Deutz D6006 - Carterontluchting - Olie opvanger/scheider mogelijk?

Hallo,

Ik heb een Deutz D6006 en ik merk dat er toch flink wat olie druppelt uit de carterontluchting. Zou graag eens kijken wat ik eraan kan doen om te voorkomen dat dit op mijn straten en land komt. Zijn er wellicht aftermarket oplossingen voor die ik zou kunnen monteren?
IF-V4-VD

Reacties

+1
Klein Rot
Daar is eigenlijk maar 1 oplossing voor dat is het vervangen van de zuigers, veren en de bussen. Al het andere is gepruts.
IF-V4-VD
@Klein Rot ik begrijp dat dat het mooiste is, maar meteen 1000 euro achteruit, plus een bult werk op een tractor van 5000 is ook weer zoiets. Waarom zou het eigenlijk te maken hebben met de zuigerstaat?
Klein Rot
@IF-V4-VD
Versleten zuigerveren en zuigers en bij een trekker op leeftijd ook onronde cilinders waardoor nieuwe zuigerveren niet mooi afdichten
+1
Fendt926Driver
Op de 913 motor van onze 7807c zat er een potje tussen gevuld met steen wol (of zoiets) waar de ontluchting door ging.
De olie bleef 80% in dat potje en liep bij stilstand terug in de motor en de lucht kwam natuurlijk nog wel naar buiten.
Anders er een mooi verfblikje onder hangen waar die in blaast.
Olie blijft daar in lucht gaat omhoog eruit
IF-V4-VD
@Fendt926Driver hoi, mooi antwoord, wellicht is zo een blik zo gek nog niet.
Het is in ieder geval een goedkope oplossing.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
wellicht is zo een blik zo gek nog niet.

Doe er 2 of 3 schuursponsjes onder in dan sputterd het niet zo.
IF-V4-VD
@Fendt926Driver dat potje met wol was dat zelfgemaakt wat je op de tractor had?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
dat potje met wol was dat zelfgemaakt wat je op de tractor had?

Nee zat origineel op de trekker op.
Maar in de folder kun je het niet meer vinden.
Zal wel al iets van milieu regels zijn geweest
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
dat potje met wol was dat zelfgemaakt wat je op de tractor had?

Exact hetzelfde potje (in deutz blauw) zat op onze 913 motor in de 7807c

lmbdebruijn.nl/Tractoren-onderdelen/?page=2

(klik om te vergroten)

Met een bocht kwam het op de linkse inlaat aan en via de rechtse ging de lucht er uit
IF-V4-VD
@Fendt926Driver bedankt!
+1
Fast Eddy
Ik had op mijn Hürlimann een olie kannetje van 1L. Pijpje via de scheve kan er in en in de schroefdop had ik allemaal gaatjes geboord.
+1
Kramer U800
De enige goede manier is de motor reviseren. De cilinders van de Deutz motoren worden na een paar duizend uur ovaal omdat ze aan één kant warmer worden als aan de andere kant.

