Iseki TX 1410 - Verlichting en claxon werken niet, tractor functioneert verder wel

De verlichting, richtingaanwijzers en de claxon van mijn Iseki doen het niet. De tractor start en werkt verder wel goed.

Ik heb onder het dashboard gekeken maar ik kan niets geks vinden. Waar de zekeringen zitten weet ik niet.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
testuser0001

Reacties

testuser0001
Ik zie niets geks onder het dashbord. Zo te zien zitten hier ook geen zekeringen?

(klik om te vergroten)

nhfendt fan
Doet de rest het wel van het dashboard daarom bedoel ik toerenteller/ uren teller gloeilampje olie druklampje enz . Aangezien je zegt dat de tractor het verder wel doet lijkt het alsof er ergens een kabel los is getrild ofzo . De accu bij deze tractors zit toch voor in de neus ? Zitten daar niet ook zekeringen en anders even de motorkap open maken en dan aan de kant van het dashboard kijken daar zitten bij sommige mini tractors ook zekeringen .
testuser0001
Bedankt voor je reactie.

De toerenteller, urenteller, het meest linker rode lampje werken inderdaad. De claxon heeft het ook gedaan. De accu zit inderdaad linksvoor in de neus.

Ik zal de motorkap openen en kijken of er bij de accu was los is getrilt en op de andere plek die je noemde. Onder de stoel zit in ieder geval niets en ook niet bij de startmotor.

Ik denk ook dat er een stekker of zo is losgetrilt omdat het best veel is wat het ineens niet doet.
nhfendt fan
@testuser0001 ja kan goed dat er wat los zit .
testuser0001
Vanmiddag heb ik de motorkap open gehad. Ik zie enkel zekeringen naar de koplampen. Ik heb de bedrading vanaf de koplampen en de claxon gevolgd naar onder het dashbord. Ik zie geen opvollande zaken en zeker geen losse kabels.

Positief (+) gaat via draden en negatief (-) gaat via het chassis. Kan het zijn dat er een slechte verbinding is met het chassis? Of kan ik de boel doormeten met een multimeter?
roscho
Kun je niet meten of er bij de schakelaars wel stroom aankomt? Zo niet, dan moet je de draad volgen richting accu en dan vind je vast ergens een losse draad of verborgen zekering.
Staat er wel stroomaanvoer op de schakelaar, dan zou de schakelaar stuk kunnen zijn. Dat kun je weer meten door de schakelaar "aan" te zetten en te kijken of er stroom uit komt.
Is de schakelaar niet defect, dan moet je de draad de andere kant op volgen, richting de lamp.
Het is trouwens niet onmogelijk dat de lampen gewoon stuk zijn, bijvoorbeeld doordat er teveel spanning op heeft gestaan. De spanningsregelaar moet dat afregelen. Is die stuk, dan wordt het voltage te hoog. Maar dan zou je ook een te hoge laadspanning moeten meten, die hoort op de ladende pool van de dynamo tussen 13,5 en 14,5 volt te zijn. Is de spanning hoger, ga er dan vanuit dat de regelaar stuk is.
testuser0001
@roscho Ga ik het weekend eens voor zitten (staan). Bedankt voor de aanwijzingen.
testuser0001
@roscho Vanmiddag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de boel door te meten. De schakelaars zijn goed. De knop van de claxon is goed. De lampen krijgen stroom dus die zullen inderdaad wel gewoon stuk zijn. De claxon krijgt ook stroom maar gaat niet aan. Dus die zal wel kapot zijn. Wist niet dat een vlacon kapot kón zijn. De lamp en claxon krijgen zo rond de 13v. De twee rode lampjes zijn ook gewoon stuk.

