Fendt Farmer 102S - Bedrading compleet vervangen, wat is jullie advies?
Hallo, ik heb gisteren een dagje aan mijn trekker zitten werken. Nadat ik het piepen van de ventilator riem had opgelost en het kraantje voor het aflaten van de koelvloeistof open gedraaid kreeg (zat volledig vast) wou ik het knipperlicht links repareren, want dit werkte niet.Toen ik echter het plaatwerk had gedemonteerd om achter het dasboard te kunnen kijken schrok ik me een hoedje. Ik weet niet wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgestoken, maar overal is een massa aan zand te vinden. Dus ook achter het dashboard. Verder is het een verzameling van afgebroken klemmen in de zekeringdoosjes, draden die met lusterklemmetjes aaneen hangen, schakelaars op het dasboard die ofwel geen knop meer hebben of aan de achterzijde gescheurd zijn, ....
Ik dacht ineens: er is maar één manier om dit aan te pakken en dit is door de volledige bedrading nieuw te leggen. Graag jullie advies. Ik ben ingenieur mechatronica dus dit mag normaalgezien geen probleem zijn. Maar hoe pakken jullie dit concreet aan:
-er is in de tractor niks gelabeld. Dus eerst manueel nagaan wat waar is aangesloten? Ik heb wel een schema maar denk toch dat dit niet volledig klopt met mijn trekker.
-kopen jullie een multikabel of leggen jullie aparte kabels met de juiste secties en een aantal verschillende kleuren en winden hier spirab rond?
-doen jullie kabel per kabel of alles ineens en hopen dat het goed gaat ?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden kabelboom geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
het begin heb je namelijk een schema
ik zou beginnen bv met de voorverlichting
wat ben je nodig .stadslicht /dimlicht /grootlicht dus 4 draden 3x voeding en 1x massa.
je kunt een zogenaamd knooppunt maken achter de gril maar je kan voor rechts ook 3 draden extra doen zodat je de koplampen ook apart kunt zekeren zodat indien je een keer een zekering stuk hebt nog wel verlichting aan 1 kant hebt
op deze
manier ga je steeds verder richting het dasbord /zekeringkast
rdae.nl/ ( evt voor bestellen bedrading )