International 743 XL - Richtingaanwijzer rechts werkt prima, links werkt soms en zekering brand door.

Hoi,

Sinds 1 dag heb ik last van dat mijn linker knipperlicht het soms niet en soms wel doet.

Als de rechter richting aan gaat, gaat zo als gewoonlijk de rechter kant knipperen en het lampje op het dashboard.

Als de linker richting aan gaat dan knippert hij even en daarna niet meer ( of steeds wel en niet), dan gaat het lampje op het dashboard van de richtingaanwijzer + 2 aanhanger richtingaanwijzer knipperen. Ook gaan de handrem , olie en accu lampje mee knipperen, Tank meter en temperatuur meter gaat ook mee op en neer. ( stilstaande motor) ( bij draaiende motor brandt de accu , olie natuurlijk niet)

Wanneer de linker knipperlicht aanzet springt de zekering kapot.

Wie kan mij helpen met mijn probleem.

Alvast Bedankt 😄
TrekkerBoer1

Reacties

+3
Twentsch Land
Massa is vaak de oorzaak, alle massa punten goed schoonmaken.
+1
blauwe tractor
@Twentsch Land
Van massa gaan er geen zekeringen stuk, lamp kan sluiting maken en een uur later weer gewoon branden.
Aansluitingen en fittingen goed schoon maken, lampen vervangen en kijken wat er gebeurd.
+4
Rondeutz06
Misschien kortsluiting in de knipperautomaat
+1
TrekkerBoer1
Ik heb met de multimeter even iets doorgemeten wat het misschien duidelijker maakt.

Ik heb op de zekeringkast gemeten.

Als ik de richting naar rechts doe gaat hij niet hoger als 7 a 8 m v maar als ik naar links doe dan is het ruim 80 - 100 m v ( als ik goed ( en knapt de zekering wel) zou dit realistische getallen zijn?


De knipperautomaat tikt wel gewoon.
+3
roscho
Misschien een doorgesleten draad die af en toe kortsluiting maakt? Controleer eerst het stuk vanaf schakelaar tot het knipperrelais.
+3
Jan mf6465
De enige manier om een zekering te laten springen is als de + ergens massa raakt. Volg je kabels maar, dan kom je er vanzelf op uit.
+1
TrekkerBoer1
Hoi,

Ben er nog niet helmaal aan uit.

Ik heb ook even naar de alarmlicht schakelaar gekeken ( daar zit ook iets van de knipperlicht aangesloten volgensmij)

Klopt het dat er op nummer 5 niks hoort te zitten?
Of ziet iemand zo als iets wat niet klopt?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
valtra1
Als er op 5 iets zou moeten zitten, dan zal er in de omgeving wel ergens een losse draad hangen. Misschien zit het probleem, zoals reeds aangegeven, ergens bij een loszittende draad die af en toe verkeerd contact maakt. Misschien eens controleren bij stopcontact voor aanhangwagenverlichting, gebeurt wel meer dat er daar iets niet klopt (contact tussen draden )?
+2
TrekkerBoer1
@valtra1

Oke,

Wat ik ook heb gemerkt is dat de draden naar de alarmlichtschakelaar warm tot heet worden? Dat lijkt me ook niet de bedoeling?
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Er zit dus ergens een dikke kortsluiting of een verkeerd aangesloten draad, waarschijnlijk gecombineerd met een veel te zware zekering die er dan niet op tijd uitvliegt. Dit zorgt ervoor dat de draden warm worden. Op onderstaande link vind je een tabel met coderingen, waar je kunt zien wat precies waar aangesloten moet worden. Wat precies de betekenis is van de coderingen 1 t/m 8 op je schakelaar, zou je moeten kunnen vinden in de beschrijving van de schakelaar of op de website van de fabrikant.

mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/
cyrus-van-gelder
@roscho geheel met je eens!!! Wat je zegt is vaak precies wat er aan de hand is
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
TrekkerBoer1
@roscho

Aan de codering kom ik niet echt aan uit van de schakelaar, ik heb al een tijdje op internet gekeken en ook in de schakelaar gekeken of er iets op staat maar word er niet wijzer van.

Heeft iemand toevallig ook een XL cabine en die toevallig een foto heeft met wellicht de zelfde kleuren kabels of iemand die weet wat de codes 1 tm 8 kunnen betekenen?

Groetjes Jordy
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Neem dan een acculader, koppel de plus van de accu los. Maak de min vast op een blank deel. Nu kun je met de plus de draden van het relais 1 voor 1 stroom geven. Zo kun je zien of en welke lampen gaan branden. Als er een is die kortsluiting geeft, dan is dat een massadraad. Opschrijven. Daarna het relais op dezelfde manier. Zo moet je erachter kunnen komen waar alles voor is. Evt. spanningzoeker gebruiken om te kijken of op de plusdraad van de accu ook stroom komt, dat is dan de plus vanaf de accu.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 als de bedrading heet word is dat sowieso NIET goed!!!! Dan is het inderdaad maar goed dat de zekering eruit knapt, anders kan de bedrading ook nog eens in de brand vliegen en daarmee de hele trekker
  • 😨😨😨😨😨😨
    Quote:

    Ik denk inderdaad ook dat er ergens bedrading elkaar raakt. Kan ook zijn dat van een draad de isolatie afgesleten is , en dus contact maakt. Dat werd in bovenstaande reacties ook al opgemerkt trouwens.
    Maak NIET de fout om de zekering te omzeilen!!!! Sommige lui doen er dan een stukje koper draad tussen ipv een zekering. ( want het zo irritant dat ie steeds knapt he?) Dan weet je bijna 100procent zeker dat de boel in de fik gaat.

+1
roscho
@cyrus-van-gelder @TrekkerBoer1 Waarschijnlijk heeft die schakelaar een klem met 30 (de plus vanaf accu/contactslot) en een 31 (massa, om het controlelampje te kunnen laten branden). Misschien zitten die twee omgewisseld?
Ik zou eerst alle stekkers eraf trekken en dan opnieuw beginnen met aansluiten. Wel vooraf even uitzoeken wat waarheen gaat. De plus is gemakkelijk te meten, die geeft aan de meter 12V. De min is ook gemakkelijk te meten, die heeft aan de massa een weerstand van 0.
Daarna de richtingaanwijzers, dat zijn de R en de L. Op die 2 draden meet je een weerstand, omdat er een lampje tussen zit. Meet je op een van de richtingaanwijzerdraden een weerstand van 0 ohm, dan zit daar de kortsluiting. Misschien dus de L, omdat die de zekering laat doorknallen.
Kijk tenslotte nog even binnenin de richtingaanwijzerlampjes. Misschien zit daar een verbogen contactje in. Pas misschien een lampje gewisseld en te ver doorgedrukt?

Zo, met dit verhaal kun je weer even verder.
cyrus-van-gelder
@roscho mee eens !!!! Het kan in ieder geval niet zo blijven. Gaat geheid in de fik zo. Dan ook nog met schuur en al erbij , zal je net zien dan.
+1
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder en @roscho

Ik ga idd zeker NIET de zekering te omzeilen.

Ik ga ermee aan de slag.

( Niemand )( ik ) wil dat de hele trekker afbrand πŸ€— dus zekering mooi laten zitten zoals het hoort enz.

Ik ga even de codes nakijken en kijken of het goed is aangesloten.πŸ‘πŸΌ

Alleen wel vreemd ( toen ik hem kocht ) deed alles het goed zonder β€œ storingen β€œ en nu doet hij het opeens niet goed?

Als ik meer weet laat ik het jullie weteπŸ˜ƒ
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
nu doet hij het opeens niet goed?

Lampje gewisseld? Corrosie in de lampjes of stekkertje binnenin losgeschoten? Het hoeft maar iets kleins te zijn. Met hogedrukspuit ook de lampjes schoongespoten, zodat er vocht in is gekomen? Zo maar enkele suggesties.
TrekkerBoer1
@roscho

Water zowiezo niet ( tenminste niet bij mij), lampjes heb ik ook niet vervangen, maar ga kijken.

Wat de vorige eigenaar heeft gedaan ….?

