International 844 S - Koppakking recent vervangen. Motor nog niet gelopen en nu al koelvloeistof lekkage.

Hoi,

Jullie hebben het wellicht al eens voorbij zien komen. Dat ik bezig ben geweest met de koppakking te vervangen ivm olie lekkage.

Nu heb ik alles er weer op zitten. Met nieuwe originele CNH koppakking.

In 3 fases de kopbouten aan gedraaid.
40-80-150. Van midden naar buiten zoals in de handleiding.

Nu heb ik hem een week geleden gevuld met olie e koelvloeistof.

Nu zie ik vandaag dat hij al lekt. Nog geen olie maar koelvloeistof.

Hoe kan dit? Iemand ervaring mee.

Kop is gevlakt en afgeperst.

Motor heeft nog niet gelopen. Dit omdat ik de kleppen nog moet stellen.


Ik hoor graag wat jullie er van denken!
LuftDeutz

Reacties

LuftDeutz
Hier paar foto’s

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

brauheist
Heb je er vloeibare pakking tussen gedaan?
LuftDeutz
@brauheist
Nee dat heb ik niet gedaan. Was dit of is dat raadzaam?
brauheist
@LuftDeutz je hebt speciale vloeibare pakkingen voor koppakingen , alllebei de kanten er even op smeren als dat uitgehard is zou je t koelsysteem even kunnen afpersen
LuftDeutz
@brauheist
Oke. Heb je hier zelf ook ervaring mee gehad?
brauheist
@LuftDeutz niet dat het ging lekken maar nog geen enkele koppakking er droog opgelegd
+2
Klein Rot
Zijn de moeren op de kopbouten wel licht met olie gesmeerd. Anders heb je te veel frictie en haal je het gewenste aanhaal moment niet.
LuftDeutz
@Klein Rot
Dat heb ik niet gedaan.
Kan dit zo veel schelen kwa NM?

Wat zou ik volgens u het beste kunnen doen?
+1
redeagle14
@LuftDeutz staat zelfs in het werkplaats handboek. Bouten oliën op de draad en onder de kop. En een koppakking nooit droog monteren maar een drupje olie er onder en er op. Er zijn maar heel weinig merken die droog gemonteerd worden.
+1
LuftDeutz
@redeagle14
Dat zag ik dus ook.
Dus dat maar even doen.
Maar op de bouten snap ik. Maar waarom onder de koppakking olie. Hij verschuift toch niet? Zit met 2 punten. “Geborgd” dat ie niet verschuift.

Dan hoeft niet heel de kop eraf denk?
Eerst koelvloeistof eraf dan los. Bouten in oliën en dan weer vast zetten.
redeagle14
@LuftDeutz misschien heb je geluk, maar ik vrees het ergste.
LuftDeutz
@redeagle14
En wat is het ergste geval?
Zit tussen de bussen ook nog. Omdat de bussen iets hoger zitten.

(klik om te vergroten)

Fred6490
@redeagle14 inderdaad
cyrus-van-gelder
@Klein Rot Dat is een hele goeie!!!👍🏽👍🏽zelf maak ik ook altijd wielbouten ed goed schoon( laatst bij een auto bijvoorbeeld)
Als er roest/ vuil op zit haalt ie de aanhaalspanning van 125nm niet.
Dan klikt de moment sleutel wel, maar door de frictie/ te veel weerstand is het toch te weinig.
Schroefdraad van uitlaatspruitstuk maak ik ook altijd roestvrij met een tappen set.
Beetje kopervet erop en dan aanhalen.
Anders lekt het tussen de uitlaat en spruitstuk stiekem toch wel he?
+2
LuftDeutz
Staat er inderdaad in volledig over het hooft gezien.

