Ford 3600 - Stuurprobleem als ik stuur

Hallo als ik stuur dan hoor ik soms een bonk geluid wat is het probleem? Heb stuurbekrachtiging opzitten geen hydraulische besturing Heb vermoeden dat er slijtage in het stuurhuis zitπŸ˜¬πŸ˜”
ClassicTractors13

Reacties

ClassicTractors13
2 bouten gaan steeds los van mijn stuurhuis heb er op allebij een veerring tussen en locktide eraan en toch gaan ze Steeds los wordt er gek van waar kan de oorzaak zitten?
+1
DB780
Hoe zit het met de ophanging van de voor as, speling op de lagers? trilt de voor as als de tractor stationair draait. Wanneer doet het bonk geluid zich voor? Bij een bepaalde stuurstand? IK weet van mijn tractor dat als ik door het zand rij hij bij een bepaalde stuurstand het stuur wil overnemen, uit mijn handen wil trekken. Heb jij dan een soort gelijk iets?
ClassicTractors13
@DB780 dat heb ik dus ook
DB780
Heb je de orginele bandenmaat er op liggen?, of kan het zijn dat de tractor schuin naar voren staat? Dat laatste heb ik gehad omdat de vorige eigenaar grotere achterbanden er op gelegd had. Als je de voorbanden dan niet vervangt, en de tractor helt naar voren, is dit slecht voor je stuur inrichting, omdat deze naart het sturen, nu ook een beetje de vooras van de tractor omhoog moet tillen.
ClassicTractors13
@DB780 ik heb 480/70/r28 pirelli eronder
+2
gerhardleusink
Of het zit in het stuurhuis, de haakse overbrenging in nulstand krijgtie de meeste klappen te verwerken dat kun je bijstellen maar niet teveel anders gaat uiterst links/rechts heel zwaar soms zitten hiervoor stelbouten op het stuurhuis. Of het zit in de pendelbus vooras Of de fusees. Makkelijkst te vinden is vooras opkrikken en dan beide kanten opsturen ben je er zo achter waar het vandaan komt. Succes
ClassicTractors13
@gerhardleusink DankjewelπŸ‘
ClassicTractors13
@gerhardleusink is dit de stelbout?

(klik om te vergroten)

+1
gerhardleusink
@ClassicTractors13 nee dit is niet de stelbout.

Onder je dashboard zit het stuurhuis daar aan de zijkant kijken.

Kan zijn dat je wat kapwerk moet demonteren
ClassicTractors13
@gerhardleusink ik heb vandaag de vooras opgekrikt om te kijken waar de speling zit en om te kijken of hij gelijk stuurt en dat doet ie dus daar zit geen probleem waarschijnlijk toch slijtage in het stuurhuis ik heb het maar te accepteren meer kan ik niet doen
+2
paulusmahandel
Speling op de vooras ophanging zodat hij bij sturen iets van voor naar achteren schuift
Heb naar een nieuw stuurhuis gekeken was 500 euro vindt ik aan de dure kant en een trekker van 1980 vindt ik het geld niet waard
+1
jammermaarhelaas
@ClassicTractors13

Probleem zit dus in het stuurhuis?

Is het niet te repareren?
@jammermaarhelaas nee helaas niet waarschijnlijk slijtageπŸ˜”
+1
@ClassicTractors13 wat is het probleem als die iets lawaai maakt? Als je hem een paar 100 uur gebruikt kan het niet veel kwaad toch? En anders 500 euro is het meeste ook niet denk ik
@Jelle Boerkamp6110 als ik volgas op de weg rijd dan slingeren de voorwielen heel erg en dan laat ik het gas los en dan vang ik hem op met het stuur en als ik wat gas weer bij geef dan begint het weer en dan voel ik soms een klap het irriteerd mij heel erg😑
+1
@ClassicTractors13 ik zou er niet meer mee op de weg rijden als ik dit zo hoor.. zijn er op tractorfan geen ford slopers die je een gebruikt stuurhuis kunnen leveren?
+1
@ronald-deutz-fahr ik snap je helemaalπŸ˜‰
@ronald-deutz-fahr ik voel me soms voor schut als ik ermee op de weg rij en andere mensen zien dat geslingerπŸ˜”
+1
@ClassicTractors13 het is ook onveilig, je moet niet willen dat er iets gebeurt doordat je continu slingert. Is er in je omgeving niet iemand die je kan helpen met beoordelen wat er stuk is? Er worden goeie tips gegeven om fuseekogels en wiellagers te checken.
+2
@ClassicTractors13 dan zijn je lagers van je voorwielen of je fuseekogels versleten denk ik, heeft niets met je stuurhuis te maken
+1
cyrus-van-gelder
@ClassicTractors13 ik heb nooooit last van irritaties. Vooral op me werk gaat het soms helemaal fantastisch. πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½( niet dus😑😑😑)
Gelukkig heb ik geen gekloot met m,n trekker, en thuis is alles ook goed.πŸ™‚
Ik snap je best , dat als iets niet goed functionerend dat knap irritant is
+1
@cyrus-van-gelder ik voel me soms ook voor schut al ik er mee op de weg rij en mensen zien dat geslingerπŸ˜”
+1
@ClassicTractors13 Dat snap ik!!!
Mensen hebben dan vaak weer een conclusie ( verkeerde)πŸ™„
+1
gerhardleusink
@ClassicTractors13