Heb het gevoel dat de vorige eigenaar het een keer opnieuw aangesloten heeft… want sommige hebben nieuwe kabelschoentjes en sommige weer niet.

Ik ben niet van het snel snel het moet nu klaar ( ik wil het wel goed aansluiten en veilig houden)
+1
Pauls
@TrekkerBoer1 mss dat de kabel isolatie ergens defekt (een klein scheurtje is vaak al genoeg) is en zo de massa raakt bij een plaat doorgang, verf is klein beetje isolator, en zo kan het dat de kabel wat warm wordt en de zekering net niet knapt. en bij het rijden schudt de trekker af en toe zodat het niet altijd kontakt maakt.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 rosco is me eigenlijk net een stap voor!!! Geheel eens met wat ie zegt.
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Probleem waarschijnlijk gevonden….

Linker deed het eerst niet.

Nu heb ik aan de andere kant ( rechter kant gekeken en daar was een contact pinnetje die niet goed op het lampje bleef.

Ook heb ik een aantal kabeltjes waar een klein scheurtje in zat vervangen..

Zou het daar aan hebben kunnen liggen ?
+1
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Linker kant zat hij er ook niet goed op…. Blijkbaar

Update 15 min erna, start de tractor en doet ie het weer niet πŸ€— ander keer maar even verder kijken of het moet zijn dat hij er weer vanaf geschoten is ( spatbord trilt stiekem nog al wat )
+2
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 jazeker kan het dat geweest zijn. Beschadigde kabels vervangen is altijd goed. Bedrading verslijt op een gegeven moment ook he.
Wel in de gaten houden of de Bedrading nu niet heet word, als dat zo is kan er toch nog wat verkeerd aangesloten zijn.
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
+2
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder

Ok

ga morgen even nog kijken of dat ie er nier vanaf is getrild omdat hij het niet meer goed deed toen ik hem starten.. of er raakt toch ergens een kabel tegen ijzer…
+3
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 nog eventjes een tip: het is uiteraard goed om bedrading te vervangen als dat nodig blijkt.
Let er altijd wel op dat je de draad NOOIT
Vervangd voor een dunnere draad. Dunnere draden hebben meer weerstand, dus die worden dan ook te heet. I
Ik werk regelmatig als lasser, dan hoor je ook te weten wat voor weerstand lengte/ en dikte van kabels is, vandaar
  • πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Mocht dat stekkertje steeds los gaan, dan kun je het misschien iets aanknijpen met een tang. Dan maakt het meteen weer beter kontakt.
TrekkerBoer1
@roscho en @cyrus-van-gelder @Rondeutz06

Ik heb zoon sterk vermoede dat het knipperrelais de storing maakt…

Knipperlicht naar links wordt hij heet en rookt een beetje ( ik let er wel op )

Knipperlicht naar rechts, is er niks te zien…

Het was het niet wat ik gisteren had gezegd want hij zat er nog goed op…

Is dit mogelijk?
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
het knipperrelais de storing maakt

Verwissel de draden van rechts en links eens (zodat rechts knippert als je de schakelaar naar links zet). Is nu het probleem verplaatst naar rechts, dan zat het inderdaad in het relais. Blijft het probleem links, dan zit het toch in de bekabeling.
TrekkerBoer1
@roscho

Je bedoelt de kabels omwisselen bij het relais?

Het knipperelais wordt zo in de zekeringkast geschoven…
+2
roscho
@TrekkerBoer1 Ik bedoel de kabels op het blokje met codering 1 t/m 8. Even met de spanningzoeker uitzoeken welke kabels stroom krijgen met richting naar links, resp. naar rechts. En die twee stekkers dan omwisselen. Verplaatst het probleem zich nu naar de andere kant, dat zit het in de bekabeling. Blijft het links, dan zit het in het relais.
TrekkerBoer1
@roscho

Ga er morgen mee verder nu kan het relais ook even goed afkoelenπŸ˜‰
+1
cyrus-van-gelder
@roscho zeer zeker het proberen waard. Dan weet je waar het probleem zit.
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Kabel zoals jij zei omgewisseld, knipperlicht naar rechts niks aan de hand. Relais normaal temperatuur.

Kabels ook geen warmte.

Kabels weer omgewisseld, knipperlicht naar links, relais word heet en rookt.

En de kabels van de zekeringen kast ( naar het alarm knipperlicht schakelaar worden ook warm.( maar niet nog niet zo heet als het relais)πŸ€”

Relais kan ik dan niet in me handen laten want te heet en kabels kan ik zo vast houden.

Dan is de kans groot dat het de relais is?
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Dan is de kans groot dat het de relais is

Juist niet. Als het relais stuk is, dan zou de rechter richtingaanwijzer nu het probleem moeten hebben, die is dan immers op de linkerkant van het relais aangesloten, jij zegt dat die het na de verwisseling goed deed. Het is nu eigenlijk wel zeker dat het in de kabel naar de linker richtingaanwijzer of naar het aanhangerstopcontact stuk is. Heb je dat stopcontact (en dan het contact 1L) trouwens al gecontroleerd?
Zie het aansluitschema in de afbeelding.

(klik om te vergroten)

Aansluitschema 7 polige stekker.
(Overgenomen van 2cheap.nl/service/aansluitschema-7-polig/)
TrekkerBoer1
@roscho

Hij werd rechts ook wel een beetje warm maar niet zo, als de linker

Contact 1L gecontroleerd deze zit er goed op. Of moet ik hier nog iets anders controleren?

Toch had ik al een relais besteld, die oude was ook al ingesmolten ( wat ook niet goed is ) en ruikt verbrand en die paar tientjes voor een relais….
roscho
@TrekkerBoer1 Als je de kortsluiting niet oplost, vrees ik dat de nieuwe ook weer zal smelten. Maar goed, het is te proberen, nu geef je aan dat de boel bij de rechter ook warm werd en dan ligt het idd. aan het relais.
TrekkerBoer1
@roscho

Ik wil wel zeker de kortsluiting oplossen anders blijft het aan de gang.

Maar eigenlijk als ik de kabels op het kastje van 1 tm 8 verwisseld had snap ik wel dat er niks veranderd want op de schakelaar is eigelijk gewoon een stroomkring. Dan zou ik ze toch ook moeten wisselen bij het relais.

Rechts en links omwisselen op schakelaartje 1 tm 8

Rechts staat nu op de linkerpool aangesloten op de schakelaar. Maar op het relais staat hij nog op dezelfde plek. Of komt het beide bij hetzelfde uit.

Waar kan ik nu het beste eerst naar kijken…

Bedankt πŸ™‚
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Je hebt helemaal gelijk. Ik ging ervan uit dat het blokje 1 t/m 8 aan het relais zat. Als dat mogelijk is, zou ik dan nu de kabeltjes aan het relais wisselen.
Heb je trouwens het aanhangerstopcontact er helemaal af gehad? Wie weet zit er aan de achterkant iets wat contact maakt tussen 1L en de massa (spatbord o.i.d.).
TrekkerBoer1
@roscho

Stekker doos eraf gehad en alles schoongemaakt + nieuwe kabel schoentjes. En gekeken of het goed aangesloten was.

Massa zou ik naar moeten kijken spatbord o.i.d moet ik even kijken.
+2
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Massa zou ik naar moeten kijken

Als je de achterkant van de stekkerdoos hebt schoongemaakt en opnieuw aangesloten, zal het daar niet meer aan liggen. Eigenlijk houdt mijn fantasie hier op. Er zit weinig anders op dan te wachten tot het nieuwe relais komt.
Voorlopig maar niet meer linksaf slaan....
Wellicht is een optie om een massasleutel te monteren. Als het elektrisch systeem niet te vertrouwen is, kun je daarmee alles in een klap stroomloos maken. Als je dan de trekker wegzet, haal je de stroom eraf.
cyrus-van-gelder
@roscho zo,n massa sleutel heb ik ook op m,n 644 gezet. Wel zo verstandig, de vorige eigenaar had ook aardig aan het prutsen geweest met de bedrading. Nu schakel ik na gebruik alles uit.
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Zie foto’s

(klik om te vergroten)

1

(klik om te vergroten)

2
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Mijn fotootje kwam niet over, hierbij nogmaals.

