International 743 XL - Richtingaanwijzer rechts werkt prima, links werkt soms en zekering brand door.
Hoi,Sinds 1 dag heb ik last van dat mijn linker knipperlicht het soms niet en soms wel doet.
Als de rechter richting aan gaat, gaat zo als gewoonlijk de rechter kant knipperen en het lampje op het dashboard.
Als de linker richting aan gaat dan knippert hij even en daarna niet meer ( of steeds wel en niet), dan gaat het lampje op het dashboard van de richtingaanwijzer + 2 aanhanger richtingaanwijzer knipperen. Ook gaan de handrem , olie en accu lampje mee knipperen, Tank meter en temperatuur meter gaat ook mee op en neer. ( stilstaande motor) ( bij draaiende motor brandt de accu , olie natuurlijk niet)
Wanneer de linker knipperlicht aanzet springt de zekering kapot.
Wie kan mij helpen met mijn probleem.
Alvast Bedankt
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden kapot , tractor , motor , brand , temperatuur , zekering , handrem , lampje , dashboard , heet , aanhanger en richting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ik heb op de zekeringkast gemeten.
Als ik de richting naar rechts doe gaat hij niet hoger als 7 a 8 m v maar als ik naar links doe dan is het ruim 80 - 100 m v ( als ik goed ( en knapt de zekering wel) zou dit realistische getallen zijn?
De knipperautomaat tikt wel gewoon.
Ben er nog niet helmaal aan uit.
Ik heb ook even naar de alarmlicht schakelaar gekeken ( daar zit ook iets van de knipperlicht aangesloten volgensmij)
Klopt het dat er op nummer 5 niks hoort te zitten?
Of ziet iemand zo als iets wat niet klopt?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Probleem waarschijnlijk gevondenβ¦.
Linker deed het eerst niet.
Nu heb ik aan de andere kant ( rechter kant gekeken en daar was een contact pinnetje die niet goed op het lampje bleef.
Ook heb ik een aantal kabeltjes waar een klein scheurtje in zat vervangen..
Zou het daar aan hebben kunnen liggen ?
Ik heb zoon sterk vermoede dat het knipperrelais de storing maaktβ¦
Knipperlicht naar links wordt hij heet en rookt een beetje ( ik let er wel op )
Knipperlicht naar rechts, is er niks te zienβ¦
Het was het niet wat ik gisteren had gezegd want hij zat er nog goed opβ¦
Is dit mogelijk?
Nieuwe relais binnen maar nog steeds zonder succes helaas.
Wat is nu de beste optie ?
Ik blijf het toch raar vinden dat hij het eerst wel goed deed ( niks aan de kabels veranderd enz.) en nu doet links niet goed. ( ook met nieuw relais )
In iedergeval heb ik een gelijk soort probleem gehad bij m'n d2505, deze heeft een metalen dashboard, het ijzeren steeltje kwam af en toe tegen het dashboard aan en knapte er een zekering, dit was bij mij als ik t groot licht aanzette dacht ik
Misschien kun je niks met zo'n verhaal
Maar misschien ook wel
Het beste is dan om de stekkers voor uit de cabine te nemen en de hele kabelboom even over de cabinesteun weg te halen zodat je deze goed kunt bekijken en opnieuw te isoleren.
Weer een tijdje geleden maar hier ben ik weer
De richting aanwijzer doet het links nog steeds niet goed.
Nu ben ik er achter gekomen dat als ik richting naar links aan geef en ik druk de rem in dan doet hij niet knipperen. Naar rechts kan dit wel gewoon.
( zekering van de remlicht was geknapt )
Als ik nu rem dan gaat het knipperlicht links achter en voor ook aan. ( maar niet knipperen )
Wat me wel opvalt, alles wat ik van lampen aanzet of rem ect, gaan de lampen op het dashboard ook minder fel branden en bij veel lampen ook de voorlampen enz. ( hij doet dit ook zonder een draaiende motor als ik op de rem druk )
Wat kan dit wezen dan?
- Zit een nieuw knipperautomaat in.
