Tractorpulling met vliegtuigmotoren: ‘Die hebben meer weg van sportwagens dan trekkers’

Het eerste volle weekend in september betekent voor de regio Altena de Streekdagen, met ieder jaar opnieuw bijna 10.000 bezoekers. Tractorpulling, demonstraties, een kinderboerderij; zijn de Streekdagen vooral een feestje van boeren voor boeren? Mede-organisator Berrie Kant vindt van niet.
 Tractorpulling met vliegtuigmotoren: ‘Die hebben meer weg van sportwagens dan trekkers’ (ad.nl)

Het eerste volle weekend in september betekent voor de regio Altena de Streekdagen, met ieder jaar opnieuw bijna 10.000 bezoekers. Tractorpulling, demonstraties, een kinderboerderij; zijn de Streekdagen vooral een feestje van boeren voor boeren? Mede-organisator Berrie Kant vindt van niet.

Nieuwsgrazer

Reacties

dennisbouter
Wat een slecht niet kloppend artikel...!
+1
langeslagdiesel
De foto is al geen reclame voor de sport bij het brede publiek. Voor de rest heb ik het artikel niet gelezen. Je proeft bij de kop text al de onkunde. Laat maar. Ik weet wel dat als je als sport overleven wil, die zwarte pluimen rook er af moeten. En dat er daarom al teams van diesel zijn afgestapt.
dennisbouter
@langeslagdiesel zonder die rook pluimen schijn je toch geen vermogen te kunnen maken
langeslagdiesel
@dennisbouter onder welke steen leef jij?
+3
dennisbouter
@langeslagdiesel onder de super sport steen
+1
langeslagdiesel
@dennisbouter met alle respect. Maar het spelletje is met de brandstoffen die niet zwart roken het zelfde. Als de sport wil overleven zal je daar toch naar toe moeten. De vergunninghouders van de diverse evenementen krijgen anders op een gegeven moment geen vergunning meer voor die zwarte sierrook.
+1
dennisbouter
@langeslagdiesel het spelletjes voor teams is sleutelen, rijden is bijzaak, aan methanol sleutelen is iets heel anders dan aan een dieselmotor, het feit dat je het al sierrook noemt geeft mij al vraag tekens of je enig idee hebt wat er onder die motorkap voor motoren zitten.
+1
langeslagdiesel
@dennisbouter ik weet redelijk wat er onder de kap gebeurt ja. Ik heb ook wel eens een kromme, toolox drijfstang in me handen gehad om ff in jou wereld te blijven. In ik vind het ook prachtig dat de limiet van wat kan en heel blijft steeds een beetje verlegd wordt. Niks minder dan groot respect voor al die techneuten en hun zoektocht. Maar aan de andere kant moet ik om de zoveel tijd een ander karretje kopen met een schijnbaar schoner brommertje onder de kap. Anders mag ik niet overal meer komen. Kers op de taart is dan de roettoeslag. Nou is dat mijn probleem. Maar dat zie ik ook in jou sport als dat niet veranderd in de nabije toekomst. Zo bedoel ik het. Als je de sport wil laten overleven, en door professionaliseren zit je met de diesel rook volgens mij op een doodlopend spoor. Als je uit het zelfde blok met methanol net zo veel kan halen als met diesel. Of meer. Dan blijft voor het publiek. Ook de groene onderbroek, en een sponsor die ook weer zijn product aan die zelfde mensen moet slijten het spelletje en de show het zelfde. Dan snijd het mes weer aan twee kanten.
+1
DriveJohnDeere
@langeslagdiesel wel en niet met je eens.

uiteindelijk blijft de sport toch wel in leven, is het met methanol of een andere energiebron.

alleen vind ik niet dat je moet verplichten om met een brandstofsoort te rijden.

naar mijn mening wordt diesel vanzelf wel vervangen. eerst door methanol en later door andere brandstoffen. de teams spelen daar op in zodra er meer uit methanol te halen valt. dat maakt het stukje innovatie leuk.

maar hoe dan ook de rookpluimen zullen ooit een keer verdwijnen
+1
dennisbouter
@DriveJohnDeere ooit wel, maar ik denk dat dat echt nog wel even duurt
+1
DriveJohnDeere
@dennisbouter
Aldus de gewaardeerde leden die hun trekkers willen laten roken 😂😂.

Maar ff zonder gekheid. Vind rook best leuk om te zien. Maar je hebt t niet perse nodig voor een mooie dag.
+1
dennisbouter
@DriveJohnDeere zonder rook rij je geen sport of supersport zo simpel is het
+2
1046
@dennisbouter light superstock, superstock🤔🤔🤔
dennisbouter
@1046 dat is GN, niet bepaald een instap klasse en ook techniek die niet voor iedereen "eigen" is. de farmstock is gebaseerd op "standaard tractoren" waar alles nog zonder computer werkt dat ga je zonder rook niet redden, de hoop is dat er 1 komt die commonrail aan het draaien krijgt.
+1
1046
@dennisbouter ook de GN is voortgekomen uit de standaard, je moet toch ergens beginnen, maar wil je meekomen in de sportklasse is het ook niet goedkoop meer, dus instapklasse is et dan ook nie echt
dennisbouter
@1046 kijk eens naar hot stuff 😉 die doen het gewoon he
+1
SJB533
Quote Reactie van @dennisbouter:
dat ga je zonder rook niet redden, de hoop is dat er 1 komt die commonrail aan het draaien krijgt.

Zoals ik het lees, zeg jij, dat met CR geen of minder rook ontstaat? Ijdele hoop, maar gaat niet lukken...
dennisbouter
@SJB533 minder heb ik wel voorbeelden van gezien geloof ik, omdat je tijdens een run brandstof eraf kan halen en weer erbij kan doen als het nodig is, maar het is alleen bij trucks een succes geloof ik
DriveJohnDeere
@dennisbouter
Is niet veel standaard meer aan de supersport 🙈.

Zelfs de standaardklasse begint al serieus te worden 😂
+1
DriveJohnDeere
@1046 mini unlimiteds Light modifieds 🤷‍♂️.
+1
fendt2
Vliegtuig motor op een trekker die misschien 100 meter aflegt geeft rook. Wat zou een vliegtuig doen over 1000 km. Misschien worden mensen eens wakker...
dennisbouter
@fendt2 die geven nou juist geen rook, maar ik vind dit wel een goed voorstel van je 😂
redeagle14
De dieselklassen bij de ntto rijden sinds seizoen 2023 op hvo100. Dat wilden ze al in 2022. Toen was Europa er nog niet klaar voor.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden tractorpulling , streekdagen en boeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!