Iseki TX 1410 - Verlichting en claxon werken niet, tractor functioneert verder wel
De verlichting, richtingaanwijzers en de claxon van mijn Iseki doen het niet. De tractor start en werkt verder wel goed.Ik heb onder het dashboard gekeken maar ik kan niets geks vinden. Waar de zekeringen zitten weet ik niet.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden verlichting , claxon en elektrisch systeem geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
De toerenteller, urenteller, het meest linker rode lampje werken inderdaad. De claxon heeft het ook gedaan. De accu zit inderdaad linksvoor in de neus.
Ik zal de motorkap openen en kijken of er bij de accu was los is getrilt en op de andere plek die je noemde. Onder de stoel zit in ieder geval niets en ook niet bij de startmotor.
Ik denk ook dat er een stekker of zo is losgetrilt omdat het best veel is wat het ineens niet doet.
Positief (+) gaat via draden en negatief (-) gaat via het chassis. Kan het zijn dat er een slechte verbinding is met het chassis? Of kan ik de boel doormeten met een multimeter?
Staat er wel stroomaanvoer op de schakelaar, dan zou de schakelaar stuk kunnen zijn. Dat kun je weer meten door de schakelaar "aan" te zetten en te kijken of er stroom uit komt.
Is de schakelaar niet defect, dan moet je de draad de andere kant op volgen, richting de lamp.
Het is trouwens niet onmogelijk dat de lampen gewoon stuk zijn, bijvoorbeeld doordat er teveel spanning op heeft gestaan. De spanningsregelaar moet dat afregelen. Is die stuk, dan wordt het voltage te hoog. Maar dan zou je ook een te hoge laadspanning moeten meten, die hoort op de ladende pool van de dynamo tussen 13,5 en 14,5 volt te zijn. Is de spanning hoger, ga er dan vanuit dat de regelaar stuk is.
En dynastart lijkt veel op een gelijkstroomdynamo. De trekker wordt dan gestart doordat de dynastart stroom toegevoerd krijgt en via de v-snaar de motor rondtrekt. In dat geval heb je dus geen aparte startmotor.
Uiteraard kunnen de verschillende merken/typen er wat anders uitzien, maar hiermee krijg je toch een indruk.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Met de nieuwe regelaar deed de verlichting, met nieuwe lampjes, het niet. Mijn multimeter is kapot dus ik moet het doormeten met een nieuwe meter.