Renault 113.14 - Accu laadt niet bij

Goedendag,

Ik heb een Renault 133.14tx met een probleem waar niemand uit lijkt te komen.
Het probleem begon met steeds lastiger starten (gebrek aan stroom). Op een gegeven moment een nieuwe accu aangeschaft maar het probleem werd erger. Als ik de trekker nu via startkabels of hulpstarter start heeft hij even stroom maar valt alle elektronica op een gegeven moment uit. In mijn optiek moest het dus de dynamo zijn. Ik heb dus een nieuwe dynamo aangeschaft en deze geïnstalleerd. Tot mijn verbazing heeft dit het probleem niet verholpen. Als ik de trekker een tijdje via startkabels aan de auto koppel laadt de accu wat bij. Vervolgens start ik de trekker en loopt de spanning terug totdat alle elektronica wederom uitgaat.
Wie heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Het acculampje in de cabine brand overigens, ik begrijp dat dit ook nog wel eens een probleem kan zijn.
Ik ben degene die hier antwoord op heeft eeuwig dankbaar 🤣
pvanhattem87

Reacties

willemk
Of de dynamo is verkeerd aangesloten of is kapot.
Wat voor spanning heb je op de accu als de trekker loopt?
Toen de nieuwe dynamo gemonteerd is heb je de trekker gewoon gestart met accu of aangetrokken?
pvanhattem87
@willemk
Bedankt voor je reactie!
De dynamo is goed aangesloten. Ik heb de trekker laatst een tijdje via startkabels aan de auto aangesloten. Op een gegeven moment kon ik de trekker starten en heb ik de startkabels losgekoppeld. De accu had toen een spanning van 11.5 en liep toen langzaam terug tot leeg.
Ik heb de trekker met nieuwe dynamo gestart via startkabels.
+1
willemk
Dynamo kapot, hoort bij lopende motor ruim 14v te geven.
willemk
Gereviseerd of nieuwe gekocht?
pvanhattem87
Het is een gereviseerde. Is er nog een manier om dit te testen? Direct op de dynamo meten?
+1
willemk
@pvanhattem87 het kan zijn dat de koolborstels van de spanningsregulator zijn blijven hangen..
Weet niet wat revisie gelost heeft, maar ik zou hem terug brengen. Laat że hem maar testem, in jouw bijzijn, dan weet je hoeveel spanning Die geeft
jmos
Ik heb het met nieuwe dynamo’s meegemaakt dat dezen niet werkten, waarom weet ik niet maar als je lampje in je dashbord werkt is de bedrading goed. Spanning via het lampje op de D+ van je dynamo en hij moet beginnen met laden.
atlaspower
Slechte kabels , massa cabine even vernieuwen naar het frame toe, Hier wilde hij op een eind niet starten, nieuwe accu en hij deed het weer een tijdje, toen weer zelfde probleem, bleek de startmotor de oorzaak te zijn
willemk
@atlaspower ok, maar als de dynamo geen spanning geeft moet je daar eerst beginnen
atlaspower
@willemk ik neem aan dat een nieuwe dynamo gewoon werkt, ik denk echt aan een slechte massa kabel ergens in het systeem, zelf heb ik ook eens 3 accu's gekocht omdat ik dacht dat ze slecht waren, bleek het gewoon de start motor te wezen, terwijl je daar eigenlijk niks verdachts aan kon ontdekken, hij deed het met een bomvolle accu wel maar als hij ook maar iets zakte was het gebeurt, bleek het contact plaatje in de startmotor te wezen deze was te ver ingesleten
+1
willemk
@atlaspower ok, maar de dynamo hoort ruim 14 v te geven. Het is trouwens geen nieuwe ,maar een gereviseerde. Als de spanning onder de 12 zit na starten dan klopt er iets niet.
atlaspower
@willemk ja, als je de kop teksten al niet meer kan vertrouwen dan houd het op, ik lees nu ook iets verder en lees ook 11 volt met een nieuwe dynamo,
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden renault , trekker , accu , cabine , brand , dynamo , starten , stroom , spanning en koppel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!