McCormick d439 stopt er plotseling mee en start niet meer

Beste leden, vandaag is mijn McCormick d439 er ineens mee gestopt. En ik krijg hem ook niet meer aan de praat. Even een korte omschrijving van wat gebeurt is: ik had een groot pak hooi (denk zo;n 500kg) op de achterhef opgepakt om in de wei te zetten. Bij het opheffen maakte de hef een behoorlijk gierend geluid. Maar hij pakte de hooibaal wel goed op. Tijdens het rijden met de baal achterop hoorde ik ineens een raar geluid (soort plof) en daarna viel de motor uit. Hij wil ook niet meer starten. Als ik het probeer gaat de startmotor wel rond, maar hij lijk geen weerstand meer te krijgen. Ik denk dat hij geen druk opbouwt. Heb de kap er nog niet af gehad, want het is inmiddels donker. Maar zijn er leden die op basis van deze omschrijving al kunnen zeggen wat er precies kapot is gegaan?
Hoor graag jullie reacties.
erwindewolff

Reacties

+1
Dairy-Special
Ik zou als eerste even de motorolie vuldop eraf halen, dan kun je kijken of het tandwiel van de brandstofpomp wel draait als je de trekker start.
Ik vrees dat er een tandwiel voor van de distributie stuk gegaan is.
+2
brauheist
Kijk even of ie de motor nog wel rond gooid zoals hierboven beschreven, ik ben bang voor je krukas
cyrus-van-gelder
@brauheist het klinkt inderdaad al zou het bit eind van de krukas stuk zijn.😧
+1
erwindewolff
Beste leden, ik heb eindelijk tijd gevonden het probleem aan te pakken. Ik ben geen monteur en ben ook niet in die richting opgeleid, maar ben wel technisch en vind het erg leuk om aan de trekker te sleutelen. Gewapend met het werkplaatshandboek ben ik aan de slag gegaan. Vandaag heb ik de radiateur gedemonteerd en heb de volgende bevindingen gedaan:
1. Als ik door de vuldop van de olie kijk terwijl de startmotor loopt zie ik geen beweging van het tandwiel van de brandstofpomp
2. Als ik met een moersleutel aan de krukas draai voel ik wel dat er zuigers op en neer gaan.

Voorzichtige conclusie (zoals dairy-special hierboven al vreesde) is dus dat er mogelijk een tandwiel in de distributie stuk is. Voordat ik verder ga met demonteren heb ik wel een paar vragen waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen, namelijk:
1. Heeft breuk in een distributietandwiel net zo’n verwoestend effect als de breuk van een distributieriem bij een personenauto? En heeft het dan nog wel zin om te herstellen? (Ik heb geen idee waar ik dan aan toe ben…)
2. Als het nog zin heeft om te herstellen: zijn deze tandwielen nog wel ergens verkrijgbaar?

Hebben jullie nog tips&tricks?
Als ik weer stapje verder ben zal ik het hier melden.

(klik om te vergroten)

+1
Klein Rot
@erwindewolff
Haal het kleppendeksel er eens af om te zien hoe het er daar uitziet, zijn alle tuimelaars nog heel, zijn de klepstoters niet verbogen
+1
brauheist
De distributie deksel kun je zo demonteren, zijn ook nog nieuwe pakkingen voor te krijgen. Tandwielen kun je ook nog wel bij een sloper vinden.
Schade zou wel mee kunnen vallen maar je moet dan wel alles opnieuw op tijd zetten.
Als je de distributie deksel demonteert weet je al meer
Bakker S
Ik heb kort geleden een motor met distributie schade hersteld. Krukas tandwiel was versleten. Alle tandwielen vervangen. Klepstoters waren ook krom. Gelukkig waren de kleppen in de kop van de motor nog goed. Alles weer op tijd gezet en hij loopt als een zonnetje. Maar als ik zie de hoeveelheid werk die ik ervan had adviseer ik een andere motor te zoeken.
+1
erwindewolff
Beste allemaal,
Vandaag weer een paar stappen verder gekomen. @bakker s: was inderdaad al veel werk om bij de tandwielen te komen… En dan ben ik nog niet aan de klepstoters en kleppen begonnen.
Maar wel het volgende aangetroffen: Een van de tandwielen (nummer 1 op foto) mist pakweg 20% van de tanden en van 10% ook nog eens de helft van de tanden. Zie de foto. Dit tandwiel bleek ook niet echt vast te zitten. Ik kan het er zo afpakken.
Dat lijkt ook gelijk de oorzaak van het probleem, want toen ik het tandwiel helemaal tegen de achterwand duwde en daarna de startmotor activeerde, gooide hij alle tandwielen weer rond.
Ik weet niet hoe dit tandwiel geborgd zat. Weet een van jullie dat misschien? Het lijkt erop dat als ik dit tandwiel vervang en goed kan borgen, het probleem met mijn motor opgelost is (nog even los van mogelijke schade aan kleppenstoters en kleppen.