(klik om te vergroten)

+1
Schluterfan
1 bout los draaien tot je er wat olie kan tussen spuiten en weer in 3 stappen aantrekken. Die dit per bout, niet allemaal te gelijk. Bouten doen in de volgorde zoals in het werkplaatshandboek vermeld staat.
Ik deed vroeger Cirul T aan de koppakkingen rond de olie en waterkanalen, tegen het zweten. Kan je via Granit bestellen. Is soort vloeibare pakking.
+1
LuftDeutz
@Schluterfan

Oke. Dus bij 1 beginnen. Eruit draaien en olie eraan doen. Dan in 3 fases vast en dan. Nummer 2 en dan weer het zelfde?
+1
brauheist
@LuftDeutz als ik jou was zou ik ook nog wat tussen de koppakking doen, dan weet je daarna zeker dat het goed is
LuftDeutz
@brauheist

Wat voor vloeibare pakking doen jullie eronder?
Ook bij de olie kanalen?
+1
Schluterfan
@LuftDeutz
Niet eruit draaien, gewoon los genoeg tot je onder de 6kant kop wat olie kan doen. En dan weer op koppel trekken, in dit geval dus in 3 stappen. Doe iet per bout en in de volgorde van aantrekken zoals in het onderdelenboek staat.

Weet niet of dit een methode is die bij International wordt gedaan, maar bij Schlüter staat het zo in het werkplaatshandboek. Kan volgens mij voor een Inter zeker ook niet verkeerd zijn.
+2
Mr deere
@Schluterfan

De bout er helemaal uit en olie aan de draad is toch beter. Waarom zou je de bout net los halen maar er niet uit mogen halen?
En waarom zou je hem in 3x naar 150 moeten trekken en niet in 1x als je het bout voor bout doet?

Buiten dat, als hij nu lekt gaat olie aan de bouten doen het verschil niet maken
Loctite 5923 bij aan de pakking is het mooiste.

En zorgen dat er geen vloeistof in je boutgaten staat
+1
Schluterfan
@Mr deere
Ik weet niet hoeveel ruimte er in de gaten van de cilinderkoppen bij een Inter is, maar bij Schlüter net genoeg om beetje olie in te lopen. Plus dat het vlak onder de 6kanten int begin gesmeerd is om aan te trekken.

Ik weet niet of bij International voorgeschreven word om de koppen in stappen na te trekken, ik verneem dat ook hier maar. Bij Schlüter is dat zelfs in 4 stappen plus een nacontrole van nog eens 10Nm extra. Dus stond er niet van te kijken dat iemand dat hier dat schreef om bij International ook te doen.
+2
LuftDeutz
@Schluterfan @brauheist @Klein Rot ,

Ik denk dat ik heel de kop nog een keer demonteer. Kan ik gelijk zien wat de koppaking heeft geklemt. Wellicht ligt er ook koelvloeistof op de cilinder nu.

Dan nogmaals alles goed schoon maken.
Koppakking terug.
Bouten in oliën.
Eerst met de hand proberen in te draaien om te kijken of de bouten er makkelijk in gaan en hoe diep.

Is het werk ook niet eigenlijk.
Weet toch zo hoe alles in elkaar moet.

Beter dan in een keer goed proberen lijkt me toch?
LuftDeutz
In principe hoeft er toch eigenlijk geen vloeibare pakking tussen?
+1
jim353
@LuftDeutz heb je de tapgaten goed schoongemaakt? Of evt opgetapt eerst?
LuftDeutz
@jim353
Goed schoongemaakt en bouten ook.
cyrus-van-gelder
@jim353 doe ik ook altijd
LuftDeutz
Wat ik wel hoorde van mensen.

Is dat het niet slim is eigenlijk om heel de kop eraf te halen. Want de nieuwe koppakking heeft zich al gezet/gedrukt in de kop.

Als je hem dan nog eens monteert dan moet hij precies op de goede “kuiltjes/bultjes” op het blok vallen weer.
+1
brauheist
@LuftDeutz het blok heeft misschien al wat kuiltjes en bultjes, die heeft ook al wat uren gedraaid. Daarom gebruik ik vloeibare pakking.
Ik durf niet precies te zeggen welke ik heb omdat ik die gekregen heb van iemand die het normaal op scheeps motoren smeert, maar er worden al suggesties genoemd
+3
Hanomag22
Ik zou afscheid van de pakking nemen nu ook. Volgende ronde koelwater er pas op net voor t starten, warm laten lopen en dan weer natrekken.

