Fendt 105 LS - Barst in motorblok

Beste ,

Ik heb 2 maand geleden een tractor gekocht. Een 105LS , wat was ik fier toen ik deze trekker gekocht heb. Na 3 weken heb ik deze tractor gebruikt voor te ploegen.En als kers op de taart heb ik hem is aan de rotoreg gehangen. Alles ging heel goed.
Tot ik hem een week na het rotoreggen van stal nam...
Voor het starten kijk ik meestal alles is na voor ik hem start en hem ga gebruiken. Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat het niveau van de koelvloeistof gedaald was.
Dus met andere woorden , ik zit met een lek. Bij het inspecteren van de motorblok heb ik ontdekt dat de motorblok ooit is gerepareerd geweest met een soort epoxy.( Vermoed ik)
Maar natuurlijk is deze niet deskundig hersteld geweest waardoor hij op bepaalde locaties nog water verliest. Bij aankoop heb ik dit natuurlijk niet opgemerkt.( En de meeste kwaaltjes komen effectief maar boven water als je hem is goed aan het werk zet )

Nu zijn er 2 oplossingen ( miss nog iets meer maar voorlopig hou ik het bij deze 2):
-Lassen van motorblok met behulp van een TIG
-of de motorblok herstellen met Belzona 1111

Mijn vraag is nu :
Hoe tevreden zijn jullie van Belzona? Is dit een goede oplossing op langdurig termijn of is dit een oplossing voor een paar jaar ? Ik heb daar al veel goede verhalen van gelezen maar ik vraag mij af of dit product begint te verzwakken op lang termijn ?

Alvast bedankt.
Bert103S

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@Bert103S
Maak even een paar foto’s van grotere afstand zodat we kunnen zien op welke plaats in de motor de scheur zit
Bert103S
@Klein Rot

Om een idee te hebben van de locatie van de scheur :

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@Bert103S
Typische vorstschade, lassen zal moeilijk worden door de warmte die je inbrengt zal het blok iets kromtrekken wat weer voor andere lekkages leid.
joop-same
@Bert103S Ik zou de bout om bout methode toepassen, locknstitch.com/pdf/… werkt heel goed, jaren geleden ook al eens toegepast.
stephan-inter
Zou scheur schuin inslijpen. Verwarmen met snijbander tot hij lekker heet is.
Dan lassen met giet ijzer elektroden. En dan heel langzaam laten afkoelen.
Mengeledriver
Ik heb een soortgelijk probleem bij een Dieselross F20.
In mijn ogen is onderstaande de juiste oplossing, maar die mensen reageren niet op aanvragen, telefoon, mail etc.

Even goed naar beneden scrollen:
metalockengineering.com/nl/…

Ik heb de scheur nu dicht maar ik wil wel zo'n Metalock oplossing om de kracht op te vangen:
tractorfan.nl/picture/1499743/
+1
fendt2
Als u plezier aan sleutelen hebt zou ik een donor motor zoeken. Maar het idee van stephan. Is ook mogelijk. Maar het lassen zou ik dan eerst oefenen op iets soortgelijks. En de las onderhands zien te krijgen.
+1
Fendttrisixfan
@fendt2 zou ook mijn voorkeur zijn, leeg blokje op de kop tikken en alles overplaatsen
cyrus-van-gelder
@Fendttrisixfan dat lijkt mij ook het beste eerlijk gezegd. Leeg blokje kun je ook goed controleren of ie goed is. Vind het wel knap vervelend voor de man dat ie er zo achter moet komen dat er wat aan mankeerd.
Denk je dat je een goede trekker gekocht hebt........
Zeggen ze natuurlijk niet tijdens de verkoop

😞😞😞😞😞 nu gaat er weer tijd en geld inzitten.