Bij het losmaken van de distributiedeksel viel er ook een onderdeel op de grond wat ik niet kan plaatsen. Zie ook daarvan de foto’s. Iemand enig idee? Heeft dit wellicht te maken met de berging van het bewuste tandwiel?
Hoor graag van jullie…

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

IHCparts
Dat is het tandwiel van de nokkenas, deze zit erop geperst (of gekrompen) en er zit een spie in. Het onderdeel in je hand is voor de toerentelleraandrijving, deze zit tussen nokkenas en de haakseoverbrenging in de deksel.

Distributietandwielen heb ik wel liggen als je de motor wilt gaan repareren.

De meeste andere delen overigens ook wel (gebruikte en nieuwe).
erwindewolff
@IHCparts Dank je IHCparts. Ik kon het tandwiel er zo afpakken (zie foto). Dat lijkt me niet de bedoeling en daarmee tegelijk de oorzaak van de gebroken tanden en het niet meer werken van de motor. Vermoedelijk is het tandwiel zover losgekomen dat hij de andere tandwielen niet meer pakte. Bedoel je met de spie het ‘halve maantje’? Of is het een andere borging van het tandwiel aan de nokkenas?
Ik wil in elk geval wel gaan repareren en zal je een mail sturen voor de onderdelen.

(klik om te vergroten)

IHCparts
Ja, met de spie bedoel ik de halve maan. Ik denk dat je de oorzaak in de hydrauliek moet zoeken, misschien een falend of verkeerd ingesteld overdrukventiel. Het is niet normaal dat de weerstand van de hydrauliekpomp het tandwiel van de nokkenas scheidt.

Oja, mocht je verder gaan met demonteren; pas op met de nokkenas. Als je deze eruit trekt vallen de nokvolgers en stoterstangen naar beneden. Het makkelijkste is om de motor van de achterbrug te demonteren en op een werkbank te leggen. Een draaibare motorsteun is helemaal ideaal.
erwindewolff
@IHCparts Dank voor de tip. Ik heb helaas niet de voorzieningen om de motor te demonteren en op een werkbank te zetten. Zijn er ook nog andere mogelijkheden om dit tandwiel te vervangen?
Wellicht een domme vraag, maar kan ik er niet gewoon een nieuw tandwiel opschuiven als ik die eerst flink verhit?
IHCparts
@erwindewolff Dat zou kunnen, alleen moet je eerst controleren of, door het loskomen van het tandwiel, de nokkenas niet beschadigd is. Het kan zomaar zijn dat de aspassing niet meer rond is of buiten toleranties. Misschien is de nokkenas krom geworden. Deze dingen zou ik eerst uit willen sluiten. Een andere optie is om de nokkenas compleet met tandwiel te vervangen.
erwindewolff
@IHCparts Weer een onnozele vraag van mij, maar waar zit het overdrukventiel van de hydrauliek? Ik dacht altijd dat dit in de ‘vuldop’/peilstok zat, maar daar is niets aan af te stellen voor zover ik kan inschatten.
Klaas-fordje
@erwindewolff zit dit niet op de achterbrug onderaan waar de olie in de achterbrug gaat. Was zo bij men Ford dacht ik.
+1
FordWindsor
@erwindewolff vraag dit even bij iemand die op de hoogte is van deze gebruikte hydrauliek.
Ik denk in het blokje wat op/bij de hefinrichting zit. Kijk even waar je drukleiding vanaf de pomp heenloopt.
Daar zal ook het overdrukventiel zitten.
Ik ben niet op de hoogte met deze trekker, ik zal nog even vragen bij een collega die uit de IHC wereld komt.
FordWindsor
Dag, ik mis de oorzaak.
Ik denk dat de hydrauliekpomp is vastgelopen.
Dit komt vaker voor, de zwakste schakel geeft dan de geest.
Landini had dit probleem ook wel, daar waren later betere, lees sterkere, distributie tandwielen voor.
erwindewolff
@FordWindsor Ik kan het tandwiel van de hydrauliekpomp gewoon met de hand ronddraaien zonder veel weerstand. Op het moment dat het probleem ontstond werd de pomp wel zwaar belast (baal hooi van ca 500 kg op hef). Of kan een vastgelopen hydrauliekpomp ook weer vanzelf los raken. Het is overigens een vrij nieuwe pomp (ca 2 jaar geleden nieuw geplaatst).
+1
Klein Rot
@erwindewolff
De pomp moet oliedruk leveren op het moment dat de hef omhoog gaat is de stand die de hendel aangeeft bereikt dan pomp hij de olie weer vrij rond nagenoeg drukloos. Maar als de afstelling van de hendel niet klopt kan het voorkomen dat de hendel een stand voor de hef aangeeft die de hef niet kan bereiken omdat hij aanloopt. In dat geval zal de pomp druk blijven leveren de olie zal dan ook warm worden.
FordWindsor
@erwindewolff dag, ik weet niet of jij toen metingen hebt uitgevoerd, dus het belangrijkste de pompdruk meten.
Wat wel voorkomt dat bij het vervangen van de pomp de druk niet wordt gecontroleerd. Soms zit deze overdrukklep zelfs vast door b.v. slijpsel.
Misschien handig om toch de overdrukklep te demonteren en eerst schoon te maken.

