Start probleem en hydroliek vraag

Ik heb sinds de zomer een iseki TX 1500 aangekocht. Sinds deze week heb ik een klepelmaaier voor erachter dus de iseki heeft die hele periode stil gestaan.
In de zomer startte deze nog goed (warm weer) maar nu dat het kouder is start hij heel slecht. Het lampje op het dashboard om voor te gloeien brand niet, lampje kan ook stuk zijn natuurlijk.
Er komen donker grijs/zwarte plukken rook uit de uitlaat, en na lang aanhouden slaat de motor aan, ook na bijna een minuut voor gloeien.
Ik heb geen idee wat het kan zijn, dus hulp is welkom !

Ik heb ook eens in het reservoir van de hydroliek olie gekeken, hoe zie ik als er genoeg olie in zit? En is het normaal dat het reservoir aan de binnenkant roest heeft ? Zie foto...
Iseki1500tx

Reacties

Iseki1500tx
Foto hydro reservoir

(klik om te vergroten)

Hydro reservoir
roscho
@Iseki1500tx Die oliepot hoort geen roest te hebben. Het lijkt wel of daar water in zit.
Heeft je trekkertje misschien in de rijstvelden gelopen, tot zijn buik door het water? Het lijkt me goed om daar snel nieuwe olie in te stoppen.
Iseki1500tx
@roscho Ik heb geen idee of de Iseki door de rijstvelden heeft gelopen, maar dat daar roest zit is zeker niet goed. Het liefst van al zou ik die roest weg willen, maar dan ga ik echt volledig moeten demonteren.. .zo ver ik kan zien zit de roest vrij diep.
Het is ook geen reservoir waar de olie in zit, maar rechtstreeks in de tandwiel bak
brauheist
Je zou even moeten meten op de gloeispiralen of daar ook stroom komt.
Dat hydrauliek reservoir hoort er niet zo uit te zien, is deze te demonteren?
Iseki1500tx
@brauheist hoe doe je dat, dat meten op de gloei spiralen?
Ik ken niks van elektriciteit, dus weet niet hoe dat moet...
iantx1500f
Links bijna onder de stoel zit een peilstok

Bak achterbrug en hydrauliek is 1
Moet dus ook bakolie in

Verstuivers zijn vaak erg slecht,
En dan start die in de kou lastig
Haardroger op de heetste stand 15 op de cilinderkop helpt

Brandstof filter kan ook verstopt zitten
+1
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
hoe doe je dat, dat meten op de gloei spiralen?

Neem een eenvoudige multimeter (< €5 bij Action). Stel het meetbereik in op 20 volt gelijkstroom. Maak de zwarte draad vast aan de massa (- pool van accu of het chassis). Hou de rode draad aan de stekker van de gloeispiraal. Laat iemand anders gloeien (anders zijn je armen te kort) en kijk wat de meter aangeeft. Geeft hij een voltage aan boven 10 volt, dan krijgt de gloeispiraal stroom.
Nu kan ook de spiraal nog stuk zijn. Zet daarvoor de meter op Weerstand meten (ohm). Houd de draadpennen tegen elkaar, nu is de weerstand 0.
Houd nu de zwarte pen aan massa en de rode aan het contactpennetje van de gloeispiraal. De meter moet nu ergens tussen 0,2 en 6 ohm aangeven. Zo ja, dan kan de spiraal gloeien. Minder: gloeispiraal stuk, kortsluiting. Meer: ook stuk, dan is de spiraal onderbroken. Nieuwe: shop4trac.com/motoronderdelen/gloeibougie/…

Had je ook stroom op de draad, dan zou je met een functionele gloeispiraal moeten kunnen gloeien.
Geen stroom op de draad: mogelijk is de gloeischakelaar (contactslot??) stuk of zit daar een losse draad. Je zou dan nog met een losse draad rechtstreeks vanaf de + van de accu op de stekker van de gloeispiraal kunnen kijken of de spiraal nu wel heet wordt. Let op: draad is ongezekerd, dus geen kortsluiting maken!
+1
Iseki1500tx
@roscho bedankt voor de uitleg !
Iseki1500tx
@roscho ik heb wat vorderingen gemaakt met de bekabeling.
De gloeispiralen heb ik doorgemeten, die geven 9 en 9,6 volt aan (2 spiralen)
Ik ga er vanuit dat deze stuk zijn??
Weerstand heb ik ook gemeten, maar die blijft gewoon op 1 staan. Doet helemaal niks tenzij ik iets fout doe natuurlijk.
Ook merkte ik dat het gloeioog maar een heel klein beetje warm wordt, kan m'n vinger gewoon op de spiraal draad leggen.

Voor de lampen kan ik de schakelaar in 2 standen zetten. Echter in stand 1 brand 1 lamp normaal en de andere niet.
Zet ik de schakelaar in stand 2 dan gaan beide lampen aan maar ze branden dan heel erg zwak.

Enig idee?
+1
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
9 en 9,6 volt aan

Als ze tijdens het gloeien maar plm 9 volt op de +pool krijgen, is er nog iets anders: óf je massa is niet goed (dus waar je de zwarte draad van de tester op houdt), óf er is iets met de accu of de plusdraden of de gloeischakelaar (=contactschakelaar??). Hoeveel spanning staat er tussen + en - op de accu? Is dat, zoals het hoort, gewoon 12 volt, hang dan eens een stroomdraad rechtstreeks aan de + van de accu en verbind die rechtstreeks met een van de gloeispiralen. De andere krijgt dan stroom via het tussenliggende draadje. Zo zouden ze in ieder geval 12 V moeten krijgen. Houd die verbinding een halve minuut in stand en probeer meteen daarna te starten. Lukt dat meteen, dan weet je dat het in de stroomaanvoer zit. Lukt dat niet, ga er dan vanuit dat de spiralen stuk zijn.
N.B.: Zorg dat je bij de truc met de stroomdraad geen kortsluiting maakt, de boel is dan ongezekerd!
Heeft de accu (veel) minder dan 12 volt (bijv. 9 volt), laad hem dan eerst op en kijk hoe het na het opladen gaat. Misschien heb je een nieuwe accu nodig. Lukt het daarna wel, houd dan in de gaten of de accu wel goed wordt opgeladen (dynamo). Tijdens het laden (lopende motor, plm. 1200 - 1500 toeren, moet op de + en - van de accu ongeveer 14 volt staan.

