Fendt 411 - Tips & tricks voor zelf herspuiten

Ik ben van plan om mijn Fendt 411 Vario zelf te herspuiten. Iemand hier ervaring mee?
Ik zou originele Fendt verf gebruiken maar vroeg mij waar ik allemaal moet mee rekening houden? Schuren : nat of droog? Welk schuurpapier? Hoe ontvetten? Hoe plamuren, etc...
hillmanje

Reacties

Fendt926Driver
Poe poe.
Je wilt nogal wat.
Zou je niet eerst proberen op een trekkertje van een 4000 in plaats van 1 van 40.000??

Heb je al wat spuit ervaring?
Eigen compressor?
Waterafscheider?
Druk reduceer ventiel?
Onderbeker of bovenbeker spuit?
hillmanje
@Fendt926Driver Ik heb toch al wat ervaring met spuiten, maar dan vooral metaalconstructies, nog nooit koetswerk. Heb een compressor met reduceerventiel en waterscheider met een spuitpistool met bovenbeker.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hillmanje:
Ik heb toch al wat ervaring met spuiten,

Dan is het geen probleem.
Dan kun je gerust een keer wat anders spuiten.
En misschien wat allrad zegt begin bij de velgen dan weet je daar je resultaat van
walker1
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Poe poe.Je wilt nogal wat.Zou je niet eerst proberen op een trekkertje van een 4000 in plaats van 1 van 40.000??

Wat kan er nou eigenlijk mis gaan? Trekker zit nu waarschijnlijk ook niet mooi in de lak, als hij het herspuiten verprutst dan zit de trekker nog steeds niet mooi in de lak. Gaat het wel goed dan heeft hij weer een fraaie 411.
+3
hillmanje
@walker1 Dat is ook mijn redenering. Ik hoop natuurlijk dat het wel goed gaat en ik er een fraaie 411 aan overhoud.
Allrad
@hillmanje Is de trekker alleen dof of is de lak ook bekrast en heb je last van roest. Als de lak alleen dof is kun je ook nog te overwegen om de lak te poetsen/pollijsten. Om wat zelf vertrouwen te kweken zou je kunnen overwegen om eerst de velgen te spuiten.
hillmanje
@Allrad Ik heb de trekker 14 jaar geleden tweedehands gekocht en blijkbaar was hij door de vorige eigenaar al eens herspoten. Die had waarschijnlijk niet zo'n goed werk geleverd want na enkele jaren begon de verflaag los te komen. Eerst hele kleine stukjes maar alsmaar meer en meer. Vooral op de bovenkant van de motorkap is de verf serieus verdwenen. Onder de losgekomen verflaag zie je nog de originele fabriekslaag zitten. Roestvorming is er, op enkele stukjes na, niet aanwezig.
Ford revisiemotor
Je kunt het beste aankloppen bij online aanbieders van lak en spuitbenodigheden, zij kunnen je adviseren, zorgen dat wat je koopt bij elkaar past.
Dan denk ik aan de juiste verharder , verdunner bij de lak die je koopt, de juiste verharder, verdunner zorgt dat de lak snel(ler) reageert, zodat je de volgende laag spuiten kunt.
Vroeger had je truck coating plus van Sigma, Sigma is overgenomen door PPG, ik weet niet hoe deze lak nu heet.
Deze was zeer sterk, chemicaliën bestendig, kom goed tegen krassen, etc.
Deze heb ik veel gespoten op kippers.
Lak fabrikanten hebben recepten van lak, ook van landbouw, industrie machines.
hillmanje
Moet je fijn (korrel 180) of heel fijn (korrel +500) schuurpapier gebruiken om tussen de verflagen even op te schuren en moet je dit nat of droog doen?
Ford revisiemotor
@hillmanje
Nat of droog maakt niet uit, zou 220 nemen,
is het resultaat grof, dat je tussen de lagen wil gaan schuren?
hillmanje
@Ford revisiemotor Ik dacht dat ik nog gehoord had dat schuren na een verflaag de hechting van de volgende laag bevorderde.
roscho
Quote Reactie van @hillmanje:
schuren na een verflaag de hechting van de volgende laag bevorderde

Dat klopt. Ik zou fijn schuurpapier nemen, des te minder zie je onvolkomenheden. Heel kort schuren, anders ben je de 1e laag al weer voor de helft kwijt. De glans hoeft er alleen maar af. Ook na grondlak licht schuren. Evt. kan dat ook met een fijne versie van Scotch Brite.
Fred6490
@hillmanje En ook belangrijk zorgvuldig ontstoffen en ontvetten met de juiste middelen geschikt voor uw lak. Ook u goed laten informeren welke type harder en verdunner u nodig hebt, met welke nr spuitkop u moet werken, verflat is ook wel handig. Als de lak die er nu opstaat niet goed hecht aan de originele lak, zou best deze compleet weg te nemen. Houd wel rekening dat echte lak en de nodige toevoegingen tamelijk prijzig zijn, lakverf gedraagt zich ook heel anders als machine verf. En gaat ook wel wat tijd in kruipen als je het goed wil doen, maar gaat je vast wel lukken.
ralphhonda
Ga niet blikjes Fendt of Kramp verf aan de gang. Die rommel is met een jaar dof en dat is echt zonde van je werk. Rij naar een spuiter in de buurt, haal daar twee componenten verf. Moet je wel even de juiste kleuren weten.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vario , nat , fendt , verf , ervaring en herspuiten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!