Het water wat nu tussen pakking en blok of kop zit gaat niet weg bij zo maar aantrekken. Dus kop er sowieso af.
LuftDeutz
@Hanomag22
Begrijp wat je bedoeld. Maar zo veel zou er niet tussen zitten?

Dan zou het niveau van de koelvloeistof ook gezakt moeten zijn. Toch?
Hanomag22
@LuftDeutz een druppel is te veel. Die gaat z’n weg zoeken als ie warm wordt. Neem je verlies en bijt door de zure appel. Prutsen gaat je nog meer tijd kosten en is ook duurder achteraf.
LuftDeutz
@Hanomag22

Begrijp het. Ik neem mn verlies ook wel een beetje😏

Maar ik vraag me gewoon af wat die ene druppel dan bijvoorbeeld doet die achterblijft?
brauheist
@LuftDeutz pak is 2 glasplaten doe daar een druppel water op en dan de platen op elkaar drukken
LuftDeutz
@brauheist

Ah op die manier. Klopt. Dan is het enigste verschil dat hij niet op elkaar gedrukt word.
+4
valmet
Als je de kop eraf haalt zowiezo nieuwe koppakking monteren.
+3
Klein Rot
Als u besluit om de/ kop er helemaal weer af te halen dan zou ik ook het blok controleren op vlakheid in uitzonderlijke gevallen kan het blok ook een fractie krom zijn.
Staan de cilinderbussen allemaal op gelijke hoogte. Bij een D-268 motor (844-S) moeten de bussen 0.36 - 0.74mm boven het blok staan en voor een D-246 (844) 0.32-0.70mm, dat is gemeten over de hoogste kant van de bussen. Zijn de kopbouten allemaal even lang zijn ze in het verleden niet te strak aangehaald en daardoor opgerekt. Als u de koppakking er voorzichtig uithaalt kunt u zien waar de pakking goed opgesloten is geweest en waar de druk niet genoeg was. Koppakkingen zijn soms ook in verschillende diktes te koop misschien bied een iets dikkere pakking een oplossing een dikkere pakking kan iets meer oneffenheden opvangen.
LuftDeutz
@Klein Rot
Dank voor uitleg!
Corne S
Ik heb dit probleem ook gehad. Echter gingen er bij mij meerdere factoren mis. Het blok was een keer gelast geweest en het onderblok was aan de waterkant vlak geslepen (lees te veel materiaal weg). Bij mij spoot het eruit.

Ook had ik kopmoeren ipv draadeinden. Ik kreeg ze er niet allemaal uit. Met het erop leggen, is er waarschijnlijk roest uit de kop gescheurd. Pakking had ik al ingespoten met een 1 of andere koperspray.

Kop gedemonteerd, motorblok opgevuld met metal weld en vlak geschuurd. Nieuwe koppakking erop gelegd en bij de waterkanalen ingesmeerd met vloeibare pakking. Lekte nog een drupje maar met de pil lijkt het onder controle.

Nieuwe niet originele (zachte koppakking) zou misschien ook al helpen. Oude mag je ivm walsen niet hergebruiken.
+1
LuftDeutz
Bedankt allen 🙏

Zouden jullie als hij los is voor een nogmaals voor een Originele CNH koppakking gaan ?

Of een andere goed merk?
Corne S
@LuftDeutz

Een niet originele is zachter en daardoor vergevingsgezind. Echter heb je eerder kans op een kapotte koppakking.
LuftDeutz
Ik moet er toch aan gaan geloven😕

Hij leek dicht te zijn. Maar na de oogstdag in westerbeek. Zijn er meer lekkages tot zijn recht gekomen. Waaronder nu ook op dezelfde plek waar hij eerst ook lekte.

Op dit moment is de lekkage minimaal. Dus gaat hij dit weekend nog mee naar IHF panningen!

Zal het dan toch aan de pakking liggen. In combinatie met geen olie op de bouten waardoor het moment niet gehaald word?

Verder lijkt mij het wel raar. Als de kop gevlakt is zou hij eigenlijk niet meer moeten lekken? Mots de bouten goed aan zitten.