👎👎👎👎👎
+1
Fendttrisixfan
@cyrus-van-gelder ja blokje moet wel relatief goedkoop te vinden zijn, en dan ben je tenminste zeker
+1
Bert103S
@cyrus-van-gelder
U reactie in verband met motorblok op de kop tikken is wel helemaal juist. En jammer genoeg was ik na de aankoop ook zwaar teleurgesteld.
Je koopt iets en je denkt inderdaad :hij is mooi verzorgt , afgewerkt , hij lekt niet, in prima staat. Maar tot hij enkele uren gewerkt heeft dan pas kom je tot de conclusie of je inderdaad een koopje hebt gedaan of juist niet ....
cyrus-van-gelder
@Bert103S Dat geloof ik meteen dat je dan zwaar teleurgesteld bent. Zelf heb ik dat ook wel gehad hoor. Kon er niet mee lachen.
Dat was toen met een auto die ik gekocht had, zat net 3 weken een nieuwe apk op. Bleek ie toch nog dusdanig verrot te zijn ( koker balken en bodem) dat de auto nooit op weg had gemogen.
Daar heb ik wel werk van gemaakt, maar wat een gedonder zeg!!!!
Was verder nog een mooi autootje ook nog, niks aan te zien. Toch balken en bodem verrot.
Bert103S
@Fendttrisixfan @fendt2
Eerst en vooral bedankt voor jullie reactie.
Ik zie het vooral niet zitten om te lassen want zoals reeds vermeld zou de blok dan ook volledig kaal moeten gemaakt worden en bovendien ook nog is opwarmen voor restspanning te vermijden.
En in theorie zou je in het begin en einde van de scheur 2 gaten moeten boren.Voor zo weinig mogelijk spanning te creëren in de blok.
Maar wat doe je met de spanen/geruis in de motorblok ? Dat is ook zo een probleem. Eerlijk gezegd zie ik dat minder zitten.
Maar als ik de reacties zo lees ben ik eerlijk gezegd geneigd om een motorblok op te kop te tikken. Maar waar vind je tegenwoordig nog een D226-4 te koop?
cyrus-van-gelder
@fendt2 Dan moet je wel een goede lasser zijn. Ik ken Bert niet natuurlijk, dus kan ik daar niet over oordelen. Uit ervaring weet ik wel dat het niet meevalt om zoiets goed dicht te lassen. ( zelf ben ik mig mag lasser nivo3, en 4)
+1
fendt2
@cyrus-van-gelder je moet idd een goede lasser zijn. Een beetje geluk hebben. En als je het niet probeerd lukt het niet. Ik heb zelf ook een trekker met soort gelijke scheur. Deze lekt gelukkig niet. Maar heb al wel een donor liggen.
cyrus-van-gelder
@fendt2 zo,n donor is absoluut niet verkeerd!!!! Natuurlijk is dat gietijzer wel te lassen, heb wel eens een uitlaat spruitstuk gelast. Maar het is en blijft een hoop geklooi om zo,n motor blok te lassen. Moet ie misschien zelfs uitgebouwd worden om er echt goed bij te kunnen.
porschestandard
Ik heb ook eens een 104 gekocht met hetzelfde probleem en op dezelfde plekken gescheurd. Ik heb dit 3 jaar geleden met JB-weld gerepareerd en tot nu toe houd het nog steeds. Nou moet ik wel zeggen dat de trekker niet dagelijks of zwaar belast wordt.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Bert103S
@porschestandard

Mijn trekker wordt ook niet dagelijks goed belast maar ik ben van het principe : een tractor waarvan hij inorde staat daar heb je meer plezier aan en je kunt met een gerust hart aan iets beginnen zonder problemen te hebben tijdens het werk. Niets zo irritant als een panne of defect van iets.Maar ik denk dat ik toch is opzoek ga gaan naar een donorblok voor een 105LS.
porschestandard
@Bert103S Ja snap ik je wilt gewoon zonder zorgen kunnen rijden, dit werkt voor mij voor nu goed genoeg(de motor is ook niet de beste meer maar werkt tot nu toe nog altijd) en mocht ik een keer een goedkope motor vinden dan kan ik die altijd nog omzetten.
selectford
Ik heb ook een paar keer giet ijzer gelast. Heb ik toen goed schoon gemaakt en uitgeslepen voor verwarmd en met het co2 lasapparaat gelast gewoon met standaard las draad. Viel mij niks tegen.
+1
JD3010
@selectford Ik heb dat afgelopen jaar ook gietijzer met mn MIG apparaat gelast en ging heel goed, maar dat weet je met gietijzer nooit. Ook een keertje bezig geweest en dat scheurde constant net naast de las.
+1
Rick V
@selectford je heb gietijzer en gietstaal, gietijzer kun je eigenlijk niet zo best lassen schijnt maar giet staal lassen icm voor verwarmen gaat inderdaad best