(klik om te vergroten)

Ik bedoel dit blokje.
+2
@TrekkerBoer1 Wat betreft het knipper relais, die kent geen verschil tussen links en rechts, dat verschil maak je met je hendel. Het relais verzorgt enkel het knipperen, niet het verschil links/rechts.
Haal eens 1 lampje links uit de houder, zou sneller moeten knipperen. Met wat geluk blijft je zekering ook heel.

Testen, voor en achter kan je normaal apart afkoppelen, de kabelboom, door de juiste stekker in/onder de cabine los te halen.
Zo kan je al een deel van de bekabeling uitsluiten.
Blijft de zekering sneuvelen als zowel voor als achter los zijn, dan zit het in het eerste stuk van de kabelboom.

Persoonlijk zou ik ook eens de aansluitingen/kabels rondom je bedieningshendel controleren. Die zitten onder je dashboard, ook een plek waar vaak doorgeschuurde kabels te vinden zijn.
Testen, opdelen, weer testen, tot je een punt vindt wanneer de zekering heel blijft. Het laatst afgekoppelde deel dan heel kritisch nakijken.
TrekkerBoer1
@luk-van-der-velpen en @roscho en @Rondeutz06

Wat ik net heb gedaan.

Kabeltjes losgemaakt voor en achter om en om en de lampjes gaan sneller knipperen uiteraard.

Ik heb toen alles weer aangesloten behalve de 2 linker en rechter lampjes, deze heb ik losgehaald van de cabine, aan beide kanten wat met de kabel gewiebeld, ( zag geen beschadiging ). Vervolgens het oppervlak schoongemaakt ( deel van de massa, hier zat wat verf op) waar het hele lampje op zit geschroefd. Daarna alles weer aangesloten.

Oude relais erin en 8 ampere zekering erin gedaan en ja hoor hij doet het weer goed ( zo ver ik nu kan zien ) relais wordt niet heet enz en de zekeing blijft heel.πŸ€—πŸ€¨

Wat is het dan geweest of wat zou er dan terug kunnen komen?

Of was het toch een massa probleemπŸ€”

Groetjes, Jordy
Pauls
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Of was het toch een massa probleem

ik denk het wel, geen goede massa is vaak het probleem
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Tsja, wat is het dan geweest:
- Misschien toch een doorgesleten kabel waarvan je de doorgesleten plek nu wat verplaatst hebt doordat je het lampje eraf hebt gehad.
- Misschien een contactje in de lamphuis wat iets verbogen was en massa maakte of een lampje wat te ver naar binnen was gedrukt.
- Misschien zat er wat vuil in het lamphuis tussen plus en massa, net voldoende om stroom door te laten.
- .... (vast nog meer mogelijkheden)

Het lijkt me niet dat het aan de massa lag, als die niet goed was, zou het lampje zwakker of helemaal niet branden, maar zou het relais niet heet worden. Bij een zware stroomverbruiker kan wel de plek van het slechte contact warm worden door de hogere weerstand, dat was bij jou geen probleem.
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik denk toch Massa
+2
roscho
@Rondeutz06 We zullen het niet komen te weten, het lijkt nu goed te werken. Tenzij het probleem terug komt.
+2
Rondeutz06
@roscho dat denk ik ook, maar het belangrijkste is dat het weer werkt
TrekkerBoer1
Beste allen,

Nieuwe relais binnen maar nog steeds zonder succes helaas.

Wat is nu de beste optie ?

Ik blijf het toch raar vinden dat hij het eerst wel goed deed ( niks aan de kabels veranderd enz.) en nu doet links niet goed. ( ook met nieuw relais )
TrekkerBoer1
@roscho en de rest…

Ik zou ook eventueel hem een grootte onderhouds beurt kunnen geven. Bij een mechanisatiebedrijf, waar ik het relais ook heb gehaald.

Alleen wat doen ze precies allemaal controleren / vervangen met een grootte ondehoud beurt ?
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
wat doen ze precies allemaal controleren / vervangen met een grootte ondehoud beurt

Ze doen wat jij wilt. In het onderhoudsboekje staat aangegeven wat wanneer zou moeten gebeuren.
Dingen die periodiek moeten gebeuren, maar niet alles bij elke beurt:
- olie verversen, zowel carter als achterbrug en oliefilters vervangen
- luchtfilter schoonmaken, evt. vernieuwen
- vetnippels doorsmeren
- kleppen afstellen
- V-snaren controleren, zo nodig spannen of vervangen
- druk hydrauliekpomp controleren
- verlichting controleren >>> hierbij komt jouw probleem aan de orde
- bandenspanning en -slijtage controleren
- speling op stuur, wiellagers, uitlijning en fusees controleren
- druppeltjes olie aan scharnierpunten waar geen vetnippel zit
- koppelingafstelling controleren, ook van aftakas
- bij enige klacht over slecht starten, slecht lopen: verstuivers controleren.
- .... (vast nog iets vergeten)

Het best kun je een lijstje maken van zaken waarvan jij vindt dat ze moeten gebeuren. Jij hebt tenslotte het beste overzicht wat er de laatste jaren aan gebeurd is. En sla zaken over die je zelf wel kunt (als je voldoende tijd hebt), dat kun je zelf wel verdienen. Vraag dan van tevoren een prijsopgave, liefst schriftelijk en vraag om je te bellen wanneer iets ontdekt wordt wat duurder is.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik heb et zelf geen ervaring mee maar ik heb weleens gehoord dat het ook belangrijk is dat je controle lampen in het dashboard qua wattage overeenkomen met het gegeven wattage op het relais. Ik denk niet dat dit jouw probleem is aangezien jij alleen problemen links heb
+1
TrekkerBoer1
@Rondeutz06

Nee dat denk ik ook niet. Lampen zijn ook nooit vervangen en werken allemaal goed op het dashboard.
roscho
Quote Reactie van @Rondeutz06:
belangrijk is dat je controle lampen in het dashboard qua wattage overeenkomen met het gegeven wattage op het relais

Dat geldt vooral voor het laadstroom-lampje. Met een verkeerd lampje zal de dynamo niet laden. Voor de andere controlelampjes is dit van minder belang, alleen zie je een te klein lampje niet goed en kan een te groot lampje te warm worden en geeft het irritant veel licht. Maar meestal is het goed als het lampje normaal in de fitting past.
blauwe tractor
Heeft simpelweg ergens een verkeerde lamp gestoken.
+2
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
ergens een verkeerde lamp gestoken

Als de zekering gewoon elke keer doorbrandt, zou dat haast een verwarmingskacheltje moeten zijn. En dat zou je toch aan de hoeveelheid licht moeten zien?
+2
Rick V
Ik weet niet wat voor richting aanwijzer schakelaar je hebt?

In iedergeval heb ik een gelijk soort probleem gehad bij m'n d2505, deze heeft een metalen dashboard, het ijzeren steeltje kwam af en toe tegen het dashboard aan en knapte er een zekering, dit was bij mij als ik t groot licht aanzette dacht ik

Misschien kun je niks met zo'n verhaalπŸ˜‰

Maar misschien ook wel
+1
Dairy-Special
De kabelboom wil ook weleens doorslijten op de linker voorste cabinesteun.
Het beste is dan om de stekkers voor uit de cabine te nemen en de hele kabelboom even over de cabinesteun weg te halen zodat je deze goed kunt bekijken en opnieuw te isoleren.
TrekkerBoer1
Hallo,

Weer een tijdje geleden maar hier ben ik weer😊

De richting aanwijzer doet het links nog steeds niet goed.

Nu ben ik er achter gekomen dat als ik richting naar links aan geef en ik druk de rem in dan doet hij niet knipperen. Naar rechts kan dit wel gewoon.

( zekering van de remlicht was geknapt )

Als ik nu rem dan gaat het knipperlicht links achter en voor ook aan. ( maar niet knipperen )

Wat me wel opvalt, alles wat ik van lampen aanzet of rem ect, gaan de lampen op het dashboard ook minder fel branden en bij veel lampen ook de voorlampen enz. ( hij doet dit ook zonder een draaiende motor als ik op de rem druk )

Wat kan dit wezen dan?

