Bakkenwagen bodem, welk hout?

Hallo tf'rs,

Binnenkort gaat mijn project bakkenwagen voor achter de mobiele kraan van start,
Nu leek het mij een goed idee om de bodem van hout te maken.
Ik zie dit vaker voorbij komen maar welk hout word er dan gebruikt? En eventueel tips voor het aanbrengen, afstand houden ivm het werken van het hout?
brauheist

Reacties

+3
806
Wij gebruiken azobe voor de vloer van bakken wagen 5cm dik .
T60401
@806 In opraapwagen heb azobe blokhut planken gebruikt. Zit mes en groef aan. Je zou ook kunnen google op steenschotten. Dat is hout wat lang mee gaat en niet duur. Je hebt dan alleen geen lange planken. dwars over met in het midden een naad zou wel moeten lukken
brauheist
@806 strak tegen elkaar gelegd?
GerbertXL
Waarom hout?
806
@GerbertXL waarom niet ?
+1
GerbertXL
@806 omdat het rot.
husky
@GerbertXL azobe gaat enorm lang mee
+3
jjthefrenchman
@GerbertXL Omdat hout stiller is als er een ketting of bakken op rammelen, omdat hout minder glijd, omdat hout niet roest......
+1
varken
brauheist
@GerbertXL zodat de bakken minder snel raar gaan doen onderweg, anders is het toch ijzer op ijzer.
Een collega had het op zijn oprijwagen gemaakt, die is er niet bepaald zuinig op maar gaat toch goed lang mee ondertussen, vandaar dat ik het ook wil.
+1
GerbertXL
@brauheist dan zou ik sowieso geen azobe doen want dat is bijna ijzer zo hard, en glad.
+2
Valtra-Fordpower
Ik heb 15 jaar geleden Angelim Vermelho 28mm dik gebruikt in de veewagen, Geen kogelhard -hardhout, maar onwijs duurzaam.
+1
JohanvS
Stalen traanplaat inlassen
brauheist
@JohanvS hout heeft mijn voorkeur
+1
dennisbouter
Angelim of Azobe zou ik doen en de dikte afhankelijk van hoeveel dwarsbalken er onderzitten, je kan ook gebruikte damwand nemen bijvoorbeeld
+3
bart-spies
Ik heb dit ooit gedaan met hergebruikte damwandplanken (ook van azobe). Kwamen met een mes en groef zodat de planken mooi aan elkaar haken. En omdat het hout al een tijdje mee ging was het werken ook relatief beperkt. Je moet er wel rekening mee houden dat de bovenste 30 cm is aangetast door het weer en de onderste 30 cm schuin aangezaagd. Kwam toen bij W.oskam vandaan.

Ik zou ook nog adviseren om te kijken naar remmen. niemand doet het, het maakt het geheel lastiger en duurder. maar officieel mag je ongeremd maar 750 kg trekken. mocht je meer willen weten over oploopremmen voor achter de kraan dan moet je maar een bericht sturen.
brauheist
@bart-spies het onderstel heeft 2 geremde wielen, ik zag wel oplooprem setjes te koop maar dan heb ik wel wel een heel verbouw werk aan de dissel...
+2
bart-spies
@brauheist meestal gebruiken we een korte dissel met een flensplaat waar de oploopdissel aan vast bout. als je de originele dissel moet inkorten, de uiteinden naar elkaar moet buigen en dan de plaat eraan last ben je al snel een ochtend aan het hobbyen ja.
brauheist
@bart-spies ik denk dat het wel moet, anders word het wel een heel lang gebeuren,
bart-spies
@brauheist Ik zou het zelf wel gedaan hebben. Wat voor kar heb je als basis?
brauheist
@bart-spies een kieper, maar dan wil ik wel de dissel inkorten als ik m er nu zo tegen aan zet vind ik het te lang worden
+2
R Bouwmeesters
Hier 7 jaar geleden ook Azobe op de aanhanger gemaakt, blijft heel goed.
Staat altijd buiten, in natte periodes zitten de planken tegen elkaar, na een paar weken droogte kieren van een halve cm.
Ik heb ze daarom met slotbouten vastgezet, en de gaten in het staal ruim geboord.
Voor mijn idee kan dat dan ook iets werken.
brauheist
@R Bouwmeesters wat hou je aan met monteren? Strak tegen elkaar?
+1
R Bouwmeesters
@brauheist Heb ik wel gedaan, planken waren ook niet oud/kurkdroog bij het inmaken.
+2
MF 2725
Ik zou Azobe vlonderplanken gebruiken.
Behoorlijk sterk en slijtvast. Door de hoge dichtheid werkt het minder als bijvoorbeeld vurenhout.
+1
HeitecNL
Heb oude azobe vlonderplanken gebruikt voor mijn aanhanger. En klopt wat hierboven gezegd wordt, in de zomer kun je euro's tussen de planken door laten vallen, 's winters stijf klem op elkaar.

