Fordson Super Major - Alles erop en eraan

Beste leden,

Wij worden vanaf volgende week trotse bezitters van een Super Major.

Ik zou graag willen vragen of de leden hier mij zouden kunnen helpen, ik ben op zoek naar technische documenten naar hoe alle slangen, stekkertjes, leidingen en dergelijke op de tractor zijn gemonteerd.

Deze tractor heeft jaren in de bosjes gestaan en wij willen deze weer herstellen naar zijn oude glorie.

Hierop is ook een grijper gemonteerd waarmee je boomstammen kunt hijsen.

Als hier ook documenten van bestaan dan wil zou ik die ook graag willen bemachtigen.

Vriendelijke groet,
Robin
robin-van-ark

Reacties

+2
robin-van-ark
Hierbij een paar foto's van hoe het oude beestje erbij staat, volgende week wordt deze verplaatst.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
FordWindsor
@robin-van-ark dag Robin, zo te lezen zijn er al veel mensen die informatie kunnen leveren.
Mocht je technische oplossingen zoeken voor deze kraan kan je eventueel contact opnemen met Ouwe Bijlsma van loon en kraanbedrijf Klaas Bijlsma in Sint Annaparochie.

Deze heeft er eentje gerestaureerd via de machinefabriek KBM ook in Sint Annaparochie.
Ook hij heeft vast informatie over deze combinatie.
+1
robin-van-ark
@FordWindsor dat is geweldig nieuws, we hebben al opgemerkt dat we een aantal onderdelen missen, dus dit is zeker handige informatie! Dankjewel!
+2
a3vandiejen
@robin-van-ark Ook heeft Wim nog een 512 staan.
Kan je ook naar informeren. @wim-same
robin-van-ark
@a3vandiejen dankjewel! Wanneer de tractor bij ons is zal ik een lijst met missende onderdelen maken, hopelijk kan Wim mij hierbij mij helpen om te laten zien welke dit zijn.

Groetjes!
+2
wim-same
@a3vandiejen Ik heb 2 Atlas 512 staan, en die zijn ook te koop, maar technische info heb ik niet op papier.
+1
robin-van-ark
@wim-same als ze te koop zijn, zijn er ook onderdelenπŸ˜ƒ dus dat is goed om te weten πŸ˜ƒπŸ‘ dankjewel!
+1
Pjotr1969
Oei! Dat is wel een project. Dapper om dat te durven.
Veel succes en zie graag je vorderingen.
+3
robin-van-ark
@Pjotr1969 dankjewel!

Ik zal je op de hoogte houden!
+1
Bauke Bos
Leuk project. Ben benieuwd naar het vervolg!
+1
robin-van-ark
@Bauke Bos die gaat komenπŸ˜ƒ
+1
IHCparts
Die β€˜grijper’ is een Atlas opbouwkraan, ik denk type 512. Die zijn eigenlijk bedoeld om te mee graven en mest laden bijvoorbeeld.
+1
robin-van-ark
@IHCparts dankjewel, dan kunnen we daar ff verder naar onderzoeken!

Deze is gebruikt voor boomstammen op te laden, er staat namelijk nog een belarus ploughmaster bij de fordson, deze heeft een grijphaak achterop zitten om boomstammen te slepen.

Maar dat is mooi om te weten dat je er ook nog mee kunt graven πŸ˜„ dan kunnen we deze jongen daarvoor ook gebruiken.
+2
DB780
Stuur je ons een video als hij voor de eerste keer start? Vind ik leuk om te zien 😉
+2
robin-van-ark
@DB780 dat gaan we zeker doen!
+3
bart-spies
Dat loonbedrijf achterop de kraan bestaat nog, zat van origine in Werkhoven en is nu verhuisd naar Odijk
+1
robin-van-ark
@bart-spies klopt, het is ook leuk om te zien dat zij de tractor ook nog hebben gebruikt.

Misschien hebben ze ook nog wel foto's er van, ik zal ze vandaag of morgen wel even bellen.
+2
robin-van-ark
@bart-spies zojuist met de beste man van het loonbedrijf gesproken, zijn oom zou nog wellicht met de tractor hebben gewerkt.

Ik hoop spoedig op foto's. (mits deze er zijn)
+2
a3vandiejen
@robin-van-ark Gaaf, mooi project succes.
+1
robin-van-ark
@a3vandiejen dankjewel!
+1
bart-spies
@robin-van-ark Ik ben benieuwd, we zien de voortgang wel verschijnen!
robin-van-ark
@bart-spies komt goed!
+1
wim-same
@bart-spies Klopt. was toen Ton van Impelen, en nu van zijn neef Anton van Impelen. Fijne gasten om mee samen te werken.
+2
Albert Peters
Van de kraan heb ik wel tekeningen en digitaal onderdelenboek en voor vragen kan je contact opnemen
De kraan is bouwjaar 1967 68
robin-van-ark
@Albert Peters hartstikke gaaf, super bedankt!

