Deutz F4L514 - Hulp bij reparatie f4l514

Hallo allemaal, ik heb een brandweerauto waar een Deutz motor in ligt. Ik weet, het is geen traktor, maar het is hetzelfde motorblok dus hopelijk mag ik m'n vraag hier stellen

Het motorblok maakt een geluid dat er niet in thuishoort en ik heb zelf al vanalles geprobeerd. Is er iemand in (de buurt van) zuid Limburg die me behulpzaam kan zijn misschien? Ik kan een vergoeding voor de moeite betalen maar het ding naar een garage brengen wordt me te gek, dus ik hoop dat hier iemand het aandurft om met me te gaan storingzoeken

Groeten uit landgraaf
Chris Rutten
Chris.rutten

Reacties

Huuuuub
Wat voor geluid moeten we aan denken? Heb je misschien een filmpje?
bas101
Lager defect ?
Chris.rutten
Ik heb de video hier op t forum geupload, maar ik kan hier helaas geen link plaatsen. Hij staat bij "f4l514 video's"
+2
joop-same
@Chris.rutten Even zonder V snaar laten lopen dan krijg je al meer info.
+1
roscho
Even voor het gemak: hier staat het filmpje. tractorfan.nl/movie/55245/…

Als ik het zo hoor, verliest de motor compressie uit 1 cilinder door ws. een lekke koppakking.
+2
Kramer U800
Hallo Chris,

Ik woon helaas niet in de buurt van Limburg.
Ik heb het filmpje even bekeken en het zou mogelijk een lekkage tussen cilinder en cilinderkop kunnen zijn, je kan dit heel eenvoudig zelf testen/vaststellen door de verwijderbare luchtkap van de luchttunnel aan de rechter kant te demonteren. Neem dan schoon wit papier, vouw dit dubbel en doe het rond elke cilinder (maak van te voren wel die plekken schoon, het is een vrachtwagen dus qua vuiligheid zal het wel meevallen), neem de V snaar eraf en start de (koude!!) motor en laat hem voor zo'n 30 seconden stationair lopen. Zet hem dan weer uit en haal het papier weg 1 voor 1 en bekijk of er een duidelijke zwarte plek of nog erger in combinatie met een gat in zit.
Ik heb een video toegevoegd van iemand die het al eens mee had gemaakt en het heeft gefilmt, ik hoop dat je Duits kan maar omdat je uit Limburg komt zal dat wel goed komen 😉😉

Veel succes, ik ben benieuwd.

+2
Chris.rutten
Bedankt voor de tips 😄 ik zal in de komende dagen eens de genoemde papiertest gaan doen.
Chris.rutten
Bij de test met papiertjes bleef alles mooi wit , het zal dus niet aan de koppakking liggen vermoed ik zo

Wel heb ik het probleem kunnen isoleren tot cilinder 1. Wanneer ik daar de gloeiplug of de verstuiver uithaal is het piepje weg.

Ik denk dat er weinig anders opzit dan de genoemde kop te demonteren? Wat denken jullie?
Kramer U800
@Chris.rutten Oké appart, de motor rookte voorheen ook niet? Je kan nog even proberen om de verstuiver appart aan te sluiten zonder in de cilinderkop te monteren. Misschien is het wel de verstuiver die het geluid maakt, ik zou zo lang mogelijk wachten met de cilinderkop te demonteren (ik weet heel niet of je er goed bij kan in die brandweer). Je kan ook de verstuivers verwisselen om te kijken of het probleem zich daarin schuild of dat het bij cilinder nummer 1 zich consentreerd. Het kan natuurlijk van alles zijn, maar de verstuivers piepen/kraken van zich zelf lichtelijk wat je bij een stationair lopende motor vaak al kan horen maar niet zó erg. Als er bijvoorbeeld vuil in zit waardoor zo'n verstuiver een hogere openingsdruk krijgt zou het maar zo kunnen dat hij het geluid harder maakt (zelf nooit op gelet/meegemaakt), maar dan zou je dit moeten merken aan de loop van de motor. Maar een lekkende koperen ring kan ook al een fluitend geluid creëren.

