeistofkoppeling te testen? helemaal onderin of ergens halverwege?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Geerdjan:
helemaal onderin

Helemaal onderin. Alles remmen wat je kunt.
Je merkt wel of die heel snel wegtrekt of meer moeite heeft.
Kurv
@Fendt926Driver
Vloeistofkoppeling moet je met de dubbele H bak in de snelgang testen, dus ik denk met de moderne versnellingsbak in de hoogste versnelling zoals Basia ook aangeeft.
basia
In principe heeft een vloeistofkoppeling geen slijtage , dus in de hoogste versnelling (S) dit om
de minste koppeloverdracht , remmen vast , en even vol gas geven , de motor moet dan onder
de hier gegeven 12a 1300 toeren blijven , is dit (veel) hoger dan zit er waarschijnlijk te weinig vloeistof in .
Verder belangrijker dingen vind ik schakelt de bak zonder krassen , een revisie met nieuwe synchronisatie ringen + tandwielen gaat behoorlijk in de duizenden euro lopen .
Kijk ook of de fusees nog goed zijn , heb meerdere malen meegemaakt dat de bussen (zijn maar 1,5 mm dik) zo versleten waren dat het asgedeelte waar de bussen in zitten ook al behoorlijk waren uitgesleten , ook weer een behoorlijke kostenpost dat weer op orde te krijgen
Verder controleer wiellagers en verder de gangbare slijt punten , werkt de aftakas-koppeling goed , geen olie-lekkages pakt de rijkoppeling goed op (niet op laatste puntje )
Geerdjan
@basia fusees zijn van de vooras?
+1
basia
@Geerdjan
Ja ; misschien krikje meenemen en effe opkrikken tot wiel vrijkomt , dan kun je aan het wiel
voelen of er weinig of veel speling op zit en ook kun je dan ook wiellager nog goed is
fendtdriver103s
@basia daar kom je ook snel genoeg achter als je gaat rijden. Mijn 103 heeft de vooras ook versleten en dat merk je goed
Geerdjan
@fendtdriver103s dat ga ik zaterdag eens meemaken
fendtdriver103s
@Geerdjan is het een met of zonder stuurbekrachtiging?
+1
basia
@fendtdriver103s

Als hij van 1979 is ; dan heeft hij denk ik voor 99 % stuurbekrachteging
fendtdriver103s
@basia een kennis van mij heeft een 105 LS, ook uit 79, en die heeft geen stuurbekrachtiging. Volgens mij is stuurbekrachtiging helemaal niet zo veelvoorkomend
basia
@fendtdriver103s
O.K. ik kan het ook mis hebben ; maar je ziet ze vind ik na 78 geregeld met bekracticht stuurhuis
+1
Timooo
@fendtdriver103s dan is hij denk ik niet van 79. Vanaf 78 hebben ze het allemaal
fendtdriver103s
@Timooo het zou best kunnen dat ik ongelijk heb hoor, ik heb ze zelf alleen nog nooit gezien
Geerdjan
@fendtdriver103s volgens de verkoper met stuurbekrachteging
basia
@Geerdjan
En ; heb je nog handel kunnen doen ?
+1
Geerdjan
@basia jazeker, heb hem gekocht. Hij heeft wat roest (niet dramatisch) en is verder gewoon netjes voor 46 jaar oud.
Als het goed is word hij morgen gebracht.
Fendt926Driver
@Geerdjan een paar mooie fotos op tf plaatsen wordt op prijs gesteld.
Geerdjan
@Fendt926Driver zal ik eens proberen
+1
Derkmax
Aftakas koppeling testen of hij vrij komt bij ontkoppelen.
+1
Kurv
Carterdruk controleren, kan je zien door de ontluchting van het blok (ik dacht dat die linksvoor zit, is een slangetje) en even tijdens het lopen de pijlstok eruit trekken. Beetje carterdruk kunnen ze wel hebben, maar als de olie je tegemoet komt spuiten als de pijlstok eruit is wordt het wel wat gortig.
Een 100 serie moet met een goede accu zeker met dit weer direct aanspringen, als hij een paar keer rond moet gaan om te starten met deze temperaturen beloofd het niet veel goeds.

Hef testen en als het kan met wat gewicht erin.
Hefarmen bij de 100 serie zijn een "zwak" punt, daar komt altijd speling op tussen de hefarm en de dikke vertande as waar ze opzitten.

Stuurspeling zou je kunnen bekijken.
Als je een krik mee hebt inderdaad de fusees en meteen de voorwiel lagers checken op speling en hoe ze lopen (kan je soms na stellen en anders is vervangen redelijk eenvoudig).

Verder bekijken op lekkages, beetje zweten links en rechts is niet zo'n punt.
lekkage van je krukaskeerring aan de versnellingsbak kant wil je liever niet dan moet hij midden door, volgens mij zit er een inspectie luikje voor de vloeistofkoppeling als je die open maakt en alles zit onder de olie dan weet je dat hij hoogstwaarschijnlijk midden door moet.

En wat eerder gezegd is, rijden, schakelen, remmen etc.

Optisch hebben de eerdere LS'en (geen idee welk bouwjaar precies) geloof ik bij de instap een soort dorpeltje waar water kan blijven staan daar wil de boel nog welleens flink roesten of rotten. De latere LS cabines hebben een "vlakke" instap waar dit van wat ik gehoord heb minder of niet aan de orde is.
Geerdjan
Ik was nog vergeten te melden, het is er een met de nieuwe versnellingsbak
Fendt816
Let op als ze ouder worden en meer dan 10000 uur hebben willen ze wel eens uit de versnelling schieten
Geerdjan
@Fendt816 ik weet niet hoeveel uur hij gelopen heeft.
komt het vaak voor dat hij na 10000 uur uit versnelling schiet of is dat een beetje geluk (pech) hebben?
mf 6150
@Geerdjan
Gebruik/verbruik zegt meer dan uren
Fendt816
@mf 6150 klopt maar een beetje globaal bekeken
+1
Renze
Als het transmissieoliepeil (te) hoog is, is je hefcilinder lek. Hydrauliek is aparte tank onder de motorkap, dus bij n 100 serie wordt een lekkende hefcilinder eerder vervelend dan wanneer de hydrauliek de transmissieolie gebruikt..
Timooo
@Renze Ja, klopt zie je heel vaak bij de 100 serie
fendtdriver103s
@Renze heb ik inderdaad net gehad met mijn 103
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden fendt , cabine , aankoop , aanschaf en rdw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!