Laat t zelf dan nog langzaam afkoelen door in te pakken met steen wol

( heb trouwens geen motor blokken gelast hoor, maar koppelingspedaal en uitgesleten gaffel enzo)
+1
cyrus-van-gelder
@Rick V Dat bedoelde ik eigenlijk ook toen ik zei dat ik wel eens een uitlaat spruitstuk gelast had. Zo,n blok valt tegen heb ik wel gemerkt. Zoals anderen al opmerken scheurt ie dan net naast de las opnieuw..
+1
assink
Vooral aan het eind van de scheur een gaatje boren om zo de spanning eruit te halen en dat het niet verder scheurt.
Oplossingen zoals belzona of jb weld kan voor je toepassing prima werken, mits goed uitgevoerd in mijn ogen.
Dat metalstitch lijkt mij ook een mooie oplossing, zou ik verkiezen boven lassen.
+1
draaipiet
Als je een leeg blokje zoekt kan het ook een blok zijn van Renault. De brandstofpomp is van Renault anders en mogelijk de cilinderkop het is allebei een MWM blok, maar dat maakt voor een leeg blok niet uit. Ik weet alleen niet welk type hiermee overeenkomt.
+1
basia
@draaipiet

Klopt o.a. de 751 van Renault heeft ook een MWM D4 226
+1
fendt2
Op facebook staat een 4S voor onderdelen. Dit blok is wel erg kaal. Maar msschien is het wat. Er zijn 2 types in de 100 serie welke u heeft weet ik niet zeker.
+3
Deutz-5006
Zelf voor een kamaraad laatst een gescheurt blok gelast met laselektrodes lastek 90 1 soort voor de grondlaag en 1 soort voor te vullen. Blok verwarmt om olie en rommel weg te branden en niet warmer gemaakt als 80 graden. Steeds stukjes lassen en tikken om de las op te rekken om spanning er uit te krijgen. En weer temperatuuren en zo nodig weer wat verwarmen. Nadat de klus geklaart was motor in gepakt in isolatie en is tot op heden prima in orde. Was gescheurt door zwaar frontblok en geen chasis balken. Motor verder niet uit gebouwd maar proberen te stabelen. T lassen is erg moeilijk en zonder ervaring zou ik er zelf niet aan beginen zeker niet in een waterkanaal. Met ervaren persoon er bij kan er veel en kost alleen wat tijd en elektrodes dus t proberen waard.

(klik om te vergroten)

Flink uitgeslepen

(klik om te vergroten)

En dicht gelast
frammi
Ik heb ook al motorblokken laten krammen door Doddema Locking uit H.I. Ambacht. Dit had een goed resultaat. (staat op youtube
informatie over)
Bert103S
@porschestandard
De scheur zit op exact dezelfde locatie als waar ik nu mee geconfronteerd wordt. Men zou denken dat op die plaats een verzwakking zit...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

porschestandard
@Bert103S Misschien dat het gietijzer op deze plekken wat dunner is dan de rest van het blok en zodoende hier begint te scheuren.
Bert103S
Heeft iemand een idee of dit het resultaat is van Belzona? Dit zijn de stukken ( soort van epoxy) die vroeger vastgekleefd zaten over de scheur van de motorblok.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

roscho
Quote Reactie van @Bert103S:
Belzona?

