Zetor 7745 - Aankooptips, zwakke punten, turbo?

Hallo,

Ik hoorde van iemand dat specifiek de 7745 (en 11 dan waarschijnlijk ook) te mijden zijn qua motor? Ik dacht juist, gezien hun prijzen ook, dat dit degelijke, taaie dingen waren? Nog andere aandachtspunten?

Groeten,
demuywo

Reacties

+2
16045HSX
Wij hebben de 7745 zeker 20 jaar gehad, goed onderhouden en geen grote problemen mee gehad. En al zeker geen motorproblemen. Vriend van ons had een 72 45 en ook die hield het goed vol. Beide zijn dezelfde trekkers alleen heeft de 7745 een turbo. Dus voor ons waren het beide goede trekkers.
De trekkers zijn voor goed geld ingeruild en één is geëxporteerd en de andere loopt nog ergens in nl. Onze 77 had een zware voorlader en heeft veel werk verricht daarmee. Hierdoor hadden we wel steeds meer problemen met de vooras.
Kortom voor ons was het een goede betrouwbare trekker. Ik heb ook nooit gehoord dat deze serie slechte motoren hadden.
Daarna hebben we nog een forterra 8641 gehad maar die had wel degelijk veel motorproblemen en is om die reden ook weggegaan.
+1
Ikkes
7745 heeft meestal geen turbo , zijn 76 pk , motors zijn goed , ligt ook aan de draaiuren natuurlijk
Hef en remmen checken , stuurinrichting checken

Verder zijn trekkers goed en sterk
+1
16045HSX
@Ikkes Je hebt gelijk, er was een standaard 7745 en met turbo. Dat wist ik niet, wij hadden blijkbaar de trekker met turbo die dus goed beviel.

(klik om te vergroten)

Zetor 7745
+1
demuywo
Via via via op een 7745 gekomen, volgens verkoper 4000h, op de teller 2200, als ik naar de pedalen kijk... 12000h? Wat denken jullie?

(klik om te vergroten)

Het gaat hem vooral over de pedalen....
+1
FONHOF
@demuywo 4000 lijkt me sterk met zulke pedalen, wat doet de rest vd optische staat ?
+1
Renze
@demuywo zo zag t pedaal van onze 5245 ook uit met 6000 uur. Deze pedalen lijken harder te slijten dan de gelaste traanplaat pedalen van de oudere series.

Als ze olie zuipen, betekent dat dat ze nog nooit echt gewerkt hebben. Onze 5245 gebruikte n liter op n dag, later heb ik m opgedraaid en stond ie voor de 10 kuubs tank: toen hoefde ik geen olie meer bij te vullen binnen de 300 uur verversingstermijn, als ie onderaan t peil stond, ververste ik m.

tractorfan.nl/picture/290289/
+1
langeslagdiesel
@Renze met een Same laser 110 exact het zelfde meegemaakt. Na een koude winter met veel pruttel uren pakte hij veel olie. Met een kleine 100 uur voor de Taarup was dat over. De rest van de zomer kon je doorrijden tot het verversen. Dan was je net een halve liter kwijt. Volgende jaar iedemdieto. Na 8000 uur werd die halve liter iets meer. Maar na het ff honen en andere veren was dat ook weer zoals het hoorde. Niet opgeschroefd overigens. Niet nodig hè. 😉 Same.
walker1
Zijn voor het formaat taaie trekkers, maar ze zijn inmiddels 30 tot 40 jaar oud. Dus het is maar net hoeveel uren, hoe die gebruikt en onderhouden is. Verder natuurlijk eenvoudige trekkers en water niet op zit kan ook niet kapot gaan.
demuywo
Proper, maar heb alleen fotos en filmpje, staat veeeeeeeer weg 😉

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
langeslagdiesel
Voor hun tijd waren het lekkere trekkers voor eenvoudig werk. Je moest er geen bijzondere eisen aan stellen. De kracht was de eenvoud en altijd lopen dat brommertje. Zwakste punt vond ik het rem vermogen. Alleen op de achterwielen. De vooras remde niet en werd ook niet geschakeld als je remde. Je ging dus vrij snel skiën. En vrij veel herrie in de stuurhut. Verder altijd met plezier aan jaar of wat ronde balen mee gereden. Koppeling hield het ook vrij goed vol met een frontlader. Maar 12000 zegt mij niets. 4000 uur bijna geen onderhoud en afbeulen kunnen ze slechter tegen.
marco955
Ik heb ook een paar jaar met een 7745 gereden. Het was best een fijne trekker met alleen versnelling 4 en 5 singro de rest kraakte soms. Olie pomp op de krukas dus altijd een werkende hef en hydroliek. Die boer heeft hem nieuw gekocht. Maar van warm rijden had hij nooit gehoord. Koude motor starten en de houten klomp op het gas. Gevolg veel onderdruk en de olie liep uit de carter ontluchting. Ik kan niet anders zeggen dan dat die trekker werd verkracht door de eigenaar.
+2
Renze
@marco955 carterdruk hadden die motoren als ze niet goed inliepen. Onze 5245 had op Staphorst gelopen met n 3 kuubs tankje en had nooit gewerkt. Gebruikte n liter olie op n dag gieren. Later n grofmazige radiator van n viercilinder gemonteerd en de pomp losgedraaid naar de 60pk, toen gebruikte ie n litertje in de 300 uur en was het tijd om te verversen, dus bijvullen hoefde niet meer. Hij staat hier wel op TF met n 10 kuubs BSA tank met 6.5 meter Duport bemester.

7745 kun je ook vlot opdraaien tot boven de 80pk, met turbo is het helemaal n raket.
De 7745 van mij kennis in Finland heeft 24.000 uur, alleen koppeling en remmen vervangen. Er is wel met 6000 uur n nieuwe motor in gekomen, met 50kmh in de 4e van de berg af omdat de remmen van n 20 tons trailer t niet doen, joeg m over de 6000 toeren en dat konden de drijfstanglagerboutjes niet hebben, dus sloeg ie n drijstang door t blok. De motor heeft dus 18.000 uur gelopen. In het loonwerk met 3.20m Junkkari maaier met kneuzer en transportband om 2 werkgangen op 1 zwad te leggen, dat deed ie in de 4e, totdat ie n MX150 erbij kocht.

Die motoren krijgen eerder problemen doordat ze niet inlopen omdat je ze niet werken laat, dan dat ze verslijten...

Waar n 7745 wel eens last van had, was dat je de klinknagels van t kroonwiel op t differentieelhuis eraf kon trekken met n 3 schaar wentel op de zware klei. Als je t hefdeksel eraf tilt kuj je er inbusboutjes met lage kop doorheen doen, dan hoeft niet alles uit elkaar.

En de hoofdrem- en koppelingcilinders van PAL waren niet zo best, later kochten ze die in bij Fragokov, die waren wel goed. Maar in 30 jaar tijd geloof ik niet dat er nog trekkers zijn waar de PAL cilinders nog niet vervangen zijn...

Dubbel schakelen wilden ze ook wel, dan stond de bak vast in 2 versnellingen tegelijk. Als je t kent had je m in 2 minuten weer vrij, maar alsje dat zat bent kun je een modificatiesetje kopen die he onder de schakelhouder monteert.
marco955
@Renze werken moest die trekker wel .maar met een koude motor gelijk pin onderin weg raggen zoals zijn baasje deed . Daar heeft elke trekker een hekel aan
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden zetor , turbo , motor en aankoop geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!