- Zit een nieuw knipperautomaat in.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 dit is volgens mij een massa probleem. Hij gaat via andere wegen zijn massa zoeken
TrekkerBoer1
Dus, even in het kort

-Wanneer ik rijd met de 743xl en ik zet de voorlampen aan, dan gaat de toertellerverlichting zwakker branden en wanneer ik nog meer lampen aan zet of doe remmen, gaat alles zwakker branden wat er aan zit. Wat kan dit wezen?

En

Het knipperlicht links werkt nog niet goed zoals hierboven beschreven.

πŸ€”
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1
Kleine update, contact uit , knipperlicht naar links en de rem in, gaat het accu lampje, oliedruk en de handrem + tankmeter en de richtingaanwijzer lampjes allemaal knipperen ( dus aan uit aan uit enz.)

Pff hier is echt iets goed mis maar waar moet ik beginnen….
+2
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 ik zou bij elke lamp eerst eens zorgen voor een goede massa
+1
stephan-inter
@TrekkerBoer1 lees jij ook wel eens de adviezen? En doe je er echt wat mee? Of kijk je er overheen en vraag je elke x wat nieuws
TrekkerBoer1
@stephan-inter

Eerst werkte het weer en nu is het weer terug met nog meer problemen..

Ik kijk zeker wel wat er wordt gezegd en doe er zeker wat mee, alleen soms gebeurd er weer iets nieuws ( zoals met de rem i.c.m linker knipperlicht) en dan kan het zijn dat er mede tractorfaners er anders over gaan denken.πŸ‘πŸΌπŸ™‚

Maar wat ik idd moet uitzoeken tussen de vele kabels, waar hij geen goede massa maakt of de + draad ergens het ijzer raakt.

Ik snap helemaal dat het misschien wat raar over komt al die vragen…
+2
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 volgens m,n Opa is vragen niet dom!!
    [*]πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰
    Zomaar wat doen zonder dat je echt weet waar je mee bezig bent is wel dom. Dan kun je er zeker van zijn dat het een keer goed misgaat
    .better safe than sorry mate.
+3
stephan-inter
@TrekkerBoer1 daarom advies van vele anderen. Controleer je massa punten. Leg desnoods een stukje kabel buitenlangs om te testen. Van accu naar massa van een knipperlicht. Werkt de lamp dan wel goed weet je in welke richting je het moet zoeken.
+1
ambu954
@stephan-inter Zo zou ik het ook doen Originele kabel er even afhalen en draad buitenlangs leggen om te kijken of het probleem in de originele kabel zit
TrekkerBoer1
@stephan-inter @ambu954 @roscho

Directe kabel van - van de accu naar de massa van het knipperlicht, nog steeds het zelfde probleem..

Of moet ik de plus gebruiken en waar moet ik deze op het lampje aansluiten?
ambu954
@TrekkerBoer1 probeer de plus eens
roscho
@TrekkerBoer1 Het lijkt of de richtingaanwijzerdraad en remlichtdraad tegen elkaar aanliggen. Controleer je linker achterlicht en de draden erheen eens goed. Controleer ook je aanhangerstopcontact, in het bijzonder de draden naar 1L en 6/54, daar kan ook gemakkelijk een te lange draad contact maken met de buurman.
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 blijf maar vragen hoor Jordy, ik weet uit ervaring hoe je kunt blijven zoeken naar een kleinigheidje in het elektrische systeem
+1
TrekkerBoer1
Dit lijkt me ook niet helmaal goed??🀨

Van 2 kabels naar 1 kabel
Lijkt als of er plastic is weggesmolten en de vorige eigenaar maar het aan elkaar heeft proberen te solderen, maar het zit toch niet aan elkaar vastπŸ€”

(klik om te vergroten)

+1
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Het zit eigenlijk nauwelijks tot niet vast , tape er afgehaald en ik had 2 losse kabels.., maar even goed maken danπŸ‘πŸΌ

Helaas, het probleem is hiermee niet op gelost, ik blijf verder zoeken.
+3
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
het probleem is hiermee niet op gelost

Als je zoiets vindt, is er vast nog wel zo'n constructie. Als tape warm wordt, laat de lijm los en dan liggen de draden blank. Succes bij je speurtocht naar nog meer van dat broddelwerk.
cyrus-van-gelder
@roscho ziet er idd uit als vakkundig knoeiwerk!!!! Was bij mij trekker ook zo, heb alles opnieuw kunnen doen. Anders heb je altijd problemen als de tape loslaat idd.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 ik denk dat je verder op in de trekker nog wel meer van dit soort geknoei kan vinden. Was bij mijn trekker ook zo dat de vorige eigenaar (s) aardig aan het knutselen was geweest. De zekeringen waren zelf vervangen door een stuk koperdraad. Die zekeringen sprongen er steeds uit natuurlijk.
Succes met het vinden van het probleem.
+3
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
zekeringen waren zelf vervangen door een stuk koperdraad

Italiaanse zekeringen. Op een camping waar wij ooit stonden viel tijdens een regenbui de stroom uit. De zekering bleek te bestaan uit één enkel koperdraadje van zo'n 5 cm dat tussen twee schroefjes was bevestigd. Als de boel te zwaar werd belast, brandde dat draadje door. Maar als dat draadje meteen weer doorbrandde, werden twee van die draadjes in elkaar gedraaid en gingen die tussen de schroefjes. Bij ieder regenbui was het raak, want de campingverlichting hing ook met tape en niet-waterdichte fittingen in de bomen... πŸ˜‚
+1
cyrus-van-gelder
@roscho echt zo,n houtje touwtje camping dus. Het was meer CRAMPEREN dan gewoon camperen geloof ik
  • πŸ€”πŸ€”πŸ€”πŸ€”πŸ€”πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ
    Bij mijn trekker zat er ook een stuk koperdraad die veel dikker was dan de zgn porseleinen zekering.

+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
houtje touwtje camping

Camping in 1975, Sestri Levante, ItaliΓ«. Krakkemikkige camping, maar prachtige omgeving.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Het is een prachtig mooi land heb ik wel vaker begrepen. Maar net als in Frankrijk zijn de voorzieningen niet altijd wat we hier gewend zijn.
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
net als in Frankrijk zijn de voorzieningen niet altijd wat we hier gewend zijn

Klopt, hoewel het de laatste jaren wel flink verbeterd is. Maar in Nederland waren regelgeving en toezicht in de jaren '70 heel wat verder dan in ItaliΓ« en Frankrijk.
+2
cyrus-van-gelder
@roscho met porseleinen zekeringen bedoel ik die pil vormige zekeringen die ze ook in auto,s uit de 60 70 er jaren gebruiken.
Die zijn er in verschillende kleuren om aan te geven welke sterkte het is. Bij mijn inter 644 word dit type ook gebruikt ( bj 1975) je kunt ze er makkelijk uit pakken en er dan een stuk koperdraad tussen zetten. Ik denk dat de meesten op tf die bekend zijn met oudere modellen wel weten wat ik bedoel
  • πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
je kunt ze er makkelijk uit pakken

Met dat uitpakken heb ik meestal weinig geluk. Pak ik er 1, dan vallen er 3 uit omdat de lipjes waar ze tussen staan te ver uitgebogen zijn. En buig ik die lipjes terug, dan breken die verroeste dingen gegarandeerd af. Dus dan die draad er maar uit prutsen en een zwevende zekering monteren. Tsja, ook in een SchlΓΌter van 50 jaar oud zitten gewoon dit soort standaardzekeringen uit die tijd en dat zaakje is net zo verroest als bij elk ander merk.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Dit komt me ook niet onbekend voor wat je nu verteld. Inderdaad zijn die lipjes vaak niet zo bijzonder meer. Vind dan een zwevende zekering een prima oplossing
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» heb wel vaker op tf gezegd dat ik vaak aan opel kadett b en c gesleuteld heb. Dan kwam je het probleem ook vaak tegen hoor. Er moest niet zelden een andere zekering kast in.

cyrus-van-gelder
@roscho lekker irritant is dat ja. Pak je er 1 uit, en er rollen gelijk 3 of 4 er ook uit.
  • πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Pak je er 1 uit, en er rollen gelijk 3 of 4 er ook uit

Ik ken nu het probleem en ik pak ze er nu uit met een punttangetje. Want vallen ze eruit, dan schieten ze naast het zekeringkastje ergens in een gleufje van het dashboard. Ik doe het dus nu als twee egeltjes die paren: hééél voorzichtig.
cyrus-van-gelder
@roscho mooie uitleg heb je erbij!!
  • πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
    Quote:
    als 2 egeltjes die paren zegt ie.

