Deutz D3006 - Brandstof opvoerpomp lekkage verhelpen

Beste mensen,

De opvoerpomp van mijn Deutz D3006 lekt een klein beetje.
Er hangt een druppel aan het boutje welke het dekseltje van het filter vastklemt.
De uitvoering van de opvoerpomp die op mijn trekker is gemonteerd verschilt van de foto's van nieuwe opvoerpompen die op het internet te vinden zijn.
Op nieuwe opvoerpompen zit het dekseltje met filter aan de bovenzijde; bij de mijne aan de onderzijde.

Vragen:
1.) passen de revisiesetjes (bestaand uit filter, boutje en afdichtring) die op het internet te vinden zijn in meerdere uitvoeringen opvoerpompen?
2.) Zit er in het dekseltje van het filter van de opvoerpomp een O-ring?
3.) Wat zijn de ervaringen met de kwaliteit van nieuwe opvoerpompen ten opzichte van de oude? Is reviseren van de oude opvoerpomp zinvol?
pronk

Reacties

pronk
Link naar revisieset
techniekwebshop.nl/reparatieset-opvoerpomp-1260049…

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Rick V
Het ringetje onder het m5 schroefje is een zogeheten fiberring, de ring onder het deksel is van een papier achtig materiaal in de meeste gevallen, Op kramp is een passen reparatie setje te koop, iets van 8 euro ofzo, zit dan ook gelijk een nieuw zeefje bij, bij m'n 2505 meen ik (is al langeleden dat ik het deksel er af had) was dit setje toepasbaar
pronk
@Rick V
Hartelijk dank voor je reactie.
Zijn er nog dingen waarmee je rekening moet houden als je het dekseltje losdraait?
Ik neem aan dat de brandstofkraan onder de tank het beste dicht gezet kan worden.
(Emmertje eronder om diesel op te vangen?)
Driezzzer
@pronk welke is de link voor de reparatie set bij kramp? Bij mijn 3006 lekt de opvoerpomp ook. Zou je een foto kunnen posten van hoe jouw opvoerpomp eruit ziet?
pronk
@Driezzzer
Link naar revisie set, ik weet echter niet zeker of deze past.

techniekwebshop.nl/reparatieset-opvoerpomp-1260049…
Na enig bestuderen zie ik dat de brandstof opvoerpomp met het filterhuis naar beneden wordt gemonteerd.
De nieuwe brandstof opvoerpompen staan op de foto's afgebeeld met het filterhuis naar boven.

De uitvoering met de lange hevel moet je hebben. (zie foto)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Driezzzer
@pronk ga jij meteen heel de opvoerpomp vervangen ipv de oude proberen te vernieuwen?
+1
pronk
@Driezzzer
Dank voor je reactie.

Ik ben nog niet helemaal zeker of ik de complete pomp ga vernieuwen.
Daarvoor is de lekkage nog niet vervelend genoeg.
Op het internet wat verhalen tegengekomen over kwaliteitsproblemen met nieuwe opvoerpompen.
(bijvoorbeeld gebroken of niet passende pompheveltjes)

In de revisie set zit geen membraan.
Realiseer me de leeftijd van de pomp die er nu opzit, je zal net zien dat na het plaatsen van een revisie set het membraan scheurt en alsnog een nieuwe pomp nodig is.
Of dat na het losdraaien van de M5 schroef van het dekseltje blijkt dat de schroefdraad kapot is.

De revisie set ga ik bestellen, dan heb ik in ieder geval iets liggen mocht de lekkage erger worden.
+1
Rick V
@pronk zoals je zegt idd een emertje eronder 😉 en dat m5 schroefje moet niet te vast, omdat je anders het dekseltje uit z'n fatsoen trekt, liever net wat te los, en als het dan lekt net iets vaster zetten b.w.v.
+1
SAMBAS
Draai het schroefje vast maar niet zo vast dat je schroefdraad kapot draaid Want dan sluit hiet niet meer af
de kans zit er in dat schroefdraad al kapot is
+2
pronk
Inmiddels toch maar de hele opvoerpomp vervangen.
Deze heb ik gemonteerd
techniekwebshop.nl/opvoerpomp-khd-4157698kr.html/

De oude houd ik op reserve, je weet maar nooit.
Een emmer was zeker niet overbodig.
Ondanks dat ik de brandstofkraan dicht gezet had loopt er toch nog wat diesel uit.
Na een korte proefrit lijkt alles lekvrij te zijn en reageert de motor normaal op gasgeven.

