Iseki TX 1410 - Verlichting en claxon werken niet, tractor functioneert verder wel

De verlichting, richtingaanwijzers en de claxon van mijn Iseki doen het niet. De tractor start en werkt verder wel goed.

Ik heb onder het dashboard gekeken maar ik kan niets geks vinden. Waar de zekeringen zitten weet ik niet.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
testuser0001

Reacties

testuser0001
Ik zie niets geks onder het dashbord. Zo te zien zitten hier ook geen zekeringen?

(klik om te vergroten)

nhfendt fan
Doet de rest het wel van het dashboard daarom bedoel ik toerenteller/ uren teller gloeilampje olie druklampje enz . Aangezien je zegt dat de tractor het verder wel doet lijkt het alsof er ergens een kabel los is getrild ofzo . De accu bij deze tractors zit toch voor in de neus ? Zitten daar niet ook zekeringen en anders even de motorkap open maken en dan aan de kant van het dashboard kijken daar zitten bij sommige mini tractors ook zekeringen .
testuser0001
Bedankt voor je reactie.

De toerenteller, urenteller, het meest linker rode lampje werken inderdaad. De claxon heeft het ook gedaan. De accu zit inderdaad linksvoor in de neus.

Ik zal de motorkap openen en kijken of er bij de accu was los is getrilt en op de andere plek die je noemde. Onder de stoel zit in ieder geval niets en ook niet bij de startmotor.

Ik denk ook dat er een stekker of zo is losgetrilt omdat het best veel is wat het ineens niet doet.
nhfendt fan
@testuser0001 ja kan goed dat er wat los zit .
testuser0001
Vanmiddag heb ik de motorkap open gehad. Ik zie enkel zekeringen naar de koplampen. Ik heb de bedrading vanaf de koplampen en de claxon gevolgd naar onder het dashbord. Ik zie geen opvollande zaken en zeker geen losse kabels.

Positief (+) gaat via draden en negatief (-) gaat via het chassis. Kan het zijn dat er een slechte verbinding is met het chassis? Of kan ik de boel doormeten met een multimeter?
roscho
Kun je niet meten of er bij de schakelaars wel stroom aankomt? Zo niet, dan moet je de draad volgen richting accu en dan vind je vast ergens een losse draad of verborgen zekering.
Staat er wel stroomaanvoer op de schakelaar, dan zou de schakelaar stuk kunnen zijn. Dat kun je weer meten door de schakelaar "aan" te zetten en te kijken of er stroom uit komt.
Is de schakelaar niet defect, dan moet je de draad de andere kant op volgen, richting de lamp.
Het is trouwens niet onmogelijk dat de lampen gewoon stuk zijn, bijvoorbeeld doordat er teveel spanning op heeft gestaan. De spanningsregelaar moet dat afregelen. Is die stuk, dan wordt het voltage te hoog. Maar dan zou je ook een te hoge laadspanning moeten meten, die hoort op de ladende pool van de dynamo tussen 13,5 en 14,5 volt te zijn. Is de spanning hoger, ga er dan vanuit dat de regelaar stuk is.
testuser0001
@roscho Ga ik het weekend eens voor zitten (staan). Bedankt voor de aanwijzingen.
testuser0001
@roscho Vanmiddag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de boel door te meten. De schakelaars zijn goed. De knop van de claxon is goed. De lampen krijgen stroom dus die zullen inderdaad wel gewoon stuk zijn. De claxon krijgt ook stroom maar gaat niet aan. Dus die zal wel kapot zijn. Wist niet dat een vlacon kapot kón zijn. De lamp en claxon krijgen zo rond de 13v. De twee rode lampjes zijn ook gewoon stuk.

Dus voor nu ben ik tevreden met mijn diagnose. Ik ga achter nieuwe lampen en een claxon aan. Denk dat ik de verlichting ga vervangen door LED stralers. Meer licht.
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
Ik ga achter nieuwe lampen en een claxon aan

De grote vraag is wel waarom dan dat hele zaakje stuk is gegaan. Heb je ook de spanning gemeten die uit de laadpool van de dynamo komt? Dat mag niet meer zijn dan hooguit 14,5 volt, ook als de motor sneller draait. Is dat hoger, dan is de spanningsregelaar stuk en is dat de oorzaak van het doorbranden.
Toevallig dat ook de claxon stuk is, die kan alleen doorbranden als je hem gebruikt en dat is normaal gesproken bijna nooit. Tenzij je natuurlijk steeds de hele buurt wilt laten weten dat je weer thuis bent... 😉
testuser0001
@roscho Ik zal kijken waar de laadpool van de dyamo zit want dat weet ik zo niet. Inderdaad wel apart. De verlichting heb ik nooit zien werken op deze tractor. Maar ik heb hem ook niet lang. De claxon heeft het wel eens gedaan en klonk dan vrij "zielig" viel me op. Niet iets om "stoer" mee door de buurt te rijden 😄
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
De claxon heeft het wel eens gedaan

Claxon stelt inderdaad niet veel voor op die kleine trekkertjes. Daar ontstaan ook nog wel eens problemen door losse draden of draadbreuk door trillingen. Ook de massa moet goed in orde zijn.
Op het trilgedeelte van de claxon zit een schroef, waar je het geluid enigszins mee kunt bijstellen. Misschien kun je die ook nog een ietsepietsie verdraaien, zodat hij loskomt als het magneetje vastgeroest zit.
testuser0001
@roscho Waar meet ik de laadspanning precies? Ik heb de dynamo gevonden maar ik snap het niet helemaal. Of kan ik de laadspanning ook meten rechtstreeks op de accu polen?
roscho
@testuser0001 Het best meet je direct op de dynamo, bij het schroefje zal D+ staan. Dat is de laadstroompool. Je kunt ook op de accu meten.
Bij stilstaande motor moet de spanning tussen de accupolen zo'n 13,5 volt zijn. Bij lopende motor (iets verhoogd toerental, zo'n 1200 toeren) moet de spanning tussen 14 en 14,5 volt zitten. Is de spanningsregelaar stuk, dan kan die spanning wel oplopen tot 17 volt. Bij zo'n hoge spanning branden lampjes door en gaat ook de accu stuk. Zit er vloeistof in, dan zal het accuzuur gaan overkoken. Let op: gevaarlijk zuur.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden verlichting , claxon en elektrisch systeem geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!