Schuitemaker Robusta - Ervaring en kosten luchtremmen opbouwen

Hallo allen!
We zijn sinds dit jaar in het bezit van een Schuitemaker Robusta 116. Hier zouden we graag luchtremmen op willen bouwen. Weet iemand of dit zelf te doen is en wat eventueel de geschatte kosten zullen zijn. En hoe gaat dit met de spreidas? Verdere informatie of tips zijn natuurlijk ook altijd welkom

Groeten Stefan
stefan310

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
bart-spies
Om het goed aan te pakken zul je eerst een berekening moeten laten maken van het benodigde systeem. Het kan zijn dan schuitemaker deze al heeft liggen, en anders zul je bij een leverancier van de componenten zoals Wabco een remberekening laten maken. Hierin staan dan welke boosters, reservoirtanks leiding lengtes en diameters er nodig zijn. Aan de hand daarvan kun je spullen gaan bestellen.
stefan310
@bart-spies Bedankt voor de reactie. Denk dat ik eerst maar even een telefoontje naar Slootsmid er aan waag…😜
bart-spies
@stefan310 Doe dat! Ze zullen het in het begin allemaal waarschijnlijk moeilijk en lastig noemen, maar met een remberekening moet je er komen. Ook vast kijken waar je eventueel een ALR (Automatische Lastafhankelijke Remdrukregeling) kwijt kan. Deze kan met verplaatsing of hydraulische druk de lading, en daarmee ook de remdruk bepalen.
Mocht er geen verend deel aan de tank zitten (onderstel/dissel) dan kan je nog een 3-standenkraan overwegen, deze moet je afhankelijk van de lading (vol/leeg) zelf instellen, dus elke keer uitstappen na het laden/lossen.
gerhardleusink
@bart-spies
Eerder wel eens opgebouwd toen ik nog bij schuitemaker werkte was wel een robusta 130 variospoor. ALR klep afstellen/laten regelen op niveauwijzer tank.

Wat ik me er van herinner zitten de boosters voor luchtremmen op een andere positie dan de hydraulische remcilinders ivm in/uitschuiven

Was voor de smarphone tijdperk dat ik daar werkt dus helaas geen foto's van.

Ik denk dat het makkelijkst is naar schuitemaker te bellen voor schema, maar denk niet dat dat de goedkoopste oplossing is..

Weet ook niet of het nog gekeurd oid moet worden dan wellicht af fabriek set de beste oplossing.
GerbertXL
Even off topic: waarom?
Ik heb een opraapwagen met combiboosters omdat ik bij aankoop geen trekker had met luchtremmen, nu wel maar ik heb de luchtremmen nog nooit gebruikt, hij remt zo goed hydraulisch dat ik daar nog geen behoefte aan heb gehad.
+1
casejxu
@GerbertXL een goed samengesteld luchtremmen stelsel werkt last afhankelijk. Dus met een lege tank minder als met volle tank. Theoretisch zou je dit bij jou opraapwagen ook moeten kunnen merken
+4
GerbertXL
@casejxu ja klopt er zit een ventiel bij het tandem maar ik trap gewoon minder hard op de rem als ie leeg is.
Maargoed, ik ben benieuwd waarom hij luchtremmen wil opbouwen, als de remmen het gewoon goed doen dan hoef je niks te veranderen, en als ze het slecht doen moet je niet denken dat lucht daar iets aan veranderd.
+1
casejxu
@GerbertXL haha klopt. Lucht is geen wonder middel 🤣
stefan310
@GerbertXL Ben persoonlijk geen fan van hydraulische remmen. Lucht werkt gewoon veel prettiger. Vooral omdat we redelijk veel op de weg zitten, is dit comfortabeler. We rijden al enige jaren met lucht op de opraapwagen. Dan kun je het verschil in comfort goed merken.
stefan310
@GerbertXL Onze vorige opraapwagen had ook combi-boosters. Eerst met hydraulisch gereden, later met lucht. Nooit weer terug gegaan. Wat een genot was dat
marco955
Even naar de factorij in Biddinghuizen bellen. Ze kunnen complete sets leveren.
gerhardleusink
@marco955

Scherp had ik niet aan gedacht. Alleen weet ik niet of de Factorij ook afstelgegevens voor de ALR klep kan verstrekken ivm remvertraging correct bij vol/leeg. Wat ik me nog herinneren dat je wel een bout moest afstellen op lengte aan de buitenkant en een kunstofblokje binnenin de verr op lengte moest zetten.

Maar dat kunne ze je vast vertellen als je gaat bellen.
marco955
@gerhardleusink ze vragen naar het type as en remtrommel maten.
bart-spies
@marco955 Kijk ook vast naar de maat, merk en type van de band. Je zal ook een belaste straal moeten hebben
Op onze 125 hebben we het 2 jaar geleden bijopgebouwd voor de collega veehouder. Zit aan het vlotter een lastafhankelijk "apparaat" met daar een stangtje en een kabel aan de vlotter vast die hem regelt
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden schuitemaker , opbouwen , luchtremmen , lucht , ervaring , schuitemaker robusta , informatie , bouwen en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!