Dus voor nu ben ik tevreden met mijn diagnose. Ik ga achter nieuwe lampen en een claxon aan. Denk dat ik de verlichting ga vervangen door LED stralers. Meer licht.
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
Ik ga achter nieuwe lampen en een claxon aan

De grote vraag is wel waarom dan dat hele zaakje stuk is gegaan. Heb je ook de spanning gemeten die uit de laadpool van de dynamo komt? Dat mag niet meer zijn dan hooguit 14,5 volt, ook als de motor sneller draait. Is dat hoger, dan is de spanningsregelaar stuk en is dat de oorzaak van het doorbranden.
Toevallig dat ook de claxon stuk is, die kan alleen doorbranden als je hem gebruikt en dat is normaal gesproken bijna nooit. Tenzij je natuurlijk steeds de hele buurt wilt laten weten dat je weer thuis bent... 😉
testuser0001
@roscho Ik zal kijken waar de laadpool van de dyamo zit want dat weet ik zo niet. Inderdaad wel apart. De verlichting heb ik nooit zien werken op deze tractor. Maar ik heb hem ook niet lang. De claxon heeft het wel eens gedaan en klonk dan vrij "zielig" viel me op. Niet iets om "stoer" mee door de buurt te rijden 😄
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
De claxon heeft het wel eens gedaan

Claxon stelt inderdaad niet veel voor op die kleine trekkertjes. Daar ontstaan ook nog wel eens problemen door losse draden of draadbreuk door trillingen. Ook de massa moet goed in orde zijn.
Op het trilgedeelte van de claxon zit een schroef, waar je het geluid enigszins mee kunt bijstellen. Misschien kun je die ook nog een ietsepietsie verdraaien, zodat hij loskomt als het magneetje vastgeroest zit.
testuser0001
@roscho Waar meet ik de laadspanning precies? Ik heb de dynamo gevonden maar ik snap het niet helemaal. Of kan ik de laadspanning ook meten rechtstreeks op de accu polen?
roscho
@testuser0001 Het best meet je direct op de dynamo, bij het schroefje zal D+ staan. Dat is de laadstroompool. Je kunt ook op de accu meten.
Bij stilstaande motor moet de spanning tussen de accupolen zo'n 13,5 volt zijn. Bij lopende motor (iets verhoogd toerental, zo'n 1200 toeren) moet de spanning tussen 14 en 14,5 volt zitten. Is de spanningsregelaar stuk, dan kan die spanning wel oplopen tot 17 volt. Bij zo'n hoge spanning branden lampjes door en gaat ook de accu stuk. Zit er vloeistof in, dan zal het accuzuur gaan overkoken. Let op: gevaarlijk zuur.
testuser0001
@roscho Het is me eindelijk gelukt tijd hiervoor te hebben. Ik heb het gemeten op de accu. Niet ideaal maar anders kon ik er niet bij.

Bij stilstaande motor meer ik iets van 13,5v tot 14,0v. Bij ~1.000 tpm is het al 15,4v en bij 2.000 tpm loopt het naar 17,9v! Als ik dan terug ga naar een heel laag toerental van ca. 800 tpm dan loopt het voltage langzaam terug. Maar nog steeds ruim boven de 15v.

Dynamo defect?
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
Dynamo defect?

