Aankoop advies case international tractor. 745XL 844XL 845XL 856XL

Hallo,

Ik wil voor de hobby en om wat mee te klussen bij een kennis een case IH trekker gaan aanschaffen. Nu ben ik vanavond wezen kijken bij iemand in de buurt die had een 745 XL en een 956 XL staan. Ze waren beide niet wat ik zoek, maar ik weet wel dat een 956 te groot is. Ik moet een 4 cilinder hebben. Dan valt mijn keuze tussen de 745XL 844XL 845XL en 856XL.
Nu heeft de 745 een d-239 motor de 844/845 een d-268 en de 856 een d-239 met turbo. Wat is over het algemeen een goede motor? Of laat ik het anders zeggen staan een van deze motoren slecht bekend? En wat raden jullie verders aan qua tractor? Het word sowieso een van de latere modellen met lange poken, En geen XL plus met digitaal dashboard want dat is niet mijn smaak. Het mag een 2wd zijn en een 4wd, of heeft een 4wd ook weer kwalen? Ik laat mij graag adviseren door jullie alle info en tips zijn welkom.

Gr Thomas van kruijsbergen
Yanmarthomas

Reacties

Corne S
Is veel hefkracht van belang? Dan moet je sowieso eentje nemen met hulpcilinder aan de buitenkant.
Wil je er een kiepkar omhoog krijgen? Dan heb je extra olietank nodig (is over het algemeen optie). Volgens mij zijn er geen slechte motoren. Wel worden de injectiepompen ouder en kan hij slechter starten. Met een turbo heb je ook weer een extra slijtage onderdeel. Wil je een inter of case kleur?

4wd zijn de slijtage onderdelen duurder en je bent minder wendbaar.
Bij elektrische inschakeling kan hij in blijven staan. Ook kan de 4wd koppeling te snel doorslapen waardoor je er niet alles aan hebt.
Yanmarthomas
[@Corne S hij moet zo rond de 1000kg kunnen tillen, heb wel is met een 856 gewerkt en die deed dat handig. Geen idee of die een hulp cilinder had. Dat van die kipper wist ik niet. Krijgt ie anders een kipper helemaal niet omhoog als ie zo’n extra tank niet heeft? Ik wil een later jonger model dus dat is dan volgendsmij altijd de case kleur
brauheist
@Yanmarthomas ik moest op de 845 een extra tank maken voor 10 tons kieper.
Extra tank was een optie dus evt nog te krijgen bij een sloper
Yanmarthomas
@brauheist oké goed om in de gaten te houden. Was dat erop bouwen veel werk?
+1
brauheist
@Yanmarthomas ik had een simpel kannetje met ontluchtings dop en dan slang na de vul dop op het spatbord gemaakt stelde niet veel voor, het orginele erop bouwen zou wat meer werk zijn
+1
TrekkerBoer1
Zelf heb ik een 743XL ( nagenoeg het zelfde als de 745XL alleen wat minder pk en willicht nog wel iets. ) , die kun je met je pink sturen. Hier zit ook een D239 motor in, er zit ook een koud start knop op zodat hij meer brandstof krijgt en dus ook beter start.

Volgens mij zitten op bepaalde type 4 cilinders niet zon koud start knop op ( andere brandshof pomp ) . ( weet ik niet 100% zeker )

Verder weet ik niet meer over deze tractor te vertellen.
+2
SJB533
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Volgens mij zitten op bepaalde type 4 cilinders niet zon koud start knop op ( andere brandshof pomp ) . ( weet ik niet 100% zeker )

De 856 XL heeft die niet, de 745XL en 844/845 XL moeten het vanaf 1987 (dacht ik) zonder doen.
SJB533
Motoren zijn volgens mij wel goed. De 745 heeft de naam van een luie trekker. Was inderdaad niet zo vinnig als de 533...🙈

De Ergo S ('lange poken') ben ik wel fan van. Fijne bediening, maar bij de 745XL is dat ook een lange trekker. De 4WD vanaf medio 1986 was leverbaar met 40 kmh transmissie, de 2wd is nooit als zodanig geleverd. Ze hadden een nogal simpele variant op vierwielberemming... 🙈 (In 1984/85 kwam de C-familie wel met 40 kmh transmissie, ook icm 4wd, al weet ik niet, hoe die dat met beremming deden.)