Zijn d'r stuurkogel op bijde zijdes van beide stuurstangen niet gewoon versleten.

Thuis een mf 135 met 4 bak dus zonder stabilisatiestangen. Die klappert er ook over met de voorwielen als de kogels versleten zijn.

Even alle 4 stuurkogel beki j ken op speling als er iemand anders aan het stuur draait.

Anders iets toespior geven dat de wielen iets vreten dan is het klapperen ook weg
G
Is dit de orginele want op histoparts heb je er ook een die kost 325 euro

(klik om te vergroten)

Foto 2

(klik om te vergroten)

+2
jammermaarhelaas
@ClassicTractors13

Dit is niet het stuurhuis van jou 3600, maar van een cabrio zonder stuurbekrachtiging. Bij deluxe cabine heb je bij mijn weten eenzelfde stuurhuis als van een 4600, en dan met stuurbekrachtiging, dat zit in dit stuurhuis gebouwd (!).
Is dit niet wat voor mij?

(klik om te vergroten)

+2
roscho
Quote Reactie van @ClassicTractors13:
Is dit niet wat voor mij

Dat is zeker een leuk trekkertje, maar dan ben je wel een stuk duurder uit als wanneer je het stuurhuis vervangt. En wil je die Ford verkopen, dan dien je er wel bij te vertellen dat het stuur niet goed werkt. Dan wordt de animo al vlot minder.
Hebben die fendt's 105 ls ook een stuurhuis? Of een hydraulische besturing?
+2
roscho
Quote Reactie van @ClassicTractors13:
hydraulische besturing

Ik weet niet hoe het zit en ik kan me voorstellen dat je van de huidige besturing je buik vol hebt. Maar staar je niet blind op hydraulische besturing. In veel gevallen, vooral bij oude trekkers, is het systeem binnenin iets lek, waardoor de stand van het stuur verloopt. Zo draai je dan op een rechte weg van een kilometer soms het stuur geleidelijk een volle slag rond om op de weg te blijven.
@roscho zie je dan hydrauliekolie onder de trekker bij de voorwielen als die lek is?
+2
roscho
Quote Reactie van @ClassicTractors13:
hydrauliekolie on der trekker

Nee, dan is er inwendige lekkage, in het hydraulische stuurhuis (hydrostaat) of in de stuurcilinder lekt het binnenin van het ene naar het andere kanaal. En natuurlijk kΓ‘n het wel naar buiten lekken, dan zie je snel genoeg wat er lekt.
Ga je op een trekker met hydrostaat proefrijden, dan rij je in de regel met koude motor en koude olie. Maar de inwendige lekkage wordt erger als de olie warmer wordt. Je moet er dus een flink eind mee rijden.
+2
peter-witvliet
Als je het niet te weten komt, zou ik naar de lokale mechanisatie gaan en hem laten controleren, Ja dat kost geld maar minder dan een nieuwe trekker
+1
peter-witvliet
Hoe is het er nou mee?
@peter-witvliet ben er nog niet aan toegekomen
Weet iemand waar ik een stuurhuis van mijn ford 3600 kan krijgen?
+2
LuftDeutz
@ClassicTractors13

Bel een van hun eens. Wellicht heeft een van hun wel een goed stuurhuis nog liggen.