+2
1046
@TrekkerBoer1 zo moet de verbinding er uitzien. Tin gesmolten in et midden en plastic huls heel. Dan is die goed

(klik om te vergroten)

cyrus-van-gelder
@1046 Dit ziet er goed uit idd
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
1046
@TrekkerBoer1 zo te zien te heet geweest met smelten, principe werkt wel. Mits je niet te heet stookt. Dit is in ieder geval niet goed
TrekkerBoer1
Goedemorgen,

Weer even bezig geweest, verder heb ik niks meer gevonden helaas. ( ik lees nov steeds al jullie reacties)

Accu pool losgemaakt. Alle kabelblokjes (7 ) losgemaakt aan beide kanten en schoongemaakt.

Maar dit blijkt het probleem alleen maar verergeren.

Zodra ik de accu weer koppel knalt de zekering nr1 er meteen uit. Op die zekering zit constante spanning en de knipperlicht, radio, zwaailicht en misschien nog wel iets meer zit hier op geschakeld.

Ik ben een beetje ten einde raad.
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Maar dit blijkt het probleem alleen maar verergeren

Da's op zich wel logisch. Als de contacten schoon zijn, zal de stroom beter lopen, maar ook de kortsluiting.

Ik kan me voorstellen dat je het langzamerhand aardig zat bent. Misschien is het nu tijd om er deskundige hulp bij te vragen uit jouw omgeving. Misschien vindt die het probleem binnen een uur. En wat kost een uurtje werk, vergeleken met de dagen narigheid die je er nu zelf mee hebt gehad.
Die deskundige kan je dan meteen adviseren over waarom en hoe je een massaslot zou kunnen monteren. Om het geld hoef je dat niet te laten, voor minder dan €20 heb je zo'n ding (hofstra-tijnje.nl/product/…) en het geeft je een hoop zekerheid.
TrekkerBoer1
Met verergeren bedoel ik dat het meer wordt als het knipperlicht, nu ook zoals het lampje van de handrem niet uit gaat bijv.

de Elektra is nu niet meer te vertrouwen, en lijkt me misschien nog wel het beste om de kabelboom te laten vervangen bij een LMB ? of zouden hun zoiets niet doen? Of denk er hier iemand anders over 😄

Verder heb ik dan de vraag of jullie weten wat dit ongeveer, zal gaan kosten? ( misschien iemand anders met een IHC xl wellicht gedaan )

Groetjes, Jordy
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
de kabelboom te laten vervangen

De kabelboom vervangen is een duur geintje en moet je niet doen als het grootste deel nog intact is. Ik denk dat je al snel over €1000 gaat. Raak niet te snel in panier, straks wil je de hele trekker nog inruilen omdat een paar lampjes vreemd doen. Laat je gewoon eens adviseren door een deskundige, ga er bijv. eens mee naar een LMB of doe een oproep op TF voor iemand bij jou uit de buurt, er zitten vast wel bereidwilligen in deze groep.
Mario-fransen
@TrekkerBoer1 ik zie dat je uit Asten komt, zoals @roscho je ook al adviseert misschien eens iemand er bij halen of ergens met de trekker naar toe. Ik zou zeggen rijd hier eens naar mijn buurman Leenders in Liessel, en vraag hun om hulp. Leg het probleem uit en wie weet kunnen ze je voor een schappelijke prijs uit de ellende helpen. Ik ken verder niemand hier uit de buurt als zzp ers maar die vragen natuurlijk ook een tarief. Of mischien dat jouw dorpsgenoot @RVM nog iemand kent.
TrekkerBoer1
@Mario-fransen en @roscho

Dat zal idd nog een optie zijn,

Wat ik nog zou kunnen doen is draden ( wel gezekerd maar dan rechtstreeks maken.

Wat ik wel gek vind als ik de accu los haal een nieuwe zekering erin doe, dat hij er meteen uit knalt als ik de accu weer aansluit. Zonder dat er iets aan staat of op contact.?πŸ€”
1046
@TrekkerBoer1 dan is er gewoon ergens sluiting
TrekkerBoer1
@1046

Sluiting in de zin van kortsluiting? Op zekering 1 ( die er uit knalt) gemeten is de spanning 12,7 volt. Dus daarom vond ik het raar.
+1
1046
@TrekkerBoer1 kortsluiting ja , op dit moment langsluiting, duurt wel lang zoπŸ˜‰πŸ˜‰πŸ€£πŸ€£
TrekkerBoer1
TrekkerBoer1
Na wat tegenslag, ben ik toch een stap dichterbij.

In een keer dacht ik laat ik de gekleurde blokjes ( bij de motor) ( niet in de cabine ) een los koppelen en vast maken net zo lang totdat de zekering eruit klapt met suc6. Als ik het rode blokje aansluit knalt de zekering er meteen uit.

Dan naar mijn zegge zit de kortsluiting dan Niet in/ bij had dashboard?

Het linkerknipperlicht doet het niet als het rode blokje eruit is, maar dat komt denk ik omdat er te weinig lampen zijn aangesloten, want alleen linksvoor zit aangelsloten.

(klik om te vergroten)

Onderste blokje van de foto
TrekkerBoer1
Is het dan slim om van de aansluitingen van de motor allemaal naar de losse draden te leggen en kijken of het dan wel werkt?πŸ€—
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Als het om zo'n combistekker gaat, kun je daar de stekkertjes apart uithalen. Noteer wat waar zit en trek alles eruit. Daarna de combistekker weer in elkaar en dan alle stekkertjes er 1 voor 1 er weer in, tot de zekering knalt. Dan heb je de draad te pakken.
Het lijkt wel of ergens een plus-stekker is aangesloten op een plek waar massa moet zitten (of omgekeerd).
TrekkerBoer1
@roscho

Ja is een combistekker, ( soort van blokje met allemaal verschillende draden)

Volgens mij, maar weet niet zeker. Zit op dit blokje nergens een massa, het zit allemaal volgens de afbeelding die ik had gestuurd zo zit het erin.

Alleen bij de β€œfestelbremssem” ( handrem ) zitten 2 draden aangesloten op 1 kabelschoentje, maar als je dan naar de schakelaar gaat zie er maar weer 1, draad ipv 2 en 1 massa die zit op het frame aangesloten.
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder en de rest uiteraard 😄

1 voor 1 de stekkertjes op en af gedaan. Accu pool los en er weer op enz.

1. Rood zwart / rem licht rechts βœ…
2. Rood wit / dak werklampen achter βœ…
3. Knipperlicht links. / zekering knapt niet meteen , maar na lang aan laten wordt het warm en gaan de lampjes weer mee op het dashboard weer mee knipperen en knapt de zekering❌
4. Zwart wit/ links voor cabine licht βœ…
5. Rood / radio / zekering knapt meteen❌
6. Zwart wit groen / dak voorlicht βœ…
7. Leeg
8. Zwart geel / hand rem βœ…/ ❌
Zekering knapt niet, maar als de handrem eraf is.
Gaat bij het dashboard het handrem lampje dimmend knipperen. Massa ?

Wat ik wel raar vind is dat er 2 draden zijn aangesloten op 1 schoentje. En bij de sensor van de handrem is er 1 draad en 1 massa draad.

Wat is nu het slimste? de kabels waar de zekering knapt vervangen en de rest niet of?

Is het slim om de kabel van de radio via het contactslot te laten lopen , dat hij past aan gaat als contact erop staat?
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
3. Knipperlicht links. / zekering knapt niet meteen , maar na lang aan laten wordt het warm en gaan de lampjes weer mee op het dashboard weer mee knipperen en knapt de zekering

En wat gebeurt er als je die stekkers met ❌los gooit? Dan zul je dus geen richtingaanwijzer-li en geen radio meer hebben. Knalt de zekering dan ook als je de schakelaars bedient? Indien niet, dan zit het probleem dus NA die multistekker. Zo ja, dan zit het probleem ervoor. Daarmee kun je dus al de helft van het systeem uitsluiten.