(klik om te vergroten)

brauheist
@HeitecNL heb je ze strak tegen elkaar gelegd? En hoe heb je de planken bevestigd?
HeitecNL
@brauheist slotbouten en 5mm tussen de planken.
+3
Fast Eddy
Op mijn werk hebben we bakkenwagen met hardhouten bodem en traanplaat bodem. Qua glijden maakt het weinig verschil. Een goede reling en voldoende sjor ogen zijn wel net zo belangrijk. En bij een grote bakkenwagen is de beremming ook iets om over na te denken. De oudere Atlas kranen hebben bij ons een hydraulisch remventiel.
varken
Quote Reactie van @Fast Eddy:
De oudere Atlas kranen hebben bij ons een hydraulisch remventiel.

Reageer @Fast Eddy

De nieuwe niet?
+1
Fast Eddy
@varken

Nee mag niet meer door de wetgeving
varken
@Fast Eddy
Krijgen ze hier nog gewoon met trekhaak en hydraulisch remventiel
+2
Fast Eddy
@varken

Trekhaak is geen probleem. Maar dubbelleiding remventiel is te duur om op te bouwen. En wettelijk mag je geen enkelleiding systeem opbouwen op nieuwe kranen.
+2
bart-spies
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Trekhaak is geen probleem.

Daarom maken wij ze ook met oplooprem. Kun je overal achter knopen en je hebt geen gedoe met een remsysteem op de kraan.
+2
Fast Eddy
@bart-spies

De nieuwste bakkenwagen op mijn werk is ook geremd dmv een oplooprem. De rem gebruik je tijdens transport bijna niet.
+2
806
@Fast Eddy. dubbel leiding systeem heb ik in de praktijk ook nog nooit gezien .is echt iets van de slechts bedachte dingen .
Denk ook dat er weinig politie agenten snappen hoe dat zit.
Wij hebben een enkel leiding systeem op liebherr 914c laten bouwen maar oh oh wat was dat moeilijk bij Wynmalen .
Nu hebben ze aangegeven dat ze het niet meer doen .
Denk dat Hydrema de enigste die standaard een enkel leidingsysteem opbouwd.
+1
Fast Eddy
@806
Quote:
dubbel leiding systeem heb ik in de praktijk ook nog nooit gezien

Het is te veel werk om op te bouwen. En er moet een keuring op zitten.
Leveranciers willen zich niet aan dat soort dingen branden. Dus zeggen ze dat het niet mogelijk is of niet leverbaar is. Als je niks gebeurt kraait er geen haan naar. Maar als je bij een ongeval betrokken bent. Gaan ze alles na. Desnoods met een expert erbij.
In Duitsland is het per wet verboden om een wagen of kar achter de kraan aan te hebben tijdens transport op de openbare weg.
+1
baggerfarher
@Fast Eddy nu mag je in Duitsland wel een bakkenwagen er achter hebben mits de kraan daarvoor toegelaten is(af fabriek met trekhaak.) En dat dat op de farhzeugbrief staat vermeld. Maar dan mag je volgends mij alleen je hulpstukken mee nemen. En geen andere bouwmaterialen.
De boer maar
@Fast Eddy lucht remmen opbouwen
+1
Fast Eddy
@De boer maar