Ik vermoed dat het gewone epoxy is, dat is niet hittebestendig. Belzona enigszins, tot 93 gr.
Bert103S
@roscho

Aaja, dat zou wel is best kunnen wat je zegt.Ik had al gezien dat deze epoxy zich niet 100 gehecht had op de motorblok. De randen tussen de motorblok en de epoxy waren telkens rondom gescheurd .😏

Ik dacht dat dat te maken had met de trillingen van de motorblok en dat de hechting niet 100 procent goed was uitgevoerd . Maar wat jij daar zegt is zeker mogelijk.
Jan mf6465
@Bert103S
Heb je de verkoper niet terug gecontacteerd. Ik zou hem toch confronteren met zijn gefoefeld. Aan de verf te zien is dat niet lang geleden dichtgesmeerd. Eens kijken wat hij daarop zegt.
roscho
@Jan mf6465 Het hangt er een beetje vanaf wat je ervoor betaald hebt. Als je dit beestje hebt gekocht als "knutseltrekker" voor weinig geld, kun je niks reclameren, maar als je het volle pond hebt betaald, mag je verwachten dat je een trekker krijgt die zulke grote gebreken niet heeft. En als de handelaar werkelijk in je zak heeft gescheten, zou ik in het gesprek aangeven dat je zijn naam misschien wel wilt noemen op TF.
Jan mf6465
@roscho
Als hij hem bij een handelaar gekocht heeft wil ik nog geloven dat die het niet wist. Die werken niet met een tractor, maar als die rechtstreeks van de vorige gebruiker komt zal die er waarschijnlijk wel meer van weten. Hij ziet er toch opgeknapt uit, dus denk ik niet dat het als een knutselproject verkocht is.
roscho
Quote Reactie van @Jan mf6465:
wil ik nog geloven dat die het niet wist

Het kan zijn dat de handelaar te goeder trouw is, maar hij heeft wel een ondeugdelijk product verkocht. De koper heeft onderzoeksplicht, maar dit was niet te zien. Ik weet niet hoe het zit met zakelijke aankopen, maar volgens consumentenrecht ligt het risico voor een verborgen gebrek bij de handelaar en kan dus de koop ongedaan worden gemaakt.
Jan mf6465
@roscho
Bij verkoop van een tweedehands auto in België had de handelaar sowieso het spek aan zijn been. Bij verkoop van een tractor van 40 jaar oud is dat natuurlijk iets anders denk ik. Ik zou er in elk geval niet blij mee zijn. Tractor ziet er keurig uit en dan verwacht je geen gebarsten motorblok.
+1
Dick van Driel
@roscho belzono molecular kun je zelfs uitlaatspruitstukken mee dicht krijgen. Vroeger wel gedaan aan boord van een schip waarop ik voer. Temp.kan oplopen tot 600 graden.
Jan mf6465
Ik vraag mij eigenlijk ook af waarom de vriesstop er niet uit gevroren is ipv van open te barsten. Daar dient die toch voor normaal.
Bert103S
@Jan mf6465

Ik vermoed dat dit ook wel gebeurd geweest is want de Vriespluggen zijn nog redelijk recent vernieuwd geweest.
+1
roscho
In de link een filmpje waarin een soorgelijke scheur gelast wordt.
Bert103S
@roscho , @Jan mf6465
Ik moet u met het spijt in het hart meedelen dat ik voor deze trekker wel een degelijk prijs heb betaald 😏😔😞. In de hoop dat ik er jaren geniet zou kunnen van hebben. Maar inderdaad de verkoper heeft dit niet meegedeeld dat de blok gebarsten was . En ik heb de verkoper( Nederlandse particulier) vriendelijk bedankt voor de motorblok die gebarsten was. En hem ook ondertussen duidelijk gemaakt dat ik NU effectief wel de reden weet waarom hij de trekker heeft verkocht ...
En de verkoper had als antwoord dat hij het niet gezien had tijdens het spuiten van de verf 😱.
Welke technieker ziet er dit nu niet ?