Je ziet: ik geef niet zo gemakkelijk op, maar ik ben er wel van doordrongen dat het probleem van jou nog heel wat meer doorzettingsvermogen vergt.
TrekkerBoer1
@roscho

Ik zie idd dat jij doorzettingsvermogen hebt.πŸ€—
Zelf krijg ik dit nu ook steeds meer, want je wil het gewoon vinden en oplossen.( ook al heb ik niet elke dag tijd) πŸ˜€πŸ˜Š

Jij bedoelt als ik het goed begrijp.
Alle kabels die werken aansluiten, behalve van de knipper li en de radio. En dan knipperlicht hendeltje omzetten voor links af slaan en de radio aan/uit knop in drukken en kijken of dan de zekering eruit knalt?
+2
roscho
@TrekkerBoer1 Ach, ik kan het af vanaf een gemakkelijke stoel bij de kachel.
Zoals je 't herhaalt, bedoel ik het. Mijn verhaal gaat natuurlijk niet op als de stekker de stroomtoevoer van de schakelaars verzorgt, dan is het hele zaakje stroomloos en zal er dus niks gebeuren.
TrekkerBoer1
@roscho
In principe kan het toch wel.
Want op de radio en knipperlicht zit constante spanning op β€œzonder contact aan”

Waar ik het getest heb is bij de uitgaande kabels die vervolgens naar het lampje of radio ect. gaat.

De stroom komt hier niet op binnen ( bij deze multistekker ) en anders even meten met de multimeter waar wel en geen spanning op staat.

Of denk ik nu helmaal verkeerd? Of heb jij misschien nog een andere idee?
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Ik snap niet helemaal wat je nu bedoelt.
Mijn bedoeling was om de draden naar de linker richtingaanwijzer en de radio af te koppelen en dan met de schakelaar de richtingaanwijzer aan zetten. Zekering stuk: probleem zit vΓ³Γ³r de stekker. Zekering heel: probleem zit na de stekker.
Of de radio stuk is kun je testen door hem stroom te geven via een acculader. Geen kortsluiting, dan is de radio zover in orde en zit het probleem in de draden naar de radio toe.
TrekkerBoer1
@roscho

Knipper li en radio niet aangesloten de rest wel.

Schakelaar knipperlicht omgezet en de radio.

Zekering knapt niet. Er staat gewoon spanning 12,43 v op de pinnetjes waar normaal het kabelschoentje op zit de knipper en de radio ook.

Dan zou ik zeggen dat het na de stekker zit, dus niet in het dashboard? Tenminste ik had een nieuwe kabel voor de handrem getrokken en de zekering knapte niet meer en het lampje ging goed aan en uit.
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
ik had een nieuwe kabel voor de handrem getrokken

Ik neem aan dat je aan de oude handremkabel een beschadiging hebt gevonden? Kan het zijn dat de richtingaanwijzerkabel op dezelfde plek beschadigd is geraakt?
In ieder geval kun je nu vanaf de multistekker een nieuwe kabel trekken naar je richtingaanwijzers. Als dan de zekering weer springt, weet je zeker dat het in een van de lampunits zit.
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Ik heb wat nieuwe kabels van de multistekker rechtstreeks naar de lamp gelegd, van de links voor en links achter knipperlicht en de handrem sensor.

De rest weer aangesloten met de kabels die er ook op zatten, en alles doet het weer goed.

Wat ik wel raar vind is dat hij bij de radio er eerst meteen uitklapte en nu niet meer? Ik heb wat aan de kabel gezeten, misschien heb het probleem verplaatst daardoor?
+2
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 als je wat aan de kabel gezeten hebt ,en de boel klapt er nu niet uit, dan zit het volgens mij toch in die kabel. Dan maakt ie toch ergens contact met de carrosserie of met andere bedrading. Omdat je eraan gezeten hebt hebt is het mogelijk dat ie nu even geen sluiting maakt, maar als je de trekker weer gebruikt weer wel natuurlijk ( motor trilling enzo) vervang dan die hele kabel maar dan ben je van het gedoe af.ook bedrading die er vlak langs heen lopen goed bekijken.
Zelf wel meegemaakt dat 1 heel klein stukje draad dat door het isolatie van de kabel lag toch het probleem was.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 op m,n werk gebeurt dat namelijk ook vaak zat dat een elektrisch apparaat het niet meer doet. Maar als je dan aan de verlengkabel schud doet ie het ineens wel. Conclusie is dan heel simpel: die kabel is stuk,of de bedrading ligt los. Oplossing is dan de verlengkabel vervangen.
+1
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder

Ah okΓ© bedankt, ik snap je uitleg.

Nu wil ik de radio wel anders aanpakken, dat hij pas aangaat wanneer hij op contact staat. Nu heeft hij constante spanning. ( waarom dit zo gemaakt is toen der tijd weet ik niet)

Nu heb ik wat topics op TF gezien maar ik wordt er niet veel wijzer van hoe ik deze kan/moet aansluiten.
+1
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 we zijn er voor om elkaar te helpen toch? Soms hoeft maar 1 zo,n haartje van die koperdraad door de isolatie heen te steken en je hebt gedonder. Heb ook geleerd dat als je een 7 polige stekker aansluit alle "haartjes" in het stekkertje moeten zitten. Dus NIET zo,n flossig uiteinde waar nog van die "haartjes uitsteken, want dan heb je altijd gedonder. En als ik die foto's zie hoe sommige dingen in elkaar geflanst zit denk ik dat het dat wel eens wezen kan. Kabel vervangen en netjes aansluiten dus.
+1
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder

Zeker weten zijn we er om elkaar te helpen, daar is Tractorfan ook voor.

Dat klopt zeker alle gekke bedradingen enz. maak ik ook weer goed, alleen wil ik de radio zo aansluiten dat hij aangaat als hij op contact staat.πŸ™‚ Weet jij misschien hoe ik dit het beste kan doen?
+2
roscho
@TrekkerBoer1 Heb je een of andere aansluiting die aan gaat samen met het contact? Bijv. een 12-v stopcontactje of sigarettenaansteker. Dan druk je op de toevoerdraad zo'n Scotch-blokje met een extra draad. Vervolgens trek je de draad onopvallend naar de radio, bijv. door de cabinestijl. Bij carrosseriedoorvoeren moet je de boel extra isoleren, anders slijt dat kabeltje ook door. Aansluiten aan de radio en de oude kabel GOED isoleren of nog liever eruit halen, hij gaf immers problemen.
Koppel de radio niet aan bijv. een controlelampje, die aansluiting levert niet voldoende stroom en probeer te voorkomen dat je aan de achterkant van het contactslot moet prutsen, daar zit al te veel, met kans op gebroken draadjes etc.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho geheel met je eens dat bij carrosserie doorvoeren de draad extra geΓ―soleerd moet worden. Er hoeft maar een klein gaatje in de isolatie te slijten en het is al weer mis he. Zelf probeer ik altijd de bedrading vast te zetten zodat het niet kan doorslijten doordat het over de carrosserie heen weer beweegt.
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
doorslijten doordat het over de carrosserie heen weer beweegt.

Voor de doorvoer door carrosseriedelen bestaan speciale "dopjes", maar je kunt gaatjes met draden ook heel goed voldrukken met kit die door caravanbouwers wordt gebruikt, Terostat. Die blijft flexibel. Of anders desnoods vullen met siliconenkit.
Verder losse draden samenbundelen met ty-wraps aan bestaande kabelbomen, anders wordt het een rommeltje.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 radio heb ik niet zoveel verstand van helaas.. Ben wel blij voor je dat het een wat ouder type trekker is. Dan zit je niet met die boordcomputer zooi. Dan had je nog veel verder van huis geweest.
+1
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 oude kabel eruit halen zoals Roscho zegt
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
    Zorg er altijd wel voor dat als je een draad vervangt, je deze vervangt voor een draad van de zelfde dikte!!! NOOIT een dunnere erin zetten. Dit in verband met de weerstand die bedrading geeft. Ook bij vervanging het liefst ook dezelfde kleur gebruiken. Anders klopt het schema niet meer, kun je je later weer de rambam zoeken.

TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Goedenavond,

Knipperlicht aan de linkerkant kabels vervangen zoals het hoort. Nu werkt het knipperlicht goed.

Radio nog niet naar gekeken.

Maar nu.. werken er nog meer dingen niet helaas.
Nu knapt zekering 1 er niet meer uit.

Maar knapt zekering 3 als ik de verlichting aan zet. Dan werkt aan de rechterkant de voor en achterlicht niet meer. β€œ voor lampen werken dan nog wel en de linker kant ook.”

Vervolgens als ik de werk lampen voor inschakel dan gaan alle lampjes op het dashboard en de rest van de verlichting die aanstaat dimmen / knipperen en gaan de werk lampen zelf ook dimmend en heel lichtjes branden, maar niet helmaal aan. Dan knapt zekering 11 er uit.

Als ik de achter werklampen wil aanzetten gaat de zekering er ook uit maar dan is er geen licht te zien ook niet heel lichtjes.

Ik weer onderhand niet meer wat ik er mee moet.
Ik snap niet dat als het eerst het linker knipperlicht was en nu doet meer het niet meer.πŸ˜”

Wie kan helpen mee denken wat het kan zijn.
+2
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Kan bijv. een gare accu massa kabel voor dit probleem ook zorgen?
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 dat kan wel rare storingen geven
+1
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 helaas wel ja.
+2
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
een gare accu massa kabel

Ik denk niet de dikke kabel naar de accu, dan zou de grote startstroom ook niet over komen en de motor niet starten, of er zou een dikke vlamboog ontstaan op de plek van het slechte contact. Maar het kan wel degelijk een ander massacontact zijn.
Ik denk eigenlijk nog steeds dat ergens een stroom- en een massakabel omgewisseld zijn, zodat kortsluiting ontstaat als je de feestverlichting aan doet.
TrekkerBoer1
@roscho

Ah okΓ©, ja hij start verder goed. Dus dan zal het dat we niet wezen.

Wel zat er op de helft van de linker knipperlicht kabel, nog een kabel die is samen gevoegd met een soort kroonsteentje. Maar als ik die weer samen voeg met de nieuwe kabel heb ik weer hetzelfde euvel. Zelf heb ik een elektrische schema en vind ik die kabel nergens terug waar die naar toe gaat of voor dient.

Ik ga kijken of de kleuren overeen komen. Bij de blokjes die bij de motor in de cabine gaat. Wellicht ooit net verkeerde kleur bij elkaar gezet.

Blijf het toch steeds raar vinden dat het nu weer een ander probleem is.

Maar we houden de moed er goed in en het gaat ons lukkenπŸ€—
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
als ik die weer samen voeg met de nieuwe kabel heb ik weer hetzelfde euvel.

Dan zit het vrijwel zeker in die kabel. Zou je met een multimeter eens kunnen nagaan of die extra kabel met de massa verbonden is? In dat geval mag hij natuurlijk nooit op de + aangesloten worden.
Je zou ook kunnen meten met een pluskabeltje (bijv. van de richtingaanwijzer) op de + van een lampje en dat extra kabeltje op de zijkant van het lampje. Als het lampje brandt, is het extra kabeltje een massadraad.
Misschien heeft de verlichting ooit niet goed gewerkt, is een extra massadraad aangesloten, die vervolgens door een volgende eigenaar weer aan een + is geknutseld.
Alles bij elkaar gelezen hebbende, dring ik nogmaals aan op een massasleutel. In zo'n chaos is het heel belangrijk dat je de boel stroomloos kunt maken.
TrekkerBoer1
@roscho
Hoe zou je dat met de multimeter het makkelijkste kunnen doen dan? Of wat moet hij dan aangeven zeg maar als het een massa draad is
+2
roscho
@TrekkerBoer1
Haal eerst die extra draad los van de kroonsteen.
Zet de multimeter op Volt, max. 12 volt.
Zet je parkeerlicht van de trekker aan, zodat het linker achterlicht brandt.
Hou het zwarte draadje van de multimeter aan de extra draad en de rode draad in het achterlicht aan het pluscontact van het achterlicht. Indien nodig het lampje er zolang uithalen, zodat je bij het onderste contactje komt
Geeft de multimeter nu een voltage aan tussen 10 en 13 volt, dan is die extra draad een massadraad en mag hij dus nooit verbonden worden met een +draad.
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Precies gedaan zoals hier boven beschreven.

En dan geeft hij 11,65 volt aan. Dus dan is die extra draad een massa draad. Zal ik de extra draad dan ergens aan het ijzer vast maken?

En kan ik dit ook zo testen bij de andere lampjes of hij goede massa heeft?
TrekkerBoer1
Zo te zien is er idd al eens wat in gesjoemeld in de bekabeling in de b stijl. Want de kabel hangen hier gewoon los en aan de andere kant zit een een rubberen omhulsing nog om.
roscho
@TrekkerBoer1 Misschien is het dan nu tijd om met tie-wraps de boel te bundelen en op de scherpe hoeken een extra bescherming aan te brengen.
+2
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
dan is die extra draad een massa draad

Waarschijnlijk is die draad er ooit in gemaakt omdat het lampje geen goede massa maakte: boutjes verroest, verf ertussen o.i.d.. Door jouw gesleutel (draaien aan boutjes, schuiven met contacten etc.) heeft het lampje nu wel massa en is het extra draadje overbodig. Mijn idee: controleer of alles in deze lampunit nu functioneert zoals het hoort (licht, rem en richting). Zo ja, isoleer het draadje zodat het niet tegen pluscontacte aan komt en zet het ergens aan vast. Mocht je ooit weer een slechte massa hebben, dan kun je dit draadje gebruiken.
Zo nee, sluit het draadje dan aan op het massacontactje van de lampunit.
TrekkerBoer1
@roscho

De extra massa draad zit precies in het midden van een zo genoemde B stijl, wat ik ook dacht als ik die draad aan het ijzer vast maak maakt hij dan misschien voor een bepaalde lamp betere massa? Omdat de rechterkant en de voor en achterwerklampen niet werken eigenlijk ivm knappende zekering. En dat deze eerste wel gord functioneerde.
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
voor een bepaalde lamp betere massa?

Wat bedoel je precies met "de rechterkant"? Achterlicht, richtingaanwijzers??

Die losse draad heeft op dit moment geen functie. Dat van de werklampen en de andere niet-werkende lampen is een ander verhaal (tenzij de losse draad is gebruikt voor de werklampen).

Hieronder geef ik een handleidinkje dat je in principe voor elk lampje dat niet werkt kunt gebruiken. De handleiding werkt systematisch van de lamp tot de accu.

1. Zorg dat de accu voldoende stroom heeft om een poos met het licht te prutsen. Zo niet, sluit dan vooraf al een acculader aan. Je kunt ook de accudraden afkoppelen en daarop een acculader aansluiten. Dan geeft een kortsluitinkje ook niet zo'n probleem.

2. Zet de schakelaar van de betreffende lamp aan. Brandt het licht: Ok. Brandt het licht niet, ga dan verder naar nr. 3.

3. Controleer de zekering van het betreffende lampje. Geen licht, ga dan naar nr. 4.

4. Controleer of het lampje zelf stuk is. Vervang het door een lampje waarvan je zeker weet dat het goed is. Geen licht, ga dan naar nr. 5.

5. Controleer of op het contactje achter het lampje stroom staat (multimeter, 12 volt). Stroom: ga naar nr. 6. Geen stroom: ga naar nr. 7.

6. Wel stroom: controleer of de andere lampjes in dezelfde unit wel werken. Zo niet, dan is er geen massacontact. Maak de massacontactjes schoon, maak evt. een nieuwe massaverbinding met het frame van de cabine, spatbord o.i.d. (bijv. achter boutje. Maak de aansluitplek wel eerst roest- en verfvrij).