Atlas gebruikt al jaren geen lucht meer.
+1
De boer maar
@Fast Eddy klopt maar er kunnen wel luchtremmen opgebouwd worden had het niet specifiek over een atlas
+2
brauheist
@Fast Eddy ik zat te denken om een oplooprem te maken op het onderstel, maar dan heb ik wel wat verbouw werk aan de dissel
+2
Fast Eddy
@brauheist

De dissel is de beste plek. Daar zit hij bij auto aanhangers ook.
+1
brauheist
@Fast Eddy zeker waar maar dan zou ik de huidige dissel wel moeten inkorten
Fast Eddy
@brauheist

Die keuze is aan jou zelf. Een complete oploopremunit zet je zo vooraan de dissel.
+1
brauheist
@Fast Eddy eerst maar is het ding een eind opbouwen
dennisbouter
Ik las net slotbouten , lijkt mij niks moeren kunnen altijd los komen, mijn dieplader van kuiper heeft gewoon m8 zelftappers erin zitten
brauheist
@dennisbouter zelftappers dacht ik zelf ook aan
peter-witvliet
@dennisbouter Niet als je er een borgring of moer opdraait, slotbout lijkt mij het beste gaat met lasten niet los een zelftapper begint na een tijd werken en rijden ruim te worden denk ik.
+1
JohnDeere5085
@peter-witvliet diepladers gebruiken vaak ook zelftappers voor bevestigen van t hout, dus dat zit wel goed
+1
gerhardleusink
Azobe en planken los van de kant, voor je de volgende plank er tegenaanschuift op elke dwarsligger even een sluitring m12/m16 ertussen ligt een beetje aan de plaatdikte. Zo deden we het bij Schuitemaker in de productie tenminste altijd wel.

Voor je begint even midden bepalen zodat je begin/eindklanten zelfde breedte hebt. Als je een deklijst rondom hebt of u profiel kun je wat spelen.

Succes ben benieuwd naar het resultaat!
+1
brauheist
@gerhardleusink dankjewel, zou niet iets zijn wat ik volgende week al af heb, maar ga al wel een begin maken
brauheist
Ik wil gebruik maken van kettingspanners omdat spanbanden na een tijd zo snijden in de bakken, vooral als je ze veel op dezelfde manier vast knoopt, weet iemand waar ik van die aanlas ogen kan bestellen?
RaHeados
@brauheist zulke?

(klik om te vergroten)

brauheist
@RaHeados ik bedoel meer iets met een draaibaar oog
baggerfarher
@brauheist of een klein stukje ketting er aan dan kun je daar 1 kant van de spanner in haken en aan de andere kant de ketting. Maar denk dat je met bakken vast zetten vaan met de spanner niet weg komt..
+1
brauheist
@baggerfarher ja ligt er net aan, ik begin met de palletvorken en vanaf daar zet ik de bakken erop, dus ik heb wel wat ruimte omdat ik ze allemaal in elkaar trek.
Op de huidige kar heb ik geen kopschot ofzo waar tegen ik aan begin en trek dan ook een band naar achter maar dat zit toch iedere keer weer los.
Jzandbergen
@brauheist nadeel is alleen dat die elk jaar gekeurd moeten worden toch?
Fast Eddy
@Jzandbergen
Quote:
nadeel is alleen dat die elk jaar gekeurd moeten worden

Kettingen die gebruikt worden om de boel vast te zetten hoeven niet gekeurd te worden.
Jzandbergen
@Fast Eddy de spanners ook niet?
+1
Fast Eddy
@Jzandbergen