Ik heb deze trekker laten overkomen van Nederland en ingevoerd in België. ( Papieren opnieuw aangevraagd voor eerste inschrijving, gelijkvormigsatest .., transport geregeld ) en dan kom je dit tegen ...
belmans marc
@Bert103S hen jij die gekocht btw incl. en heb je in belgie ook btw moeten betalen ?
Bert103S
@roscho @Jan mf6465
De particulier van verkoper wou deze trekker gebruiken om trekkerritten/oltimerritten mee te maken maar aangezien de brandstofprijzen begonnen te stijgen zag hij het nietmeer zitten om deze 4 cilinder daarvoor te gebruiken.En hij was opzoek naar iets kleine/compacter van trekker.
Dit was de reden van verkoop zei hij tegen mij.
Ik kan mij best voorstellen als je deze trekker niet 100 procent aan het werk zet of als je hem niet volledig belast dat hij het miss langer ging uitgehouden hebben met de herstelling.
Maar wat ben je met een trekker waar je niet kunt op rekenen?
Ik vermoed dat de verkoper nooit nog een trekker gaat kopen .Want als je iets goed wil doen dan lopen de kosten snel een beetje op. En de verkoper zelf werkte zelf niet aan de trekker maar had hulp van een jonge gast die overdag aan tractoren werkt en savonds wat ging hobby-en bij iemand anders. ( Ik vermoed dat deze technieker hier wel op tf zal zitten )
roscho
@Bert103S Ik kan me voorstellen dat je erg teleurgesteld bent. Als je bij een particulier koopt, heb je geen garantie. Voor lassen moet de hele motor er ws. uit. Daarom zou ik eerst het materiaal in de link proberen, volgens de beschrijving kun je daar ook motorblokken mee dicht maken. Goedkoper dan 17,95 zie ik zo geen oplossing. Ik zou het daar eerst gewoon mee proberen. Mocht het er op de duur weer uitbarsten, dan kun je altijd nog lassen. Als je gaat toeren, neem je een beetje mee voor onderweg plus een busje water. Binnen een half uur kun je boel weer dicht smeren.
bol.com/nl/nl/…
+1
Alonso
Hoe is dit verhaal afgelopen? Had trouwens nog een vraag voor de TS: was het al bij al eenvoudig de tractor in Belgie ingeschreven te krijgen en gekeurd?
Bert103S
@Alonso