Nu wil ik het nog wel een keer los halen.
Zo kan ik ook zien wat de pakking gedaan heeft.

Nu wil ik het nog wel een keer los halen.
Zo kan ik ook zien wat de pakking gedaan heeft.

Dan is een beetje de vraag, waar ik nu zou beginnen.

Zuigerbus hoogte ga ik dan meten.
Vlakheid ?

Vervolgens is dan de vraag. Ga ik nogmaals voor een Originele CNH koppakking of toch de veel gebuikte Elring?

Ik zag dat in de Originele set van CNH op de uitlaatdichtingen ook het Elring loge op stond.
Hanomag22
@LuftDeutz je hebt het er dus op gewaagd en de kop laten zitten? Ik zou alle inleg en advies van @Klein Rot ter harte nemen vanaf nu.
Ga er maar gerust vanuit dat eenmaal lek het snel lekker wordt.
+2
brauheist
@LuftDeutz laten zitten was niet zo slim, nu die weer gelopen heeft kun je beter ook weer de vlakheid van kop laten controleren.
Ik heb met oude tractors altijd het probleem dat ze pas bij mij gaan lekken. Bij de verkoper werken ze vaak niet veel meer en en bij mij wel en dan begint het
LuftDeutz
@brauheist @Hanomag22

Daarom zei ik ook dat ik hem mee willen nemen naar IHF panningen. Dit is maar 1 keer in het jaar dus.

Hij lekt minimaal of ja het stroomt er niet uit als eerst. Alles blijft op peil. Zouden jullie het dan niet aan durven ? Of trekt de kop al zo snel scheef?

Hierna wil ik hem weer open halen en alle adviezen opvolgen.
+1
Klein Rot
@LuftDeutz
U kan er voor vertrek ook nog een radiator pil instoppen die zal die kleine lekken stoppen. Kunt u rustig naar panningen rijden.
LuftDeutz
@Klein Rot
Top! Is ook maar klein half uurtje /driekwartier rijden vanaf hier👌🏻
goeiedag eem
@LuftDeutz hebben eerder een keertje bij de unimog en radiator pil in gedaan maar was geen succes, zat de boel goed verstopt dus houd het wel in de gaten op de temperatuur,
LuftDeutz
@goeiedag eem

Ik houdt ze beide goed in de gaten! Ook het oliepeil. Dank voor tip!
brauheist
@LuftDeutz half uur en dan rustig rijden kun je wel doen, wij rijden vanmiddag aan en ik schat 3.5 uur.
Ik heb ooit een tractor met een dieplader moeten ophalen op panningen
LuftDeutz
@brauheist

Dat is nog een heel stuk ja👌🏻.
Ik rijd rond half 2 hier aan. Vraag dan ook meteen aan een kennis die vaker koppakking heeft vervangen wat ik het beste kan doen!
En of ik hem ook kan gebruiken een keer in de ploegbak!

Wat was er loos toen er iets op de dieplader moest?
brauheist
@LuftDeutz mijn carter zat vol diesel
LuftDeutz
@brauheist
Ah nee dan is verstandig om zeker niet mee te rijden.
brauheist
@LuftDeutz ik ben in panningen aangekomen maar moet wel een nieuwe waterpomp😜
+1
LuftDeutz
@brauheist

Kijk dat is mooi! En minder moei😉😌

Ik ook! Ik sta op veld veld geel nummer 862 op de hoek achterkant trekkertrek baan.
LuftDeutz
@Hanomag22 @brauheist

Ik heb inderdaad gezegd dat ik mn verlies al nam. Maar zoveel lekte hij niet. Eerste stromde het letterlijk eruit.

Ik heb hem thuis toen nog goed getest met diepwoeler. Toen was alles goed dicht.

Toen ben ik naar Oogstdag westerbeek geweest en daar lekte hij een beetje. Echt minimaal.

Alles blijft op peil, motorolie , koelvloeistof.