Nooit van gehoord. Misschien dat @mf 35x daar meer over kan vertellen.
+1
mf 35x
@Fast Eddy jazeker officieel moeten je kettingen en spanners ook gekeurd zijn met labels er aan. En klepjes of borgpennen aan de haken
Fast Eddy
@mf 35x

Gelukkig kijken ze daar niet naar in Nederland. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een bekeuring kreeg omdat de ketting en spanners niet gekeurd zijn.
jehan
@Fast Eddy dat is in duitsland wel heel anders. als ze daar het labeltje van de sjorbanden niet kunnen lezen zijn ze afgekeurd
Fast Eddy
@jehan

Van de sjorbanden weet ik. Daar kunnen agenten in opleiding soms ook moeilijk over doen.
mf 35x
@Fast Eddy België Zwitserland Oostenrijk en Duitsland zijn er streng op. Maar in Nederland zal het wel zo’n vaart niet lopen 😊
Jzandbergen
@mf 35x aha had ik toch goed gelezen, weet trouwens dat ze bij m'n vorige werkgever er wel een keer een bin voor hebben gehad.
mf 35x
@Fast Eddy

(klik om te vergroten)

Fast Eddy
@mf 35x

Nooit geweten dat het in Nederland ook moet.
peter-witvliet
@Jzandbergen Er zit een keurmerk aan, dat 's die label. Hijs kettingen moeten wel gekeurd worden, maar dat is ook net wie de baas is.
+1
Jzandbergen
@peter-witvliet aha duidelijk ik dacht dat zulk spul ook gekeurd moest worden
+3
Fast Eddy
@brauheist

Van kettingen en spanners wordt je ook niet vrolijk. Als je de sjorband door een stuk brandweerslang steekt heb je geen last meer van doorslijten. En als je korte sjorbanden gebruikt werkt dat ook makkelijker.
brauheist
@Fast Eddy als ik wat langer gereden heb zit het toch altijd weer iets losser, dacht met kettingen ik meer spanning op kan zetten,
+1
Fast Eddy
@brauheist

Meer kracht zetten wil met "Duitse" ratels ook die werken net andersom als een gewone ratel.
Als de bakken niet kunnen bewegen slijten de sjorbanden ook niet zo snel door.
+2
Dennis_dB
@brauheist Ik heb verzonken sjorogen van kramp gebruikt bij een vrachtwagen waar we een oprijbak op aan het bouwen zijn.
Leenstra
@brauheist deze dingen?

(klik om te vergroten)

+1
brauheist
@Leenstra toevallig heb ik deze vandaag binnen gekregen
brauheist
Azobe hout in plank vorm is er hier in de buurt niet echt, wel heeft iedereen hier Angelim vermello,
Is dat net zo goed?
peter-witvliet
@brauheist dat angelim is voor afwerking, heel uur volgensmij.
+1
brauheist
@peter-witvliet vind de prijs wel meevallen, weet alleen niet hoeverre het dan hiervoor geschikt is
+4
unimog-driver
@brauheist heb hier tijdje terug hardhouten vlonderplanken gebruikt. En dan met de gladde kant naar boven.

(klik om te vergroten)

+1
dennisbouter
@brauheist angelim en azobe zijn beide duurzaamheidsklasse 1 Azobe is harder angelim is vetter Angelim trekt ook minder dan Azobe, hout met alleen omschrijving hardhout kan je vaak beter laten liggen
+1
brauheist
@dennisbouter maar wel geschikt om hiervoor te gebruiken dan?
dennisbouter
@brauheist lijkt mij wel, ik gebruik zelf Angelim voor beschoeiing en damwand
brauheist
@dennisbouter voor planken van azobe moet ik meer jouw richting op om het af te halen, denk omdat beschoeiing daar ook meer van toepassing is. Angelim ligt hier wel bij elke hout handel
+1
brauheist
Sfeer impressie

