McCormick-Deering Onbekend - Koelvloeistof probleem radiateur waterpomp

Hallo,

Ik heb een mc cormick d324. Hiermee was ik vandaag aan het rijden en ineens begon die over de radiateur over de dop alles eruit te gooien. Wat zou dit kunnen zijn

Geen overmatige rook
Temperatuur meter stond net ip overgang wit na groen
Volgens mij pompt waterpomp ook Wel goed

Mijn vermoeden is dat thermostaat defect ie of heeft iemand nog andere ideeën

Olie peilstok zag ik ook geen sludge aan dat koppakking lek zou zijn.

Thermostaat is denk ik 3 a 4 jaar oud en volgens mij van histoparts. Waterpomp is ook ongeveer die leeftijd
mestyle

Reacties

mestyle
Thermostaat er even uitgehaald en even met kokend water op functioneren gecheckt dit lijkt wel goed.
+1
Blackrider
Het gehele koel systeem checken , als de radiateur vol zit met kalk of andere middelen die eerst maar even schoonmaken.
mestyle
@Blackrider
Radiateur is jaar of 10 geleden heel nieuw binnenwerk in gekomen. En daarna altijd met koelvloeistof afgevuld gezeten.
Maar ga er wel na kijken
+2
brauheist
Hoe kijkt de koelvloeistof zelf ?
+1
mestyle
@brauheist

Nog mooi roze
brauheist
@mestyle zie je zelf circulatie als die op temparatuur is?
+2
Klein Rot
@mestyle
Kijk of het ontluchting slangetje op de cilinderkop wel open is anders blijft er een luchtbel in de cilinderkop en dan koel de motor niet goed.
Zie bijgevoegde foto item 33

(klik om te vergroten)

mestyle
@Klein Rot deze is op advies jaren terug al verwijdert en een bout erinngedaan. Trekker schuin zetten bout eben los tot er koelvloeistof uit komt. Dit ivm dat die dunne slangetjes dicht gaan zitten. Heeft jaren prima gedaan en motor ook altijd qua temperatuur goed geweest.

Maar denk toch dat wellicht de koppakking het begeven heeft. Bij wie kan ik die tegenwoordig het beste bestellen of met andere woorden wie heeft kwalitatief de beste
IHCparts
@mestyle bij IHCparts natuurlijk! We leveren Elring, OEM kwaliteit!
mestyle
En monteren jullie nieuwe koppakking met of zonder pakking verbeteraar?
brauheist
@mestyle ik heb er vloeibare pakking tussen zitten
mestyle
@brauheist

En waar de koppakking weg ?
brauheist
@mestyle een duitse site iets met schlepper-teile.de dacht ik
IHCparts
Kijk ook even of je misschien een gescheurde cilinderbus hebt. Dit is ons bij een D326 overkomen, die is drie keer open geweest voor we de oorzaak vonden 😉
mestyle
@IHCparts
Zou kunnen maar ook deze zijn voor een paar jaar terug vervangen samen met zuigers en samen met een geslepen krukas en nieuwe krukas lager toen ook de koppakking vervangen
Klein Rot
@IHCparts
Dan zou je toch water in de olie verwachten.
IHCparts
@Klein Rot Dat was bij ons niet zo, alleen drukopbouw in het koelsysteem als de motor loopt. De scheur zat net onder de rand en was erg lastig te vinden, pas toe de bus eruit was kon je het goed zien.
mestyle
Zojuist kop gedemonteerd. Ik kan eigenlijk aan de koppakking zo niet echt wat ontdekken . Wat wel opviel is dat er bij 1 draadeind allemaal poederroest uit kwamn
mestyle
En nog foto

(klik om te vergroten)

iantx1500f
Is eraan de kop kant ook niks te zien?
mestyle
@iantx1500f

Zie op de kop vrij weinig bijzonders
mestyle
Dat zijn aan de koppakking me enige 2 verdachte puntjes. Maar of dat dat het geweest is