Ik stuur je een persoonlijk bericht.
+1
TomH
Heb je de belarus er ook bij gekocht? Meende dat het blok kapot gevroren was van dezeπŸ€”
robin-van-ark
@TomH voor zover ik weet niet, de eigenaar heeft aangegeven dat deze er rijdend is neergezet.
TomH
@robin-van-ark dat rijdend klopt vast wel. Maar ik weet eigenlijk niet anders dan dat ze er staan. Zeker al een jaar of 15 op de zelfde plek. Word wel even zagen voordat die er uit kan dan.
+1
robin-van-ark
@TomH 15 jaar al, pff dat wist ik nog niet πŸ˜„ morgen ga ik alvast beginnen om iets een doorgang te creΓ«ren, zaterdag willen we hem ophalen en moet waarschijnlijk nog wel ff een motorzaag aan te pas komen.
robin-van-ark
@TomH oh en de eigenaar wil de Belarus nog niet kwijt nee, vingers maar kruisen dat we deze ook ooit in bezit mogen hebben.
TomH
@robin-van-ark ik weet wel dat 1 van de trekker kapot gevroren is. Verder heb ik ze niet anders dan vanaf de weg gezien. Anders moet ik dat eens na vragen.
TomH
@robin-van-ark ik weet wel dat 1 van de trekker kapot gevroren is. Verder heb ik ze niet anders dan vanaf de weg gezien. Anders moet ik dat eens na vragen.
+2
robin-van-ark
@TomH ja dat zou gaan om de Fordson, bij deze is aangegeven dat die is kapot gevroren.

De andere zou het nog moeten doen.
+1
R Bouwmeesters
Behoorlijk project, mooi dat je hier foto's plaatst.
Heb je de brandstofpomp zelf losgedraaid of is dat al langer zo?
+1
robin-van-ark
@R Bouwmeesters zat helaas al zo, ik meen dat ik het kapje ervan heb gezien voordat we hem uit het bos haalde...

Alleen ben ik die momenteel kwijt.

De brandstofpomp willen we ook opsturen om deze na te laten kijken, dit is net wat te ver gezocht voor ons.
+3
robin-van-ark
Zo, even een kleine update:

Aangekomen op de plaats van bestemming, zijn we erachter gekomen dat de scheur ik de kop zit.

Ondertussen aan het controleren of de rest van het blok nog wel goed is, iets te enthousiast de lange pennen van de kleppenstoters eruit gehaald en niet genummerd, gelukkig moet het blok toch helemaal worden afgesteld wanneer deze weer in elkaar komt te zitten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
FordWindsor
Dag Robin, mooi project.
Waar deze blokken zouden kunnen scheuren weet ik niet, wel bij Perkins. Dus goed schoonmaken aan de buitenkant en het blok eventueel vullen met wasbenzine of petroleum.
Dan ontstaat er wel natte plekken aan de buitenkant, vooral als je het blok met kalk of krijt wit maakt.
Verstandig is om deze motor helemaal uitelkaar te halen, dus ook de bussen er uit en alle afdichting te vervangen om ellende in de toekomst voor te zijn.
Succes.
robin-van-ark
@FordWindsor bij deze hebben we kunnen achterhalen dat het bij de kop is gescheurd, boven in het midden van de inlaat gedeelte.

Misschien is het wel een goed idee om verder in het blok te kijken ja, de pakkingen worden allemaal vervangen zodat we daar geen zorgen over hoeven te maken.

We gaan er ook niet vanuit dat we de tractor binnen 2 maanden voor het eerst hebben gestart.πŸ˜„
goeiedag eem
@robin-van-ark je zegt misschien is het wel een goed idee, maar meet zon project die zolang onder gegroeid is moet je hem wel helemaal tot elk boutje los halen, ivm vliegroest en dergelijke op draaiende delen, zou je dat niet doen grote kans dat je binnen de kortste keren het blok stuk loopt, dit geld eigenlijk voor de hele tractor
+4
Gaaf project. Je mag wel een flinke doos kopen met : waar Ben ik aan begonnen pillen. Die heb je wel een paar keer nodig gok ik. Hopen dat er niet al te veel bouten afbreken. Succes met de dingen die komen gaan.
+2
robin-van-ark
@langeslagdiesel heb al een paar strippen klaar liggen voor het geval dat het zover komt πŸ˜„ gelukkig hebben we al veel informatie kunnen vinden op het internet en via vrienden.

Qua afbreken van de bouten moet ik zeggen dat het aardig goed gaat, dit ook omdat de gehele tractor zo vet is als het maar kan zijn.

Bedankt in ieder geval! πŸ‘
ronald73
Ik zie dat er een luchtdruksysteem op heeft gezeten. Kan je opmaken waar deze voor diende? Ik ga er namelijk niet van uit dat de trekker met kraan ook nog zware wagens mee moest slepen die luchtremmen nodig hadden. Misschien is de kraan later op de trekker gezet en zijn de aanwezige luchtdrukdelen hun functie kwijtgeraakt.
DB780
@ronald73 Waar zie je dat aan? Luchtdruk in die tijd, denk ik meer aan bandenspanning veranderen.
ronald73
@DB780 Ik zie een luchtdrukventiel zitten op die trekker, vandaar de vraag of het nog te achterhalen is waar de leiding na dat ventiel toe loopt.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden super , super major , tractor , fordson , Oude glorie , slangen en fordson super major geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!