Misschien ben ik er een beetje te zacht in. Hoe ik er naar kijk. Sorry hiervoor dan.😬

Ik wil het advies van @Klein Rot zeker opvolgen. Maar eerlijk is eerlijk. In dit advies stond niet dat ik het meteen los moest maken, maar als ik hem los zou maken.

Ik neem graag dit advies op! Anders heeft mijn vraag ook weinig zin😉 Alleen heb ik ook een aantal kennisen gevraagd en die zeiden ik zou er eerst eens mee werken en kijken wat ie doet.

Veel kan er niet fout gaan of wel?
Ik hoor het graag!
+1
Hanomag22
@LuftDeutz het is geen ramp wat je overkomt. Alleen wat jammere pech. Wat ik bedoelde met goed naar @Klein Rot luisteren was vooral hoe je bushoogte etc meet en controleert. Hij lijkt veel kennis van deze trekkers te hebben. Ik heb geen kennis van ihc motoren maar wel ervaring met verschillende merken trekker met lekke koppakkingen in de laatste 2 jaar. Allemaal met onnodige extra schade door te lang doorrijden en denken dat t goed gaat. In dit geval nu zou ik er nu trouwens ook voor kiezen panningen door laten gaan.

Had je die pakking er droog tussen gedaan? Ik heb goede ervaringen met loctite 3020 bij lastige patiënten.
LuftDeutz
@Hanomag22

Bedankt voor je reactie!
Ik heb de pakking er droog onder gedaan.

Als ik de pakking eruit haal. Pak ik een nieuwe CNH of Elring. Dan doe ik er denk ik over allen kanalen koel en olie. Wat vloeibare pakking ertussen. Heb ook wel eens gehoord dat men er koperspray opdoet? Maar wordt hij hier dikker van ?
Hanomag22
@LuftDeutz voor een ihc weet ik niet wat het beste is. Koperspray wel eens van gehoord maar nooit gebruikt.
Deze loctite spuit je voor montage op de pakking en dan moet je even wachten en monteren. Dan heb je volledige dekking zonder troep in oliekanalen, waterkanalen of cilinder.
LuftDeutz
@Hanomag22
Maar hoe werkt de locotite spray dan? Wordt de pakking dan dikker ? Of zet zich dat uit?
Hanomag22
@LuftDeutz de loctite werkt als een soort lijm die kleine oneffenheden ook nog eens opvult. Ik heb er prima ervaringen mee.
+1
iantx1500f
Zou eerder de
loctite 5923 doen

Ooit al eens bij een rallyauto toegepast
En dat was de eerste keer dat die heel bleef
+1
LuftDeutz
Hoi hoi,

Ik ga mn koppakking opnieuw vervangen! Pak nu een Elring koppakking deze schijnen ook goed te zijn. En beter betaalbaar.

Denk dat ik geen vloeibare snufjes er tussen ga doen. Dit zal normaal gesproken ook niet hoeven lijkt me?
En het kan ook loslaten en in de motor oid komen.

Meer tips en tricks zijn altijd welkom. Maar dat dachten jullie wel 😄
+2
Welten
@LuftDeutz als het goed is moet je als de motor weer opgebouwd is, en je hebt hem voor het eerst warm gereden alle kop bouten een voor 1 een slag los en dan op nieuw aantrekken.
Dat stond toen bij mij op de bij geleverde uitleg. Nooit meer probleem gehad met de koppakking
+1
Welten
@Welten was ook elring
+1
LuftDeutz
@Welten Ook bij een international?
+2
Welten
@LuftDeutz ja 744
LuftDeutz
@Welten
Waarmee heb je het onderblok toen schoongemaakt. Als ik vragen mag?
+1
Welten
@LuftDeutz

(klik om te vergroten)

Deze heb ik. Mijn leverancier zegt dat in rem reiniger toch nog sporen van silicone in zit. Dit niet. Voor al belangrijk als je iets van locktite gebruikt dan moet het echt vet. Vrij zijn
LuftDeutz
@Welten
Oh kijk! Ja ik heb wel remreiniger gebruikt toen....... Wat is hier dan mis mee? De werking van de koppakking?
+1
Corne S
@Welten
Nagevraagd bij de dealer, dit hoeft alleen bij een zachte koppakking.
LuftDeutz
@Corne S

Dus moet ik bij deze Elring geen remreiniger gaan gebruiken of ?

