Waar op letten bij aanschaf fendt 105ls
Ik heb interesse in een fendt 105ls waar ik zaterdag ga kijken.wat zijn aandachtspunten, dingen om rekening mee te houden of terugkerende/veelgehoorde problemen?
het gaat om een fendt 105ls, volgens rdw van 1979, met cabine zonder voorwielaandrijving
alvast bedankt voor het meedenken/informatie
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden fendt , cabine , aankoop , aanschaf en rdw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Trap de rem in en laat de koppeling op komen. Trekker moet blijven staan en motor natuurlijk blijven lopen.
Trek nu rustig het handgas aan en met 13 a 1400 toeren moet de trekker weg gaan rijden.
de minste koppeloverdracht , remmen vast , en even vol gas geven , de motor moet dan onder
de hier gegeven 12a 1300 toeren blijven , is dit (veel) hoger dan zit er waarschijnlijk te weinig vloeistof in .
Verder belangrijker dingen vind ik schakelt de bak zonder krassen , een revisie met nieuwe synchronisatie ringen + tandwielen gaat behoorlijk in de duizenden euro lopen .
Kijk ook of de fusees nog goed zijn , heb meerdere malen meegemaakt dat de bussen (zijn maar 1,5 mm dik) zo versleten waren dat het asgedeelte waar de bussen in zitten ook al behoorlijk waren uitgesleten , ook weer een behoorlijke kostenpost dat weer op orde te krijgen
Verder controleer wiellagers en verder de gangbare slijt punten , werkt de aftakas-koppeling goed , geen olie-lekkages pakt de rijkoppeling goed op (niet op laatste puntje )
Een 100 serie moet met een goede accu zeker met dit weer direct aanspringen, als hij een paar keer rond moet gaan om te starten met deze temperaturen beloofd het niet veel goeds.
Hef testen en als het kan met wat gewicht erin.
Hefarmen bij de 100 serie zijn een "zwak" punt, daar komt altijd speling op tussen de hefarm en de dikke vertande as waar ze opzitten.
Stuurspeling zou je kunnen bekijken.
Als je een krik mee hebt inderdaad de fusees en meteen de voorwiel lagers checken op speling en hoe ze lopen (kan je soms na stellen en anders is vervangen redelijk eenvoudig).
Verder bekijken op lekkages, beetje zweten links en rechts is niet zo'n punt.
lekkage van je krukaskeerring aan de versnellingsbak kant wil je liever niet dan moet hij midden door, volgens mij zit er een inspectie luikje voor de vloeistofkoppeling als je die open maakt en alles zit onder de olie dan weet je dat hij hoogstwaarschijnlijk midden door moet.
En wat eerder gezegd is, rijden, schakelen, remmen etc.
Optisch hebben de eerdere LS'en (geen idee welk bouwjaar precies) geloof ik bij de instap een soort dorpeltje waar water kan blijven staan daar wil de boel nog welleens flink roesten of rotten. De latere LS cabines hebben een "vlakke" instap waar dit van wat ik gehoord heb minder of niet aan de orde is.