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Klein Rot
@mestyle
Die metalen ringen in de koppakking moeten helemaal blank zijn, dan zijn ze goed opgesloten geweest tussen de bovenkant van de bussen en de cilinderkop dan zijn ze dicht.
Zijn de bussen niet weggezakt in het blok ze moeten tussen 0.11 en 0.15mm boven het motorblok staan voor een goede afdichting.
+1
mestyle
@Klein Rot
Paar jaar terug nieuwe bussen gezet toen klopte alles. Nu nog niet gemeten zo op gevoel liggen ze er nog wel boven
+1
Klein Rot
@mestyle
Ok zijn de kopbouten na de revisie nagetrokken nadat de motor op temperatuur is geweest?
Is bij sommige pakkingen vereist
mestyle
@Klein Rot

Dat denk ik niet

Maar is geloof ik 2019 geweest dat alles los geweest is al die tijd prima gewerkt. En ook gewoon maai werkzaamheden en frees werkzaamheden mee kunnen uitvoeren zonder problemen. Nu van de week dan ineens die drukopbouw en dat die er water uitgooien.

Maar zal de bussen morgen nog eens meten. En anders maar jieuwe koppakking en zien wat dat brengt
+1
brauheist
@mestyle het is bij deze cormick motoren heel belangrijk dat de kopbouten natrekt nadat deze 20 minuten gelopen heeft na het vervangen van de pakking.
Je staat er van te kijken hoeveel je m dan nog geeft!
mestyle
@brauheist

Oke. Opzich wel apart omdat dan de tuimelaars er wel weer af moeten om de moeren eronder na te kunnen trekken.
Klein Rot
@mestyle
Daar waren in die tijd speciale sleutels voor. De dealers hadden die.
+1
brauheist
@mestyle en nu ook weer de kop vlakken
Klein Rot
@mestyle
Dan met het aanhalen van de bouten er op letten dat je de verschillende stappen in het aanhalen een paar keer uitvoert zeker de laatste je zult zien dat de je bij de tweede keer de moeren nog iets kan draaien dit komt van het feit dat de pakking indrukt, flexibel is
mestyle
@Klein Rot

Dus eigenlijk even van die kraaienpootjes voor op komentsleutel bestellen
Klein Rot
@mestyle
Verhoogde zodat je boven de tuimelaars uitkomt
mestyle
@Klein Rot
Ga er wel war voor lassen waar de moment sleutel mooi op past
brauheist
@mestyle ik had gewoon de tuimelaar eraf geschroeft, zo gebeurd
mestyle
Met rei en voelermaat gemten liggen de bussen er genoeg boven. Van de week even informeren voor de cillinderkop. Pakking ben ik al achteraan.
+1
mestyle
Cilinderkop even weggebracht om af te persen en als daar niks aan mankeert te vlakken. Koppakking is duurder dan dat werk dus kan wel uit om dar even goed te doen
+1
mestyle
@mestyle
Ðe kop die eraf kwam was schijnbaar gescheurd had nog een andere kop dus deze af laten persen en die gaan ze klaar maken.
Nu hopen dat er verder in blok niks kapot is. Of het toch nog vorst schade is kan ik me haast niet voorstellen. Zat wel pure antivries op. Hoop dat het straks wel klaar is
+1
Klein Rot
@mestyle
Dit kan zeker komen van het feit dat er een luchtbel kan vormen in de kop. Ik zou toch het ontluchting buisje weer aanbrengen zodat er zeker geen luchtbel meer kan vormen in de kop. Het is er immers niet voor niets opgezet door de bouwers
mestyle
Quote Reactie van @Klein Rot:
luchtbel

