Valtra N142 - Storing versnellingsbak n142

Onze dealer is al drie weken opzoek naar storing in onze direct/vario. Trekker valt na opnieuw gekalibreerd te zijn aldoor in een soort noodloop als hij tijdje stilstaat. Dus wanneer hij normaal naar de P gaat na tijdje staan. Gaat hij in nu in nood, en wil niet meer voor of achteruit. Handgas electrische reageert ook niet. Trekker weer paar keer opnieuw starten doet hij het soms zomaar weer even. Alles meet goed, alleen verliest t lage druk systeem in de bak langzaam druk, alle onderdelen individueel verliezen geen druk, koppelingspakketen enz. Maar bij de hydraustaat wel , is eruit geweest en getest, goed, slangen in de bak vervangen, ook niet. We staan voor een raadsel
Melkveehoudernh

Reacties

Valmet705
Wat een vervelende storing!

Als ik goed lees rijd de Valtra wel goed maar zodra je stil staat en op P zet gaat hij na verloop van tijd in Nood lopen. Klopt dat?
Als goed is krijg je dan ook foutcodes. Wat zeggen die codes?

De lage druk in de bak verliest druk. Is dit ook terug te zien in de foutcode?
Heb je ook gecontroleerd of de pakeerrem niet lek is en de remkoeling goed werk?

Hopelijk kom je snel tot een oorzaak.
Melkveehoudernh
@Valmet705 de trekker geeft geen foutcodes. Het lijkt allemaal begonnen na een calibratie van de transmissie . Als ze m nu calibreren rijd hij even goed tot hij weer een tijdje stil staat en terug in de p valt. Dan lijkt hij zn gegevens te verliezen en wil hij niet meer voor of achteruit, ook het handgas werkt dan niet. Ze hebben al een andere computer op de transmissie geprobeerd, maar storing bleef
spotmelker
@Melkveehoudernh Als ik je verhaal goed begrijp is het mechanische en hydraulische deel van de bak gecontroleerd/in orde en ligt het ook niet aan de computer. Kan het dan zijn dat de signaaldraad(en) tussen die 2 slecht contact/kortsluiting/massa maken? En loopt het via een zekering? Weliswaar geen Valtra maar wel beleefd/verrast door vergelijkbare (Electronica)storingen bij JD en Renault ares.
Melkveehoudernh
@spotmelker hij staat bij de dealer, ik sleutel er zelf niet aan, maar wat ik begrijp van de dealer, is alles wat ze meten normaal, massa, signaal van allerlei sensoren en schakelaars, enz. Ze dachten een storing in de kabel naar de armleuning te hebben, maar na vervanging veranderde er niets. Daarom worden ze daar ook gek van dat ding, alles meet normaal, geen codes. Maar ook niet goed
spotmelker
@Melkveehoudernh Hier na weken tobben met omkeerschakeling bleek bij de JD de betreffende zekering te los te zitten/gecorrodeerd en bij de Ares hebben ze na de gehele kabelboom getest te hebben met een lamp een ingeschuurde breuk gevonden.
Valmet705
@Melkveehoudernh
Je hebt een bijzondere storing. De tractor gaat in nood lopen. Dit doet de tractor normaal als er een fout binnen komt. Hiervoor zou hij altijd een foutcode aangeven. Weet je zeker dat het boekje niet gaat knipperen. Heb je ook in het Menu onder foutcodes gecontroleerd?

Wellicht zou je nog kunnen proberen om te gaan rijden als je het menu van de foutcode lijst open heb staan. vervolgens pakeer je hem.
Misschien is de foutcode heel kortstondig is.

Je geeft aan nieuwe software op gekomen is. Zijn jullie er zeker van dat de juiste versie er op gekomen is?
Zijn vervolgens alle parameters ook weer terug gezet op de juiste waardes?
Wat je dan ook nog eens kunt doen is alle massapunten controleren die aan het frame en aan het cabine frame gemonteerd zijn.

Krijg je de storing alleen als je hem in de pakkeerstand zet of ook als je hem in de Neutraal stand heb staan?

Succes met zoeken!
Hielke Roorda
Misschien ook waardes van de V/A en de P schakelaar door meten. Heb zelf wel eens mee gemaakt dat de weerstand in een schakelaar 250 ohm was, maar dat de waarde nog niet hoog genoeg was om een storingscode aan te geven. Dit gaat dan om een schakelaar die via een weerstand een waarde doorgeeft. Waardoor hij schakelt. MF gebruikt dit volgens mij ook wel maar weet niet hoe het met een Valtra zit.
@Hielke Roorda even in t algemeen, ze hebben er een ruil hydraustaat ingezet van importeur, toen was t goed. Zit dus ergens in de hydraustaat een probleem. Volgens dealer nieuwe hydraustaat van 10.000€. beetje jammer
@Melkveehoudernh dus alleen t hydraulische gedeelte van de bak . Het is waarschijnlijk een vervolg schade van problemen paar jaar terug, toen is Kruis stuk van as voorwielaandrijving kapot gegaan en heeft de uitgaande as van de bak een klap gehad, bak begon te lekken. Toen hebben ze hele bak uit elkaar gehaald om die uitgaande as te wisselen, waarschijnlijk is er toen vuil in de bak gelopen waardoor nu de problemen zijn. Anders kunnen we niet verklaren waarom na 4500 uur hydraustaat in de soep loopt
Deutz10
@Melkveehoudernh tja, trekkers worden steeds complexer, dus kan er wel meer aan kapot. 4500 uur is alleen wel redelijk snel. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
lucas712
@Melkveehoudernh of te zwaar trekwerk in een te hoge groep vinden ze ook niet fijn
+1
@lucas712 heeft hier licht werk, beetje maaien, persen met een fusion en enkele dag meestrijden met een 8 kuupertje. Alleen eigen werk. Meeste rijd hij in c groep. Enkele keer naar d op kavelpad of weg
Valtra-Fordpower
Als ik jouw naam lees bedoel jij een dealer die nog maar 10jaar in Valtra doet? Probeer eens een andere dealer, in de NOP zit nog een Valtra specialist.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden valtra , trekker , versnellingsbak , handgas , storing , starten , onderdelen , vervangen , slangen en dealer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!