Je weet, dat ze bekend staan om roest? Ik moet zeggen dat ik het bij onze (12/1985) mee vond vallen, maar de 845 XL van m'n zwager en zusje (Engels serienummer) roestte bij de A-stijlen van de cabine. En dat heb ik vaker gezien bij de Engelsen... Roest rond de cabine überhaupt is wel een dingetje... Ding is trouwens vorig jaar vertrokken...

De (Franse, rode) 845 XL was trouwens ook nog leverbaar met de Agriomatic S. Weet niet, wanneer die uit de handel ging.
Yanmarthomas
@SJB533 oke. Thanks voor de info 👌 Ik weet het inderdaad van de roest en daar kijk ik ook goed na.
Corne S
@SJB533

Vierwielberemming wordt gedaan door 4wd in te schakelen. De voorwielen remmen via de bak op de achterwielen. In sommige gevallen zit er ook een remschijf op de cardanas van de 4wd. Misschien heeft die geen elektrische inschakeling, maar alleen handmatig.
SJB533
@Corne S
Geen idee, hoe de remschijf bediend wordt. Dat systeem werd alleen niet op de B-familie toegepast
Gewoon een international 844s kopen, is compact en kan veel tillen en heeft stuurbekrachteging
Yanmarthomas
@Mccormick international 423

Niet wat ik zoek. Daarom vraag ik ook specifiek naar deze modellen.
+3
SJB533
@Mccormick international 423
Ik weet niet, wat jij compact noemt, maar een 844S is dat niet. Sterker nog: een 745XL is nog compacter. Daarnaast tilt een 844S niet meer, dan de 745-856 XL en is stuurbekrachtiging gewoon standaard op die types, waar ik verwacht, dat het op een 844S gewoon nog optie was
+3
de Leeuw IH
Wij hebben 2 745 xl 2wd case ih lopen de eerste nieuw gekocht nu ruim de klok rond en wordt iedere dag gebruikt altijd zwaar werk gedaan, 25 jaar de hoofdtrekker geweest, paar keer Koppeling vervangen en nog wat kleine dingen maar verder super taai sterk op de aftakas, ik zeg koop je de goede dan heb je er veel plezier van
+1
2850Johndeere6R
+3
SJB533
@2850Johndeere6R
Nette Duitser! Vind die Maxxum-velgen trouwens wel errug goed staan onder zo'n trekker!
+3
2850Johndeere6R
@SJB533 I kzag hem toevallig voorbij komen en ik moest gelijk aan @Yanmarthomas denken, net wat voor hem
SJB533
@2850Johndeere6R
Met je eens! Alleen ziet hij het digitale dashboard niet zitten...
+2
2850Johndeere6R
@SJB533 Dan moet hij gewoon een bril kopen🤪🤣🤣😂, nee? Ben dan wel benieuwd naar de reden waarom niet
SJB533
@2850Johndeere6R
Ik ben ook benieuwd
+2
Yanmarthomas
@2850Johndeere6R ja die had ik ook al gezien. Strakke trekker. Alleen ben vind ik een digitaal dashboard minder mooi als nog echte klokken met wijzers. Heb dit ook met een auto. Vind een gewone toerenteller en snelheidsmeter met wijzer veel mooier als tegenwoordig die digitale Dashboards ook vind ik de versnellingspook knoppen van een ‘gewone’ mooier als die ronde van een xl plus….
+1
SJB533
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
ook vind ik de versnellingspook knoppen van een ‘gewone’ mooier als die ronde van een xl plus….

Die kun je wisselen!

