Fendt 716 - Luchtbellen in expansietank, vloeistof zuiver

Fendt 716 met drukopbouw/luchtbellen in de expansietank. Zowel koude als warme motor. De koelvloeistof blijft mooi helder en zuiver, olie ook. Geen koelvloeistof in de uitlaat. Probleem is er al een kleine maand en lijkt niet erger te worden. Druk op de expansietank bleef er op maar bij 1,5 bar lekte de leiding tussen motor en oliekoeling wel iets koelvloeistof.

Koppakking of toch ergens aanzuigen van lucht? Het rare is dat het tankje en de vloeistof zuiver blijven, bij een lekke koppakking zou je verkleuring verwachten (roet).

Deutz BF6M2013 motor. Iemand ideeën?
luk-van-der-velpen

Reacties

+3
roscho
Even een testapparaatje lenen, waarmee je kunt zien of er CO2 in de tank komt.
Daar gaat een blauwe vloeistof in, waar de belletjes doorheen moeten. Zit er CO2 in, dan verliest de vloeistof zijn kleur. In dat geval moet je serieus aan een lekke koppakking denken.
+1
roscho
Zie afbeelding: CO2-tester

(klik om te vergroten)

deutzke106
Ik heb net hetzelfde gehad met een agrotron, ook kleine belletjes en extreem druk op het expansievat ( tot opengescheurde radiator). Koelvloeistof bleef helder en op peil en olie ook. Was een klein scheurtje in de koppakking. Wel schommelde de temperatuur regelmatig.
Hij staat nu bij een revisiebedrijf ter diagnose. Dan kunnen ze ook ineens de dichtingen aan de oliekoeler vernieuwen, die zweet wat veel.
arnold-arentze
Ben benieuwd wat het probleem is. Zakkende bussen en lekke EGR koelers komen ook voor bij Deutz en andere merken. Ik heb nu toevallig het zelfde probleem met een 4cil Hino in mijn Kobelco met 14000u.
+1
Gisteren contact gehad met het revisiebedrijf, ze hebben de motor laten warmdraaien en bekeken. Ze komen er helaas ook niet zo meteen uit, kvs stroomt uit de vulstop als die open is maar met hun meetinstrumenten konden ze geen CO2 aantonen of vinden, Vloeistof werd niet geel, bleef netjes blauw.
EGR koeler heeft die geloof ik nog niet. Zakkende bussen, dan krijg je toch ook uitlaatgas in de kvs?
Nu merkte de technieker wel op dat er bij 1200rpm iets niet echt mooi loopt en het lijkt alsof er 1 cilinder niet meewerkt. Nieuw voor mij want de motor presteert wel goed, start heel goed, verbruikt geen olie ofzo. Ik zou die opmerking eerder zoeken in het injectiesysteem, dat kan na ruim 12.000 uur ook wel wat puntjes hebben die moeten bijgewerkt worden.

Omdat ze geen CO2 in de kvs kunnen vinden zijn ze nu nog alle andere mogelijkheden aan't nalopen. Luchtdruk compressor is niet watergekoeld dus daar zou het ook niet kunnen zitten. Of heeft Fendt toch nog ergens een koeling na de compressor (leiding gekoeld?) ofzo vanwaar er lucht in het koelsysteem kan komen?
Dat zou ook verklaren waarom de hoeveelheid luchtbellen in de expansietank niet constant is. Dit varieert met het toerental en is soms vrij beperkt en soms heel erg heftig. Fendt specialisten die hier een antwoord op weten?
lucas712
Injectoren zeker laten testen als je dat nog niet gedaan hebt maar lijkt me niet dat je daar druk van krijgt in kvs, compressor komt het niet weg
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , fendt , uitlaat , motor , koelvloeistof , druk , Koppakking , fendt 716 en koeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!