Ford 3000 - Lift maakt raar geluid

Hallo,
Ik heb net een nieuwe pomp geplaatst en nu maakt de lift wanneer ze niet bediend is een raar geluid. Soort van "bzzzzzzzzzzz//meuuuuuu" geluid kan het niet echt plaatsen. De nieuwe pomp is een tandwiel pomp ipv een plunjer iemand enig idee?
Klaas-fordje

Reacties

Klein Rot
Misschien te veel opbrengst waardoor de oliesnelheid in de leidingen te hoog is. Wordt de olie ook sneller warm?
Klaas-fordje
@Klein Rot het is me nog niet opgevallen dat ze warm wordt, het is precies aan de rechterkant bij de lift zelf.
Klaas-fordje
Het is opgelost, ik had hem gevuld tot de level plug/bout aan de zijkant maar dit bleek te weinig te zijn heb er 4l extra opgedaan en nu is het opgelost:))
Klein Rot
@Klaas-fordje
Lucht intrek dus dat maakt ook lawaai.
Klaas-fordje
@Klein Rot ja klopt verschoot er wel van omdat hij wel tot over de plug aan de zijkant vol zat
jammermaarhelaas
Hoe zaten de olie leidingen op de plunjerpomp?

En hoe heb je die op de tandwielpomp aangesloten?

Tevens: De tandwielpomp zoals op 2600 en 3600 heeft een eigen aanzuig-opschroeffilter. In de achterbrug trekt hij de olie bij mijn beste weten aan met een buis uit de achterbrug, zonder dat daar nog een gaas filter op zit.
De plunjerpomp (zoals op de1000 serie) heeft een gaasfilter op de aanzuigbuis in de achterbrug. Dit is het filter die voor de pomp zit, de olie die in de achterbrug retour komt loopt deels via een papieren filter, en wordt dus zo gefiltert.
Zet je nu een tandwielpomp op een aanzuigbuis waar nog dat gaasfilter op zit, en dat filter zit behoorlijk verstopt, dan geeft dit veel meer weerstand als de open buis. Heb zelf een keer een 3000 open gehad, daar was het achterdeksel van dit gaasfilter af, dus trok de olie zonder filtering de pomp in. Het gaas was echter wel totaal verstopt.
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas hey,
Heb inderdaad een tandwiel pomp geplaatst ipv plunjerpomp. Heeft inderdaad uitwendige filter. De plunjerpomp trok nog wel olie maar dus zou denken de tandwielpomp ook?
De motor valt nu ook stil als de lift volledig boven is dus de olie kan nu prc niet weg lopen, waar zit die bijpas en hoe werkt deze? Kan deze misschien wat kapot zijn? Alvast bedankt!
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Overdukventiel zit onder de achterbrug, daar waar de persleiding vanaf de pomp opzij de achterbrug in gaat. Heeft een zeskant kop. Die kun je er uit draaien, en zo nodig bijstellen of vervangen.

Als je een buitenwerkend ventiel hebt kun je daar ook een manometer op aansluiten en zo de druk testen, maar als ik jou verhaal zo lees dan lijkt het er wel op dat het overdrukventiel niet opent.
Overdrukventiel gaat bij 150 bar open en staat helemaal open bij ca 180 bar.

Maar hef moet bovenin stoppen met heffen, dus ik zou dan het hefdeksel er afhalen, en het stangenstelsel controleren. Is nog wel een heel verhaal om helemaal uit te leggen.
Zit de geleider hij de hef hendel er nog wel aan? De hendel loopt langs een stip of plaat met een sleuf waar de hendel niet uit kan, en zodoende begrensd word in onderste en bovenste stand.
Ik zie wel eens een foto voorbij komen (occasion, en ook ooit op TF) waar deze er af is (???) en dan blijft de hendel niet meer in het juiste gebied.
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Hoe zaten de olie leidingen op de plunjerpomp?
En hoe heb je die op de tandwielpomp aangesloten?

Heb je hier antwoord op? Tandwielpomp heeft de aansluitingen boven elkaar, plunjerpomp naast elkaar, en dat nog weer op twee verschillende manieren.
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ja is tandwielpomp met filter externe filter zoals je ze koopt van histoparts. Dus boven elkaar
+1
Hanomag22
@Klaas-fordje zie foto. Als de heffing boven is drukt de zuiger tegen de omcirkelde pen en drukt het hefventiel naar neutraal. Als de trekker blijft heffen klopt er iets niet met je regelventiel of omloopklep. Dat kan weer te maken hebben met te veel of te weinig druk aan de retourzijde van de olie volgens mij.

foto komt via een bekende bij me. Die had hem van facebook geloof ik.