Mijn auto is ook vrij analoog, maar zou een digitale snelheidsmeter, die er ook niet onder zit, toch wel waarderen. Nu is t maar een beetje gokken, waar ik op de cc hengst, om boetes te voorkomen...
Yanmarthomas
@SJB533 aha grappig dat wist ik niet. Ja daar heb je wel een punt haha.
2850Johndeere6R
@Yanmarthomas dat kan ja, ieder zijn ding ik vond het een strakker trekker en dacht gelijk aan jou.
Yanmarthomas
@2850Johndeere6R dat vind ik geweldig haha thanks 👌🏻👌🏻
+1
Gavrie Willemsen
Misschien heb ik geen heldere kijk maar ik zou kiezen voor de rode Inter-versie….maar ja mijn bloed kleurt ook Inter-rood hè….😎
Yanmarthomas
@Gavrie Willemsen haha. Ik vind beide mooi. Maar mijn gevoel zegt dat ik een zwart rode inter mooier vind als crème rood
+1
Gavrie Willemsen
@Yanmarthomas dan ben jij waarschijnlijk jonger dan ik. Rode Inters reden rond toen ik geboren werd….😊zoiets blijft hangen
+1
Yanmarthomas
@Gavrie Willemsen ik ben van 2002😉 toen reden er nog wel rode inters maar geen nieuwe 😝 die van jou is wel prachtig origineel👌👌 zou hem nog wel eens willen zien rijden haha
+1
Gavrie Willemsen
@Yanmarthomas momenteel staat hij aan de kant met een stuur-Orbitrol die gedemonteerd is. Dat is opgestuurd naar Stevens in Nederland om te reviseren. Als je rechtdoor rijdt dan draait het 360 graden volledig rond op 36 seconden tijd.
+1
SJB533
@Gavrie Willemsen
Ik ben opgegroeid met een rood-ivoor type en later kwam daar een overgangstype bij. Die laatste is de perfecte combinatie 👌🏼🤣 Zijn gewoon de Internationals, in de kleurstelling, die ze sowieso zouden krijgen
+1
2850Johndeere6R
@Yanmarthomas Hier een mooi ritje Duitsland
tractors-and-machinery.nl/item/674359/… of dit er ook een met digitale tellers ipv analoge wijzers?
+3
labella
@2850Johndeere6R die heeft nog gewoon wijzertjes.
+1
Yanmarthomas
@2850Johndeere6R die had ik nog niet gezien. Thanks👌 Ik zie wel dat deze andere spatborden achter heeft. Zijn daar nog verschillende in geleverd? Weet iemand dat ben wel benieuwd
+1
stephan-inter
@Yanmarthomas lijken mij de typische Engelse spatborden
Yanmarthomas
@stephan-inter aha dus het is een Engelse trekker, zit daar nog verschil in met een Duitse? Of zijn het alleen de spatborden ?
+1
stephan-inter
@Yanmarthomas mijlen teller onder andere.
Verder zit er volgens mij geen andere details
+3
hoest
@Yanmarthomas volgens mij was het verschil dat je de Engelse inters moet laten staan.
+2
SJB533
@stephan-inter
Frans. De Engelse zijn een paar subtiele uitstulpingen
+1
stephan-inter
@SJB533 Franse trekkers lopen geen 35
+1
SJB533
@stephan-inter
Spatborden zijn Franse. Dit zijn Engelse
+1
stephan-inter
@SJB533 trekker van de advertentie komt uit Denemarken. Voor mij genoeg redenen om hem te laten staan
kate-ivanenko
@2850Johndeere6R
Hallo, Case-IH is een echt betrouwbare optie, ziet er goed uit.
+2
Yanmarthomas
Ik ben vanmiddag toch naar de trekker wezen kijken die @2850Johndeere6R als eerste stuurde die 844xl plus. Nette trekker technisch 100% in orde. Maar voor mij niet origineel genoeg. Het is een Engelse trekker maar er zijn Duitse spatborden opgezet. Ook is er aan het zwarte al geschilderd en de urenteller is niet meer origineel. Verders mooie trekker en ik vind dat XL plus ook wel wat ander neusje en dat digitale dashboard staat me wel aan. Wel een stukje mee gereden en wat rijd dat perfect. Aardige meneer die verstand heeft van case IH trekkers.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@Yanmarthomas we houden de oren en ogen open Thomas
+1
SJB533
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
Het is een Engelse trekker maar er zijn Duitse spatborden opgezet.