Ook ik heb deze fout in de haast ook wel eens gemaakt. Toen brak het tandwiel af van de pompas af. Deze werd achterbrug aangedreven en viel deze keer gelukkig niet in de distributie.

Effe goed alles controleren voordat je weer schade hebt.
+1
Klaas-fordje
@FordWindsor ik denk ook hieraan. Men Ford3000 had het zelfde de olie kon niet weg waardoor de pomp niet kon draaien. Met gevolg was het tandwiel van de trekker los gekomen. Dus dan maar gelijk de koppeling mee vervangen🫣
+1
FordWindsor
@Klaas-fordje Tja, die zit op het vliegwiel. Deze fout komt vaker voor bij vervanging hydrauliekpomp.
Klaas-fordje
@FordWindsor hoe bedoel je op het vliegwiel? Het tandwiel zat bij mij helemaal appart van het vliegwiel.

(klik om te vergroten)

Zat tegen het tandwiel links van boven
+1
FordWindsor
@Klaas-fordje klopt, foutje dat bedoelde ik ook. Zit achter het vliegwiel. Dit is typisch Ford.
erwindewolff
Vandaag heb ik ook even het kleppendeksel eraf gehaald om te zien wat ik daar aan zou treffen. Alle tuimelaars lijken intact. Wel zie ik wat kromme uiteinden aan 2 van de klepstoters (zie foto). Is dit aanleiding om ze te vervangen? Of zou het kunnen dat ze nog wel naar behoren functioneren. Is er een mogelijkheid om dat eenvoudig te testen? Of moet ik het verder uit elkaar halen om het te kunnen beoordelen? Hoor graag jullie visie.
Dank alvast.

(klik om te vergroten)

+1
Klein Rot
@erwindewolff
Beste is de hele tuimelaar as te demonteren en alle klepstoters eruit te trekken, de klepstoters controleren of ze allemaal nog recht zijn. Alle tuimelaars van de as en controleren of er niet enkele zijn die omhoog gebogen zijn.
Daarna alle kleppen controleren of ze soepel zijn in te drukken, als ze iets c\krom zijn voel je dat direct.
+1
DB780
Vergeet na reparatie de olie en olie filter te vervangen, en controleer of alle ijzer deeltjes uit de motor zijn, ga eventueel met een magneet rond. Ik heb dit probleem met een ander merk tractor gehad. Tandwiel onderweg bij vol gas afgebroken. Bij demontage bleek van de distributie denksel een aantal bouten hand vast te zitten (waarschijnlijk bij reparatie vergeten vast te draaien) Zuiger hadden toen de kleppen geraakt, Ik had wel compressie, maar na reparatie(vervangen tandwielen) liep hij slecht. Uit eindelijk waren de klepstoters krom geduwd. Deze op aanraden recht gebogen, alles op nieuw afgesteld, en de motor was weer goed.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden mccormick , kapot , motor , startmotor , druk , geluid , starten , start niet , hooi en donker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!