Agromec 700 Vario Electric - toekomsttrekker
Als basis is gekozen voor de bekende Fendt 700-serie. Daarvan is simpel gezegd in feite alleen de motor met toebehoren en brandstoftank verwijderd om zoveel mogelijk van de trekker intact te houden. Op de plek van de motor zit nu een elektromotor, die rechtstreeks de Fendt Vario-transmissie aandrijft. Onder de motorkap komt nog een accupakket met een beperkte capaciteit voor kort werk en om van hoofdaccupakket te kunnen wisselen. Dat hoofdaccupakket kan met een snelwissel in de fronthef zo worden opgepikt en dan is het nog een kwestie van de stekker aansluiten.Agromec ziet hiervoor kansen voor de landbouw. ‘Zonne-energie uit eigen panelen of windmolen kost 5 cent per kilowattuur’, rekent ontwikkelaar Mart Van der Valk. ‘Waterstof kost zo’n 15 euro per kilo, waar je 16 kilowattuur uit haalt. Dat is duurder dan diesel, wat 45 cent per kilowattuur kost. Zelfs wanneer je stroom van het net haalt, is elektrisch rijden goedkoper.’
Met zo’n 500.000 euro voor de trekker, wat oploopt tot 750.000 euro met twee powerboxen, is het prijskaartje stevig. productmanager Coen Loeffen van Agromec ‘Mogelijk dat de accu’s in de toekomst zijn te huren bij een brandstofleverancier. Netcongestie is een probleem. Zelf stroom opslaan in accu’s op het erf is de toekomst.’
700 VARIO ELECTRIC
– Schoon en emissieloos werken en bouwen
– Zero-emission
– 100% elektrisch
– Uniek concept: snelwisselbaar energiepakket
– Schaalbaar: energie meenemen op basis van behoefte en kosten(reductie)
– Tractor gebruiken terwijl de accu laadt
– Duurzaam en verantwoord ondernemen
Bronnen: cumela.nl/nieuws/techniek-vakinformatie/… akkerwijzer.nl/artikel/… fendtfarming.nl/producten/elektrische-tractor/ en Nieuwe Oogst
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden fronthef , landbouw , elektromotor , duurzaam , windmolen , toekomst , motorkap , aansluiten , accupakket , elektrisch , agromec , vario electric-trekker , toekomsttrekker en electric geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Lijkt mij juist perfect om een trekker met ouderwetse transmissie om te bouwen. Of een trekker met full powershift. Die dingen zijn notoir duur om te reviseren. Alles eruit trekken, hoppa.
Bij ouwe auto's gebeurt het wel in landen waar zoiets keuringstechnisch is toegestaan. Tesla accu erin en gaan.
Denk maar aan transport, maïs, ploegen, ...
Zoals ge zegt, moeten ergens beginnen.