Dat was ik inderdaad wel van plan. Misschien wel een doorzichtige ipv orginele zodat ik het wat beter zien kan. Kop was weer klaar die haal ik morgen op. Koppakking okk weer binnen dus na de uitvaart van me vader ga ik weer bezig met het trekkertjr
mestyle
Nu schrijft het orginele handboek aantrekken in stappen en laatste stap 12mkg. Bij de nieuwe koppakking sit een schrijven dat deze op 150 nm aangetrokken moet worden handboek aanhouden of ?
Klein Rot
@mestyle
Ik zou de instructie aanhouden die bij de pakking is geleverd, de koppels in het boek horen bij de pakkingen die toen geleverd werden dat was een heel ander materiaal
brauheist
@mestyle ik heb zelf 140 gedaan
+1
mestyle
Nu eerst 130 gedaan met een geijkte momentsleutel van me werk. Moet nog wat andere onderdelen regelen, en dan kan ik weer verder
+1
mestyle
Vanochtend even afgebouwd en aan de loop gemaakt.

Lijkt wel mooi te lopen en na even warm draaien de kop nog na getrokken.

Gevoelsmatig wordt de trekker nu wel sneller warm als dat dat eerder was. Kwam nooit snel op temperatuur. Moet je gelijk circulatie boven in de radiateur kunnen zien of pas als de thermostaat open gaan. ?
+1
mestyle
@mestyle
Ontluchtingsslang zit er nu ook weer op.
Afgevuld met kroon -26 antivries
Vsnaar wordt nog vervangen. Ventilator draait en waterpomp leek inwendig ook prima.
Thermostaat had ik nog getest gaat wel open als ik er water van de waterkoker door gooi.
Pijl wijst van waterpomp naar de radiateur gecheckt
cyrus-van-gelder
@mestyle dan kan het daar allemaal niet aan liggen. De thermostaat zit er ook goed in zo👍🏽
Zal mij benieuwen of het nu wel goed is( hopelijk wel)
cyrus-van-gelder
@mestyle de circulatie is pas als de thermostaat open gaat.
+1
Klein Rot
@mestyle
Maak even een deken of grote platiczak voor de radiator dan komt de motor sneller op temperatuur en kan je in de koeler beter beweging zien.
+1
mestyle
@Klein Rot

Gevoelsmatig komt sie nu juist zeer snel op temperatuur. Voorheen duurde dat vaak toch wel wat langer. Ik ga van het weekend nog weer even kijken. En of het dan ook open gaat en meer circulatie komt
cyrus-van-gelder
@mestyle als de thermostaat open gaat heb je zowiezo meer circulatie. Zo,n thermostaat is een weerstand die het koelwater dwingt om ook langs de kleinere kanaaltjes te gaan.😉
Daarom mag je de thermostaat nooit verwijderen, want dan zoekt het koelwater de weg van de minste weerstand en slaat de kleinere kanaaltjes over. Het gevolg is dan dat er motor delen zijn die niet / te weinig gekoeld worden.
Maar je hebt er nu een goede thermostaat in gezet 👍🏽👍🏽.
+1
mestyle
@cyrus-van-gelder
Thermostaat isnook nooit verwijderd geweest. Alleen de ontluchting slang. Maar die zit er nu weer op. Thermostaat is wel getest
+2
mestyle
Trekker loopt weer redelijk. Nu eigenlijk alleen nog weer een nieuwe geperste diesel slang met kraantje van de tank na de pomp toe. Kraantje lekte was de orginele nog.

En dan binnenkort kijken of ik de maai aandrijving toch nog iets beter dicht krijg zweet nog ergens langs.

En volgens mij zijn de bronzen bussen in de hefarm naar onderen uitgesleten keerring al keer vervangen maar was gelijk weer lek. Is daar nog spul voor te krijgen ?;wel weer dikke klus mooi voor de winter
Klein Rot
Als het goed is zal de trekker weer mooi moeten lopen. Wat merk je eraan?
+1
mestyle
@Klein Rot

Loopt goed. Oliedruk goed. Heb er nog niet mee gereden wil eerst die aanvoer slang nog wat meer na zin hebben .
mestyle
Vandaag ongeveer 10 km(5 heen 5 terug) gereden. Gevoelsmatig is die wel sneller op temperatuur als eerder( of de meter is niet correct meer ) maar komt niet verder als halverwege het groene.