Wat je kan doen is stiekem in het pijpje scotch brite of staalwol doen boven in de bocht, dit houd de olie grotendeels tegen. Dit is het beste wat ik kan bedenken.
IF-V4-VD
@Kramer U800 bedankt. Weet je ergens een stap voor stap revisie die online staat? Eens kijken of dat te doen is. De motor is 7000 uur jong. Heb wel de boeken vd D6006 dus wellicht staat het erin. Eens opzoeken.
IF-V4-VD
@IF-V4-VD hij zal ook een stuk zuiniger gaan rijden zeker?
+1
langeslagdiesel
@IF-V4-VD dat ligt aan je verstuivers. En wanneer je opschakelt vooral. Een Deutz is bij lage belasting geen grote consument.
+1
Kramer U800
@IF-V4-VD Ja als je op YouTube zoekt naar motor revisie Deutz FL912 o.i.d. dan komt wel het e.e.a. naar voren. Of op het Duits motor überholung. Het zijn hele eenvoudige motor zonder al te veel poes pas en onderdelen zijn volop te krijgen.
Rick V
@IF-V4-VD niet te dicht duwen, ander blaas je de x-ringen eruit met de carterdruk
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 een Deutz van zijn teveel aan carterdruk verlossen hoeft niet een gehele bovenkant revisie te kosten. Bussen honen en nieuwe veren op de zuigers is vaak afdoende beneden de 9000 uur. Alleen als je de boel open hebt liggen dan neem je de kleppen en verstuivers gelijk mee. En bij nood is de achterste cilinder vaak het ergst, en doe je die alleen.
IF-V4-VD
@langeslagdiesel verstuivers meepakken en kleppen alsin vervangen?
+1
Kramer U800
@IF-V4-VD Wij doen hier altijd de verstuivers even testen. Daar bij letten we op het sproei-beeld, met een meer gaats verstuiver moet je even opletten of dat alle gaatjes open zijn. Ook moet de openingsdruk goed zijn en mag hij niet druppelen of pissen. Kleppen en klepzittingen zou ik stuk voor stuk controleren, deze kunnen nog wel eens mee vallen. Je kan als eerst als de cilinderkoppen eraf zijn eens wat diesel op de kleppen zetten en kijken of ze lekken.
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 juist. Voor de koffie er op zetten. Na de koffie weet je meer.
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 verstuivers ff testen ja op voordruk en ff met de aansteker. Dooft je aansteker dan weet je genoeg. Een steekvlam is op naar het volgende gaatje.
IF-V4-VD
@langeslagdiesel hoe zet je er voordruk op?
langeslagdiesel
@IF-V4-VD met een verstuiver tester.
+1
goeiedag eem
@Kramer U800 met diesel? Dat is in mijn ogen te dik, pak maar wasbenzine of zoiets dan zie je beter resultaat in mijn ervaring
Kramer U800
@goeiedag eem Diesel is super dun hoor is onze ervaring
langeslagdiesel
@IF-V4-VD verstuivers testen. En nagelang de resultaten, wel of geen revisie. Kleppen ff slijpen en of nieuwe zittingen plus afdichtingen. Dat neem je meestal gelijk mee als de boel open ligt. Ja, natuurlijk niet als hij om 16.00 uur de werkplaats in rolt, met een lekke kop, en om 7.00 uur weer aan de bak moet. Dan doe je alleen het hoogst noodzakelijke. Dan is het er ook maar 1. En niet 6.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Ja dat is ook zo, als hij de motor los heeft liggen dan zou ik adviseren om de onderdelen stuk voor stuk te beoordelen om de kosten te drukken, goed is goed genoeg vaak. Maar kleppen (en klepzittingen) vervangen hoeft vaak nog niet eens onder de 9000 uur, maar ligt ook weer aan het onderhoud.
IF-V4-VD
@Kramer U800 mooie tips heren. Nog speciaal gereedschap nodig? Dan bestel ik dat vast. Wellicht een goed adres met een link naar de zuigers ervoor?
Kramer U800
@IF-V4-VD Ligt eraan wat je zelf wilt dien of wilt laten doen. Goed gereedschap is nooit weg. Maar je moet je ook afvragen hoe vaak je het ooit gaat gebruiken. Een klepveertang is handig, evenals een kleppenslijper met zuignappen om de kleppen met schuurpasta op elkaar in te laten slijten. Een hoonapparaat is ook altijd handig om de cilinderbussen opnieuw te hoonen. Een momentsleutel is later weer nodig om de koppen de eerste paar slagen aan te trekken. Zo kan ik nog wel even door gaan. Kijk maar eens bij HBM machines, die hebben leuk gereedschap voor mooi geld.
IF-V4-VD
@Kramer U800 een hoop gereedschap heb ik. Zuigerveren heb ik vaak gedaan v kleinere motoren. Omentsleutel heb ik, voelermaat. HBM is mooi idd,veel waar voor het geld. Kleppenslijper, is dat essentieel? Zonder zal dat lukken?
+2
Fendt926Driver
@IF-V4-VD voor iets carter druk en soms een druppel olie ga je toch niet alles reviceren??
Onze 7807c had vanaf nieuw altijd al carterdruk.
Misschien is er daarom toen wel zo n potje op gezet.
Maar die had ook een 913 motor.
Jij hebt een 912 motor in jou trekker.
IF-V4-VD
@Fendt926Driver ja wellicht heb je gelijk. Hoe beoordeel of er revisie nodig is of niet? Dat vind ik een lastige
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Hoe beoordeel of er revisie nodig is of niet? Dat vind ik een lastige

Het is aan jou wat het jou uitmaakt.
Als je motorolie tankt en diesel bijvult is revisie aan te bevelen.
Maar als je eerst eens een maand met een emmertje probeert.
En kijkt wat daar aan olie (zonder regenwater) inzit beoordeel je of het wel of niet hinderlijk is.
IF-V4-VD
@Fendt926Driver ik merk dat er wel olie verbruikt wordt. De cillinders zaten vol smuck tussen de ribben toen ik hem kocht. Warmlopen zou echt niet gek zijn. Zal idd eens een blik eraan hangen en meten.
+1
Kramer U800
@IF-V4-VD Een kleppenslijper heb je nodig om in combinatie met schuurpasta de kleppen in te schuren op de klepzittingen. Vaak is dit genoeg. Mocht dit niet genoeg zijn dan kan je nog altijd een klepfrees gebruiken en de kleppen wegbrengen en laten slijpen. Het is belangrijk dat de klepzittingen over de hele oppervlakte afdichten op de kleppen zodat de kleppen hun warmte af kunnen voeren.