Beste,
Ja hoor dat ging relatief nog heel snel. Ik denk dat de papieren in orde waren op 2 maand tijd.
Eerst gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de verdeler.
Indien dit inorde is dan een administratieve keuring laten doen.
Dan deze papieren gebruiken voor de verzekering ( nummerplaat aanvragen )
Vervolgens een keuring laten doen.
belmans marc
@Bert103S de administratieve keuring is dat ook in een keuringsstation ? ik ben van plan om ook 1 te kopen uit nederland en moet dan ook opnieuw het inschrijvingsbewijs enz doen maar heb er geen verstand van
Fendttrisixfan
@belmans marc administratieve keuring is ook idd ook in keuringstation, en daar krijg je dan een blad dat je aan verzekeraar moet geven voor nummerplaat aan te vragen
+3
roscho
@Bert103S Je antwoordt op het 2e deel van de vraag van @Alonso , ik ben nou juist benieuwd naar het antwoord op het 1e deel: is de motor weer dicht en hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Jan mf6465
@Bert103S
Dit is wel alleen het geval als die tractor ook in België geleverd zijn geweest. Indien dat niet het geval is en er is geen pvg van, zal je nooit een gelijkvormigheidsattest kunnen krijgen. Recentere tractoren wat als 50km/h de fabriek hebben verlaten kan je ook niet als landbouwtractor inschrijven. Als je toevallig zo eentje gekocht hebt in het buitenland kan je elk jaar naar de keuring gaan ermee.
Fendttrisixfan
@Jan mf6465 gelijkvormigheidsattest is gewoon aan te vragen voor buitenlandse tractor hoor, want pvg nummer spreekt niet op 1 tractor maar op de serie
belmans marc
@Fendttrisixfan voor het gelijkvormigheidsattest moest ik naar een belgische verdeler gaan van fiat , new holland zei de verkoper , pvg plaatje verstond ik niet was iets online aanvragen
belmans marc
@Fendttrisixfan dan ben je zonder nummerplaat naar keuring station gereden ?
Fendttrisixfan
@belmans marc administratieve keuring is zonder voertuig, alleen de papieren meenemen
belmans marc
@Fendttrisixfan ah dacht al dat is om te kijken of de papieren in orde zijn ?
Jan mf6465
@Fendttrisixfan
Ik bedoelde als je juist een type hebt wat in België nooit ingevoerd is, er geen pvg van zal zijn. Ik heb het altijd nagevraagd met chassisnummer bij een dealer of ze een gelijkvormigheidsattest konden leveren alvorens ik de definitieve aankoop deed. Wees er maar zeker van dat er types gemaakt zijn wat nooit een pvg hebben gekregen in België.
Fendttrisixfan
@Jan mf6465 ja dat klopt inderdaad, maar zelfs dan is het relatief eenvoudig op te lossen, kost alleen wat meer dan
Jan mf6465
@Fendttrisixfan
Ik ben benieuwd hoe dan. Ik heb een cavero kipkar waar het gelijkvormigheidsattest van kwijt is. Cavero bestaat niet meer dus moet je bij een firma gaan wat Homologatie keuringen doet volgens mij. In het leuvense had ik een bedrijf gevonden wat dat doet. Ze konden geen exacte prijs geven, maar zou tussen de 6 en 8000€ zijn om een gelijkvormigheidsattest te bezorgen voor de kipper. Dat hebben we dus maar niet gedaan voor een kipkarretje van 35jaar oud. Als iemand een andere optie weet dan hoor ik het graag hoe ik dit zou kunnen bekomen.
+1
hooidonk
@Jan mf6465
Kun je hem niet via een Nederlands mechanisatiebedrijf via de RDW op nederlands kenteken proberen te krijgen en dan invoeren in België? Ik begreep dat ze inmiddels zo ver zijn dat ze die kentekens overnemen.
+1
Jan mf6465
@hooidonk volgens mij kan dit niet. Ofwel moet er recent iets veranderd zijn bij div. Zonder pvg of coc attest denk ik niet dat je iets ingeschreven krijgt.
hooidonk
@Jan mf6465

Allemensen, ik zit even op de site van de DIV te zoeken, maar dat is echt een overheidsite. Je raakt al heel gauw de weg kwijt tussen alle mits, maren en uitzonderingen en hetgeen je zoekt, staat er niet (duidelijk) op.

Dus ik kom er via die site niet uit.
Je zou er een belletje aan kunnen wagen?
Of ik wil ook wel even naar de RDW bellen?
Krispax
@Jan mf6465 zijn papieren al verplicht bij lanbouwwagens voor eigen gebruik?
Jan mf6465
@Krispax
Normaal gezien moet iedere aanhangen wat op de openbare weg komt Papieren hebben om in orde te zijn
Krispax
@Jan mf6465 dan denk ik dat er veel boeren een probleem hebben. Hoeveel zelfbouw wagens rijden er wel niet rond.
+5
roscho
@Bert103S Ik vroeg het al eerder, maar nog geen antwoord gekregen: is die scheur in het blok nu weer dicht? Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
cyrus-van-gelder
@roscho zou ik ook wel willen weten eigenlijk, zo,n gekke vraag is het dus niet.
  • 😉😉😉😉
@roscho Ik ben nu ook wel benieuwd of het is opgelost.
Bert103S
Hey sorry, ik zit niet dagelijks op TF en ik had de laatste tijd niet zoveel tijd.