Nu binnenkort maar met de hefarmen lekkage aan en dan nog eens kijken waar de lekkage bij de maaibalk aandrijving weg komt . Of dat toch weer de keerring van de versnellingsbak lekt is ooit al wel vervangen
+2
Klein Rot
@mestyle
De temperatuur meter is puur voor indicatie als je het precies wil weten dan even een thermometer in de koeler houden
mestyle
@Klein Rot

Ja dat had ik al gedaan alleen is mijn draadje van de temperatuur meter voor op de multimeter niet meer lekker. Dus eerst een andere zoeken
Blackrider
@mestyle Je kan gewoon een vleesthermometer nemen die in de keuken gebruikt wordt
mestyle
Toch het vermoeden dat de thermostaat niet helemaal goed is. Borrelt in de radiateur en het ging er zostraks ook al over.
+1
Klein Rot
@mestyle
Heb je de kopbouten al nagetrokken nadat hij op temperatuur is geweest?
mestyle
@Klein Rot

Ik heb nadat de koppakking vervangen is de trekker ongeveer een half uur laten draaien. Toen de kop nagetrokken en kleppen gesteld
Klein Rot
@mestyle
De volgorde van aanhalen een aantal keer doorlopen?
mestyle
@Klein Rot
Ik heb de volgorde aangehouden en ze met een hoger moment aangetrokken dan dat ik het voor die tijd gedaan heb. 1x aantrekken en 1x natrekken. Tis net of er ergens een luchtbel zit maar dat zou met die slang op de kop niet mogen. Als je trekker even laat lopen en dan uitzet hoor je echt een soort luchtbel na boven komen.

Kop is afgeperst en gevlakt. Met elring koppaking
Klein Rot
@mestyle
Dan zou dat toch goed moeten zijn. Er zijn setjes te koop waarmee je kan testen of de bellen in het koelwater uitlaatgassen bevatten dan kan je achterhalen of er toch ergens een compressie lek is
+1
mestyle
@Klein Rot

Ik ga zondag even bij me moeder in de schuur kijken. Volgens mij ligt daar nog ergens een nagenoeg nieuwe thermostaat met een extra 5 mm gaatje erin geboord. Ij ga deze er eens in zetten. Kijken of het dan over is. Dan us er meer circulatie. Volgens mij hebben we dit in verleden ook al eens gehad maar ik kan me pa het nu niet meer vragen
mestyle
@Klein Rot

Zie ze te koop staan voor 10 euro alleen moet er dan even wat extra omheen ivm grote van de radiateur dop. Schijnen ook setjes te zijn welke vloeistof opzuigt en test
+1
mestyle
Ben stiekem bang dat er toch binnenin het blok iets niet helemaal lekker is.heb er eerst de kop nog niet naar staan om er verder mee te gaan. Ga nu binnenkort eerst de hefarm bussen en keerringen vervangen in de hoop dat de lekkage langs de hefarmen weg is en daarna de maaiaandrijving zien daar de lekkage weg te krijgen.

Motor maar als laatste. Niet de meest logische wijze misschien maar het sleutelen eraan valt me toch zwaar omdat het pa zijn trekker was. Altijd al wel aan gesleuteld ook alleen maar tis nu wel anders
+1
FordWindsor
Dag, toch even meegelezen wat hier allemaal gebeurt.
Ik mis toch wat diagnose na alle reparaties en veel proberen zonder doel.
# ik neem aan dat de waterpomp gecontroleerd is, schoep heel en zit vast.
Ook dit geeft luchtbellen doordat er in het blok plaatselijk een hoge temperatuur ontstaat.
# meet de temperatuur met een temperatuurmeter over de radiateur. Dus temperatuur in en temperatuur uit liefst bij belasting. Verschil rond de 30°C. Dit geeft een indicatie over de waterpomp en werking radiateur (HBM heeft wel een simpele infrarood thermometer).
# geen achtergebleven luchtbellen, misschien trekker voor optillen.
# zoals al beschreven, is lastig bij een diesel, controle op uitlaatgassen.