Lichtschakelaar: Stand 1 is voor grootlicht, stand 2 voor dimlicht. Kun je het verschil niet goed zien, zet het trekkertje dan even voor een muur, zodat je de stand kunt zien. Hoogste lichtstraal is dus grootlicht.
Brandt 1 lamp niet, dan zal de betreffende gloeidraad (meestal dimlicht, omdat die het vaakst brandt) stuk zijn. Of het contactje naar de lamp is verbogen of vuil (verroest) waardoor dit. geen contact meer maakt. Gezien de elektrische puinhoop op deze trekker, zou het mij ook niet verbazen dat de dimlicht-draad ergens onderbroken is.
Iseki1500tx
@roscho ik ga de dingen die je hier aanhaalt proberen, bedankt voor de hulp !

Hier ergens op een foto is die doorgebrande kabel te zien, dat was dus de kabel van de lampen. Ik heb ze beide vervangen, grootlicht en dimlicht. En beide draden voorzien van een zekering wat die zat er niet meer tussen.
Iseki1500tx
Ik denk niet dat de gloeispiraal werkt, zoals hier boven uit gelegd heb ik na gemeten, maar ik meet totaal niks. Nu zit ik wel met een vraag, waar dient dat gloei controle oog voor? Zie foto? Wat is de functie van dat ding? En hoe werkt dat? (Zie foto)

Ik heb ook gezien dat de kabelboom er niet bepaald goed uit ziet.
(Zie foto)

(klik om te vergroten)

Gloei controle oog

(klik om te vergroten)

Kabelboom
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Ik heb ook gezien dat de kabelboom er niet bepaald goed uit ziet.

Trek dat tape er maar eens af en kijk of daar een onderbroken draad zit. Het lijkt wel of ergens kortsluiting heeft gezeten en daardoor de isolatie van de draad is gesmolten. Wel even de accu afkoppelen voor je daar aan het spoken gaat.
LuftDeutz
@roscho
Dat ziet er idd wel zo uit en dat kan dan ook de verhapering zijn ( ene keer wel gloeien en de ander keer niet. Had ik toen ook met de international 743xl daar deed toen ook het ene wel en toen weer niet en zo verder….
roscho
@LuftDeutz Ik heb een stukje van je foto uitvergroot. Het lijkt of de plastic buitenmantel eraf is gesmolten en of er enkele draden zonder isolatie lopen.
Wat is dat trouwens voor haakje aan de stuurkolom? Zou de kabelboom daarop kunnen zijn doorgesleten en dat daar dan kortsluiting is ontstaan?
In ieder geval lijkt het me goed om het hele zaakje daar te ontmantelen. Misschien moet je daar (een deel van) de draden vervangen (solderen en isoleren met krimpkousjes) en er dan weer een nieuwe mantel omheen trekken. Gebruik daarvoor geen isolatietape, met vet en olie gaat dat weer los en dan wordt het een plakkerige zooi. Liever een stuk tuinslang dat je in de lengte opensnijdt, er omheen doet en vervolgens met tywraps dicht maakt.

(klik om te vergroten)

kabelboom met slechte draden
LuftDeutz
@roscho
Kan zijn idd. Ik weet op de vragen geen antwoord op tractor is niet van mij. Maar @Iseki1500tx weet het antwoord daar wel op denk ik😉
+1
roscho
@LuftDeutz Sorry, ik had mijn antwoord aan de verkeerde geadresseerd. Ik zie dat @Iseki1500tx intussen al gereageerd heeft, dus het zal goed komen.
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
waar dient dat gloei controle oog voor? Zie foto? Wat is de functie van dat ding? En hoe werkt dat?

Het oog dient ervoor om te kunnen zien of er voldoende gegloeid is, het gaat na een poosje oplichten. Maar ik weet niet precies hoe dat werkt, of dat parallel of in serie met de gloeispiralen is geschakeld. @Klein Rot heeft volgens mij ook veel kaas gegeten van gloeispiralen, wellicht kan hij hier antwoord op geven.
ajtr
@Iseki1500tx op 1 van jou foto's schrijf je van gloei controle oog- Maar dit is namelijk een gewone gloeibougie knop die op het dasbord zit. Als jij geen 12 V gloeispiralen hebt dan werkt deze als een weerstand en verbranden de gloeispiralen niet. Als jij een gloeispiraal los wil testen rechtstreeks van een accu dat kan maar raad ik jou aan doe op de uiteinde v/d gloeispiraal een beetje olie op. Als olie wat warm word dampt het en zo verbrand jij je gloeispiraal niet. Wil jij ze testen dat wil ook met een gewone spanningszoeker. Hier een handleiding link misschien heb je er nog wat aan.
handleidingen.com/iseki/handleiding-tx1500/.
Iseki1500tx
Ik ga die kabelboom zeker ontmantelen waar nodig, want daar gaat wel heel wat mis haha 😂
Wat de functie van het haakje is weet ik eigenlijk niet, ik ga eens kijken in de Parts manual of ik dat haakje kan terug vinden.

Weten jullie eigenlijk wat dat gloei controle oog doet? Maakt dat geluid ofzo?
LuftDeutz
@Iseki1500tx

De naam zegt het eigenlijk al. Tijdens het gloeien gaat er stroom via het gloeioog naar de gloeispiralen in de motor. Aan het gloeioog kun je dus eigenlijk zien of de tractor aan het gloeien is ( ter controle )

Het gloeioog hoort normaal gesproken geen geluid te maken😜
Iseki1500tx
@LuftDeutz dank voor de uitleg. Waarschijnlijk een domme vraag, want het is een 2 cilinder maar ik ga er vanuit dat er 2 gloeispiralen inzitten? 1 bij elke cilinder? Ik heb tot nu toe maar 1 gevonden haha.