Eerst en vooral , ik ben effectief wel al begonnen aan de herstelling van de motorblok. Maar deze is om eerlijk te zijn nog niet volledig klaar wegens tijdsgebrek. Maar in augustus heb ik verlof en ga ik vervolgens terug verder doen met de herstelling.
Na wikken en wegen heb ik toch beslist om deze blok proberen te lassen met de beklede elektrode.
De werkwijze die ik heb toegepast is het volgende :
Ik heb een doos elektrode besteld speciaal voor het lassen van gietijzer.
Ik ben voor het lassen eerst begonnen met het volledig uitslijpen van de oude/bestaande las die nog aanwezig was.
Bij het beginnen lassen van de motorblok heb ik ontdekt dat hij begon te "zweten "rond de las. Ik had de indruk dat de motorblok echt het water heeft opgezogen. Dus heb ik mijn voorgaande las terug uitgeslepen en de groef eerst wat opgewarmd met een klein brandertje zodat ik het water kon wegdrijven t o v de toekomstige las. 100 procent krijg je het water er nooit uit dus heb ik om de 5cm een gaatje geboord in de motorblok zodat het water eruit kan verdampen rond de las indien er nog een beetje water zou aanwezig zijn en eventueel ook voor spanningen te vermijden. Het lassen heb ik beperkt tot je de motorblok nog kon aanraken van temperatuur.
Als bijlage voeg ik een foto toe van het resultaat tot nu toe.

(klik om te vergroten)

Bert103S
@Bert103S

Laag 1 is zo goed als klaar, ik zou in augustus nog een 2de laag erop willen lassen. Hier en daar is er al begonnen aan een 2de laag .
Tips zijn nog altijd welkom.
Als laag 2 klaar is zou ik er eventueel is druk willen opzetten en kijken of hij effectief volledig dicht is. Heeft er iemand een idee hoeveel druk ik er max mag opzetten? Ik dacht aan 0,3 bar? Of mag dat nog iets meer zijn?

Alvast bedankt !
Fendttrisixfan
@Bert103S mag wel 1 bar opkomen om te testen
roscho
@Bert103S Toch lijkt het of de barst in een deel van de las nog steeds te zien is. Ik vertrouw het nog niet helemaal.

(klik om te vergroten)

Barst nog zichtbaar?
+2
donkey63
@roscho Mijn ervaring, bij dit soort lassen, is als de rups gelegd is, je met een hamer op de las "slaat" oftewel klinken. Krimpspanningen in de las zijn erg groot. Door te klinken verklein je deze spanningen en is er minder kans op "einde las is begin scheur" Krimpspanningen zijn groter dan de uitzetspanningen. Je trekt als het ware uit materiaal uit elkaar en je scheur is er weer.
cyrus-van-gelder
@donkey63 zo werkt het inderdaad wel zoals je beschrijft.
Bert103S
@donkey63

Ja dat was ik nog vergeten te vertellen . Ik heb inderdaad ondertussen met een pikhamer op de las zitten tikken tot hij wat afgekoeld was.
donkey63
@Bert103S Denk dat je pikhamer wat weinig zoden aan den dijk zet. Zou iets zwaarders pakken, zonder je blok natuurlijk in de vernieling te helpen. Materiaal moet ingedeukt, gedeformeerd worden om de krimpspanningen te verminderen. Lukt het laswerk niet, kun je nog altijd naar een ander blok zoeken. Wie niet waagt die niet wint. Succes!
Bert103S
@roscho

Ja , je hebt gelijk. Dat stuk ga ik inderdaad best nog is uitslijpen en opnieuw lassen
Johndeere5020v8
Het beste is om een ander blokje je vinden en alles overzetten maar veel werk en geld ik ben 100% voorstander van lock-n-stitch lassen is ook goed maar dan moet je het motortje er haas uit halen ik heb goede resultaten met belzona
Bert103S
@Johndeere5020v8

De vraag is alleen , hoe lang blijf Belzona "goed"?
Of hoe lang gaat het mee?
Johndeere5020v8
@Bert103S ik verzamelen oude trekkers en soms heb je een scheur in iets zitten en dit is wat ik gebruik ik slijp het eerst een beetje uit maak het staal een beetje warm met een brander en dan de belzona er in ik hou er niet van maar het werkt
Johndeere5020v8
Niet goedkoop

(klik om te vergroten)

Belzona 1111 niet goedkoop maar goed product mag je niet vergelijken met JB weld dat spul heeft wel een plaats maar is vergelijken met dit spul rommel
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ploegen , trekker , tractor , koelvloeistof , motorblok , Rotoreggen , starten , Gerepareerd , aankoop en controleren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!