Ford 8210 - Stomp vd Aftakas loopt er uit.

Hallo allemaal,

Ik heb van de winter een nieuwe (demo) Krone Activemow 360 gekocht. Een maand of twee geleden heb ik hem aangekoppelt en even een stukje proef gemaaid. Maait mooi en de trekker trekt hem goed, maar toen is de aftakas-stomp er achter uit gelopen. Ik had de 1000 toeren aftakas net vervangen door de 540 toeren aftakas. Resultaat: Naaldlager achterin kapot, horizontale lager kapot en de bronzen ringen vertrouwde ik ook niet meer. Alles vervangen inclusief een nieuwe borgclip. Draaide prima. Ik ben er toen vanuit gegaan dat ik het clipje niet goed had teruggeplaatst.
Hierna heeft de trekker stationair achter de kleine balenpers een baaltje of 200 omgeperst, zonder problemen. Nu ging ik gisteren voor het eerst 20 hectare voor de buurman maaien en na 5 rondes loopt de aftakas er weer uit. Weer naaldlager kapot en hij heeft ook wat gevreten op de spiebanen waar het 1000 toeren tandwiel op zit. In overleg met vd Kolk besloten om een modificatie te laten maken die je in het schroefdraad van het dopgat schroeft met een extra lager zodat de aftakas er niet meer uit zichzelf uit kan komen. Het randje van de houder waar de borgring in past leek nog wel in orde, maar geen zin dat dit nog een keer gebeurd.
Ik hoop dat ik hem voor vrijdag weer voor elkaar heb zodat ik de volgende hectares kan bedienen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en zijn er nog meer oorzaken/oplossingen mogelijk? Graag hoor ik van u.

groet Bouke
contitour

Reacties

assink
Is de aftakaslengte wel goed? Niet dat er in een bepaalde stand de boel gigantisch loopt te drukken of zoiets?
+1
Herbert
@assink een niet of slecht gesmeerde aftakasbuis wil ook niet uitschuiven onder belasting. Misschien trek je de aftakasstomp eruit met het heffen van de maaier. Dan moet de aftakas waarschijnlijk uitschuiven.
sjorsthissen
Zoals ik kan lezen heeft u dit probleem tot nu toe alleen door gebruik van de maaier gehad. Het lijkt wel of de aftakaslengte van de machine niet goed is of de aftakas niet goed wil schuiven waardoor er sterke axiale krachten op de aftakasstomp van de tractor komen. Is de hoek wat de aftakas maakt niet te stijl? Mijn 9600 had ook zo'n aanpassing met een extra lager in het draadgat van de stofkap toen ik 'm kocht. Ik heb alles weer origineel gemaakt. Als de borgclip goed is (nieuw bij u) kan het alleen liggen aan de staat van de groef waar de borgring in valt of de passing van de 540 stomp in het huisje waar de borgclipgroef in zit. Als de afstakasstomp radiaal wat speling heeft in het huis kan deze onder het werken de borgclip uit de groef loswiebelen. Zowel de borgring als de groef moeten scherp vierkant van vorm zijn, dan kan de stomp er met geen mogelijkheid uitlopen als de aftakasstomp verder goed is. Als er een braam in de groef zit kan dit er voor zorgen dat de borgring net niet goed zit. Eerst zien dat bij de tractor alles in orde is en dan goed kijken naar de aftakas van de maaier.
roscho
Als de aftakas eruit komt, zal de oorzaak zijn dat de tussenas niet uit elkaar wil schuiven. Controleer eens of dat zwaar gaat en of de spiebanen erop wel in goede staat zijn, dat hij zich dus niet vast zet. Misschien heb je een andere passende aftakas, ik zou die er dan tussen zetten, mits die de pk's aankan.
Kijk ook eens naar de borgring van de aftakas. Sommige hebben slechts 1 scherpe rand en die moet wel aan de goede kant zitten, anders zou hij er gemakkelijk uit kunnen komen.
DANOONTJE POWERR
@roscho zoals ik het lees gaat de stomp van de trekker kapot en niet de aftak(tussen)as van de machine.
+1
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
gaat de stomp van de trekker kapot