Wel net nog gezien dat de kabelboom op een andere plaats ook kabels heeft lopen zonder isolatie er omheen, vrijwel zeker kortsluiting gehad en doorgebrand.

@LuftDeutz jij zag op de foto van de kabelboom een haakje aan de stuurkolom, net even gaan kijken, dat is gewoon los gekomen lak wat iemand anders ooit over de kabelboom heeft gespoten.
+1
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Ik heb tot nu toe maar 1 gevonden haha

Het zou ook kunnen dat er 1 spiraal in de totale luchtinlaat zit.

"Wel net nog gezien dat de kabelboom op een andere plaats ook kabels heeft lopen zonder isolatie er omheen, vrijwel zeker kortsluiting gehad en doorgebrand."
Misschien is dit dan het moment om de hele kabelboom te vernieuwen, in ieder geval het deel dat aangetast is. Als alles een beetje naar 1 punt moet, zou je daar 5 of 7 aderige aanhangerkabel voor kunnen gebruiken, dan heb je meteen een mooi bundeltje.
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Weten jullie eigenlijk wat dat gloei controle oog doet

Net zoals de gloeispiraal gaat het gloeioog gloeien. Aan het gloeilicht kun je dan zien dat je lang genoeg hebt gegloeid om te starten.
Klein Rot
@Iseki1500tx
Het gloeicontrole oog moet warm worden tijdens het gloeien als deze zo warm word dat je hem kunt zien, oranje tot geel, dan kan je starten. Dan zijn de spiralen in de motor ook op temperatuur. Word het controle oog helemaal niet warm dan wordt er niet gegloeit en heeft starten eigenlijk geen zin.
+1
Iseki1500tx
@LuftDeutz dank voor de uitleg. Waarschijnlijk een domme vraag, want het is een 2 cilinder maar ik ga er vanuit dat er 2 gloeispiralen inzitten? 1 bij elke cilinder? Ik heb tot nu toe maar 1 gevonden haha.

Wel net nog gezien dat de kabelboom op een andere plaats ook kabels heeft lopen zonder isolatie er omheen, vrijwel zeker kortsluiting gehad en doorgebrand.

@LuftDeutz jij zag op de foto van de kabelboom een haakje aan de stuurkolom, net even gaan kijken, dat is gewoon los gekomen lak wat iemand anders ooit over de kabelboom heeft gespoten.
duitshuisje
Ik mis nog het volgende: Bij mij gloeide hij ook niet meer. Het gloeioog staat in serie met de spiralen en het gloeidraad was doorgebrand. Ik heb dit ondervangen door een klein koperen plaatje erin te monteren. Hij gloeit nu prima, alleen zie je niet dat hij gloeit, maar dat is toch van zeer beperkte waarde.
roscho
Quote Reactie van @duitshuisje:
ondervangen door een klein koperen plaatje erin te monteren

Dan zou je toch ook het hele gloeioog eruit kunnen halen en vervangen door een stuk stroomdraad?
Als je de gloeispiraal rechtstreeks verbindt, krijgt die dan niet te veel stroom, zodat hij doorbrandt?
duitshuisje
Dat doorverbinden met draad komt op hetzelfde neer dus dat kan neem ik aan ook. Bij mijn weten heeft het gloeioog niet een zodanige weerstand dat er minder spanning op de bougies staat. Bij mij is er iig geen probleem. Wel ervoor zorgen dat als je het met een plaatje doet, deze niet tegen de aarde aan kan liggen.
Iseki1500tx
Vandaag het stuur er af gehaald, en het paneeltje waar het contact enz... Op zit.
De kabelboom heb ik los gemaakt en de tape er af gehaald. Het resultaat is een redelijk versmolten kabel die tegen de rest aan plakt.

De kleur van de gesmolten kabelhoes is rood met een wit streepje, het enigste probleem is dat ik die kleur tot nu toe nergens ben tegen gekomen.
Als iemand toevallig naar welk instrument die specifieke kabel gaat, let me know.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
naar welk instrument die specifieke kabel gaat

Gokje: naar de gloeispiraal?? Zit daar überhaupt wel een kabel aan? Of naar het contactslot, je gloeit toch met het contactslot? Of misschien naar het gloeioog?
Als je nu eens een kabeltje trekt vanaf het zekeringkastje naar een extra drukschakelaartje dat je in het dashboard bouwt, en van daar een kabel naar de gloeispiraal, dan gloei je niet meer via het contactslot, dat heeft daarvan dan ook niet meer te lijden.
Ben je toch bezig, maak er dan meteen een massaschakelaar op. Daarmee koppel je de hele accu af en kun je dus de hele trekker stroomloos maken: belangrijke beveiliging tegen kortsluiting en zelfs tegen brand.
@Iseki1500tx Mocht dat de mijne zijn dan zou ik op zoek gaan naar een nieuwe kabelboom. Sterk dat je er nog leven in krijgt, hier is het flink fout gegaan.
Best ook je zekeringen nalopen en vervangen met de juiste waarde, die dienen om zoiets te voorkomen. Een volgende keer krijg je misschien brand en gaat er veel meer fout.
Iseki1500tx
Weet iemand wat de aangeduide onderdelen zijn?
De foto met 1 aangeduid onderdeel zou volgens de technische tekeningen een gloei bougie zijn.

Maar wat zijn dan die 2 aangeduide onderdelen op de andere foto? (Schroefje heb ik zelf los gezet.)
Deze vind ik ook nergens terug op de technische tekeningen. Lijkt me eerlijk gezegd ook op gloeibougies.

(klik om te vergroten)

?