Wat je kan doen is een goede radiateurdop monteren en de overloop in een fles gevuld met water. Dan kan je beter zien of er luchtbellen uit het koelsysteem ontsnappen.
Eerst wel goed warm draaien omdat water uitzet en je gelijk lucht ziet stromen.

Deze test is betrouwbaarder dan snuffelen met een vloeistof. Heb je een goede neus dan kan je ook wel ruiken.
mestyle
@FordWindsor
Waterpomp is eraf geweest en zit vast is ook nog niet zo gek oud.
Heb hem al aan de voorzijde opgetild gehad ook tijdens dat de motor draait.
Overloop zit hier nier op.
Temperatuur meter kan ik eventueel wel van werk meenemen. Wat zelfs een infraroodcamera. Punt is momenteel dat die vrij snel begint de klotsen dus iets zit er nu toch niet goed. Maar ga eerst rustig de andere punten aanpakken en dan weer met de motor verder.
FordWindsor
@mestyle dag, dan toch eerst de temperatuur meten over de radiateur. Ik heb het ooit beleefd dat er een doek in het huis zat en het water niet goed wilde rondpompen.
Ik heb het idee dat dat hier ook speelt, geen goede doorstroming.

Jammer dat dit een radiateur is zonder overloopslang.
Corne S
Bij de cm serie, zitten de verstuiverbussen (waar vervolgens de verstuivers in gaan) in de kop geperst. Deze staan rondom in het koelvloeistof. Als deze gaan lekken, kan je compressieverlies richting het koelwater hebben. Dit zorgt voor druk in de radiateur.

Geen idee hoe dit bij een d-serie zit. Bij de cm (op 323 na) is het directe inspuiting. Bij de d-serie indirect.
+1
Klein Rot
@Corne S
Een D324 heeft een voorkamer diesel motor, de verstuiver zitten als het ware naast de cilinder in de voorkamer. De voorkamer heeft een uitgang naar de cilinder. De verstuivers zitten niet rondom in het koelwater
IHCparts
Als de cilinderkop afgeperst is, zou deze het probleem niet kunnen zijn. De kop is ook gevlakt, met een goede koppakking moet dit dicht zijn. Had je de overstand van de bussen nog gemeten?

We hebben met onze D326 (zelfde motor) al eens een gescheurde cilinderbus gehad, dat geeft hetzelfde effect van druk in het koelsysteem. Toen ook drie keer de kop eraf gehad voor we erachter waren. Toen we de bus eruit hadden, bleek de bovenste rand los te zitten.
+1
mestyle
@IHCparts
Kop is inderdaad eerst afgeperst wn daarna gevlakt. Met nieuwe koppakking die jezelf geleverd hebt.

Heb de bussen voor zover ik ze zien kon wel bekeken kon daar niks geks aan zien. Maar je weet het nooit.

Bussen zijn denk ik nu max 5 jaar oud
+1
mestyle
Maar ik ga als ik de bussen en keerringen van ihc parts binnen heb eerst met de hefinrichting bezig. Even de aandacht daarop verzetten wie weet komen er nog meer nuttige dingen binnen en dan ga ik weer met de motor verder
mestyle
Vandaag nog even een filmpje gemaakt


