Zitmaaiers Stiga - Stiga park pro diesel heeft vermogen verlies en geraakt overhit

Beste leden,
Ik heb een stiga park pro diesel met hatz 1b40 motor met de volgende problemen:
Bij warme motor heeft hij duidelijk vermogen verlies en valt de motor uit op stationair toerental dit na ongeveer een uurtje rijden.
Wat heb ik sindsdien al gedaan koeling vinnen en huis gereinigd nieuwe afdichtingen geplaatst kleppen gesteld brandstof en filter vervangen en de brandstof leidingen en de motor olie vervangen (olie peil stond te hoog)
En dan gisteren maar eens een test rit gemaakt en na 100m overhit en weer geen vermogen meer de isolatie van de uitlaat begon te smeulen das toch een teken van overhitting? En hij draaide stationair niet 100% meer bij koude motor. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt
Jorn dv

Reacties

Jan mf6465
Zit de luchtfilter niet dicht?
Jorn dv
@Jan mf6465 hallo Jan, nee die is ook nog nieuw.
Mvg
Ik zou eens een compressiemeting doen. Kans dat je koppakking eruit ligt.
Jorn dv
@luk-van-der-velpen hallo luk, ok dat ga ik zeker doen. heeft u een idee hoeveel compressie deze zou moeten hebben? een 4 cilinder zou tussen 25 en 30 bar moeten zijn maar van zo een hatz motor heb ik geen idee.
Fordje4600
@Jorn dv 20 bar lijkt me genoeg, meeste diesels horen ongeveer 18 tot 22 bar te hebben. Is het ook mogelijk dat een deel van de diesel het carter in gaat? Hatz heeft de pompjes in het onderblok gemonteerd, misschien krijg je daarom vermogenverlies en een hoger oliepeil.
Ik zou ook de verstuiver testen en afstellen, als die nadruppelt kan er diesel in de olie komen en kan diesel te laat verbranden waardoor de hitte meer naar de uitlaat gaat.
+1
Jorn dv
@Fordje4600 bedankt voor je reactie, ik heb al een verstuiver besteld was niet zo duur ik had ook het vermoeden dat die misschien slecht was en ik zou hem kunnen testen maar weet niet op hoeveel druk deze moet open gaan vandaar maar een nieuwe besteld maar er gaat in elke geval geen diesel in het carter Ik ga in elk geval aan de slag met jullie advies en laat nog weten wat de oorzaak was alvast bedankt
Jorn dv
@Fordje4600 hallo, ik heb de verstuiver vervangen en hij loopt mooi nu en LIJKT geen vermogen verlies meer te hebben maar de uitlaat werd weer zo heet dat ik er net 100 m mee heb kunnen rijden dus er is nog iets niet juist ik heb bij het vervangen van de verstuiver gezien dat de motor al opgemaakt geweest is geen twijfel mogelijk. Na wat googlen zag ik dat deze tandwielen heeft en deze mooi op hun punt moeten staan misschien dat dit niet goed is en dat daarom er misschien diesel in de uitlaat terecht komt? Ik ga ook wel eerst eens controleren of de motor ook niet warm loopt want daar heb ik geen idee van heeft geen temp meter. hoe warm mag dit blokje worden? Alvast bedankt
@Jorn dv alles boven de 18 is goed, lager dan 15 dan scheelt er toch wat. Hier voorgehad met een kubota motor in een grillo. Vanalles zitten vervangen bleek de kop gescheurd...
Jan mf6465
@luk-van-der-velpen
Koppakking probleem van luchtgekoelde 1 cilinder moet je toch merken volgens mij. Ofwel komen er verbrandingsgassen bij de olie en dan moet hij verschrikkelijk roken uit de olievuldop ofwel hoor je hem naar buiten blazen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden uitlaat , toerental , vermogen , ervaring , diesel , vervangen , brandstof , filter , koeling en kleppen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!