Wat is een goede afstand vanaf achteras, voor een aanhanger bol 50mm?

Wat is een goede afstand vanaf hartlijn achteras, om een 50mm bal (gewone aanhangerkoppeling) te monteren, zodat je nog goed kunt manoeuvreren met de trekker, en niet meteen met de achterwielen tegen de dissel aankomt?

het gaat hier over de oudere trekkers, in dit geval een MF65.

Ik vind dat als ik de gatenbalk gebruik de afstand te groot, van mij mag ie best wat minder, maar ook niet te veel, want dan kun je bijna geen bocht nemen zonder dat de banden de dissel raken.

Ik wil een vaste trekhaak bouwen, want met m'n tandemasser springt dat alle kanten op, daar gaan nog eens ongelukken van komen.
Bert353

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

bartjuh
Zet je trekker eens schuin voor je aanhanger en meet 't op. Hoe groter de wielen hoe groter de afstand tot hart achteras...
Bert353
@bartjuh Probleempje,motor is net gereviseerd, maar ik wacht nog op de injectors, en zodoende kan ik niets bewegen hier, staat op onverhard en dan heeft duwen geen zin.
Ik dacht misschien is daar een soort standaard voor?
varken
@Bert353
hoeveel graden scheef wil je?
basia
@Bert353
Ik zou ; zoals op je tekening ; de kogel op de lijn van achterkant banden zetten , of een tikje naar achteren nog .
Als je aan de aanhanger een rechte dissel hebt ; zou de aanhanger in principe 90 graden op de trekker kunnen staan .
+1
bartjuh
Zou toch de bol wel net achter de wielen uit laten steken. Dan kan je er ongeveer net zo schuin voor als een auto
Bert353
De meeste karren die eraan komen hebben een V-dissel.
volgens jullie kom ik dan toch op (bijna) dezelfde afstand als de gatenbalk uit?
Sjon
Zorgen dat je minimaal 10cm tot de gatenbalk in de hef vrij houd. Anders krijg je problemen met machines die in de hef hangen, of je moet deze trekhaak kunnen verwijderen.
Bert353
@Sjon Ja, die maak ik idd verwijderbaar.
John104
Op deze foto zie je de knobbel nog zitten.
Steekt net achter de achterwielen uit. Zo kun je de hef gewoon gebruiken. Vanaf de grond tot hart knobbel is meen ik 42 cm.
Ik zal dit weekend even meten.

(klik om te vergroten)

Bert353
@John104 Ja, die afstand klopt wel ongeveer, ik kwam op bovenkant bol 40cm vanaf de grond
roscho
* reactie verwijderd omdat ik onzin had geschreven. Sorry.
+1
dennisbouter
Ik zou hem of gelijk of max 10 cm achter de achterwielen doen, bij een auto zit hij ook 10 cm van de bumper. als je vooruit op openbare weg rijd gooi je nooit met 25 kmph je stuur haaks om dus het verhaal van die voorwielen vind ik ver gezocht
Bert353
@dennisbouter Klopt, maar ik gebruik de trekker vaak ook om de aanhanger te manouvreren op het terrein, omdat er altijd net iets gelost of gelande moet worden waar je met een gewone auto niet bijkomt.
en dan gaat ie wel kort om.
Eurotrac
Wat denk je van een zwaaiende trekhaak kun je ook nog verstellen
+1
hooidonk
Wij hebben hem ook op een lat in de zwaaihaak, werkt super.

tractorfan.nl/picture/1214373/…

Trekker kan mooi haaks om en hij kan toch bljiven zitten als er iets in de heft hangt.
Alleen met de aftakas heb je hem gauw in de weg zitten, maar je kunt hem weg zwaaien.
En anders twee pennen los, dan ligt hij op straat.
Bert353
@hooidonk Ik heb daar een optrekhaak, vandaar dat ik het anders doe.
Pauls
@Bert353 Bert, je hebt de hitch als onder trekhaak, heb je ook zijlatten om een gewone trekbek in te hangen ? of is dit geheel niet aanwezig. Anders kan je aan deze zijlatten een constructie voorzien, die demonteerbaar is, om een kogelbal aan te monteren & kan je ook omhoog hangen bij niet gebruik zodat de hitch terug toegankelijk is.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekhaak , achterwielen en aanhanger geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!