link.marktplaats.nl/m1177497071/…

link.marktplaats.nl/m1218326197/…
+1
@ClassicTractors13 ik begrijp niet helemaal waarom je blijft denken dat het je stuurhuis is. Als je je vooras opkrikt, kun je dan de voorbanden bewegen? En anders kun je de vooras heen en weer schuiven? Dan is het niet je stuurhuis maar zijn het je lagers van je voorwielen of je vooras
Ik hoop dat hey nog te maken is anders heb ik niks meerπŸ˜₯
+3
peter-witvliet
@ClassicTractors13 Ik zou iemand uit je omgeving even vragen. Ik ben eens door je foto's gegaan, en daar kwam een bout los bij het stuurhuis. Je hebt hem weer vastgezet, dus daar kan niks meer aan de hand zijn.

Of, als je stuurt zonder de motor te starten draaien de wielen dan snel of niet? of draait het stuur eerst een halve cirkel en ga je dan pas echt sturen?

en er staan overal hele goede tips, schrijf ze op en loop ze even na dan vind je het vanzelf.

en anders loop je er even bij weg en kijk je over een week weer verder
pizza power
Is de ophanging van je vooras wel spelingsvrij? Als hier speling op zit gaat hij namelijk ook bonken en slingeren.
JohanvS
Schommelas los eronder?
+1
Ik reed een keer op de weg en toen kon ik de moer van de stuurstang er gewoon met de vingers eraf halen
+1
@ClassicTractors13 Dat is dus niet goed, hoort goed vast te zitten.
Maar dat had je zelf ook wel in de gaten....
  • πŸ˜‰
+2
peter-witvliet
@ClassicTractors13 is het wel de juiste maat bout? enof is het gat niet te ruim. Dit is heel gevaarlijk, mocht je niet meer kunnen sturen kun je een ongeluk veroorzaken
+1
@peter-witvliet zo zou ik er zelf niet mee willen rijden / werken.
Een trekker rijdt misschien niet snel, maar heeft wel flink gewicht !!! ( mijn eigen inter 644 weegt ruim 2700kg).
Dus een aanrijding, of met de trekker in de sloot terecht komen zie ik zelf niet zitten.
+3
@ClassicTractors13

Zoals @peter-witvliet zegt, even een vakman van Kort naar laten kijken, die weet binnen 5 minuten wat er aan scheelt.
Daarna kun je beslissen wat je gaat doen.

Zo doorrijden is gevaarlijk als ik lees wat er allemaal slingert en los zit.

Bij de 3600 met deluxe cab zoals die van jou heeft een stuurhuis met maar 1 korte stuurarm en 1 stuurstang en zit er een spoorstang constructie achter de vooras, het heeft een eigen naam, maar het bestaat uit 2 korte spoorstangen die via een draaistuk midden onder de voorasdrager verbonden zijn. Hier kan allemaal speling op zitten. Jou stuurhuis is dus ook niet zoals die van een cabrio 3600, vergeet dat niet bij het zoeken! Want de cabrio 3600 heeft 2 stuurstangen en dus ook 2 korte stuurarmen, en de stuurbekrachtiging gaat via een ventiel op het stuurhuis en per stuurstang 1 stuurcilinder.
+3
peter-witvliet
@ClassicTractors13 Je kunt bij Kort in Zwiggelte ook even kijken. Mischien met je vader en of Opa? Die hebben er meer verstand van..... Zou zonde zijn als hij verkeerd wordr nagekeken, en je hem afschrijft terwijl hij nog goed is
+1
@peter-witvliet zo,n verkeerde beslissing zou erg jammer zijn inderdaad
+2
peter-witvliet
@ClassicTractors13 Ben je al wijzer?
+1
@peter-witvliet nog niet aan toe gekomenπŸ˜ƒ
Had het druk gisteren had gisteren voor 150 vuurwerk besteld voor oud en nieuwπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
+8
peter-witvliet
@ClassicTractors13 kun je beter aan je eventuele probleem uitgeven.
Probleem al verholpen heb eerst de groef ontvet toen de troebel eruit geblazen en toen locktide in de groef gedaan en daarna locktide op de bouten gedaan en toen muurvast vastgedraait
+1
peter-witvliet
@ClassicTractors13 Het hoort officieel niet met locktide, Zijn het wel de goede bouten?
@peter-witvliet ja origineel
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , stuur , ford 3600 , stuurhuis , geluid , stuurbekrachtiging , slijtage , hydraulische en besturing geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!