(klik om te vergroten)

?
+2
iantx1500f
Eerste foto temperatuur sensor

Tweede foto zijn de gloeibougie's
+1
@iantx1500f Klopt, temperatuur of druksensor bij de eerste.
Wat opvalt, allebei, zowel je gloeiers als de sensor, zijn nergens op aangesloten.
Ze nemen massa via de blok en geven signaal of nemen de stroom via een aparte draad.

Elektrisch is er flink wat mis met dat trekkertje!
Iseki1500tx
@luk-van-der-velpen de sensor en gloeiers zijn wel aangesloten, dit is een foto van na dat ik de kabelboom heb los gemaakt. Zo was alles gemakkelijker te labelen
iantx1500f
@Iseki1500tx hier op het forum staan ergens een handleiding
Met als het goed is een schema erbij
Iseki1500tx
Ik heb 2 nieuwe gloeibougies gekocht, alles gecheckt, alles is goed aangesloten, maar de gloeistiften worden niet warm, en het gloeioog geeft ook geen teken van leven.

Iemand een idee wat het kan zijn?
+1
Klein Rot
@Iseki1500tx
Hoe wordt er gegloeid met een Iseki gaat waarschijnlijk niet zoals bij een auto automatisch.
Misschien een defecte schakelaar of zo
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
gloeistiften worden niet warm

Als je de gloeistiften in de hand houdt en rechtstreeks 12 V geeft, bijvoorbeeld van een acculader, worden ze dan wel warm? Zo ja, dan krijgen ze kennelijk geen stroom.
Gaat gloeien via het contactslot (linksom draaien)? Dan zou je dat slot er eens uit moeten draaien en kijken of de gloeidraad überhaupt wel is aangesloten. En daar kun je ook meten of er een pool is die spanning krijgt als je de sleutel linksom draait. Misschien moet je hier, voor je de rest van de bekabeling vernieuwt, eerst een nieuwe draad naar de gloeispiralen trekken.
Wellicht zit de achterkant van het contactslot verstopt achter de brandstoftank. Dan zal die er eerst uit moeten.
Klein Rot
@roscho
Gloeien doe je door de startschakelaar naar links te draaien contactslot is alleen voor spanning aan en verlichting
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
startschakelaar naar links te draaien

In dat geval dan eerst bij de startschakelaar meten of er in de gloeistand spanning uit komt. Jij gaf al aan de de schakelaar ook kaduuk kan zijn.
Iseki1500tx
@roscho kan ik die gloeistiften ook testen als ik ze gewoon aansluit gelijk het hoort, maar ze niet in de motorblok draai en gewoon in de hand houdt?

Alle bedrading zit correct aangesloten op de start schakelaar. Heb alles gecheckt aan de hand van origineel elektrisch schema.

Zoals ik het zie kunnen er nog maar 2 dingen niet functioneren, ofwel het gloeioog, ofwel de start schakelaar. het gloeioog is nodig om stroom te laten passeren. Heeft het gloeioog ook massa nodig om te werken? Anders zit het probleem hier misschien, omdat er redelijk wat roest is.
roscho
@Iseki1500tx Túúúrlijk, alles kun je los testen. Alleen moet iets wat op stroom werkt altijd een aanvoer (+) en een afvoer (- of massa) nodig. Die + komt via de draad en de gloeiers krijgen normaal massa via het motorblok. Als je ze gedemonteerd test, zul je ze dus tegen een blank stuk metaal (of tegen de - pool van de accu) moeten houden om voor massa te zorgen.
Wat betreft dat gloeioog: ik kan het van hier niet bekijken, maar dat heeft inderdaad ook een + en een - nodig. En ik weet eigenlijk niet hoe dat ding werkt: is het gewoon een soort lampje of is dit ook een gloeispiraal die na een poosje stroom geven ook gaat gloeien. Ook weet ik niet hoe dit geschakeld is: kunnen de spiralen ook gloeien zonder oog of is het hele zaakje in serie geschakeld, als dan een factor uit de keten stuk is, doet de andere het ook niet meer, vergelijk het met een rij kerstboomlampjes, valt er een uit, dan gaan ze allemaal uit.
KMMF
@roscho (of tegen de - pool van de accu). Dit dus nooit doen. Als de accu recent is opgeladen kan door de gloeispiraal vrijkomend knalgas ontsteken, waardoor de accu kan exploderen.
roscho
Quote Reactie van @KMMF:
knalgas ontsteken, waardoor de accu kan exploderen

Je hebt helemaal gelijk. De oplossing zou dan zijn om de draad vast aan de pool van de accu te bevestigen en het andere eind dan tegen de gloeispiraal te houden.
+1
RobVolvo
@roscho Als ik gloeistiften test klem ik ze 1 voor 1 in de bankschroef en zet een losse accu op de werkbank, met startkabel min op de bankschroef zetten en dan met een dunnere draad met krokodillenbekjes de plus naar de kern van de gloeistift verbinden. Kun je mooi zien of ze oranje/rood worden zonder je fikken te branden 😛
Iseki1500tx
Gisteren alles elektronisch na gemeten met iemand die meer verstand heeft van elektriciteit als mezelf.

De start schakelaar krijgt stroom, de gloei bougies ook, het gloei oog krijgt ook stroom (de spiraal bedoel ik dan) enkel op 1 contact punt van het gloeioog komt geen stroom.

Waarschijnlijk te zeer aangetast door roest waardoor de stroom er niet door gaat.