-Wanneer ik rijd met de 743xl en ik zet de voorlampen aan, dan gaat de toertellerverlichting zwakker branden en wanneer ik nog meer lampen aan zet of doe remmen, gaat alles zwakker branden wat er aan zit. Wat kan dit wezen?
En
Het knipperlicht links werkt nog niet goed zoals hierboven beschreven.
Van 2 kabels naar 1 kabel
Lijkt als of er plastic is weggesmolten en de vorige eigenaar maar het aan elkaar heeft proberen te solderen, maar het zit toch niet aan elkaar vast
(klik om te vergroten)
Weer even bezig geweest, verder heb ik niks meer gevonden helaas. ( ik lees nov steeds al jullie reacties)
Accu pool losgemaakt. Alle kabelblokjes (7 ) losgemaakt aan beide kanten en schoongemaakt.
Maar dit blijkt het probleem alleen maar verergeren.
Zodra ik de accu weer koppel knalt de zekering nr1 er meteen uit. Op die zekering zit constante spanning en de knipperlicht, radio, zwaailicht en misschien nog wel iets meer zit hier op geschakeld.
Ik ben een beetje ten einde raad.
Dat zal idd nog een optie zijn,
Wat ik nog zou kunnen doen is draden ( wel gezekerd maar dan rechtstreeks maken.
Wat ik wel gek vind als ik de accu los haal een nieuwe zekering erin doe, dat hij er meteen uit knalt als ik de accu weer aansluit. Zonder dat er iets aan staat of op contact.?
In een keer dacht ik laat ik de gekleurde blokjes ( bij de motor) ( niet in de cabine ) een los koppelen en vast maken net zo lang totdat de zekering eruit klapt met suc6. Als ik het rode blokje aansluit knalt de zekering er meteen uit.
Dan naar mijn zegge zit de kortsluiting dan Niet in/ bij had dashboard?
Het linkerknipperlicht doet het niet als het rode blokje eruit is, maar dat komt denk ik omdat er te weinig lampen zijn aangesloten, want alleen linksvoor zit aangelsloten.
(klik om te vergroten)
Goedenavond,
Knipperlicht aan de linkerkant kabels vervangen zoals het hoort. Nu werkt het knipperlicht goed.
Radio nog niet naar gekeken.
Maar nu.. werken er nog meer dingen niet helaas.
Nu knapt zekering 1 er niet meer uit.
Maar knapt zekering 3 als ik de verlichting aan zet. Dan werkt aan de rechterkant de voor en achterlicht niet meer. β voor lampen werken dan nog wel en de linker kant ook.β
Vervolgens als ik de werk lampen voor inschakel dan gaan alle lampjes op het dashboard en de rest van de verlichting die aanstaat dimmen / knipperen en gaan de werk lampen zelf ook dimmend en heel lichtjes branden, maar niet helmaal aan. Dan knapt zekering 11 er uit.
Als ik de achter werklampen wil aanzetten gaat de zekering er ook uit maar dan is er geen licht te zien ook niet heel lichtjes.
Ik weer onderhand niet meer wat ik er mee moet.
Ik snap niet dat als het eerst het linker knipperlicht was en nu doet meer het niet meer.
Wie kan helpen mee denken wat het kan zijn.
Dan gaat die massa βzoekenβ via het lampje,
En krijg je de meest bijzondere storingen
Ik heb vrijwel 100% zeker het probleem gevonden,
Beknelde draden net onder de cabine in een hoekje.
Gesmolten en wel door kortsluiting en kwam het bijna zeker in contact met ijzer. ( zie foto, tussen het ijzerenplaatje met gat erin en de rest zat hij vast geklemd tussen.)
Ga nu de bescherming eraf halen en kijken wat de schade is
(klik om te vergroten)
Alles weer aan elkaar gemaakt , bescherming er om heen alles weer netjes vast gemaakt en ja hoor . Alles werkt weer zoals het hoort.
Vandaag een hele rit mee gereden en alles werkt nog goed.
Nogmaals dank voor jullie hulp