Massey Ferguson 3085 - Waar zit de hydrauliek/transmissie pomp van de mf 3085

Ik verlies transmissie druk. Iedere keer gaat het rode lampje aan bij lage toeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk zelf dat de pomp versleten is maar het lijkt er op dat de pomp binnen in zit?
Bostractor

Reacties

Emmink
Welk lampje brand er? Eb zijn er verder nog verschijnselen?
Bostractor
@Emmink

(klik om te vergroten)

Emmink
@Bostractor oh ik had bij de 3050 het lampje links daarvan. Blokkeerde soms met optrekken en met sturen ging dat lampje branden. Lagedrukcircuit gemeten en die gaf veel te weinig bar aan. Bleek de lagedrukpomp kapot te zijn
NH-Ford
Meten is weten, eerst daadwerkelijk meten wat je druk is.
Mocht pomp zijn zal hij eerst zwaar sturen.
Kunnen veel andere (kleine) problemen zijn.... lagedruksensor, 17 bar regelventiel, lekke zuigerveren etc...
FordWindsor
@NH-Ford klopt, meten is weten. Dat ontbreekt hier vaak, eerst van alles roepen zonder achtergrond informatie.

Ook hier, meet de lagedruk eerst, testnippel zit op het achterste deksel rechts bij je solenoids.
Stuurt hij inderdaad zwaar, en bij stuurwiel helemaal naar rechts of links (stationair) en het lampje gaat direct aan weet je zeker dat de (stuur)pomp op is.

Pomp is van tandem type, dus buitenwerkend en stuur. Mocht hij versleten zijn, vervang dan de complete pomp. Deze pomp zit inderdaad achter het rechter zijdeksel.
Bostractor
@NH-Ford
Bij laag toeren stuurt hij inderdaad zwaar.
Maar ik zal eerst is gaan meten.
FordWindsor
@Bostractor dag, ik weet niet hoe handig jij bent. Maar monteer op de stuurslang, bij de cilinder, even een manometer.
Dan weet je de druk bij sturen. Lagedruk kan je meten onder de kabine.

Maar het lampje wat brandt, volgens de foto, is het aanzuigfilter. Die zal stationair vaak niet branden maar vaak bij volgas. Dan wordt er veel olie verpompt, en dan vooral als de olie koud is. Meer weerstand in het zuigfilter.
Zoals ook al beschreven, vervang de sensor, maar trek eerst de draad er even af. Lampje moet uit zijn.

Het is lastig om nu diagnose te stellen, maar als het lampje aan gaat bij hoog toerental kan het ook een handremplaat zijn die voor de zuigbuis zuigt. Dan stuurt de trekker ook niet of slecht. Motor uit en even wachten, weer starten is dan het probleem weg heb je waarschijnlijk een plaat in de achterbrug liggen. Handrem functioneert dan ook vaak niet of slecht.
PieterA
Rechts onder de cabine zit een cilindervormige kap. Daar zit een filter in. Ik raad je aan om dit eerst te vervangen.
+1
Bostractor
@PieterA deze heb ik vervangen en het komt direct terug.
PieterA
@Bostractor Ik heb hetzelfde gehad bij onze 6160. Een keer op de handrem weggereden. Die was verguisd in de versnellingsbak. 3x nieuwe achterbrugolie er in. Elke week een nieuwe hydrauliekpomp. Toen die trekker maar opgeruimd. (Kreeg er nog 6.000 euro voor zo'n 11 jaar geleden met ruim 6.000 uur op de klok).
NH-Ford
Lampje war bij jouw brand is van oliefilter, zou verstopt zijn.
Als je hem reeds vervangen hebt maar lampje gaat nog aan, even je sensor vervangen, vermoedelijk deze defect.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden massey ferguson , ferguson , transmissie , massey , druk , pomp , lampje , ervaring , toeren en versleten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!