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
@brauheist neem aan dat jij al precies weet hoe en waar alles staan moet op en aan de bakkenwagen?
Zoveel zul je er al wel gezien hebben.
Hier zijn er wat die de palletvork voor tegen het kopschot zetten met de lepels net onder de vloer. Dat kost de minste ruimte en de aankoppeling zit dan als het ware op de dissel
Omdat je daar toch nooit tegenaan komt met draaien.
+1
brauheist
@Fendt926Driver ik heb de lengte van het onderstel overgenomen , ik gebruikte eerst een oprij kar voor de mini en daar kon ik met dieseltank net niet alles meenemen, heb dalijk een meter meer. Ik wil wel gewoon alles op de laadvloer en niet nog een aparte plek voor de vorken
GerbertXL
@brauheist mooi begin. Het staat wel sjiek mooi hout.
+1
brauheist
@GerbertXL ff 1 stuk op lengte gemaakt om de hoogte van de balk te controleren, maar idd staat dalijk wel mooi met die brede koker er langs
+1
CoenNijenhuis
@brauheist Ziet er degelijk uit, draagt hij op de middelste kokers of is er voor en achter ook opleg? Kan het niet goed zien..
brauheist
@CoenNijenhuis ja word helemaal gedragen op de 2 middenste balken, die liggen op het oude chassis,
Elke balk rust ergens op zit dalijk niks "koud" tegen elkaar gelast
RaHeados
@brauheist mooi begin. Op de einde nog een hoeklijn er onder tegen het doorbuigen van de planken als je wat op het einde zet of is daar al over nagedacht en zie ik het niet?
+2
brauheist
@RaHeados ja daar komt idd een hoeklijn, misschien doe ik die ook nog wel aan de middelste 2 kokers dan kan ik alles met slotbouten vast zetten dan steekt er daarna ool geen kop uit het hout
dennisbouter
@brauheist hoever zit er nu tussen de balken? want het zijn planken van 30 mm?
brauheist
@dennisbouter er zit ongeveer 1.30 tussen, zijn idd planken van 30 mm
dennisbouter
@brauheist is vrij veel vind ik bij een vlonder met Angelim dek leg ik de liggers op 55 tegen het krom trekken
brauheist
@dennisbouter oke ik kan er nog een dunnere koker tussen maken
brauheist
@dennisbouter oke ik kan er nog een dunnere koker tussen maken
+2
brauheist
@dennisbouter ik heb jouw advies opgevolgd

(klik om te vergroten)

dennisbouter
Wat ga je met het staal doen trouwens qua behandeling
+1
brauheist
@dennisbouter gewoon netjes in de primer en dan nog 2 lagen lak
jehan
@brauheist niet laten galvaniseren dan? Is me altijd mee gevallen wat het kost
brauheist
@jehan nee, weet niet of ik daar hier veel meerwaarde uit haal, ook omdat de bodem hout word
jehan
@brauheist staat de bakkenwagen altijd buiten?
brauheist
@jehan ja,
+1
jehan
@brauheist dan had ik het zeker gedaan.
brauheist
@jehan dan zit ik ook met het onderstel, en voor een oude kieper zit daar de verf nog goed op vandaar dat ik dit wil doorzetten naar het nieuwe frame.
+1
jehan
@brauheist ahhh nee dan snap ik het.
+1
fendt2
Voor galvaniseren zijn ook nog de gaten nodig. Dat is achteraf veel werk.
+9
brauheist
De bodem zit er ondertussen in

(klik om te vergroten)

+3
jehan
@brauheist dat ziet er netjes uit
Fendt930pen-is
Wij gebruiken islaminaat
+1
jehan
@Fendt930pen-is dat werkt niet he?
brauheist
@jehan niet reageren trol acount
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kraan , bodem , hout en Mobiele kraan geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!