Dus ik zou als volgende even naar de verstuivers kijken en omwisselen.

Misschien zijn er nog andere mensen die een andere suggestie hebben?
stephan-inter
@Chris.rutten dicht hij nog wel goed af?
+1
Chris.rutten
Het is weer weekend dus ik heb weer even gesleuteld. De verstuivers had ik al laten afpersen en die gaven goed resultaat. Maar voor de zekerheid heb ik ze nog even verwisseld, en het is opnieuw cilinder 1 die het geluid maakt.
Dus heb ik in een bui van sleuteldrang de betroffen cilinder gedemonteerd. Daar kom ik redelijk goed bij, gelukkig. Er zit wat meer roet op de zuiger dan ik gewend ben, maar ach het ding is 70 jaar oud dus het zal wel kloppen.
Komende week ga ik even naar kennissen toe die een speciaal gereedschap hebben om de kop van de cilinder af te persen (hij zit er echt muurvast op geklemd) en dan kan ik er een nieuwe pakking in doen en hem weer opbouwen. Ik ben benieuwd of het dat was.
willemk
@Chris.rutten kan zijn dat het aluminium onder de verstuiver wat wegeblazen is, ik zou de kop meteen laten reviseren.
Kramer U800
@Chris.rutten Goed om te horen dat het brandstofsysteem goed is! Je moet alleen even kijken wat voor type cilinderkop je hebt. De 65R koppen hadden een dunne weekijzeren schijf tussen cilinder en cilinderkop. Maar de meeste Deutz motoren hadden geen koppakking. Heb je voorheen geen compressie gemeten? Heel appart dat die cilinderkop er niet af wil, normaal kan je hem zo eraf pakken. Je moet wel oppassen want de cilinderkop is gietaluminium, dat kan scheuren als je niet voorzichtig bent. Het geluid kan ook ontstaan door haarscheurtjes in de cilinderkop wat ook nog eens wou voorkomen.

(klik om te vergroten)

Zo ziet het eruit als je cilinderkop lekt (zie de scheur tussen de kleppen in)
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 denk ook dat er een haarscheurtje in de kop zit tussen, Of het verstuiverhuis en uitlaatklep. Verstuiverhuis/ voorkamer uitlaatklep. Dat piepen en slechte trage starten lijkt mij compressie lekkage.
+1
Chris.rutten
Waarschijnlijk heb ik het gevonden 😄 er zaten maar liefst twee pakkingen onder de kop van cilinder 1, waarvan eentje tot op de draad versleten. Als ik alles weer in elkaar geschroefd heb, dan upload ik een filmpje van hoe ie nu loopt.
Voor nu hartelijk bedankt voor al het meedenken en ik duim dat het nu verholpen is.
Groetjes uit het zuiden
Chris Rutten
+1
willemk
Dit zijn geen koppakingen, maar afstandsringen. Als je er een weghaald kan de zuiger tehoog komen met alle gevolgen van dien.
Verstuiver eruit halen en een zachte draad door dit gaatje erin doen. Met de hand de motor rond draaien en daarna de geplette draad opmeten. Ik weet enkelt niet wat de waarde moet zijn. Je kan dit afstellen met verschillende diktes of ringen die je onder de cylinder doet.
Johndeere5020v8
+1
Chris.rutten
Hij zit weer in elkaar en hij loopt als een (luid) klokje 😄
Die opvulringen zitten normaal toch onder de cilinder? Ik heb het over de koppakking, bovenop de cilinder. En die opvulringen zijn enkelvoudig maar koppakkingen zijn dubbel. Volgens mij was het echt een koppakking.
Ik heb een video geüpload van hoe ie nu loopt, ik ben er in ieder geval tevreden over
Nogmaals.iedereen bedankt! En als je in zuid Limburg bent , niet vergeten te zwaaien naar de 70 jarige brandweer die daar rondrijdt 😄
Kramer U800
@Chris.rutten Goed om te horen! De opvulringen zitten normaal onder de cilinder inderdaad, volgens mij bedoelde Willem iets anders.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden deutz , motor , motorblok , traktor , geluid , deutz motor , limburg en reparatie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!