McCormick d439 stopt er plotseling mee en start niet meer
Beste leden, vandaag is mijn McCormick d439 er ineens mee gestopt. En ik krijg hem ook niet meer aan de praat. Even een korte omschrijving van wat gebeurt is: ik had een groot pak hooi (denk zo;n 500kg) op de achterhef opgepakt om in de wei te zetten. Bij het opheffen maakte de hef een behoorlijk gierend geluid. Maar hij pakte de hooibaal wel goed op. Tijdens het rijden met de baal achterop hoorde ik ineens een raar geluid (soort plof) en daarna viel de motor uit. Hij wil ook niet meer starten. Als ik het probeer gaat de startmotor wel rond, maar hij lijk geen weerstand meer te krijgen. Ik denk dat hij geen druk opbouwt. Heb de kap er nog niet af gehad, want het is inmiddels donker. Maar zijn er leden die op basis van deze omschrijving al kunnen zeggen wat er precies kapot is gegaan?Hoor graag jullie reacties.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden mccormick , kapot , motor , startmotor , druk , geluid , starten , start niet , hooi en donker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik vrees dat er een tandwiel voor van de distributie stuk gegaan is.
1. Als ik door de vuldop van de olie kijk terwijl de startmotor loopt zie ik geen beweging van het tandwiel van de brandstofpomp
2. Als ik met een moersleutel aan de krukas draai voel ik wel dat er zuigers op en neer gaan.
Voorzichtige conclusie (zoals dairy-special hierboven al vreesde) is dus dat er mogelijk een tandwiel in de distributie stuk is. Voordat ik verder ga met demonteren heb ik wel een paar vragen waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen, namelijk:
1. Heeft breuk in een distributietandwiel net zo’n verwoestend effect als de breuk van een distributieriem bij een personenauto? En heeft het dan nog wel zin om te herstellen? (Ik heb geen idee waar ik dan aan toe ben…)
2. Als het nog zin heeft om te herstellen: zijn deze tandwielen nog wel ergens verkrijgbaar?
Hebben jullie nog tips&tricks?
Als ik weer stapje verder ben zal ik het hier melden.
(klik om te vergroten)
Schade zou wel mee kunnen vallen maar je moet dan wel alles opnieuw op tijd zetten.
Als je de distributie deksel demonteert weet je al meer
Vandaag weer een paar stappen verder gekomen. @bakker s: was inderdaad al veel werk om bij de tandwielen te komen… En dan ben ik nog niet aan de klepstoters en kleppen begonnen.
Maar wel het volgende aangetroffen: Een van de tandwielen (nummer 1 op foto) mist pakweg 20% van de tanden en van 10% ook nog eens de helft van de tanden. Zie de foto. Dit tandwiel bleek ook niet echt vast te zitten. Ik kan het er zo afpakken.
Dat lijkt ook gelijk de oorzaak van het probleem, want toen ik het tandwiel helemaal tegen de achterwand duwde en daarna de startmotor activeerde, gooide hij alle tandwielen weer rond.
Ik weet niet hoe dit tandwiel geborgd zat. Weet een van jullie dat misschien? Het lijkt erop dat als ik dit tandwiel vervang en goed kan borgen, het probleem met mijn motor opgelost is (nog even los van mogelijke schade aan kleppenstoters en kleppen.
Bij het losmaken van de distributiedeksel viel er ook een onderdeel op de grond wat ik niet kan plaatsen. Zie ook daarvan de foto’s. Iemand enig idee? Heeft dit wellicht te maken met de berging van het bewuste tandwiel?
Hoor graag van jullie…
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Distributietandwielen heb ik wel liggen als je de motor wilt gaan repareren.
De meeste andere delen overigens ook wel (gebruikte en nieuwe).
Oja, mocht je verder gaan met demonteren; pas op met de nokkenas. Als je deze eruit trekt vallen de nokvolgers en stoterstangen naar beneden. Het makkelijkste is om de motor van de achterbrug te demonteren en op een werkbank te leggen. Een draaibare motorsteun is helemaal ideaal.
Ik denk dat de hydrauliekpomp is vastgelopen.
Dit komt vaker voor, de zwakste schakel geeft dan de geest.
Landini had dit probleem ook wel, daar waren later betere, lees sterkere, distributie tandwielen voor.
Dank alvast.
(klik om te vergroten)