Nee, spanningsregelaar defect. Ik weet niet of deze trekker een wisselstroomdynamo heeft, in dat geval zit de regelaar meestal ingebouwd in de dynamo. In dat geval: dynamo eraf, opschrijven hoe de draden aangesloten waren en bij een revisiebedrijf even een nieuwe regelaar laten monteren. Heeft hij een wisselstroomdynamo, dan zit de regelaar meestal apart en kun je die apart vervangen. In dat geval even de draad vanaf D+ volgen, het kastje dat je dan tegenkomt is de spanningsregelaar.
En als het trekkertje een zgn. dynastart heeft, een dynamo en startmotor in één, dan moet iemand anders even wat tips geven.
O ja, kijk ook nog even na of de dynamo ook overgekookt is. In dat geval goed schoonmaken met veel water. In de accu zit zwavelzuur en dat bijt alles kapot.
Als het een accu is die open kan, bijvullen met gedistilleerd water tot net boven de platen. En dan maar hopen dat die niet ook binnenkort stuk gaat.
testuser0001
@roscho Begrijp ik je goed dat een gelijkstroomdynamo een ingebouwde regelaar heeft en een wisselstroomdynamo een externe regelaar heeft? Ik zie dat de bekende mini tractor onderdelen winkel een losse regelaar verkoopt. Dat lijkt te betekenen dat die extern zit. Binnenkort de draden maar volgen, De accu is nog in takt. Is een nieuwe accu.
iantx1500f
Spanningsregelaar of de stekker daar naartoe maakt slecht contact
testuser0001
@iantx1500f Weet jij misschien of deze trekker een wisselstroom of gelijkstroom dynamo heeft? Je antwoord doet vermoeden dat het een gelijkstroomdynamo is?
iantx1500f
@testuser0001
Ken dit model niet
Maar zou best een wisselstroom opzitten
En dan waarschijnlijk met losse regelaar
roscho
Bijgaand enkele plaatjes die ik van internet gegrabbeld heb.
En dynastart lijkt veel op een gelijkstroomdynamo. De trekker wordt dan gestart doordat de dynastart stroom toegevoerd krijgt en via de v-snaar de motor rondtrekt. In dat geval heb je dus geen aparte startmotor.
Uiteraard kunnen de verschillende merken/typen er wat anders uitzien, maar hiermee krijg je toch een indruk.

(klik om te vergroten)

spanningsregelaar

(klik om te vergroten)

gelijkstroomdynamo

(klik om te vergroten)

wisselstroomdynamo
testuser0001
@roscho Dit is wat de bekende webshop kan leveren voor mijn trekker:

(klik om te vergroten)

Regelaar

(klik om te vergroten)

Dynamo
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
Dit is wat de bekende webshop kan leveren voor mijn trekker

Begin dan maar eens met vervangen van de regelaar, dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Kennelijk heeft jouw Iseki dus een wisselstroomdynamo met aparte spanningsregelaar.
Zorg ook dat de spanningsregelaar voldoende koeling krijgt, een te warme plaats en isolatie door vuil zijn funest.
+1
testuser0001
@roscho Ja, ik zal één bestellen en vervangen.
Stadsakkers
Hierbij Wiring diagram voor diverse Iseki tractoren. In de basis vaak hetzelfde.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

testuser0001
@Stadsakkers Bedankt! Heel handig.
testuser0001
Even een teken van leven. Ik ben er mee bezig geweest. De spanningsregelaar zit onder het dashbord. De oude regelaar zit in een metalen behuizing en ik heb de nieuwe regelaar er aan gekoppelt. De stekker past dus dat is een plus. Op de foto van de regelaar hier boven zie je op de witte stekker een blauwe draad met een plugje. Ik weet niet waar ik deze op moet pluggen want de originele regelaar heeft dat niet.

Met de nieuwe regelaar deed de verlichting, met nieuwe lampjes, het niet. Mijn multimeter is kapot dus ik moet het doormeten met een nieuwe meter.
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
Ik weet niet waar ik deze op moet pluggen

Staat er geen codering op, die je ergens op kunt zoeken? Je bedoelt toch de blauwe draad die in de meervoudige stekker gaat?
testuser0001
@roscho De blauwe draad komt uit de meervoudige stekker. Dus die moet ergens anders in maar ik weet niet waarin.
roscho
@testuser0001 Misschien even bellen met de leverancier?
+1
testuser0001
@roscho Heb ik gedaan. Die blauwe extra draad kan ik negeren. Ik heb de oude spanningsregelaar vervangen door de nieuwe en de verlichting werkt. Voor de zekerheid moet ik de spanning nog even nameten maar ik heb er alle vertrouwen in dat mijn probleem is opgelost.

Bedankt voor de hulp iedereen.
roscho
Quote Reactie van @testuser0001:
ik heb er alle vertrouwen in dat mijn probleem is opgelost

Fijn dat je even terugkoppelt. Succes met je Iseki!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden verlichting , claxon en elektrisch systeem geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!