Dat is het sowieso.
+1
@Yanmarthomas daar zijn we weer hoor: tractors-and-machinery.nl/item/674578/… met klokjes
+1
Yanmarthomas
Ik heb een originele 856XL plus aangeboden gekregen. Dacht rond de 8000 uur. Schijnt niks aan geschilderd oid te zijn en technisch perfect. Wat mag zon tractor ongeveer kosten. Hij ziet er op de foto verdomt strak uit….. ga zaterdag sowieso kijken maar beetje info van te voren is niet verkeerd.

(klik om te vergroten)

+1
labella
@Yanmarthomas het is net wat de gek er voor geeft. Ik zag er een paar op ebay.😰

(klik om te vergroten)

+1
labella
@labella

(klik om te vergroten)

+1
labella
@labella 12500,00 ex btw

(klik om te vergroten)

+2
SJB533
@labella
Weet niet waarom, maar de Duitsers hebben al veel hogere prijzen...
+1
roscho
Quote Reactie van @SJB533:
de Duitsers hebben al veel hogere prijzen

In Duitsland moeten ook trekkers door de TÜV gekeurd worden. Daardoor zijn ze, zolang ze een wegtoelating hebben, meestal in betere staat dan hier.
Yanmarthomas
@labella haha ja ik had die 2 ook al gezien op eBay, ja dat is serieus geld. Wel een prachtige trekker ook die jij als eerste stuurde.
+1
roscho
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
Wat mag zon tractor ongeveer kosten

Half jaar geleden stond hier in de buurt een voor 11.000 ex. Liep/reed/remde goed, maar wel de bekende plekken onderaan de cabine. Iets boven 10.000 uur. Had nog een bod willen doen, maar 2 dagen later was hij al weg.
Yanmarthomas
@Corne S vindt m zelf persoonlijk te modern kijken vind een rechte motorkap mooier als een schuin aflopende. Maar thanks voor de tip 👌👌👍👍
+1
de Leeuw IH
Staat op mp ook een inter 856 te koop, beetje veel geld voor oud ijzer.

(klik om te vergroten)

Staat op fb
+1
Hanomag22
@de Leeuw IH oud ijzer zonder kenteken. Slopen en uitponden zal t wel worden voor die trekker.
+2
stephan-inter
@Hanomag22 voor sloop is hij veelste netjes
Hanomag22
@stephan-inter ik lees veel werk en kosten voor je er veilig de straat mee op kunt en een kenteken zou kunnen krijgen. Dan krijg je nog veel meer werk en kosten om er een nette trekker van te maken. Dat is naar mijn idee niet economisch rendabel.
Je ziet dan dat ze vaak bij handelaren terechtkomen die ze slopen en de onderdelen verkopen. Ben ik geen voorstander van maar denk wel dat dit het lot van die trekker wordt.
+3
stephan-inter
@Hanomag22 dan zullen we allebei wel anders lezen. Nergens staat dat je er niet veilig mee over straat kan.
Voor 1 waar je niks aan hoeft te doen betaal je tegen al snel richting de 15.000 en meer.
Hanomag22
@stephan-inter verlichting niet in orde. Besturing niet. Gladiaal banden. Bij een advertentie ga je er vanuit dat het positiever geschreven wordt dan het is. Wij gaan beide die trekker niet kopen dus ook geen reden om ons er druk over te maken. Dat gebruikte trekkers duur zijn op t moment is wel waar ja.
+2
stephan-inter
@Hanomag22 je kan ook vreselijk overdrijven. Mijn besturing lekt ook. Lees drupje. Banden zijn nog prima.
Trekker is dus niet gevaarlijk voor op de weg!
Je kan ook van elke mug een olifant maken!
Meneer heeft advertentie zo gemaakt dat elke muggenzifter weg blijft.
Gewoon een prima eerlijke advertentie.