Zo lees ik het ook, maar ik vermoed dat dit komt omdat de tussenas eraan trekt en vervolgens de borgring eruit vliegt. De oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat de tussenas bij draaien met kracht niet meer uit wil schuiven.
casejxu
@DANOONTJE POWERR heb wel eens gehad dat een slecht schuivende aftakas 3 trillingsdempers van de front pto op at in 1 seizoen
+1
DANOONTJE POWERR
@casejxu ja, komt er wel op aan.
Wij hadden de frontrotoreg aan een ketting hangen, totdat die een keer achteruit dubbel klapte.
Krukas raakte zelfs wat beschadigd maar kon gelukkig gerepareerd worden zonder de motor uit elkaar te halen.
Sindsdien toch maar een sleufgat gemaakt en een topstang ertussen.
+1
langeslagdiesel
@casejxu teflon bedekte binnen pijpen moet je op lengte zagen. En niet flexen. Dan blijft de boel zitten zoals bedoelt. Anders wordt de temp te hoog in de verbinding tussen teflon en staal en kun je net zo goed de binnen pijp kaal halen en dik in het vet/ olie papje zetten net als bij kale pijpen uit de handel. Anders word het hem niet. Dat glij manteltje trompt dan geheid op. De pijpen kunnen dan niet meer verschuiven onder hoge belasting. Ben ik ook achter gekomen met de zelfde snapring constructie in de MX achterwerken.
NH-Ford
@langeslagdiesel sterker nog, je moet die profielbuizen inkorten aan gaffelzijde.
Dus van gaffel demonteren en inkorten.
Ook met zagen kan je bekleding los laten. Tevens vindt menig zaagblad/lint hardheid van profielbuizen niet fijn
arnoba
Idd de tussenas controleren op lengte en vrij in- en uitschuiven. Bij onze 8210 hadden we er nooit problemen mee, bij de 8340 (met schakelbare aftakas) wel. Als de zitting van de circlips ietwat rond is heb je prijs. Wij hebben er een bijkomende veiligheid op gemaakt met een ringetje met tapje dat tussen de lippen van de circlips in gaat zodat ze niet dicht kan gaan. Maar ik combinatie met dat extra lager zal dit waarschijnlijk niet lukken.
+1
wouterdp
Er bestaan ook originele oplossingen die op 10 min gemonteerd zijn ipv een extra lager.
+1
county854t
Allemaal noodoplossingen die normaal niet nodig zijn als de tussenas op n goeie manier vlot kan schuiven. Tussenas uitelkaar trekken, goed schoonmaken, en met wat nieuwe olie opnieuw in elkaar schuiven en dat met enige regelmaat doen.
+2
contitour
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik heb in de aftakas gecontroleerd. Dit is een nieuwe Bondioli&Pavesi welke met de maaier is meegeleverd. Hij schuift netjes in en uit en ik kan geen haperingen voelen of zien. Toch even schoongemaakt en ingeolied. Hoe hij zich onder belasting gedraagt kan ik niet controleren. De groef van het huis waar de borgclip invalt heb ik door een monteur van vd Kolk laten controleren en was op de randen niet extreem rond ofzo. De borgclip zelf was een nieuwe van New Holland zelf (a E 44,00 ex.). Er blijken achteraf een hoge en een lage variant van die clip te bestaan; ik had de lage variant. De aftakasstomp heeft wel wat axiale speling.
Er is inmiddels een plaat met lagerbus gemaakt welke ik morgen ga monteren. Dan kan de boel er iig niet meer uitlopen, wat de oorzaak ook mogen wezen. Blijft onbevredigend, geen duidelijke oorzaak het hebben gevonden. Ik zat zelf te denken dat misschien het naaldlager achterin kapot is gelopen, deze ging er de vorige keer vrij stroef in.......
Dat het probleem vaker voorkomt blijkt volgens mij uit het feit dat de extra constructie met de plaat en een extra lager bekend is en vaker is toegepast.
Affin, morgen de boel maar weer in elkaar zetten en hectares maaien.

(klik om te vergroten)

Lagerhuis aftakas
+1
BuvaM
Quote Reactie van @contitour:
Hoe hij zich onder belasting gedraagt kan ik niet controleren

Niet dat ik het je aanraad, vermoedelijke oorzaak is door anderen wel beschreven.
Maar controle onder belasting is mogelijk.
Ene zijde aan vast deel en andere zijde as of koker/balk in of om gaffel met bepaalde lengte en massa eraan; dat is het draaimoment. Met unster eraan trekken en start beweging aflezen: zo is .... draaimoment bij .... trekkracht bepaald.
sjorsthissen
Ziet er netjes uit, maar ik zie het toch als een peister op de wond i.p.v. oplossing van de eigelijke oorzaak. Beetje axiale speling van de stomp is normaal, maar als de stomp wat radiale speling heeft (slecht te voelen omdat de aftakasstomp ook nog een een O-ring zit) in het huis waar de clip in zit werkt hij zich er uiteindelijk uit.
+5
contitour
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik de modificatie gemonteerd en 20 hectares met de Krone gemaaid. Het heeft gehouden. Daar ben ik iig blij mee. Ik heb nog steeds wel een ietwat onbevredigd gevoel omdat ik geen duidelijke oorzaak heb gevonden. Origineel zou het ook gewoon moeten houden, maar omdat ik geen zin heb om bij elk rondje maaien het gevoel te hebben dat de aftakas er wel een zou kunnen uitvliegen toch voor deze oplossing gekozen. Misschien dat ik van de winter eens verder ga kijken. Ook nog een foto erbij gedaan. Bedankt voor het meedenken.

Groetjes Bouke

(klik om te vergroten)

aanpassing aftakas
BuvaM
Quote Reactie van @contitour:
ietwat onbevredigd gevoel

Gaat vanzelf wel over, als deze zo op het oog degelijke constructie het jarenlang houdt. In de techniek wordt nu eenmaal soms pas na heel lang zoeken de oorzaak gevonden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden winter , trekker , ford 8210 , aftakas , tandwiel , balenpers , ervaring , vervangen en toeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!