Hoe heb jij toen de kop mooi schoongemaakt?

Bedankt!
+1
Corne S
@LuftDeutz
Remreiniger laat een laagje achter. Heb weleens iemand gehoord dat daarna de lijm niet meer hield. Met officiële ontvetter wel.

Ik heb multisol van Innotech gebruikt.

CNH is een harde pakking, rest is zacht, die moet je wel natrekken.
Welten
Nee dat zal geen invloed hebben gehad.
LuftDeutz
Quote Reactie van @Welten:
silicone

En verder met staalborstel of fijn schuurpapier schoongemaakt oid?
Sanderford
@LuftDeutz ik heb destijds bij zowel m'n 844 als de 1246 het onderblok schoongekrabd met een mesje van een Stanleymes (goed vlak houden dat je geen krassen krijgt uiteraard). En daarna schoongemaakt met remmenreiniger. Koppakking ligt insmeren met olie, en dan de kop erop. Dit kan in het begin nog wat zweten, maar na een tijdje kop natrekken en daarna geen enkel probleem meer gehad.
Sanderford
Weet je wel zeker dat er niet ergens een mini scheurtje zit? 🤔
LuftDeutz
@Sanderford
In het onderblok bedoel je dan?
Kop is afgeperst dus en gevlakt...

Wat voor reden heeft het om de koppakking ligt in te smeren met olie?
En hoe heb je de bout gaten schoongemaakt?
Sanderford
@LuftDeutz ja wellicht in het onderblok? Ik durf het zo niet te zeggen.

De pakking insmeren met olie heeft als profijt dat het bij eventueel loshalen wat makkelijker gaat. Er blijven dan geen resten hangen. Tis een truc die ik van mijn monteur heb geleerd. Werkt ook bij bijv. die kurken pakkingen van het kleppendeksel.
LuftDeutz
Mijn twijfel. Om los te halen slaat toe🤣.

Na kop natrekken, zie ik na een paar km rijden. Wel nog een streepje komen over de volle lengte. Van olie.

Zit nu CNH in. Elring is onderweg.

Ik ben heel veel van advies vragen dat weet ik.

Maar wat zouden jullie doen?

Loshalen en nieuwe Elring koppaking erin?
Of
Laten zitten en niks doen?
LuftDeutz
@LuftDeutz
Ga morgen nog een keer stuk rijden. Kijken wat ie doet… Maar ik twijfel of de Nieuwe Elring pakking het beter maakt?
+5
Sanderford
@LuftDeutz zou na het natrekken, eerst eens ff rijden. Laat m maar een paar keer warm worden. Als t niet veel is, kun je dat best even aanzien. Loshalen kan altijd weer.
LuftDeutz
@Sanderford

Dat ga ik doen!

Als het niet te veel lekt zeg jij.
“ kun je het best even aanzien” bedoel je hiermee dat je er dan eigenlijk niet al te lang mee moet rondrijden of 🤷🏼‍♂️🤪

Als het niet veel lekt. Gaat de Elring pakking gewoon in de voorraad💪🏼
Corne S
@LuftDeutz
Als hij maar niet lekt als je stilstaat. Gewoon motoroliepeil in de gaten. Je moet hem toch opnieuw vlakken en nieuwe koppakking . Dus lang of kort doorrijden maakt niet uit.
LuftDeutz
@Corne S

Bedankt. Is opnieuw vlakken in deze korte tijd echt nodig?

Ken ook iemand die hetzelfde had als ik. Na kop natrekken werdt het niet beter. Vervolgens eruit en weer goed schoongemaakt en nieuwe pakking erin en het was dicht🤔

Heb ook gehoord dat het niet meteen nodig zou zijn? Of trekt ie al zo snel krom?
+5
Welten
Je twijfelt veel te veel. Gewoon nieuwe er tussen en klaar. Anders blijf je bezig
+1
LuftDeutz
@Welten
Dat is ook weer zo. Ben slecht in keuzes maken. Omdat het ook elke dag anders lijkt te zijn🤷🏼‍♂️🫡

Ik ga straks nog een heel stukje rijden. Alles goed droog maken en kijken wat hij nu allemaal doet.