(klik om te vergroten)

eduard-zwiep
@Hanomag22
bekende foto
Hanomag22
@eduard-zwiep kan. Ik kreeg hem als screenshot uitgeknipt via whattsapp van iemand vorige week. Had er ook bijgezet niet mijn foto. Van jouw begrijp ik?
eduard-zwiep
@Hanomag22
Klopt ik ben bezig de hefinrichting af te stellen
zelfs met boek erbij valt t niet mee
Hanomag22
@eduard-zwiep met een dexta of supermajor red ik me prima, maar helaas met deze weet ik de afstelmaten niet.
eduard-zwiep
@Hanomag22
Ik heb de mijne vanmiddag geprobeerd na afstelling en werkt redelijk goed
Maar de maten komen niet in de buurt bij wat in boek staat
Hanomag22
@eduard-zwiep het geklungel is vaak dat je bijvoorbeeld een boek uit 1967 hebt en een trekker uit 1971 met een modificatie die niet in je boek staat. Dan kom je er nooit uit.

Goed dat je het werkend hebt gekregen. 👍👍
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas heb wat foto's gemaakt, ben ook bij de dealer geweest. Hij dacht ook misschien iets met de bijpas of een te grote opbrengst van deze nieuwe pomp. Weet alleen niet waar de regeling zit van de bijpas. Alvast bedankt voor de moeite!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Dit zijn goede foto's, maar roepen nieuwe vragen op 😃

Ik zie dat de nieuwe pomp met via nieuwe slangen is aangesloten alleen niet waar aanzuigslang zijn oorsprong heeft en waar de persslang eindigt. Kun je hier ook foto's van plaatsen? Dus waar de slangen de achterbrug in gaan/uit komen?

Ik krijg namelijk het vermoeden dat de overdrukklep is omzeild. De hoge zeskant "boutkop" die je midden op de eerste foto ziet, dat is de overdrukklep/overdrukventiel/bypass.

Wat is er met de oude aanzuig en persleiding gedaan?
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas hey, heb niets omzeild hoor enkel ventielenblok voor de lift gezet. Hier fototje waar ik de leidingen heb laten vertrekken en aankomen

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Oke. Dan heeft het overdrukventiel voor het hydraulische systeem van de trekker nog zijn functie.
Lees mijn vorige reacties maar even na, daar staat in waar die zit en bij hoeveel druk die open hoort te gaan. je kunt hem er uit schroeven en vervangen, en zelfs nog afstellen geloof ik door meer of minder ringen achter de veer te leggen.

Ik ben geen groot kenner van hydrauliek, maar zit er op het ventielblok wat je tussen pomp en oude persleiding gezet hebt, wel een eigen overdrukventiel? Of in de slang tussen pomp en ventielblok? De olie zit anders namelijk gevangen tussen de pomp en de ventielschuif wanneer die op persen straat.
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ja daar zit er ook een op, die heb ik uitgedraaid dus een druk vanaf ongeveer 50bar gok ik zou daar al door gaan denk ik. Ik denk dat het eerder met de tractor zelf te maken heeft. De druk bouwt op tot stilvallen wanneer de lift tot boven gaat. Ik heb de indruk dat de druk ergens wordt tegen gehouden maar kan niet plaatsen waar.

Ik had even terug gelezen en u zei iets van de geleider voor de max en min van de hendel en die is nog aanwezig dus die kan niet te ver bediend worden normaliter.
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas

Het geluid heb ik achterhaald denk ik, lijkt van de smoring te komen. Als ik deze uitdraai gaat het weg, iemand idee hoe dit zou kunnen komen?
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Als je hem uitdraait gaat er minder olie naar de hef.
Het is er voor bedoeld om de hef in trekkracht regeling (ploegen, cultiveren) kalmer te laten corrigeren.
Klaas-fordje
@jammermaarhelaas ja dat klopt maar waarom maakt die geluid? Heeft u daar ervaring mee of een idee van?
jammermaarhelaas
@Klaas-fordje

Daar kan ik alleen naar gissen. Hij doet het bij volle oliestroom.

Als je de hefdeksel er af gaat halen dan kun je van binnen uit bij de stroomvolume regelklep om de regelstang met veer van de hef-bediening er af te halen. De olieleiding kan naar onderen er uit door de steuning om de oliebuis eraf te halen en deze buis dan te laten zakken.
Misschien kan ie ook zo wel af, heb hem er zelf niet af gehad, maar je kunt hem vrijwel zeker uit elkaar nemen en reinigen.

Ook zou ik sowieso het aanvoer en retour filter nakijken. Retour filtertje is nog nieuw te koop en en deel van de olie gaat er door, de rest door een klepje onder veerdruk.
Aanvoer filter is een gaasfilter.
Het opschroef filter op de nieuwe tandwielpomp filtert natuurlijk veel beter, en heeft een veel grotere capaciteit dan het oude retour filtertje.
verwijderd
+1
Arie_MF
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , geluid , pomp en tandwiel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!