hbm-machines.com/nl/p/…
+1
Kramer U800
@IF-V4-VD Zuigers zou ik ook eerst beoordelen op de staat. Soms zijn alleen zuigerveren vervangen voldoende. Bij Rottink Almelo hebben ze de beste zuigerveren. Zuigers en cilinders kan je bij diverse leveranciers krijgen, ik hoor goede verhalen over KS Kolbenschmidt.
IF-V4-VD
@Kramer U800 toptips, zuigers polijstte ik vroeger ook wel eens, zolang ze niet kantelen, kan het soms. Ik heb gezocht op zuigers maar vind vooral hele sets incl cillinder bussen.
Kramer U800
@IF-V4-VD De zuigers van deze Deutz motoren kantelen niet zo maar hoor haha. Het zijn zeer hoge zuigers. Je koopt inderdaad vaak een set (cilinder incl. zuiger, zuigerveren en zuigerpen). Mochten de zuigers op zijn of vreters hebben kan je beter een nieuw setje erop zetten. Wij hebben hier ook wel eens alleen een zuiger vervangen door een andere zuiger maar dat was een beetje de boeren oplossing. Hij loopt er niet minder mee in ieder geval.
IF-V4-VD
@Kramer U800 haha nee niet kantelen als echt, maar dat er meer ruimte op komt. Zou liefst een nieuwe zuiger met veren proberen, maar kan ze zo niet vinden op het internet. De bussen wat ophonen, origineel spul is vaak toch het beste. Tenzij er schade ad bussen zit, diepe strepen bijv
+1
Kramer U800
@IF-V4-VD Dat ben ik met je eens, mocht het originele spul nog goed zijn kan je dat altijd het beste her gebruiken. Je kan eens informeren of er ook losse zuigers te koop zijn met zuigerveren.
+1
basia
@IF-V4-VD
Voor eventuele onderdelen kun je even op Google kijken :
zestaw naprawczy deutz fl 912
In Polen is heel veel verkrijgbaar , en meestal gunstige prijzen
+1
IF-V4-VD
@basia super!
+2
langeslagdiesel
@Kramer U800 kan lang aan bij een Deutz. Zonder vreters, of haarscheurtjes kunnen ze met andere veren vaak weer terug. Heb ze wel uit de oudijzerbak gehaald bij andere bij gebrek aan beter op dat moment. Volgende dag draaide het spul weer blijt.
+2
langeslagdiesel
@IF-V4-VD waarom nu al spullen bestellen als je nog niks weet!? Eerst testen! Misschien is er wel 1 bus die lekt, omdat je met gebroken veren draait. Gaat ie lekker van stomen hoor aan de onderkant. Haarscheur in een zuiger. Kan allemaal. Eerst testen!
IF-V4-VD
@langeslagdiesel exact, bietje stoom komt eruit. Je hebt gelijk, zal, dat wordt wat later dit jaareens wat spul loshalen om te zien hoe de status is. Wat voor tests raad je aan?
langeslagdiesel
@IF-V4-VD gewoon de basis testjes. Starten per verstuiver. Bij koude start ff voelen of alle uitlaat poortjes een beetje gelijk op temp komen. Start hij op alle cilinders tegelijk. Of is er 1 die later pakt. Goed luisteren als je hem start. Uiteindelijk de compressiemeter er in als je geen verdachte kan aanwijzen. Als hij loopt om beurten je verstuiver leidingen los en vast draaien. Kijken wat dat voor effect heeft bij welke cilinder qua geluid en toerental. Dat soort testjes. Kan je veel uit opmaken zonder dat alles open moet.
+2
goeiedag eem
@IF-V4-VD als je gaat reviseren zoals ze hierboven zeggen, zou ik gewoon de iets duurdere manier doen en heb je het goed , voor 115 eur per cilinder koop je op ebay.de /in Duitsland via een online webshop een cilinder kit met zuiger en zuigerveren van kolbenschmidt, dan ga je niet lopen te klooien (sorry dat ik het zo benoem) met honen en nieuwe zuigerveren. Met een lowbudget revisie wat ik 2 keer gedaan heb is het gewenste resultaat er niet wat ik verwachtte, dusals je gaat reviseren doe het in een keer goed zou ik je als,advies geven
IF-V4-VD
@goeiedag eem bedankt, heb jij een link naar die set op ebay? Wat ik zover vind is dubbel zo duur of meer
IF-V4-VD
@goeiedag eem super!
+3
jan4072
Gewoon een Remia (mayonaise) emmertje er onder hangen. Kun je gelijk zien hoe erg de lekkage is. Het emmertje moet dan zo hoog hangen dat het pijpje in het emmertje steekt zodat het emmertje niet door het gezwiep (gebungel) er onder heen komt. Anders om geredeneerd: het pijpje moet niet to vlak op de bodem van het emmertje zitten want dan blaast het als nog de olie de lucht in en weg.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , deutz , carterontluchting , merk en Straten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!