Heb dus eens gestart, maar gaat nog even moeizaam als ervoor.
+1
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
De start schakelaar krijgt stroom, de gloei bougies ook

Als de gloeibougies stroom krijgen, zouden ze ook moeten gloeien, of ze zijn stuk, óf ze maken niet goed massacontact. Kon die "man met meer verstand" dat niet bedenken?
Hanomag22
@roscho volgens mij komt er spanning maar is er geen stroom omdat t controle oog stuk is en de kring niet gesloten. T is dan wel vreemd dat er spanning op de gloeiers komt maar met deze bekabeling hoef je nergens vreemd van op te kijken.
ArjenB
@Hanomag22 normaal is het eerst gloeioog in serie met alle stiften naar de massa
+1
Hanomag22
@ArjenB normaal wel inderdaad.
Iseki1500tx
@Hanomag22 het elektrisch schema komt uit de Parts manual. Gelijk het hier op staat zo is het ook bekabeld. Ik weet dus niet of dat parallel of serie geschakeld is. Dat zal hier iemand er wel uit op kunnen maken.

(klik om te vergroten)

El. Schema
ArjenB
@Iseki1500tx is niet in serie maar staat parallel met het gloeioog
+1
Hanomag22
@ArjenB nee. Gloeit vanaf contact 19 in serie met de stiften via ander contact op startschakelaar en bij starten regelrecht vanaf dat contact en zonder het oog. Dat compenseert de spanningsval een beetje.
Iseki1500tx
@Hanomag22 dus als ik het goed begrijp heb je het gloeioog niet echt nodig om de gloeibougies warm te laten worden ?
Hanomag22
@Iseki1500tx in de startstand doet die niet mee. Maar je hebt hem normaal wel nodig. Anders spanning te hoog en verbranden de gloeiers.
roscho
Quote Reactie van @Hanomag22:
komt er spanning maar is er geen stroom

In dat geval zou een test met een acculader met + en - rechtstreeks op de gloeier toch een reactie van de gloeier moeten veroorzaken?
Iseki1500tx
@roscho mag je dat zomaar doen op een gloeibougie? Kunnen ze toch ook stuk van gaan lijkt me ?
ArjenB
@Iseki1500tx ze gaan dan niet stuk. Is het zelfde als wanneer je met het contactslot er stroom op zet
+1
roscho
@Iseki1500tx @ArjenB zegt n.a.v. het schema dat de gloeiers parallel geschakeld zijn. Dat betekent dat alles, oog en beide gloeiers, onafhankelijk van elkaar de volle stroom krijgen. Dan kun je alle 3 dus ook rechtstreeks aansluiten op 12 volt. Niet te lang doen, als de draad gloeit, is het goed, dan werkt die bougie dus.
+2
Hanomag22
@roscho de gloeiers staan parallel aan elkaar en samen in serie achter t oog. Zo staat t in t schema. Als je de startmotor gebruikt gaat het oog uit t kringetje en de stroom regelrecht naar de gloeiers.
Waarschijnlijk een volt of 8-9 op de gloeiers en 3-4 volt op t oog. Als je dan regelrecht 12v op de gloeien zet kan t ff goed gaan. Maar niet onbeperkt.
roscho
Quote Reactie van @Hanomag22:
Als je dan regelrecht 12v op de gloeien zet kan t ff goed gaan. Maar niet onbeperkt

Inderdaad, ik heb het schema nu beter bekeken. Het was erg klein en luiheidshalve had ik niet zo goed gekeken. In de gloeistand staan de gloeiers in serie met het oog. Daardoor krijgen ze dus niet de volle mep.
Het betekent wel dat je de gloeiers kunt testen door ze even aan 12V te houden, maar niet te lang.
Dit verhaal betekent wel dat hier ook nog het oog stuk zou kunnen zijn, als dit de stroom niet geleidt, krijgen in de gloeistand de bougies geen stroom. Wel in de startstand, maar dan valt de meeste spanning weg voor de startmotor.
Zou zo'n oog nog te koop zijn? Anders zou ik het gewoon buitensluiten, zodat de bougies rechtstreeks 12V krijgen. Ze zullen daardoor veel sneller op temperatuur komen. In plaats van 30 sec. dus maar 10 sec. gloeien, even wachten en dan nog eens 10 sec., daarna direct starten.

Edit: Ja, gloeioog gevonden: tracpartz.nl/gloei-oog-iseki-tx-tu-ts-landhope-bol…
Iseki1500tx
@roscho nu dat de iseki terug in elkaar steekt heb ik eens kunnen testen en wat mij direct opviel was dat het gloei oog niet rood/warm wordt. Er gaat wel stroom doorheen bij bediening. Heb alle kabels nog eens extra na gekeken op eventuele mankementen maar zie niks merkwaardigs. De gloeistiften krijgen ook stroom bij bediening. Enig idee waar het nog aan zou kunnen liggen?
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
gloei oog niet rood/warm

Is het wel het goede type gloeioog? Als hij te zwaar is, zal hij niet warm genoeg worden. Kun je wel voelen dat de gloeiers zelf warm worden? Dat moet je van buitenaf kunnen voelen. Pas op, brand je niet. Als de gloeiers warm worden, maakt het niets uit of het oog meedoet, hij zou dan in ieder geval moeten starten.
Iseki1500tx
@roscho Ik ga er vanuit dat het het juiste gloeioog is, deze kan op de TX gebruikt worden. De gloeispiralen worden wel iets of wat warm, maar langs de buitenkant voel ik er niks van.

Ik heb vandaag de bekabeling van de start/gloei schakelaar naar het gloeioog, en van het gloeioog naar de gloeispiralen vervangen. Er was eigenlijk niks mis met de oude bekabeling maar ik wil alles uitsluiten.
Ik had dus de cover waar de schakelaar in zit los gehaald. Nadat alles vervangen was wou ik testen en is mij die cover verschoven, daardoor kwam 1 connectie punt van het gloeioog tegen de stuurstang. Toen gloeide hij wel. (Zelfs door gebrand) betekent dit dan dat de massa niet goed is?
roscho
@Iseki1500tx Misschien krijgen de gloeispiralen eerst stroom en loopt de massa via het gloeioog? In dat geval zou ik inderdaad denken dat de massa niet in orde is. Maar als je stroom hebt gemeten op het contact van de spiralen, dan kan mijn veronderstelling niet kloppen, of er zou constant stroom op moeten staan, zonder dat je de schakelaar aktiveert. Ook dit is weer een kwestie van doormeten.
Ik weet niet of je het door mij geadviseerde meetapparaatje hebt gekozen, maar zo ja, dan heeft het hier al zeker zijn nut bewezen.
Iseki1500tx
@roscho er staat enkel stroom op als je de schakelaar activeert. Dat is ook het geval op de connectors van het gloeioog.
jammermaarhelaas
,
mklok
@Iseki1500tx Als je er klaar mee bent , dan heb ik nog een leuke te koop.