Ik wil hem best hebben. Maar dan moet er eerst een andere trekker de dam af. 5 trekkers wordt overdreven.
Hanomag22
@stephan-inter ik overdrijf inderdaad een beetje. Maar in deze staat krijg je geen kenteken van de rdw.
+1
stephan-inter
@Hanomag22 echt wel hoor. Denk dat jij niet weet hoe het werkt
+1
SJB533
@Hanomag22
Kenteken krijg je er wel op. Zijn maar weinig trekkers in Nederland, waar dat lastig wordt. Maar dan praat je over bijvoorbeeld een +Deutz-Fahr Agrotrac 150. Die krijg je niet op kenteken, omdat ze geen typegoedkeuring hebben. Die 856 XL heeft wel een typegoedkeuring, omdat in 1983 nog niet eens werd gedacht aan emissieeisen. Wel zou het mogelijk kunnen zijn, dat bij een algemene periodieke keuring de trekker wordt afgekeurd, maar guess what: die is er vooralsnog niet in Nederland. En die heeft niets met kenteken te maken, afgezien van een eventuele WOK
Hanomag22
@SJB533 hoi, kenteken kan wel. Maar rdw moet keuren en op dat moment moet de trekker wel aan de eisen van toen voldoen. Dus werkende verlichting en oliedichte besturing.
Heb al gehoord van weigeringen om kenteken af te geven Ivm slechte wielkagers of fusees. Mijn conclusie is dat je dus eerst kosten moet maken voordat je er veilig mee de straat op kunt en een kenteken kunt krijgen.
Voordat dit een mooi ding is ben je duurder uit dan een goeie in een keer kopen.
stephan-inter
@Hanomag22 je doet allerlei aannames die je niet eens fatsoenlijk kan onderbouwen. Zelfs mocht deze trekker veel mankeren heb je hem voor minder dan 5000 euro apk klaar dus alsnog goedkoper
+1
stephan-inter
@de Leeuw IH waarom oudijzer?
Je kan er gewoon mee naar de rdw gaan
de Leeuw IH
@stephan-inter
Hij is nou niet echt in topstaat voor deze prijs mag je toch beter verwachten,
+2
stephan-inter
@de Leeuw IH nee. Deze prijs is tegenwoordig al normaal. In nette staat gaan ze al snel richting de 15k.
+1
Yanmarthomas
Ben vandaag naar de 856 wezen kijken. Keurige trekker maar kreeg er niet het wauw gevoel bij. Hij is te lomp met deze banden ook stuiterde hij gruwelijk op Volgas 43kmh. Verders motorisch etc goed geen pluimpje rook maar denk ook niet dat dit hem wordt, moet er een bepaald gevoel bij hebben en dat kreeg ik niet

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
brauheist
@Yanmarthomas mooie band wel, stuiteren kan van te lang stilstaan zijn of voorbanden te hard
+1
Hanomag22
@Yanmarthomas als de trekker goed is en de prijs ook is wielen wisselen natuurlijk goed mogelijk.
Yanmarthomas
@Hanomag22 uiteraard dat is ook niet waarom ik hem niet koop maar kreeg niet het gevoel erbij van ja dit is hem. Ook was hij niet voor niets haha,
Hanomag22
@Yanmarthomas ja als je geen klik hebt en tis voor de leuk niet doen.
Yanmarthomas
@Hanomag22 precies tis hobby en dan moet er wel iets staan wat ik mooi vind.
Yanmarthomas
@Hanomag22 daar hebben we het ook over gehad welke banden eronder passen etc.
+1
Corne S
@Yanmarthomas
Als de 956xl of 1056xl te groot blijkt te zijn, kunnen we eventueel ruilen 😉. Al heeft zo'n 4 cilinder turbo ook wel wat.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , tractor , advies , case ih , cilinder , dashboard , Case international , aankoop , aankoop advies en kennis geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!