Hij gaat in ieder geval 20 Oktober in Beringe weer💨.
Corne S
@LuftDeutz

20 oktober is het zo. Ik zou het lekker na die tijd op je gemakje doen.
LuftDeutz
@Corne S

Kijk even hoe ik het doe idd. Is nog 15 dagen.
Heb 1 weekend en nog en nog wat losse avonden en dagen. Is wel mogelijk. Ligt er ook een beetje aan wanneer mn koppakking binnen is.
+3
goeiedag eem
Een koppakking die iets lekt of zweet of wat dan ook gewoon vernieuwen, kop altijd laten vlakken en de bovenkant van de motor ook controleren op onzuiver heden. Heb jaren geleden massey ferguson de koppakking vernieuwd en die pakking had aan beide zijden en soort vloeibare pakking randjes om de kanalen en afdichting randen, die er tussen gedaan, kwam bij het bedrijf weg die hem ook gevlakt had, en niks geen zweterij of lekkage, gewoon alles kurkdroog. Met zulke klussen moet je zuiver te werk gaan en als ik alles zo lees (misschien zeg ik nu te veel) heb je weinig tot geen ervaring met zoiets en zou ik er een ervaren monteur naar laten kijken want je blijft aan de gang.
LuftDeutz
@goeiedag eem

Ik heb idd niet vaker al een koppakking vervangen. Wel heb ik helpende contacten onderling die mij mee konden helpen…..

Ik snap dat alles recht moet zijn.
Ik heb voor dat de nieuwe koppakking (2 maanden geleden).

De kop laten vlakken en afpersen bij de Helmondse motorevisie. Deze was in orde.

Toen was hij even droog en na hard werk met de woeler nog gaan lekken.

Misschien door ook domme fouten van mij. Maar he wie dat het altijd goed in 1 keer🤷🏼‍♂️😝.

Nu vraag ik me af of hij dan ook nog een keer gevlakt moet worden als ik een Nieuwe Elring pakking in doe ipv CNH.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz daarom zou ik een ervaren monteur mee laten kijken, kost een paar cent, maar zolang je de trekker hebt(+/- halfjaar ongeveer als ik het zo herinneren kan) zit je al met de koppakking te klooien en steeds niet dicht. Daarom het kost je zo ook veel geld en ergenis en kun je beter een monteur er na laten kijken en dat kost wat maar ben je snel vergeten als hij dan goed dicht is.
bas101
Motor eerst warm laten lopen zodat de kop en pakking zich zetten , daarna kijken of ie dicht is.
+1
Klein Rot
@bas101
Als er een dikkere pakking is gemonteerd dan met de nog warme motor kopbouten nog een keer natrekken op de Nm waar op hij Max. Moet worden aangehaald.
brauheist
@Klein Rot laatste trap evt met 20 nm meer?
Klein Rot
@brauheist
Dat is niet nodig
LuftDeutz
Hier een filmpje, alles droog gemaakt en 12 km er mee gereden😁 mooi zondag ritje.

Nadat ik de kop had nagetrokken is dit het resultaat.

Dit is wat hij lekt. Nu heeft ie natuurlijk niet hoeven werken… we.tl/t-9K1X8gR8f3/

Tja vind lastig. Het “lijkt iets van niets”
LuftDeutz
@LuftDeutz

Zie dat het slecht te zien is. Maar het is vettig nat. Niet van die echte olie strepen enz.

Als je met vinger er langs gaat dan heb je een klein vettig streepje op je vinger. Meer niet.
+1
Klein Rot
@LuftDeutz
Gewoon even tijd geven dat kleine inbus dopje iets natrekken en ook de moeren van het spruitstuk. Dan de trekker gebruiken en in de gaten houden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden tractor , koelvloeistof , kopbouten , lekkage , lek , international 844 , ervaring , Koppakking , vervangen , Handleiding , kleppen en International geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!