7. Geen stroom achter het lampje: Meet met de multimeter aan de achterkant van de schakelaar of daar wel stroom staat. Zo ja, dan zit er een breuk in de kabel naar het lampje. Zoek de breuk en repareer of leg een nieuwe kabel. Isoleer wel de blanke delen van de oude kabel. Zo nee, ga naar nr. 8

8. Geen stroom op uitgaande contact van de schakelaar: meet nu het ingaande contact. Wel stroom: de schakelaar is stuk of staat verkeerd geschakeld. Vervang zonodig de schakelaar. Geen stroom: ga naar nr. 9.

9. Schakelaar krijgt geen stroom: Kijk naar de kleur van de draad en volg hem in de richting van de zekeringen. Voor extra lampen kan er ook een zwevende zekering in de draad zijn opgenomen. Controleer eerst een evt. zwevende zekering of na de zekering stroom is. Ja? Dan moet de betreffende lamp nu branden. Nee? Ga naar 10.

10. Meet de ingaande kant van de zekering. Wel stroom? Dan is de zekering nog defect of zijn de contacten vervuild. Maak de zekering schoon (schuurpapiertje) of vervang hem. Ingaande kant geen stroom? Ga naar 11.

11. Zekering krijgt geen stroom: Volg de draad (kleur) en let op onderbrekingen of losse verbindingen. Kom je uit bij een relais, ga dan naar nr. 12. Geen relais, ga naar nr. 14.

12. Je bent bij een relais dat ingeschakeld wordt door het contactslot (de stuurstroom) en dat vervolgens zorgt dat de accu (veel) stroom kan geven aan grote stroomverbruikers (hoofdstroom). Coderingen op het relais beteken het volgende:

Ingang stuurstroom (86)
Uitgang stuurstroom (85)
Ingang hoofdstroom (30)
Uitgang hoofdstroom (87)

Controleer of het contact "86" stroom krijgt via het contactslot (contact inschakelen) en of het contact "30" rechtstreeks stroom krijgt van de accu. Zo niet, dan kan het een losse draad zijn bij het contactslot of is het contactslot stuk. Of er is een losse draad (of misschien nog een extra zekering) tussen de accu en "30".
Wel stroom op "86" en "30", ga dan naar nr. 13.

13. Controleer of "85" verbonden is met de massa. Maak stekkers schoon, maak desnoods een nieuwe massaverbinding. Controleer nu of "87" stroom krijgt na inschakelen van contact.

14. Er is geen relais en je komt uit bij het contactslot. Zo niet, ga dan naar 15.
Contactslot: controleer op losse draden en stekkers.
15. Je bent bij de accu (of bij de startmotor, waar de dikke accukabel aankomt). Dit is het laatste punt wat je eigenlijk niet meer hoeft te controleren, als de trekker kan starten, zit de accukabel vast. Kijk nog even of hier misschien losse draden en/of zwevende zekeringen zitten.

Nu MOET het probleem zijn opgelost. Zo niet, dan heb je iets over het hoofd gezien of je hebt de kabelkleur niet goed gevolgd. Kleuren kloppen niet altijd, soms zijn er nieuwe stukken met een andere kleur ingezet. Zulke overgangen altijd wantrouwen, dit zit soms met ondeugdelijke stekkertjes of kroonsteentjes in elkaar.
TrekkerBoer1
@roscho

Achterlicht bedoelde ik en remlicht, maar zo te zien aan de kleurencombinatie die ik zo bij de gesmolten kabels zie zitten die er ook bij.
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Als je draden repareert, doe dat dan niet met kroonsteentjes, maar soldeer ze en doe er voor de isolatie een net krimpkousje omheen. Eventueel de gerepareerde kabels bundelen met een dikkere krimpkous. bol.com/nl/nl/…
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
kan ik dit ook zo testen bij de andere lampjes of hij goede massa heeft

Zeker kan dat, maar je kunt ook gewoon de lampjes aan doen en kijken of ze goed branden. Dan heeft het lampje de functie van multimeter.... πŸ˜‰
De multimeter gebruik je pas als je iets wilt wijzigen of repareren, maar je hebt hem niet nodig als alles werkt.
+2
iantx1500f
Kan ook een massa niet goed zijn bij je verlichting
Dan gaat die massa β€œzoeken” via het lampje,
En krijg je de meest bijzondere storingen
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder

Ik heb vrijwel 100% zeker het probleem gevonden,

Beknelde draden net onder de cabine in een hoekje.

Gesmolten en wel door kortsluiting en kwam het bijna zeker in contact met ijzer. ( zie foto, tussen het ijzerenplaatje met gat erin en de rest zat hij vast geklemd tussen.)

Ga nu de bescherming eraf halen en kijken wat de schade isπŸ™‚

(klik om te vergroten)

roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Ik heb vrijwel 100% zeker het probleem gevonden

Ik ben heel blij dat je eindelijk iets gevonden hebt wat de oorzaak van alle narigheid kan zijn. Zoiets kan ook de oorzaak zijn van brand-in-de-keet.
Nu nog een massaschakelaar erop, zie hofstra-tijnje.nl/product/….
+1
Dairy-Special
@TrekkerBoer1 Mooi dat je het probleem gevonden hebt, 4 maanden geleden heb ik hierboven ook al de tip gegeven dat de kabelboom vaak bij de cabinesteun doorslijt. Misschien heb je het toen over het hoofd gezien bij het inspecteren van de kabelboom daar.
+2
TrekkerBoer1
@Dairy-Special

Ik heb dat denk ik over het hoofd gezienπŸ™ˆπŸ‘πŸΌ
Dan had je in ieder geval toch goed gegokt πŸ€—

Net even nog overal doorheen gescrolt en idd het stond erπŸ™ˆ
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 ben blij dat je dit gevonden hebt!!! Hopelijk is het probleem nu opgelost. Inderdaad veroorzaakt zoiets echt wel kortsluiting. Snel verhelpen, en hopen dat het nu goed is / en blijft.
  • πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
+1
TrekkerBoer1
@roscho @cyrus-van-gelder @Dairy-Special

Alles weer aan elkaar gemaakt , bescherming er om heen alles weer netjes vast gemaakt en ja hoor 😄. Alles werkt weer zoals het hoort.

Vandaag een hele rit mee gereden en alles werkt nog goed.

Nogmaals dank voor jullie hulp 😄
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 heel goed Jordi!!
Eindelijk is het probleem van de baan . Eigenlijk is het een kleinigheidje wat er aan de hand was, en ook wel logisch als het isolatie materiaal van de bedrading stuk is.
Maar vind het maar eens!!!! Kan je vies tegenvallen hoor.
Ik kan je doorzettingsvermogen ten zeerste waarderen Jordi, klasse!!!!
Zelf heb ik een keer weet niet hoe lang moeten zoeken naar de oorzaak van kortsluiting in een auto.
Toevallig kwamen m,n zoon en ik erachter dat de vorige eigenaar een radio ingebouwd had. Daarbij had ie een gaatje in dat dashboard geboord van 3mm.
Op zich niet zo erg als de kabel boom maar niet geraakt was.
Gloeiende, Gloeiende gloeiende wat een gesodemieter om er achter te komen zeg!!!
  • 😑😑😑😑😑😑
    Vandaar dat ik je doorzettingsvermogen wel kan waarderen, zelf ervaring mee dus.
    • πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

+1
TrekkerBoer1
@cyrus-van-gelder
Bedankt, Tja het zijn me toch van die kleine dingen idd.πŸ˜”πŸ€—
+1
roscho
Quote Reactie van @TrekkerBoer1:
Alles werkt weer zoals het hoort.

Helemaal super! Je ziet: de volhouder wint. En ik denk dat je van dit gesleutel een hoop wijzer bent geworden.
Veel plezier nog met je trekker.
+1
TrekkerBoer1
@roscho
Dat ben ik zeker, best veel geleerd hiervanπŸ˜ƒ
+2
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 heel mooi Jordy, eindelijk het euvel gevonden. Ik vind het heel knap van je dat je zoveel geduld hiermee heb gehad.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kapot , tractor , motor , brand , temperatuur , zekering , handrem , lampje , dashboard , heet , aanhanger en richting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!