(klik om te vergroten)

roscho
@mklok Leuk trekkertje, maar breng die rechter voorband even op spanning, anders krijgen die bandjes barsten rondom.
Kun je de rest van de verkoopgegevens ook vermelden: pk's, mogelijkheden, uren, bouwjaar en niet te vergeten de prijs? Misschien zijn er wel meer gegadigden.
+1
mklok
@roscho Bandjes zijn inmiddels op spanning.
+1
roscho
@mklok Da's een snel antwoord!
Iseki1500tx
@mklok ik ga deze laten passeren, ik ga blij zijn als mijne terug in orde is 😅 toch bedankt voor het aanbod
+2
Iseki1500tx
Vandaag nieuw gloeioog geplaatst.
Gloeioog wordt voelbaar warm, beide gloeibougies worden ook goed warm.
Het viel me wel op dat het gloeioog niet oranje (heet) wordt, starten gaat iets beter.

Ik ga de batterij aan de druppellader hangen, kijken wat dit geeft.
Iseki1500tx
Heeft iemand tips om de plaat waar de TPO as in zit los te maken? Heb al geprobeerd met de cardan koppeling maar geen beweging in te krijgen. Ding zit muurvast..

(klik om te vergroten)

Pto
mklok
@Iseki1500tx Geen beweging in het huis waar de as doorheen gaat?
Iseki1500tx
@mklok nee, het lijkt alsof die plaat vast gelijmd is ofzo...
roscho
@Iseki1500tx Waarschijnlijk zit daar vloeibare pakking tussen en dan kan hij behoorlijk vastgeplakt zitten. Als je de bouten eruit hebt, maar eens voorzichtig proberen of je er een beitel of flinke schroevendraaier tussen kunt slaan. Pas wel op dat er geen stuk van de plaat afbreekt.
Iseki1500tx
Het was inderdaad vloeibare pakking. Na wat gepriegel ging het er eigenlijk nog vlot vanaf.

Mijn grootste schrik was dat de binnenkant vol roest zou zitten. De foto in het begin van het topic laat zien dat waar je de hydro olie in giet helemaal vol roest zit, en ik dacht dat zich dat volledig zou doortrekken aan de binnenkant. Voor zover ik kan zien, geen roest. Tandwielen zien er ook nog goed uit. Ik ga waarschijnlijk de bovenste deksel er vanaf halen om te zien wat de roest schade is.

Aan de binnen kant van de TPO plaat zit precies een soort vet. (Of mss opgeloste pakking) zie rode cirkel wat ik er rond heb getrokken. In ieder geval, als het vet moest zijn, wat voor soort vet moet daar op? En moet daar daadwerkelijk vet op gesmeerd? Als ik logisch redeneer denk ik van niet. Maar ik kan mis zijn. EDIT : het is oude pakking aan de binnenkant.

(klik om te vergroten)

Binnenkant TPO

(klik om te vergroten)

Slecht geworden mayonaise 😂
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
het is oude pakking aan de binnenkant

Binnen de C-vorm van die oude pakking zie ik een holte met een bruine vloeistof. Is dat roestwater?
En zit achter die oude-pakking-worst misschien een of andere lekkage die ze op die manier gestopt hebben? Is die zgn. pakking misschien kit die die lekkage moest dichten? Waarom zou iemand daar anders zo'n hoop prut in hebben gedrukt?
Iseki1500tx
@roscho ik heb een pijl getrokken op de foto, is het dat wat je bedoeld?
Het is hydro olie wat daar in ligt.

(klik om te vergroten)

Olie
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
pijl getrokken op de foto

Dat bedoel ik inderdaad. Het zag er was "roestwaterig" uit. Water klopt dan niet, maar gezien de roest in de vultrechter is die roest eigenlijk niet zo verwonderlijk. Ik neem aan dat je er nog nieuwe olie in gaat doen.
+1
Iseki1500tx
@roscho komt inderdaad nieuwe olie in, heb de oude olie er laten uit lopen.
Ik ga waarschijnlijk ook het hydraulisch cilinder systeem er vanaf halen en eventueel ook de deksel op de versnellingsbak om te kijken wat de roest schade is. Nu via de vultrechter opening krijg ik daar niet echt een beeld van.
Ik wil dat proper maken zodat ik achteraf geen problemen krijg. iets met "als je iets doet, doe het dan goed" 😂😅
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
"als je iets doet, doe het dan goed

Heel verstandig. Als je er vóór de koop binnenin had kunnen kijken, had je misschien wel een andere beslissing genomen. Maar nu je hem eenmaal hebt en de motor niet te veel kapsones meer heeft, kun je hem het best grondig onder handen nemen.
Iseki1500tx
@roscho ik heb de tractor zonder kennis van zaken gekocht. Ik wist totaal niet waar te kijken voor bepaalde dingen. Had ik het geweten bij aankoop had ik deze mss wel laten passeren. Maar aan de andere kant sleutel ik ook wel erg graag en ik sta altijd open om nieuwe dingen te leren
roscho
@Iseki1500tx En het scheelt natuurlijk dat het een kleine trekker is zonder elektronica. Met een simpele autokrik en een set dopsleutels kun je hieraan al heel wat werk verzetten.
Iseki1500tx
Vorige week de keerring van de PTO vervangen, alles proper gemaakt en ingevet.
Vandaag heb ik de deksel waar de hydraulische cilinder inzit er vanaf gepakt om eens te kijken wat de roest "schade" is.