(klik om te vergroten)

nieuwe opvoerpomp

(klik om te vergroten)

oude opvoerpomp
Driezzzer
@pronk Ziet er proper uit! Ik zou mijn pomp en ook de toevoer slangetjes en aansluitingen willen vervangen. Moet hiervoor dan heel de tank leeg? Waar kan ik zo een slangetjes en aansluitingen kopen?
pronk
@Driezzzer

Als het kraantje onder de brandstoftank dichtgezet wordt hoef je niet de hele tank leeg te maken.
Het kraantje moet dan wel gangbaar zijn en niet teveel lekken natuurlijk.
Ik heb uit voorzorg een emmer eronder gezet; er komt toch nog wel een beetje brandstof uit.
De brandstofslangen met nieuwe koperen ringen monteren.
Nieuwe slangen heb ik door een landbouwmechanisatiebedrijf laten maken.

Succes met verwisselen

(klik om te vergroten)

bob de bouwer
@pronk Nieuwe slangen had je ook kunnen bestellen bij bij Stio in Zuidbroek
+1
pronk
@bob de bouwer
Dank voor de tip.
Ik heb al verschillende onderdelen bij STIO gekocht.
Altijd prettig geholpen en goede kwaliteit onderdelen
Driezzzer
@pronk nieuw pompje zit erop (dezelfde als de jouwe denk ik) ik vroeg me af of bij jou aan de 2 bevestigingsdraden ook een spatie zit zoals bij mij?

(klik om te vergroten)

pronk
@Driezzzer

De pomp moet strak aansluiten op het blok. Zo gaat het niet goed. (Niet starten zo!) Loop je ergens vast?
Driezzzer
@pronk ik wil het niet harder aandraaien omdat anders het plaatje van de pomp gaat buigen doordat er 2 uitsparingen zijn aan de schroefdraadjes waar de pomp op vast zit.
Driezzzer
@pronk

(klik om te vergroten)

pronk
@Driezzzer eventueel de krukas poelie iets verdraaien en dan de pomp iets aandrukken?
pronk
@Driezzzer Kun je een foto van de oude pomp plaatsen?
Driezzzer
@pronk bedankt voor de raad maar ik begrijp niet waar ik iets kan verdraaien? De twee schroefdraden waar de pomp over gaat zitten vast op het blok? Hier nog foto’s van de pomp die erop zat. De nieuwe lijkt ook al niet helemaal droog te staan.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

pronk
@Driezzzer

Dank voor de foto's. Ik dacht dat er tussen het motorblok en de oude pomp misschien een afstandsstuk (spacer) gemonteerd was, maar dat lijkt niet het geval.
Je zou kunnen meten of de afstand tussen de bevestigingsgaten van de oude pomp en de nieuwe pomp hetzelfde zijn (de maat van de gaten in de pomp die over de schroefdraadeindjes heen gaan). Zijn de schroefdraadeindjes niet verbogen?

De brandstofpomp wordt door de nokkenas aangedreven. Het kan zijn dat de stand van de nokkenas zorgt dat de pomphevel nu wordt indrukt, dan ontstaat er een zekere spanning op de pomphevel.
Als de krukaspoelie en dus de motor een klein stukje (rechtsom)wordt gedraaid kun je de spanning op de pomphevel iets verminderen waardoor de pomp het laatste stukje makkelijker naar het motorblok toe kan worden gedrukt.

Ik weet niet waar je vandaan komt?
Misschien even bellen (Zou je via PM of mail je 06 nummer willen delen?)
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , deutz , lekt , lekkage , internet , brandstof , ervaringen , reviseren , filter en opvoerpomp geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!