John Deere 3140 - Probleem met de hilo

Goedendag.

We hebben op het werk een john deere 3140 staan die problemen met de hilo heeft.
Als hij in de lo staat, begint de trekker zwaar te lopen en als je rijd en de koppeling in trapt, dan remt de trekker fors af. Als hij in de hi staat is er geen enkel probleem. Het is bij de klant tijdens het ploegen gebeurt, waardoor de achterbrug hardstikke warm is geweest omdat ze er pas achter kwamen toen de achterbrug begon te stomen/,roken. Het lijkt er dus op de de afdichtingen uit de hilo liggen.

Deze moeten we dus repareren, maar is er toevallig iemand die dit vaker heeft gehad bij een 40 serie en misschien tips of dingen waar we op moeten letten als we hem uit elkaar halen?

Het betreft een 3140 met sg2 cabine en de hilo bediening op de versnellingspook.

Grt karlo
fordt5110

Reacties

Klein Rot
@ford 5110
Dan is er iets vastgelopen in de transmissie van het LO deel en als er al stoom en rook uit de transmissie kwam zou ik de rest van de tandwielen en de lagers ook maar goed controleren.
fordt5110
@Klein Rot ja de bedoeling is ook om alles controleren, omdat het zo warm is geweest. Maar ik dacht, misschien heeft iemand hier op tractorfan ook een keer zoiets mee gemaakt en misschien dingen weet waar je ook op moet letten
timon
@Klein Rot vervelend
donkey63
Oliepeil? Olie zorgt ook voor koeling.
fordt5110
@donkey63 olie is nog op peil
+2
JD3010
@fordt5110 Deze hilo wordt met druk geschakeld naar laag of hoog, zonder druk allebei een beetje. Dus als je er nog mee rijden moet, alleen dan nog op hoog doen, maar beter helemaal niet meer. Op hoog draait niks van de tandwielen in de hilo, maar alleen de hele pot waar alles inzit.

Als het daarbinnen gerookt heeft dan zal er wel serieus wat kapot zijn. Ik vermoed dat de tandwielen in de hilo kapot zijn gegaan, maar ik zou hem maar loshalen om te kijken wat het probleem is. Een gescheurde olie leiding kan ook, maar dat zie je dan vanzelf wel.

Laat maar horen als die los is, dan kunnen we verder helpen.
+1
@JD3010

Als het goed is kun je dan ook bijna niet meer sturen in de low als die geen olie meer krijgt door gescheurde buis of lekker dichting toch?
+1
fordt5110
@JD3010 bedankt voor de reactie, zulke dingen zijn altijd makkelijk om te weten. Als we trekker los hebben (kan nog even duren omdat het geen haast heeft, dus we wachten tot het wat rustiger is) dan plaats ik het hier wel.
JBoenne
Karlo,

Welkom bij de sleutel-club. Afgelopen winter hebben we mijn 3140 gesplitst om de HI-Lo te maken. Als ik het goed begrijp is de HI-LO lamellenkoppeling vernieuwd (verbeter me als ik het fout zeg). Er zijn veel filmpjes op You-tube te vinden. PB gerust voor foto's.
fordt5110
Goedendag,

We zijn begonnen met de john deere.
De cabine hebben we al gedemonteerd, en nu moeten we hem splitsen. Maar op welke plek is dat het makkelijkste? Eerst bij het koppelingshuis of direct bij de versnellingsbak?

Grt karlo
+1
ronald73
De achterbrug moet je los schroeven en eruit schuiven. Dan kom je daar waar je wil komen.
+1
fordt5110
De achterbrug ligt er achter weg.

Hier al wat dingen wat opvielen

(klik om te vergroten)

Het rubber om de onderste buis is half gesmolten waardoor je dus behoorlijk oliedruk kunt verliezen. Weet ook iemand waarvoor deze leidings zijn?

(klik om te vergroten)

Van deze leiding naar de voorwielaandrijving, zat de wartel kompleet los.
+1
fordt5110
Even een update.

De hilo uit elkaar gehaald, daarvan was in de lo de platen compleet versleten dus die allemaal vervangen. Ook de zuiger en de zuigerveer vervangen. Ook meteen het aftakaspakket vervangen omdat die platen ook versleten waren. De vulpomp ook gecontroleerd en die zag er nog goed uit. En alle o-ringen in de hilo en de rest van de voorkant van de bak vervangen. Toen de trekker weer in elkaar gemonteerd.

Maar het probleem met het zwaar lopen in de LO is nog niet opgelost. Toen de druk gemeten. Die is in de hi en lo tussen de 9 en 10 bar, maar met de aftakas inschakelen valt de druk weg naar 0 bar. Iemand nog enig idee waar we nog meer naar kunnen kijken?
trekkerdockter
@fordt5110 waar meet je, ik bedoel op welk nippeltje?
Eigenlijk geef je ook al bijna het antwoord op je vraag, als je de pto inschakel en je druk valt weg, is mogelijk de hi-lo niet goed terug geplaatst, er zit nog een leiding die er aan de achterkant in moet vd de aftakas.
Mogelijk verliest hij daar z’n druk of op het aftakas pakket.
fordt5110
@trekkerdockter maar stel dat het in de aftakas zit, dan zou die in de HI ook niet goed werken, en als de aftakas ingeschakeld zit werkt de rest van het hydrauliek nog wel en stuurt hij ook nog goed.

(klik om te vergroten)

Op deze nippel meet ik
trekkerdockter
@fordt5110

(klik om te vergroten)

Dat je druk wegvalt met inschakelen van de pto is normaal op dit nippeltje, je moet degene aan de zijkant hebben om te meten.
fordt5110
@trekkerdockter er zitten 2 stopjes in, welke moet ik voor druk te meten gebruiken?

(klik om te vergroten)

+1
trekkerdockter
En nu je de hut er toch nog af hebt, zou ik de hefdelen onder het hefdeksel voorzien van nieuwe afdichtingen, deze willen ook wel eens bros raken.
+1
fordt5110
@trekkerdockter de hef en de remmen zijn 3 jaar geleden al aangepakt, dus die zullen nog wel goed zijn
BouwmanH
@fordt5110 maar in die drie jaar is ie wel fik heet geweest toch?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ploegen , trekker , john deere , kapot , cabine , Repareren , koppeling , warm , achterbrug , bediening en Sg2 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!