Knegt 404 - Defect ECU, electrisch systeem

Wat zijn de kenmerken aan een kapot regel ECU?
Ik heb wat problemen met het electrisch systeem. (Defecte toerenteller, oliedrukmeter steigt en daalt onverklaarbaar snel bij inschakelen verlichting) urenteller defect.

Kan dit het ecu zijn?
Danny246

Reacties

+1
roscho
Ik zeg nooit "nooit", maar ik zou eerst eens zoeken naar een slechte massaverbinding of losse draad.
Danny246
@roscho dat heb ik geprobeerd, maar niks gevonden helaas.
+1
roscho
@Danny246 Ik weet niet hoe dat bij die trekker allemaal is geschakeld, maar het lijkt mij erg onlogisch dat de oliedruksensor/meter is geschakeld via een ECU. Het kan wel andersom, dat ze de ECU aansturen voor het geven van alarmsignalen en zelfs voor het stoppen van de motor.
Maar een andere vraag: heeft zo'n relatief simpel trekkertje eigenlijk wel een ECU?
+1
roscho
Quote Reactie van @Danny246:
niks gevonden helaas

Schiet me nog iets te binnen.
De slecht werkende apparaten zitten allemaal op een metalen dashboard gemonteerd en zijn daarop ws. ook allemaal geaard. Als je nu ergens aan het dashboard, op een blank metalen deel, een massadraad verbindt met de - pool op de accu, dan zou je eens moeten kijken of het probleem weg is.
caseboy
Als ik de klacht zo lees denk ik dat je toch eerst de massa eens goed moet controleren zoals @roscho zegt. Het kan ook nog zijn dat een draad van de verlichting is doorgeschuurt tegen een draad van die oliedrukmeter waardoor er een verkeerde spanning op de signaaldraad. Meestsal gaan dingen van de motor en verlichting niet over dezelfde ecu. En als dat wel het geval is bij jou trekker zou ik ook de massa en voeding van de ecu zelf goed controleren.
Hobbyboeren
Denk eerder dat je het in de voeding/massa van de klok/instrumentenpaneel moet zoeken het kan ook zijn dat er water binnen getreden is en daardoor de printplaat gecorrodeerd is. Naar mijn weten hebben deze trekkers namelijk geen ECU
Danny246
@Hobbyboeren oke, ga ik daar even verder naar kijken.
Danny246
@Hobbyboeren zie je hier mankementen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Danny246
Ik heb momenteel met een startkabel alle massaverbindingen op het chasis een voor een verbonden met de -pool van de accu. Dit heeft alleen geen effect gehad. Ik denk dat ik het nu moet zoeken in de bedrading van de apparaten naar de massa toe?

Heeft iemand nog andere makkelijkere ideeën?
roscho
@Danny246 Het is net of de draden iets beschadigd zijn. Misschien moet je die eens controleren. Zie afbeelding.

(klik om te vergroten)

Beschadigde draden?
Danny246
@roscho ik heb ze doorgemeten, ze maken geen contact met elkaar. Ik vind wel dat de soldeerplekken iets vettig/bruin zijn. Maar echt doorgebrand vind ik ze niet, ze ruiken ook niet naar doorgebrand.
roscho
@Danny246 Kijk eens of je kunt zien waar die draden naartoe lopen. Misschien zit er onderweg ergens een stekker die los is gegaan. Als ik de foto zie, is die trekker nog vrij nieuw. Kinderziekten zijn dan vaak losse stekkers.
Danny246
@roscho de draden zitten allemaal goed vast. Trekker is tussen de 10 a 15 jaar oud. Als ik tussen de -pool en de massa meet als de verlichting enzo aan staat dan meet ik tussen de 1 a 2v. Is dan de massaverbinding niet goed?
varken
Huh, Nee
Pak eens een multimeter,
Meet contactslot door, overal moet 12 volt op staan t.o.v. min.
Volg de kabel(s) naar t dashboard,
En meet daar ook 12 volt