Je hoort hem al borrelen net ervoor had ik hem al aangehad. Er zit dus duidelijk een luchtbel in het systeem. Alleen het gekke is ik zie het er boven niet uitkomen de lucht. Heb het slangetje van de kop nogmaals losgehaald deze is wel los. Voor me gevoel moet ik eigenlijk al stroming zien in de radiateur toch ? Zie ik ook niet. Radiateur is voor denk 14 jaar geleden volledig gereviseerd en altijd alleen koelvloeistof erop gehad. Kan daar waar ik bij kan ook wel ee. Lasdraad van boven na beneden duwen dus verwacht niet dat die ergens verstopt zit. Thermostaat is eraf geweest en met kokend water getest maar zo dit toch se boosdoener kunnen zijn? Of iemand nog andere tips
labella
@mestyle Die radiateur zit toch veel te vol..
mestyle
@labella Als je hem verder leeg haalt blijft het hetzelfde
Klein Rot
@mestyle
De thermostaat zit er wel goed in? de stroomrichting is naar boven.
+1
mestyle
@Klein Rot

Pijl wijst na boven
+2
Klein Rot
@mestyle
Dat is goed
mestyle
Maar iemand nog ideeën?
Klein Rot
Is de koeler wel los, wil het water wel voldoende door de koeler? Als je het slangetje op de koeler losdraait en het losse eind naar beneden houd loopt er dan water uit. Is het aansluitpunt waar het slangetje op de koeler zet wel open?
+1
mestyle
@Klein Rot
De ontluchtingsslang bedoel je. Die staal omvlochten. Heb deze van de week nog een enkele slag los gedraait toen kwam er wel gelijk vloeistof
+1
Klein Rot
@mestyle
Dat is goed, en de kant waar deze aan de koeler zit is ook open?
mestyle
Ik ga dinsdag denk ik even de kleppendeksel eraf halen en nogmaals de kopbouten natrekken. Kijken of het hier anders van wordt. Het schoot me vanochtend in de auto te binnen dat dat borrelen volgens mij pas begonnen is na het aantrekken met warme motor. Wellicht is er ook wel een bout kapot gegaan oid en daardoor het geborreld ik noem maar wat
mestyle
Even een update. Zoals gezegd. Vandaag bezig geweest. Ondanks het lekkere temperatuurtje.
Heb de kopbouten allemaal nog eens na getrokken. 1 bout ging nog een klein stukje.
Tijd met redelijk gas laten draaien. Bovenin wordt de radiateur om en nabij de 68 graden. Zet ik na een tijd draaien de trekker uit dan borrelt die niet zo na maar staar het koelvloeistof peil wel hoger. Schud ik de trekker dan een keer dan komt er wel een luchtbel omhoog. Dit lijkt me nog niet goed. Maar die luchtbellen had ik voor het natrekken niet . Lijkt wel wat verandert te zijn
mestyle
@mestyle onderkant radiateur voelt wel vrij koel. Iets meer dan handwarm
Hanomag22
@mestyle dat is toch het hele idee van een radiateur. Dat je er boven heet water in stopt en er onder gekoeld uit komt. De thermostaat zorgt voor de verdeling tussen radiateur en kleine kringloop.

Ik heb ook een trekkertje dat borrelt als je hem afzet. Toevallig laatst gehoord toen ik met de dynamo bezig was. Nooit wat aan gehad en ook geen verbruik van koelvloeistof ofzo. Misschien moet je er gewoon aan wennen.
mestyle
@Hanomag22

Oke nja het was voorheen namelijk niet zodoende. En na het nogmaals natrekken was het echt luchtbellen die omhoog kwam
mestyle
@mestyle

Iemand nog idee M
FordWindsor
@mestyle blijft lastig op afstand, maar er blijft lucht op een plek in de motor achter waarschijnlijk.
Wat kan is een verkeerde koppakking wat betreft de layout van het gatenpatroon.
Wat dan al eerder besproken is is de bushoogte.
Ik weet niet hoe handig jij bent, maar anders een andere radiateurdop met overloop op da radiateur solderen, dan de fles met water aan de overloop met een slangetje.
mestyle
Zit er nu beetje aan te denken om kogmaals de koppakking maar te vervangen gewoon om zeker te zijnn
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koelvloeistof , waterpomp , thermostaat , Koppakking , cormick , leeftijd , radiateur , defect , d324 en peilstok geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!