Ford 7840 - Knalt in versnellingsbak bij oplaten komen koppelingspedaal.

Hallo,

Bij het laten opkomen van het koppelingspedaal als de trekker stilstaat komt er een knal uit de versnellingsbak. De knal komt precies op het aangrijpingspunt van de koppeling. Stand van de middelste en buitenste versnellingspook maakt niks uit (Gebeurt zelfs als ze in het midden staan). Motortoerental maakt ook niks uit.
We hebben de stikstofbol al vervangen, maar het probleem blijft zich voordoen.
Waardoor zou die knal kunnen komen?

Filmpje met geluid van de knal:

Mvg,
Pieter Buren
Pieter Buren

Reacties

redeagle14
@Pieter Buren dat lijkt op het aangrijpen van koppeling 1 of 2. Als je de koppeling verder op laat komen rijdt hij dan wel gewoon weg?
Pieter Buren
@redeagle14 ja hij rijdt verder wel gewoon en koppeling is ook goed te doseren. Schakelt ook niet abnormaal schokkerig.
Maar grijpen koppeling 1 en 2 ook aan als de 2 rechter hendels in de neutraal staan?
redeagle14
@Pieter Buren dan zou ik me nog niet zoveel zorgen maken
Fordje4600
@redeagle14 dit hoort niet zo te zijn
nhmonteur
Is dit zo ineens gekomen of is het steeds erger geworden?
Heeft deze trekker een kabel aan het koppelingspedaal? Deze kan je dan van je koppelingspedaal naar onder in de vloermat zien lopen.

Vorig jaar bijna hetzelfde gehad bij een 8240. Maar die was ook niet te doseren met het pedaal.
Daar bleek uiteindelijk PWM klep buiten kapot. Dit was ook een trekker met koppelingskabel.
Pieter Buren
@nhmonteur het is soms wel en soms niet. Maar vaker wel dan niet. Het gebeurt alleen bij wegrijden vanuit stilstand, maar weet niet waarom er soms geen knal is en soms wel.
De trekker heeft geen kabel door de vloermat lopen bij het koppelingspedaal zover ik kan zien. Trekker is van 1995.
nhmonteur
@Pieter Buren dan is het er een met 4 pwm kleppen aan de buitenkant.
Al een geprobeerd om de transmissie te kalibreren? Als dit al lang niet gebeurd is dat is dat wel verstandig om te doen.
Was de stikstofbol trouwens kapot?
Pieter Buren
@nhmonteur de oude stikstofbol is niet lek. Die kan er wel weer op. Calibreren is meer dan een jaar terug gedaan denk ik, dus kan dat morgen wel weer eens doen.
nhmonteur
@Pieter Buren ook gekeken hoeveel druk er nog in de bol zit?
Dan zal ik hem zeker eens calibreren en kijken of de klap dan steeds aanwezig is.
Pieter Buren
@nhmonteur nee niet gemeten (geen idee of ik dat thuis wel kan). Heb hem een paar minuten op de kop gehouden en er drupte niks uit. Alleen in het bovenste deel met schroefdraad zat natuurlijk wel een beetje olie.
@Pieter Buren Aan 1 kant zit er olie, andere kant stikstof. Als je de kant van de stikstof hebt los gehad en er druipt geen olie uit, dan is de stikstof ook weg hé, dan moet die terug op druk gezet. Kan je zelf niet vrees ik.
Je kan die enkel langs de stikstofzijde beoordelen, druk meten en kijken of daar alles droog is. Maar dan moet je die wel terug vullen natuurlijk.
Pieter Buren
@luk-van-der-velpen ik heb de kant met stikstof niet los gehad. Maar als hij lek zou zijn, dan zou de stikstof via de olieleiding allemaal weggaan en het stikstofgedeelte vol lopen met olie. Als je de bol dan op de kop (oliedeel onder) houdt, dan loopt de olie langzaam uit het stikstofgedeelte. Dit is niet gebeurd, dus er zit nog druk in de bol. Alleen weet ik niet hoeveel.
Pieter Buren
@nhmonteur ik heb hem net tijdens het kuilsnijden gecalibreerd, maar het heeft niks geholpen.
Weet niet of je er iets mee kan, maar deze waarden kreeg ik:
C1 128
C2 144
C3 162
C4 167
Waar ik ook nog achter ben gekomen is dat hij alleen knalt als je vanuit 1 en 2 (en 5 en 6) wegrijdt. Bij 3 en 4 is er geen knal.
nhmonteur
@Pieter Buren die waardes zien er goed uit.
Als het schokken alleen in 1 en 2 is dan kan er een probleem zijn met koppeling 2.
Wat je kan proberen is de pwm kleppen van koppeling 1 en 2 wisselen.
Als het probleem zich dan verplaatst naar versnelling 3 en 4 dan kan je er van uit gaan dat de pwm klep kapot is.
Blijft het klappen in 1 en 2, dan is de kans groot dat er iets aan de hand is in koppeling 2
Pieter Buren
@nhmonteur ik vond gisteren deze topic nog: tractorfan.nl/topic/214709/#

Volgensmij hetzelfde probleem en daar heb ik toevallig zelf ook op gereageerd met een mogelijke oplossing😅. Namelijk vultijden calibreren. Alleen die topicstarter reageert niet meer wat de uiteindelijke oplossing was.
Ik zal nu eerst de vultijden laten calibreren, want wij hebben zelf niet zo'n tooltje. Kan daarna altijd de kleppen nog eens omwisselen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!