Fendt Farmer 102S - Bedrading compleet vervangen, wat is jullie advies?

Hallo, ik heb gisteren een dagje aan mijn trekker zitten werken. Nadat ik het piepen van de ventilator riem had opgelost en het kraantje voor het aflaten van de koelvloeistof open gedraaid kreeg (zat volledig vast) wou ik het knipperlicht links repareren, want dit werkte niet.
Toen ik echter het plaatwerk had gedemonteerd om achter het dasboard te kunnen kijken schrok ik me een hoedje. Ik weet niet wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgestoken, maar overal is een massa aan zand te vinden. Dus ook achter het dashboard. Verder is het een verzameling van afgebroken klemmen in de zekeringdoosjes, draden die met lusterklemmetjes aaneen hangen, schakelaars op het dasboard die ofwel geen knop meer hebben of aan de achterzijde gescheurd zijn, ....
Ik dacht ineens: er is maar één manier om dit aan te pakken en dit is door de volledige bedrading nieuw te leggen. Graag jullie advies. Ik ben ingenieur mechatronica dus dit mag normaalgezien geen probleem zijn. Maar hoe pakken jullie dit concreet aan:
-er is in de tractor niks gelabeld. Dus eerst manueel nagaan wat waar is aangesloten? Ik heb wel een schema maar denk toch dat dit niet volledig klopt met mijn trekker.
-kopen jullie een multikabel of leggen jullie aparte kabels met de juiste secties en een aantal verschillende kleuren en winden hier spirab rond?
-doen jullie kabel per kabel of alles ineens en hopen dat het goed gaat ?😀
Roebas

Reacties

fendt fix fan
Ik volg eventjes
monster 2012
Mooi klusje.
het begin heb je namelijk een schema
ik zou beginnen bv met de voorverlichting
wat ben je nodig .stadslicht /dimlicht /grootlicht dus 4 draden 3x voeding en 1x massa.
je kunt een zogenaamd knooppunt maken achter de gril maar je kan voor rechts ook 3 draden extra doen zodat je de koplampen ook apart kunt zekeren zodat indien je een keer een zekering stuk hebt nog wel verlichting aan 1 kant hebt
op deze
manier ga je steeds verder richting het dasbord /zekeringkast
Roebas
@monster 2012 Hallo, voor de verlichting vooraan had ik reeds een nieuw knooppunt gemaakt op de grille en vandaar alles nieuwe bedraad tot aan de nieuwe lichten. Dit werkt allemaal prima nu. Maar nu wil ik dus een stapje verder gaan 😉
basia
Www.buggyboys.be/nl/elec-deel2.htm ( Kleurcodes elektrische bedrading auto ; volgens DIN norm , ook van toepassing op Duitse trekkers) )
rdae.nl/ ( evt voor bestellen bedrading )
Roebas
Quote Reactie van @basia:
Www.buggyboys.be/nl/elec-deel2.htm

Dat is interessant zeg! En stellen jullie voor om allemaal enkelvoudige bedrading te gebruiken of toch met multikabels te werken (maar die zijn denk ik niet zo makkelijk te vinden met de juiste kleurcodes).
porschestandard
Ik heb het vorig jaar ook voor het grootste deel opnieuw aangelegd en wat ik voor tip mee zou geven is dat je alles wat op het dashboard zit aan een stekker maakt zodat wanneer je het dashboard eraf wilt halen niet alle draadjes los hoeft te halen maar gewoon een stekker uitelkaar trekt. Dit heb ik zelf ook gedaan.
Roebas
Ik had dit weekend alle plaatwerk gedemonteerd zodanig dat enkel nog het dashboard op de trekker gemonteerd stond. Maar er was wel zeer weinig plaats tussen het dashboard en de brandstoftank. Is de bedrading normaalgezien zo voorzien dat deze lang genoeg is zodat je ook het dashboard kunt demonteren om makkelijker te meten aan de achterzijde ervan?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kabelboom geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!