Fendt 105 LS - Barst in motorblok
Beste ,Ik heb 2 maand geleden een tractor gekocht. Een 105LS , wat was ik fier toen ik deze trekker gekocht heb. Na 3 weken heb ik deze tractor gebruikt voor te ploegen.En als kers op de taart heb ik hem is aan de rotoreg gehangen. Alles ging heel goed.
Tot ik hem een week na het rotoreggen van stal nam...
Voor het starten kijk ik meestal alles is na voor ik hem start en hem ga gebruiken. Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat het niveau van de koelvloeistof gedaald was.
Dus met andere woorden , ik zit met een lek. Bij het inspecteren van de motorblok heb ik ontdekt dat de motorblok ooit is gerepareerd geweest met een soort epoxy.( Vermoed ik)
Maar natuurlijk is deze niet deskundig hersteld geweest waardoor hij op bepaalde locaties nog water verliest. Bij aankoop heb ik dit natuurlijk niet opgemerkt.( En de meeste kwaaltjes komen effectief maar boven water als je hem is goed aan het werk zet )
Nu zijn er 2 oplossingen ( miss nog iets meer maar voorlopig hou ik het bij deze 2):
-Lassen van motorblok met behulp van een TIG
-of de motorblok herstellen met Belzona 1111
Mijn vraag is nu :
Hoe tevreden zijn jullie van Belzona? Is dit een goede oplossing op langdurig termijn of is dit een oplossing voor een paar jaar ? Ik heb daar al veel goede verhalen van gelezen maar ik vraag mij af of dit product begint te verzwakken op lang termijn ?
Alvast bedankt.
Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ploegen , trekker , tractor , koelvloeistof , motorblok , Rotoreggen , starten , Gerepareerd , aankoop en controleren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Maak even een paar foto’s van grotere afstand zodat we kunnen zien op welke plaats in de motor de scheur zit
Dan lassen met giet ijzer elektroden. En dan heel langzaam laten afkoelen.
In mijn ogen is onderstaande de juiste oplossing, maar die mensen reageren niet op aanvragen, telefoon, mail etc.
Even goed naar beneden scrollen:
metalockengineering.com/nl/…
Ik heb de scheur nu dicht maar ik wil wel zo'n Metalock oplossing om de kracht op te vangen:
tractorfan.nl/picture/1499743/
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Oplossingen zoals belzona of jb weld kan voor je toepassing prima werken, mits goed uitgevoerd in mijn ogen.
Dat metalstitch lijkt mij ook een mooie oplossing, zou ik verkiezen boven lassen.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
informatie over)
De scheur zit op exact dezelfde locatie als waar ik nu mee geconfronteerd wordt. Men zou denken dat op die plaats een verzwakking zit...
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ik moet u met het spijt in het hart meedelen dat ik voor deze trekker wel een degelijk prijs heb betaald
En de verkoper had als antwoord dat hij het niet gezien had tijdens het spuiten van de verf
Welke technieker ziet er dit nu niet ?
Ik heb deze trekker laten overkomen van Nederland en ingevoerd in België. ( Papieren opnieuw aangevraagd voor eerste inschrijving, gelijkvormigsatest .., transport geregeld ) en dan kom je dit tegen ...
De particulier van verkoper wou deze trekker gebruiken om trekkerritten/oltimerritten mee te maken maar aangezien de brandstofprijzen begonnen te stijgen zag hij het nietmeer zitten om deze 4 cilinder daarvoor te gebruiken.En hij was opzoek naar iets kleine/compacter van trekker.
Dit was de reden van verkoop zei hij tegen mij.
Ik kan mij best voorstellen als je deze trekker niet 100 procent aan het werk zet of als je hem niet volledig belast dat hij het miss langer ging uitgehouden hebben met de herstelling.
Maar wat ben je met een trekker waar je niet kunt op rekenen?
Ik vermoed dat de verkoper nooit nog een trekker gaat kopen .Want als je iets goed wil doen dan lopen de kosten snel een beetje op. En de verkoper zelf werkte zelf niet aan de trekker maar had hulp van een jonge gast die overdag aan tractoren werkt en savonds wat ging hobby-en bij iemand anders. ( Ik vermoed dat deze technieker hier wel op tf zal zitten )
Eerst en vooral , ik ben effectief wel al begonnen aan de herstelling van de motorblok. Maar deze is om eerlijk te zijn nog niet volledig klaar wegens tijdsgebrek. Maar in augustus heb ik verlof en ga ik vervolgens terug verder doen met de herstelling.
Na wikken en wegen heb ik toch beslist om deze blok proberen te lassen met de beklede elektrode.
De werkwijze die ik heb toegepast is het volgende :
Ik heb een doos elektrode besteld speciaal voor het lassen van gietijzer.
Ik ben voor het lassen eerst begonnen met het volledig uitslijpen van de oude/bestaande las die nog aanwezig was.
Bij het beginnen lassen van de motorblok heb ik ontdekt dat hij begon te "zweten "rond de las. Ik had de indruk dat de motorblok echt het water heeft opgezogen. Dus heb ik mijn voorgaande las terug uitgeslepen en de groef eerst wat opgewarmd met een klein brandertje zodat ik het water kon wegdrijven t o v de toekomstige las. 100 procent krijg je het water er nooit uit dus heb ik om de 5cm een gaatje geboord in de motorblok zodat het water eruit kan verdampen rond de las indien er nog een beetje water zou aanwezig zijn en eventueel ook voor spanningen te vermijden. Het lassen heb ik beperkt tot je de motorblok nog kon aanraken van temperatuur.
Als bijlage voeg ik een foto toe van het resultaat tot nu toe.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)