Alarm oliedruk transmissie renault 540 rx ares
Hallo iedereen,Een paar dagen geleden, direct NA het inschakelen van de PTO voor een schijvenmaaier aan te drijven (achteraan) heeft onze renault 540 rx ares het voor bekeken gehouden.
Wat lukt niet meer:
- vooruit of achteruit rijden
- PTO gaat niet meer
- stuurbekrachtiging werkt niet
wat hebben we wel:
- alarm oliedruk transmissie
- sporadisch alarm olietemperatuur transmissie (ook bij koud staan)
- vaak alarm onderspanning batterij
wat ging kort na het voorval nog wel:
- een half metertje vooruit of achteruit rijden, hoe meer gas je gaf, hoe trager hij reed, tot hij stil stond (we spreken over 1 km/h)
- de achterbrug (hefarmen) gingen nog op en neer, nu niet meer.
wat hebben we gecontroleerd:
-olieniveau is perfect (en propere olie)
- olie filters zijn gecontroleerd , zien er beiden goed uit (niet ingeklapt en niet verzadigd)
- zekeringen doorgemeten , allen ok.
nu heb ik zelf geen ervaring met Renault (wel met Fiat tractoren) dus wou ik hier even jullie mening vragen wat hier aan de oorzaak zou kunnen zijn vooraleer ik begin te sleutelen.
wat kan er hier aan de oorzaak liggen?
de transmissie hydrauliek pomp? de koppeling? andere mogelijkheden.
mijn beste gok is de hydraulische pomp die het begeven heeft, nu dit is een interne denk ik, weet iemand waar deze het best toegankelijk is? En iemand een guide line voor
1/ zeker te zijn dat het de pomp is en
2/ een guide line hoe best de pomp te vervangen.
Alvast bedankt voor jullie mening!
vriendelijke Groet
Tim
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden oliedruk , hydrauliek , Sleutelen , transmissie , stuurbekrachtiging , achterbrug , schijvenmaaier , vervangen , zekeringen en hydraulische geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Je trillingsdemper is stuk.
Deze zit op de plek waar normaal de koppelingsplaat zit.
Dit is een slijt deel en gaat af en toe wel stuk.
Soms bij erg ruig werk houden ze het geen 2000 uur vol en soms gaan ze tot over de 10.000 uur.
De trekker zal door de midden moeten.
Lijkt erg maar is door een ervaren monteur goed te doen.
Mooi gedetailleerde uitleg van wat er gebeurt is en wat er nog wel en niet kon.
na een druk (lees nat) grasseizoen, tijd gevonden om onze renault middendoor te splitsen voor de torsiedemper te gaan nazien.
ik veronderstel dat de torsiedemper het verbrand rubberen zootje is op de foto's? veel is er niet meer van terug te vinden. Aan de kant van de kabine ligt het huis vol met gruis, verbrande rubberresten.
ziet dit er altijd zo uit bij het defect raken?
De koppeling zit dan net achter de torsiedemper veronderstel ik.
Voor het demonteren van de grote bouten (M22 treksterkte 10.9) om de motor van de transmissie te splitsen, heeft het heel wat voeten in de aarde gehad... deze zaten immens vast. voor het terug monteren, hoeven deze op een bepaald aanhaalkoppel aangedraaid te worden? hetzelfde voor de torsiedemper, moet dit met een koppel aangedraaid worden?
alvast bedankt!
vriendelijke groet
Tim
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Bepaalde maat met bepaalde sterkte is bepaald aanhaal moment
Vervang ook de bouten a.u.b.
zal niet de eerste keer zijn dat de oude gebruikt worden en weken later knappen.
Dan kan je weer
na het vervangen van de torsiedemper rijd de trekker weer zoals vanouds, waarvoor mijn dank voor de juiste diagnose.
ik heb wel nog 2 andere vragen:
* bij het openhalen van de trekker zag ik 2 koelleidingen uitmonden onder het dashbord met jawel, een kurk erin als stop. 1 Leiding komt direct uit de koelleidingen van de motorblok, de andere zal retour zijn. Ik vermoed dat iemand dit ontkoppeld heeft van de chauffage. Nu vroeg ik me af of beide slangen niet moeten doorverbonden zijn voor circulatie van het koelmiddel?? of circuleert het koelmiddel ook inwendig in de motor naar de retour en is doorverbinden niet nodig? De pomp zou toch kapot gaan indien er geen circulatie is...
ik vind in ieder geval de de motorblok altijd vrij snel, zeer warm komt te staan, doch overschrijd de temperatuur op het dashboard niet de limiet, maar de motorblok geeft naar mijn mening heel erg warm...
* Wat betreft de torsiedemper, die ging stuk met de schijvenmaaier erachter, dit kan zoals eerder aangehaald door jullie, door pure slijtage of zwaar gebruik van de PTO of een verkeerde hoek van de cardan.
Nu is het zo dat bij de maaier de reductiekast voor de cardan niet in het center zit van de ophanging waardoor de cardan in een lichte hoek komt te staan, ik vroeg me af of dit wel zo gezond is. In ieder geval is dit zo gefabriceerd. Zie foto
alvast bedankt!
vriendelijke groet,
Tim
(klik om te vergroten)