Aandrijving van de wielen ziet er nog heel goed uit.

De rest wat minder. Ik zit even vast met hoe ik het ga aanpakken... demonteren, proper maken en terug monteren? maar als de roest er vanaf is zou er toch één of andere seal op moeten komen zodat de roest niet terug keert?
Of is de rondgang van de hydro olie genoeg om de roest weg te houden?

(klik om te vergroten)

aandrijving van de wielen

(klik om te vergroten)

hydro cilinder

(klik om te vergroten)

hydro cilinder

(klik om te vergroten)

hydro cilinder
roscho
Ik zou de roest er zo goed mogelijk afkrabben, dan doorspoelen met diesel of petroleum, evt. schoonkwasten en, nieuwe olie erin en klaar. Werk niet met schuurpapier, de korreltjes lijken me niet fijn in de bak.
De oorzaak is vermoedelijk een vochtige opslag of het jarenlang niet wisselen van de olie, waardoor er vocht in is gekomen. Goede olie neemt het vocht op, dus met regelmatig olie verversen zal er geen roest bij komen. Bovendien zijn de aangeroeste delen vrij dik, ze roesten de eerstkomende jaren vast niet dóór.
Alles demonteren is een hels karwei, daar zou ik niet aan beginnen. Misschien gaat er ooit iets stuk, waardoor demontage toch nodig is, dan kun je altijd nog kijken naar de roest.
Iseki1500tx
Ik kom er niet wijs uit welke olie ik moet gebruiken voor de transmissie/hef inrichting.
In de operations manual staat SAE 80.
Als ik zoek op internet krijg ik ook GL-4 te zien, en daar staat dan bij SAE 80W.
Voor wat staat die W? Is dit dan nog andere olie?

Ik vind eigenlijk verschillende andere benamingen waardoor ik niet goed weet wat juist aan te schaffen.
Het zou jammer als ik de verkeerde heb, en de olie is niet van de goedkoopste.
Ik zie verschillende prijzen, maar welke is aan te raden qua prijs/qualiteit ?
+1
Ziko
+1
roscho
@Iseki1500tx Kijk eens naar het olieadvies van Kroon: kroon-oil.com/nl/productadvies/…
+1
iantx1500f
@Iseki1500tx
10w30 utto olie gl4
Iseki1500tx
Kroon olie is best wel prijzig vind ik..
+1
Hanomag22
@Iseki1500tx repareren nog duurder
Iseki1500tx
@Hanomag22 haha ja dat is een feit 😂😂
+1
roscho
@Iseki1500tx Als je type olie noteert, kun je ook naar een andere handelaar gaan en van een ander merk soortgelijke olie halen. Dat kunnen ze zo nazoeken. Ik zou alleen op olie niet bezuinigen.
Iseki1500tx
Ik heb zo goed als alle oude olie uit de transmissie bak gehaald, ik zie op de bodem wel wat drab/bezinksel liggen die ik er nauwelijks uit krijg omdat ik er niet aan kan.

Iemand een tip ofzo hoe ik dit het beste kan doen?
Of gewoon laten zitten?
roscho
@Iseki1500tx Mocht je een vloeistofpompje hebben, pomp er dan dieselolie doorheen. Stop eruit laten. Misschien kun je met de slang de troep wegspoelen. Bij een grote trekker heb ik dit wel eens gedaan met een emmer vol diesel.
Is de zaak schoon, dan eerst een klein beetje olie vullen (halve liter of zo) om weer van die diesel af te komen. Dit aftappen en wissel daarna het hydrauliekfilter. Daarna aftapplug dicht (nieuwe koperring) en olie op peil brengen. Omdat er nog ongeveer een halve liter in het filter gaat, kun je een tikje boven het peil vullen. Dan laten lopen, hef een paar keer op en neer en peilen. Tijdens het lopen hoor je dan van de motor zachtjes "dank je dank je dank je...
Iseki1500tx
@roscho lijkt me een goed idee, maar in de transmissie bak zijn ook gaten voorzien om olie naar de tandwiel aandrijving van de achterwielen te laten vloeien. Daar zit wel een klein aftap boutje, maat ik weet niet of ik de diesel dan volledig eruit ga krijgen.
Daarna met verse olie spoelen, maar dan zit ik met hetzelfde verhaal. Ik kan niet zien wat daar binnen in is. Moest daar rest diesel blijven zitten, lijkt me dat ook niet zo gezond.

Hetzelfde verhaal met de versnellingsbak, tenzij ik bij deze ook de deksel afhaal, dan kan ik zien wat er eventueel overblijft.
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Ik kan niet zien wat daar binnen in is. Moest daar rest diesel blijven zitten, lijkt me dat ook niet zo gezond.

De aftapgaten zullen toch zo gemaakt zijn dat de olie er zo goed als helemaal uit gaat. Zeker als je de boel dunner maakt met diesel.
Het lijkt me ook niet verkeerd om er wat meer diesel in te doen, dat is tenslotte ook olie en dan gewoon een paar honderd meter rijden en de aftakas aan. Dan spoelt de smurrie wel los. Daarna aftappen, filter wisselen en weer vullen. Van een paar liter diesel loopt de bak niet direct stuk, bij gewoon een rondje rijden komt er toch praktisch geen belasting op. Blijft er na de wissel een beetje diesel achter dan is dat niet zo'n probleem. Desnoods vervang je de olie weer na 1 seizoen, dan gaat de diesel er dan wel uit.

Heb je ook nog aan het differentieel en de eindoverbrenging van de voorwielen gedacht? Als het in de versnellingsbak een dikke smurrie is, zal het differentieel niet veel beter zijn. Mijn trekkertje had in de rijstvelden gelopen, dus door de dikke modder. Daarom was het voordifferentieel en de eindoverbrengingen vol klei komen te zitten.
iantx1500f
De diesel komt dan ook in de hydropomp
Als je hem start

Dit zou ik dan niet doen

Spoelen met diesel zeker wel
Iseki1500tx
Even een rondje rijden ga ik niet doen, maar ik ga kijken om toch te spoelen met diesel.
Alhoewel dit niet makkelijk gaat zijn omdat ik met m'n handen gewoon nergens tussen kan.