@Danny246
Danny246
@varken met contact aan of uit?
varken
@Danny246
Je hebt een 12 volt accu,
Daar vandaan loopt een kabel (in) direct naar je contactslot
Staat 12 volt op 1 pootje dus
Alle andere pootjes moeten op n manier ook spanning krijgen..... Door verdraaien van de sleutel
Een van die standen geeft stroom door aan dashboard welke kabel dat is.... Moet je zelf zoeken
Dus alle standen kijken en meten of er 12 Volt bij de dashboard komst
Danny246
@varken de enige kabel waar geen voltage op komt is de geel/witte (met paarse tiewrap er om). De overige wel. Als ik hen niet start staat er 12v op, zodra ik hem start gaat die naar 14v
varken
@Danny246
Waar gaat geel wit heen?
Danny246
@varken hij gaat richting een kabelboom, dienwordt opgesplitst richting de voorkant(motor) en achterkant(achterbrug) verder kan ik hem zo niet open maken. Dan moet ik alle kappen weghalen.
Danny246
@varken het is de beveiliging dat je de koppeling eerst moet intrappen voor het starten.
varken
@Danny246
Dan staat er dus tijdens starten stroom op,
Welke van alle kabels lopen naar dashboard?
De rest?
Danny246
@varken ja klopt. Ik ga er aanstaande week weer even mee verder. Wordt vervolgd
Danny246
@varken rood wit loopt via de zekeringenkast naar het dashboard. Hier meet ik wel gewoon 12 v op.
varken
@Danny246 12 volt ten opzichte van?
Danny246
@varken de massa
varken
@Danny246
De massa op de accu? Of waar is had je je Zwarte multimeter aansluiting
Danny246
@varken 1 op de + van het dashboard en 1 op een bout van de cabine
Danny246
@varken

(klik om te vergroten)

Danny246
@varken

(klik om te vergroten)

mfrijder
@Danny246 @roscho de draden zitten allemaal goed vast. Trekker is tussen de 10 a 15 jaar oud. Als ik tussen de -pool en de massa meet als de verlichting enzo aan staat dan meet ik tussen de 1 a 2v. Is dan de massaverbinding niet goed?

Als je zoveel verschil meet zit er idd iets niet goed in die aansluiting.
Danny246
@mfrijder iets niet goed met de massa bedoel je dan?
mfrijder
@Danny246 Ja, idd. spanningsverschil tussen accupool en chassis van de trekker moet nihil zijn.
De draden op je contactslot maken precies toch niet al te super contact hoor. Ik zou die eens losmaken en de boel opfrissen. Zit wat oxidatie op.
Danny246
@luk-van-der-velpen oke, duidelijk. Ga ik daar even mee aan de slag aanstaande week.
frammi
Is op foto niet goed te zien, maar is er toevallig niet een beetje aanslag(groen) tussen de 2 pootjes van de IC, dat geeft ook rare fouten.
Danny246
@frammi waar bedoel je precies? Ik ben geen printplaatkenner, bedoel je op de plaat zelf of?
frammi
Op het printplaatje zitten zwarte blokjes gesoldeerd waar heel veel pootjes aan zitten.Op de ene zie ik bij jou 5708 staan en de andere is die vierkante met aan alle zijden pootjes.Printplaat losnemen en eventueel de pootjes met contactreiniger ( K60) en een oude tandenborstel voorzichtig schoon maken .Ze niet met de vingers aanraken want dat hebben ze vaak niet graag.
Danny246
@frammi oke, ga ik dat even doen. Moet het perse die k60 contactspray zijn of kan ik normale contactspray ook gebruiken? Die heb ok nml nog liggen.
Danny246
@frammi kan ik trouwens het hele printplaatje iets schoonmaken met dat spul?
roscho
Quote Reactie van @Danny246:
het hele printplaatje iets schoonmaken met dat spul

Inspuiten en dan met een zacht kwastje het vuil eraf vegen. Niet te ruw, voor je het weet, heb je een los soldeerpunt en zoek dan maar eens uit welk.
Danny246
@roscho oke, ga ik dat nog even doen.
Danny246
Ik heb op het momenteel een extra massa gelegd van de cabine naar het massapunt van de motor zeg maar. Ik had zonder dit punt een verschil van 1,5v tot 2v. Ik heb met dit extra massapunt een voltage verschil van 0,5v. Wat is acceptabel?
frammi
Voor een print is 0,5 volt nog veel. Waar meet je precies tussen?
Danny246
@frammi tussen het massapunt van de motor zegmaar en de cabine(waar de lampen aan zitten)
frammi
Moet je eens tussen min van accu en plus van de print meten hoeveel volt je dan hebt.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kapot , toerenteller , urenteller en defect geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!