Waarschijnlijk gaat m'n vloeistof pompje meerdere keren vastlopen door het gruis wat er zit.
Het gruis gaat ook naar de overbrenging van de achterwielen lopen, en dan kan ik van binnen niet zien wat er nog eventueel van gruis achterblijft.
Simpel wordt het niet.

@roscho de tractor heeft geen 4x4 dus van voor is alles normaal gezien "in orde"
joopsame78
@Iseki1500tx Dit is een trekkertje dat heel veel in het zoute zee water gelopen heeft, gezien de bedrading en de hef/bak roest ed.
zou ik het ding gouw verkopen of door een echte monteur grondig laten reviseren, ik vrees dat de motor er van binnen net zo uitziet
als de hefinrichting.
+1
roscho
Quote Reactie van @joopsame78:
in het zoute zee water gelopen

Misschien zitten er wel schelpen in de bak....
Als het motortje goed draait en start en verder alles functioneert, zou ik het zonde vinden om hem te verkopen. En die bekabeling, daar zit nog een hoop werk in, maar een technische hobbyïst moet dat toch voor elkaar kunnen krijgen. Trekker is klein, daar gaan geen kilometers draad in.
joopsame78
@roscho Ben het met je eens, maar voor iemand die A technisch is, is dit twee stappen te ver er komt geen eind aan en vervalt van de ene in de andere storing.
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
gruis

Kun je zien wat voor gruis? Is het metaal of meer zandachtig? Indien ijzer, kun je er misschien met een magneet wat uit vissen. Indien veel metaal, dan zou je eigenlijk moeten kunnen zien waar het vandaan komt. Heel veel slijtage, dan is de tip van @joopsame78 verstandig. Ik vermoed dat er nl. geen essentiele onderdelen meer te koop zijn. Hoewel: als alles goed functioneert (behalve elektra), dan kan het trekkertje eigenlijk niet zo verkeerd zijn. De overweging zul je zelf moeten maken.
joopsame78
@roscho Trekker start slecht (pakt niet aan) dan vrees ik voor de brandstofpomp en de regulateur en de zuigers en de veren en het hele kleppen gebeuren, gezien de roest in de hef/achterbrug dit zal dan in de motor niet veel beter zijn.
roscho
Quote Reactie van @joopsame78:
Trekker start slecht (pakt niet aan)

Het kan goed dat je gelijk hebt, maar vanwege de afgeknipte draden heb ik dat geweten aan het niet gloeien. Zonder gloeien krijg je deze trekkertjes bijna niet aan het lopen. Mocht het probleem veel ernstiger zijn, dan zou ik er zelf een beetje gewetensnood over hebben om hem zo weer in de verkoop te gooien. Maar misschien ben ik te goed voor deze wereld.... 🤔
Iseki1500tx
@joopsame78 heb je eigenlijk het hele topic al eens door gelezen? Staan ook foto's bij voor meer duiding. Dan zie je bv waar er wel geen roest aanwezig is.
Iseki1500tx
De bekabeling is helemaal in orde gebracht hoor. Die gesmolten kabelhoes is er gekomen omdat een ander persoon ooit de zekering er tussen uit heeft gehaald van de schakelaar naar de lampen. In de plaats is er een stuk dikkere draad tussen gesoldeerd.

Ik heb alles vervangen wat vervangen moest worden en qua elektra is de tractor in orde. Dit was trouwens niet veel, 2 kabels en hier en daar een stekker.

Wat betreft de roest, de hef bak waar de olie in zit heeft helemaal geen roest (aluminium). Het is de hefcilinder die roest heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft de tractor altijd vochtig gestaan, met een veel te laag olie peil, (zat geen olie op peilstok) waardoor de olie niet meer overal geraakte, lees : bovenkant hefdeksel. Olie beschermt tegen roest maar als er niet genoeg olie is geraakt die niet tot boven.

Het "gruis" wat in de bak ligt is allemaal roest. Voor zover ik kan zien zijn tandwielen nergens beschadigd door zand of metalen deeltjes. Schelpen ben ik ook nog niet tegen gekomen.
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Het "gruis" wat in de bak ligt is allemaal roest.

In dat geval toch goed spoelen met diesel, nieuwe olie erin en klaar. Een paar gruisdeeltjes op de bodem zullen geen probleem opleveren, te meer omdat er verstevigingsschotten in zitten: die deeltjes blijven dan wel liggen.
Iseki1500tx
Ik vraag me af hoe de hydrauliek olie in de versnellingsbak terecht komt?
Op de foto, is nummer 2 de afvoer pijp, nummer 8 is de aanvoer pijp.
De afvoer pijp zit met een filter in de versnellingsbak, de aanvoerpijp zit op het kleppenblokje om de lift mee te bedienen en zo nodig bij bediening de hefcilinder te laten werken.

Maar hoe komt de olie in de versnellingsbak terecht?
De olie bak van het differentieel zit tegen de versnellingsbak gemonteerd, ik dacht dat dat via overloop gaten naar de andere zou vloeien, maar die gaten wat er zijn, zijn dicht. iemand een idee?

(klik om te vergroten)

Hydro
Iseki1500tx
Hoe moet je bij dit type brandstof filter de filter zelf vervangen?
Ik kom er niet direct aan uit hoe ik deze open krijg en wil niks kapot draaien ofzo.

(klik om te vergroten)

Brandstof filter
+2
Henk E
Dat is een wegwerp filter, als ie vuil is gewoon vervangen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden zomer , uitlaat , motor , startproblemen , brand , lampje , donker , hydroliek , klepelmaaier , dashboard en iseki geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!